Az oktatási rendszerek Dr. Kaposi József 2014. Az oktatási rendszer és funkciói.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
2. előadás.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Az oktatási rendszer funkciói
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Településmarketing Értékaudit.
AZ ISKOLAI SZERVEZET ÉS FEJLESZTÉSE
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Javaslatok a magyar közoktatás megújítására Eltérő álláspont a Zöld könyvről.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
A nagyvárosi intézményhálózat működtetése
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti struktúra és kultúra
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Az EEM helye a menedzsmentben
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A közigazgatás alapelvei
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
Európai Uniós ismeretek
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Lorem ipsum.
Hungarian Testing Board
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az oktatási rendszerek Dr. Kaposi József 2014

Az oktatási rendszer és funkciói

Az oktatási rendszer funkciói  az egyének személyiségének alakítása,  a kultúra újratermelése,  a társadalmi struktúra újratermelése vagy átalakulásának elősegítése,  a gazdaság működésének és növekedésének elősegítése,  a politikai rendszer legitimálása,  a társadalmi integráció biztosítása,  különböző közvetlen szolgáltatási funkciók ellátása,  a társadalmi változások elősegítése vagy fékezése.  örömszerző funkció

A funkciók közötti konfliktusok  Eltérő társadalmi érdekcsoportok eltérő prioritásai  Egy funkció teljesítése a másik rovására mehet  A legtöbb oktatásügyi vita mögött felfedezhetjük a különböző funkciók közötti konfliktusokat. Példák:  kulturális reprodukció ↔ személyiségfejlesztés funkciói  integráló funkció ↔ kultúraátadáshoz köthető funkciók  Az egyes funkciók leképeződnek a modern kormányzati struktúrában

Az oktatás és más társadalmi alrendszerek kapcsolata OktatásPolitikaGazdaság Rendszerintegráció OktatáspolitikaAz oktatás költségvonzata  Elmosódnak az alrendszerek közötti határok

Rendszerintegráció  Az egyes alrendszerek önállóságának biztosítása  Az alrendszerek összekapcsolása  Szabályozási és koordinációs feladatok  A társadalmi és kormányzati felelősség határai  Az egész életen át tartó tanulás  Az integráció szintjei:  Egyén,  Intézmény,  Rendszer

A modern tömegoktatási rendszerek kialakulása

A modern tömegoktatási rendszer sajátosságai  A népesség meghatározó többsége belép a rendszerbe, a társadalom legtöbb tagját eléri;  Az oktatás feladatát a többi szakmai csoporttól elkülönült foglalkozási csoport látja el;  Különböző oktatási formák egymással összekapcsolódnak  Oktatási szintek és formálisan elismert végzettségek struktúrája;  Az állam kiemelt szerepe  Országos érvényű szabályozás  Finanszírozás közpénzből  Közvetlen, folyamatos állami felügyeletet

A modern tömegoktatás kialakulásának elsődleges okai  Kulturális és vallási átalakulás  Az oktatás iránti kereslet és a kínálat növekedése  Nemzetállamok születése és az állam szerepének átalakulása

A modern tömegoktatás kialakulásának magyarázata, folyamata  Kulturális és vallási átalakulás a XVI–XVII. században  A protestantizmus és az oktatás  Az ellenreformáció és az oktatás  Az egyén, a társadalom és az állam kapcsolatának átalakulása  Nevelő állam  Az egyén feletti kontroll  Az oktatási folyamat racionalizálása  Az oktatás iránti kereslet és kínálat átalakulása  Állami beavatkozás, szerepvállalás

Eltérő fejlődési modellek Pl: Németország Pl: Kelet Európa Pl: Anglia Pl: mediterrán országok Erős állami beavatkozás Gyenge állami beavatkozás Erős társadalmi igény Gyenge társadalmi igény

Eltérő fejlődési utak  Az első időszakban közös fejlődési utak; egy domináns csoport (általában az egyház)  A következő időszakban versengő csoportok megkérdőjelezik a domináns oktatási hatalmat  Végül a konfliktus megoldásába beszáll az állam.  Szubsztitutív (Pl: Anglia, Dánia)  Egymástól független hálózatok létrejötte  Később közös koordinációs igény  Restriktív  Összeépülő rendszerek  Tulajdonosok alkui

A rendszer kialakulásának jellemzői A kialakulás állomásai I. Egyes társadalmi csoportok létrehoznak iskolákat II. Állami szabályozás az iskolákra → közös, laza szerveződés III. Az oktatási rendszer tényleges megszerveződése

A rendszer kialakulásának jellemzői A kialakulás folyamatai  Egységesülés  Rendszerbe szerveződés  Elkülönülés  Specializációk kialakulása

Az oktatási rendszerben zajló változások

Az oktatási rendszerekben zajló változások  Átalakulnak az oktatással szemben megfogalmazott célok,  Intézményi formák, oktatási programok kialakulása, megszűnése  Intézményi formák vagy programok aránya nő vagy csökken  Tanulói belépés, továbbhaladás és kilépés szabályai  Oktatási tartalmak, tanítási és nevelési módszerek  Oktatói felkészültség, társadalmi pozíció,  Rendszerszabályozás, döntési és hatalmi viszonyok,  Oktatási rendszer és egyéb társadalmi alrendszerek kapcsolata

Az oktatási rendszerekben zajló változások típusai Kiváltó okok szerint  Jól azonosítható vagy éppen azonosíthatatlan társadalmi aktorok kezdeményeztek vagy idéztek elő  A rendszer a belső viszonyaiból, strukturális adottságaiból, illetve a az oktatási rendszeren kívüli gazdasági társadalmi környezetben zajló folyamatokból fakadnak

Az egyéni döntésekből fakadó változások  Az egyéni döntéseket befolyásoló tényezők  Munkaerő-piaci esélyek  A társadalmi hierarchiában elfoglalt hely  Közvetlen pénzben mérhető ráfordítás és haszon  A várható kockázat mértéke  Törvényi, jogi kényszerek  A rendszer adta lehetőségek  Tájékozottság, információ  Orientációs rendszerek  A szülők iskolázottsága és iskolázással kapcsolatos tapasztalatai

Az intézményi döntésekből fakadó változások  Racionális mérlegelésen alapuló döntések  Környezeti feltételek változása  Szabályozási környezet  Érdekeltségi viszonyok: ösztönzők és büntetések  Az intézményi pozíció javítására való törekvés  Pedagógus-munkahelyek megőrzésére való törekvés  Kulturális és politikai hatások  Szakmai hagyományok  Tanári szakmai és iskolavezetési kultúra  Az oktatáspolitika jellege

A szervezett csoportok által kezdeményezett változások A szervezett csoportok közösen fellépő cselekvők, akik céljaik azonossága alapján egymásról tudva, egymásra figyelve, egymást megerősítve próbálnak elérni valamit A változások kezdeményezésének formái  Politikai cselekvés  Külső társadalmi kezdeményezések  Belső szakmai kezdeményezések

A változások szereplői és dinamikája  Társadalmi csoportok  Politikától független  Politikai-kormányzati  Szakbürokrácia ↔ választott politikusok  Oktatási rendszer  Tanárok  Szakmai csoportok Politikai- kormányzati rendszer Külső társadalmi csoportok Oktatási rendszer

Az oktatást befolyásolni kívánó társadalmi csoportok közös érdekei Közös érdekű csoportokKözös érdek tartalma Külső társadalmi csoportok és politikai– kormányzati rendszer Az oktatás feletti társadalmi kontroll biztosítása Politikai–kormányzati rendszer és belső szakmai csoportok (tanárság) Az oktatási rendszer szakmai integritásának megőrzése Külső társadalmi csoportok (civil társadalom) és belső szakmai csoportok (tanárság) szakma Az oktatás politikai és bürokratikus ellenőrzésének korlátozása

Konfliktusmodellek Szelektív, versenyelvűCentralizáció Egalitárius Tradicionális, közösségcentrikus Modern, individuális Decentralizáció Politikai kontroll Szakmai kontroll

Az oktatáspolitika céljai  Minőség és eredményesség  Hatékonyság  Méltányosság és esélyegyenlőség  Szabadság és választhatóság  Átláthatóság és elszámoltathatóság  Kiszámíthatóság és stabilitás  Adaptivitás és alkalmazkodó képesség

Strukturális meghatározottságok Az oktatás társadalmi-gazdasági környezetében zajló folyamatok  Demográfiai folyamatok  Gazdasági folyamatok  Társadalomszerkezeti változások  A közigazgatási-kormányzati rendszer változásai  Kulturális folyamatok

Strukturális meghatározottságok Az oktatási rendszer belső szerkezeti viszonyai  Szintek alrendszerek  Vertikális és horizontális tagolódás  ISCED (International Standard Classification of Education)  Szint, program és intézmény  Az alrendszerek közötti eltérések  Vertikálisan elkülönülő alrendszerek  Alapfok (elemi oktatás)  Középfok

A közoktatás szintjei Kezdő szakaszAlsó középfokFelső középfok Francia modell Német modell Skandináv modell

Horizontálisan elkülönülő alrendszerek  Általános képzés és szakképzés  Felnőttoktatás  Magánszféra és közszféra  Szerkezeti feszültségek  Alrendszerek közötti konfliktusok  Az oktatási reformok és belső alrendszerek

Az oktatási rendszer szabályozása

A szabályozás tárgya  Hatalmi, felelősségi viszonyok  A tanulás és tanítás tartalma  A szocializáció folyamata  Az erőforrások elosztása  A rendszeren való áthaladás

Szabályozó eszközök és mechanizmusok  Diszkrét döntések (eseti szabályozás)  Jogi szabályozás  Az anyagi érdekeltség mint szabályzó eszköz  Értékelés és szakmai standardok meghatározása  Szimbolikus eszközökkel való szabályozás  Szakmai önszabályozás  A fejlesztés mint szabályozó eszköz  Komplex szabályozó mechanizmusok  Példa a következő dián

Példa a komplex szabályozásra  A magyar közoktatás finanszírozási rendszere Iskolai szint Országos szint Helyi szint Költségvetési alku Normatív finanszírozás Szakmai standardok

A rendszerszabályozás típusai  Politikai-közigazgatási  Politika: pillanatnyi szabályozás  Igazgatás: bürokratikus utak  Szakmai szabályozás  Belső normák alapján  Nem feltétlenül rugalmasabb  Piaci szabályozás  Kereslet-kínálat alapján Politikai- közigazgatási piaciSzakmai A szabályozási formák kapcsolata

Szabályozási szintek I. Egész rendszer II. Intézmények szintje III. Osztályterem, tanárok és tanulók  Mikro- és makroszintű folyamatok közti különbségek  Az intézményi szint felértékelődése  Szabad mozgástér VAGY  Erős szabályozás

Oktatásirányítás  Irányítási funkciók  Politikai-érdekegyeztető  Végrehajtási  Szakmai

Az közoktatásirányítás szintjei, érintett rendszerfunkciói és módjai Irányítási szintekRendszerfunkciókIrányítási módok Intézmény Helyi igazgatás Területi igazgatás Központi kormány Külső szereplők A tanítás megszervezése Személyzet Tervezés és a struktúrák Tanulói továbbhaladás A minőség biztosítása Anyagi erőforrások biztosítása Szabályozási jog Döntési jog Konzultációs jog

A rendszerintegráció problémái a modern oktatási rendszerekben  Az oktatás és más társadalmi alrendszerek kapcsolódása  Az oktatáson belüli alrendszerek kapcsolódása  különböző, egymással szükségképpen konfliktusba kerülő funkciók közötti egyensúly;  az oktatási rendszer szabályozási szintjeinek, a makro- és a mikro- szintek közötti egyensúly;  az oktatáspolitika egymással konfliktusba kerülő céljainak és értékeinek az egyensúlya;  az oktatási rendszeren horizontálisan és vertikálisan elkülönülő belső alrendszerei közötti egyensúly.  Az oktatás és a társadalom problémavilága közötti kapcsolat

A szabályozás átalakulása A felelősségmegosztás átalakulása A felelősség átruházásaFelelősség átruházásának célpontja DekoncentrációAz állami igazgatás alsóbb szintű szervei DecentralizációHelyi közösségek önálló képviseleti szervei Iskolai autonómiaÖnállóvá váló, de továbbra is közintézményként működő oktatási intézmények Piacosítás, privatizációMagán vagy kvázi magán iskolák Részvétel, partnerségTársadalmi partnerek Közösségi autonómiaNyelvi, vallási, kulturális, etnikai, nemzeti közösségek DeregulációNincs konkrét célpont: a szabályok mennyisége és szabályozó ereje általában csökken

A jövőbeli átalakulás tényezői  Kulturális és politikai környezet alakul  Oktatás céljainak és funkcióinak az alakulása  Az oktatás szervezeti és szerkezeti viszonyainak alakulása  Geopolitikai viszonyok és a hatalommegosztás alakulása  A tanári szakma helyzetének alakulása