Írország, Dublin november Kontra Éva Széchenyi István Idegenforgalmi, Vendéglátóipari Szakképző Iskola és Kollégium Kecskemét, Nyíri út 32.
„Education is the most powerful weapon which you can use to change the world” Nelson Mandela Oktatási és Tudományos Minisztérium, Szakmai Továbbképzési Osztály Az Oktatási Minisztérium Írországban centralizált. Az iskoláknak van saját kuratóriuma. Szakfelügyeleti rendszer működik. Írországi intézményfenntartó rendszer
Általános iskolai képzés: 4-12 éves korig, a középiskolai képzés: éves korig tart. Az általános iskola után: Secondary (gimnázium) - akadémikusabb Vocational (szakképző iskola) – kisebb iskolák Community (közösségi iskola) – új, minden igényt kielégítő, magas szintű elmélet + szaktantárgyak tanítása Comprehensive (szakközép) – új, minden igényt kielégítő, magas szintű elmélet + szaktantárgyak tanítása Vizsgarendszer: standardizált, felügyelőbizottság által koordinált 3. középiskolai év után (15 éves): junior vizsga 1 év Átmeneti év (Transition year) 6. év után: záróvizsga (érettségihez hasonló)
Nemzeti Szakképesítési Hatóság 10 szintes szakképzési rendszer as stratégia Középfokú: 1-6. FETACFelsőfokú: HETAC Minden szinten tudás, készség, kompetencia 8 dimenziója Szakképesítéseket adhat ki: FETAC; HETAC; DIT; UNIVERSITAS
Oktatási rendszer 16 éves kortól szakképzésbe lehet lépni. Különböző fenntartó és képzési formák, átláthatóság, centralizálás Szak- és Továbbképzési Tanács - FETAC
Képzések Minőségbiztosítási politika a gyakorlatban - 9 pontból álló rendszer: Kommunikáció Egyenlőségi politika Toborzás Átjárhatóság Felülvizsgálat Fair és konzisztens értékelés Tanulók védelme Alvállalkozók bevonása Intézményi önellenőrzés Folyamatos monitorozás Íróasztalnál Helyszíni szemle által Szakképzéshez szükséges: tudás, képesség, kompetencia meghatározása
FÁS – Képzési és Foglalkoztatási Hivatal Képzési szolgáltatások Közösségi szolgáltatások Munkáltatóknak nyújtott szolgáltatások Vállalatoknak nyújtott szolgáltatások „one-step-up” program Gyakornoki rendszer
Értékelési rendszer Kritérium alapú értékelés Gyakornoki vizsgák, tesztek Elméleti – feleletválasztós vagy rövid kifejtős Kurzusokon végzett munka alapján Hitelesség és megbízhatóság Célnak megfelelő mérés Értékelés a tanulási eredményeket mérje Azt a készséget mérje, amit kell Kiszámíthatóság – mire lesz képes Ekvivalens mérőlapok Új: LCA
„Sikertörténet nehézségekkel” 1.FETAC nem értékel 2.Iskolaönállóság 3.Új, kemény törvények 4.OM gyors, rugalmas 5.Tanárok védettsége, hegemóniája 6.Továbbképzés szükségessége 7.Önfenntartás 8.Értékelési rendszer van 9.Részidős tanár a legjobb 10.Folyamatos megújítások + 20 % tanári munka Merev, önző elképzelések Erős jogszabályok, új nevek, terminológiák, megszűnt szakmák Helyi szint nehézkesebb Nehéz átállás OM nem ad rá pénzt OM – 30 %-ot profitból Nincs elég anyagi forrás Főmunkaidős „egészségkárosult” Viták, de alapelvek maradnak
Köszönöm figyelmüket!