Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mérés értékelés Dániában

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mérés értékelés Dániában"— Előadás másolata:

1 Mérés értékelés Dániában
Szakmai tanulmányút Dániában „Mérés-értékelés” témában Mérés értékelés Dániában Trepák Krisztián

2 általános határozatok Oktatási Minisztérium
Szakmai tanulmányút Dániában „Mérés-értékelés” témában Az iskolák irányítása: Parlament törvények Szakiskolák Tanácsadó testületei Nemzeti szint általános határozatok Oktatási Minisztérium Tanárok, a Vezetők és a Szociális partnerek. szabályok oktatási irányelvek Szakmai Bizottságok Oktatási Tanács Oktatási terv Helyi hatóságok, a Szociális partnerek és a Vállalatok Iskolai szint Az egyik a Nemzeti szint. Itt döntéshozók a Parlament, az Oktatási Minisztérium és a Szakmai Bizottságok. A tanácsadók a Szakiskolák Tanácsadó testületei, a Tanárok, a Vezetők és a Szociális partnerek. Ők határozzák meg a törvényeket, az általános határozatokat, szabályokat és oktatási irányelveket. A törvényekben csak az oktatás időtartama, a kimenet szintje van lefektetve. Az irányelvek csak útmutatások, hogy mit kell elérni. A másik szint az Iskolai szint. Itt az Oktatási Tanács, a Tanárok és a Diákok hozzák a döntéseket. Az Oktatási tanács szakmánként más emberekből áll. Tagjai a munkáltatókból és a minisztérium tagjaiból áll. A tanácsadók a Helyi hatóságok, a Szociális partnerek és a Vállalatok. Ők határozzák meg az Oktatási tervet, és a Nevelési tervet. Tanárok és a Diákok Nevelési terv Döntéshozók kimenet Tanácsadók

3

4 A szakképzés 4 fő ágból tevődik össze
A szakképzés 4 fő ágból tevődik össze. Ez lehet műszaki, gazdasági, szociális és egészségügyi és mezőgazdasági, tengerészeti. Ezenkívül léteznek Termelő iskolák (speciális szakiskolák) olyan tanulóknak, akik nem tudnak beilleszkedni a hagyományos iskolarendszerbe. Dániában végzettség nélkül nem alkalmazhatnak senkit. A szakképzésben úgynevezett szendvics rendszer alakult ki. Ez azt jelenti, hogy a tanulók felváltva töltenek egy-egy meghatározott időt az iskolában, majd a gyakorlati helyen, ismét az iskolában, majd a gyakorlati helyen…. Ez addig megy így, amíg le nem vizsgáznak. Körülbelül fél év gyakorlat, 5-10 hét elmélet, majd ismét gyakorlat, és ez úgy 5-6-szor ismétlődik egymás után. A külső gyakorlati helyet a tanulónak kell intéznie. Ha talál egy vállalatot, amelyik fogadja, azzal kell kötnie egy szerződést. A képző vállalatoknak ez azért jó, mert olcsón jut munkaerőhöz, hiszen a tanulók aktívan részt vesznek a termelésben, továbbá a vállalat jó hírét növeli, ha foglalkoztatja a jövő szakembereit. Ha nem talál a diák olyan vállalatot, amelyik fogadná őt, akkor az iskola tanműhelyében is eltöltheti a gyakorlat első részét, vagy addig maradhat, amíg nem talál egy vállalatot. Ilyenkor az iskola köti a szerződést a tanulóval. A szakiskoláknál először elmélettel kezdik a képzést, de a termelő iskolákban, ahova olyan diákok járnak, akik nem tudnak beilleszkedni a hagyományos iskolarendszerbe, ott gyakorlati résszel kezdenek és az iskolapadban töltött idő is kevesebb.

5 Műszaki/gazdasági/Szoc&Eü./Mg-i Egu
Szakmai tanulmányút Dániában „Mérés-értékelés” témában Fő képzés Oktatási szerződés Iskola alapú képzés Gazdasági képzés: Az alapképzés 76 hétből áll. Ez után jön a fő képzés, ami általában 2 éves, de ez a diáktól függ. Végül a vizsga egy projekt jellegű vizsga. Műszaki képzés: Ide tartozik többek között a fodrász szakma is. Az alapképzés körülbelül 21 hetes, de a diáktól függően lehet 10, vagy akár 30 hetes is. A jobb képességű diákok hamarabb elsajátíthatják a tananyagot, a kevésbé jók később. A fő képzés 3,5 éves, de lehet 2, vagy akár 5 éves is. Ezután a diákoknak gyakorlati vizsgán kell számot adni tudásukról. Termelő iskolák Alap képzés 12 belépő szak Műszaki/gazdasági/Szoc&Eü./Mg-i Egu Oktatási szerződés Iskola Gyakornokság Tanácsadás Kötelező oktatás (általános iskola)

6 EVA – Értékelő Intézet Az oktatás minőségének fejlesztése
Az értékelés módszereinek fejlesztése Tanácsadás minőségbiztosítási kérdésekben a közintézményeknek (oktatási intézmények) részére Nemzeti és nemzetközi oktatási méréseinek, tapasztalatainak összegyűjtése, és hozzáférhetővé tétele

7 Szabályok közzététele
Szakmai tanulmányút Dániában „Mérés-értékelés” témában Kezdés Dokumentumok Vége Önértékelés EVA általi kezdeményezés Külső panel Iskola látogatások Előtanulmány és hatáskör Körbe- küldés Végső jelentés Belső projectcsoport Ezt egy éves akcióterv előzi meg. Körülbelül 10 értékelési vizsgálatot terveznek. Először egy előzetes tanulmányt készítenek. Ez nyilvános. Ezután felállítanak egy külső szakértői „panelt”. Ez 4-5 különböző szakemberből áll, pédául tudós, igazgató…. Ebben helyet kaphatnak külföldi szakértők is. Ők áltatában egy szomszédos skandináv állam szakértői. Ezzel egy időben felállítanak egy belső szakértői panelt is. A panelek működése akár fél évig is eltarthat és kb.:3-4-szer ülnek össze. A munkájuk önértékelésen alapul, de a kérdéseket az EVA állítja össze. Ennek fő célja az iskolák ösztönzése a fejlődésre. Az önértékelési kérdőívnek először nem örülnek az iskolák, mert plusz munkával jár, de később belátják, hogy elengedhetetlen a fejlődéshez. Ezután következik a helyszíni szemle. Itt személyesen látogatnak el 5-10 iskolába és beszélgetnek az igazgatóval, tanárokkal, diákokkal. Az intézményeket véletlenszerűen választják ki. Mivel a kiválasztott intézmények száma elég kicsi, így a minta nem reprezentatív. Hogy még hitelesebb legyen a mérés, adatokat gyűjtenek a társadalmi partnerektől, és felhasználják a statisztikákat is. A Külső panel ezekből a mérésekből meghozza a javaslatait. Ezek általános mindenkire érvényes javaslatok, de mielőtt nyilvánosságra hoznák kiküldik a mérésben részt vevő iskoláknak, hogy egyetértenek-e vele. Miután egyetértenek a javaslatokkal, akkor készül el a végső jelentés. A részt vevő iskoláknak utókövetési tervet kell létrehozni 6 hónapon belül és ezt feltenni a honlapjukra. Értékelési megbízás Ajánlások, javaslatok Szabályok közzététele Utánkövetés

8 Különlegességek a nemzetközi viszonylathoz képest:
Szakmai tanulmányút Dániában „Mérés-értékelés” témában Különlegességek a nemzetközi viszonylathoz képest: nem szakfelügyeleti rendszer külső szakértők használata. összetett dokumentációt vesznek alapul értékelés lehet tantárgyi, vagy tematikai is.

9 Az oktatásban fontos Egyénre szabott tanítás Rugalmasság
Teljesség (jó tanulók érdeklődésének felkeltése és a kevésbé jó tanulók támogatása) Átláthatóság (Weblapon feltüntetett oktatási terv és eredmények)


Letölteni ppt "Mérés értékelés Dániában"

Hasonló előadás


Google Hirdetések