A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos
A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések megvalósítása Önértékelés Fejlesztések visszamérése Új fejlesztések indítása
Előzmények 2006 Önértékelés módszertani képzés Önértékelés szakértői támogatása Önértékelés elvégzése –Fejlesztési területek megfogalmazása Fejlesztési célkitűzések kidolgozása –Intézkedési tervek elkészítése Horizontális tanulás elindítása (5 csoport) Kulcsindikátorok feltöltése (benchmarking) Módszertani kiadvány a fejlesztésekhez
A CQAF Modell alkalmazása a szakképző intézményekben Vezetés Folyama- tok Dolgozók irányítása Politika és stratégia Partnerkap- csolatok és erőforrások A tevékeny- ség kulcs indikáto- rai Dolgozói eredmények Vevői eredmények Társadalmi eredmények Innováció és tanulás ADOTTSÁGOK EREDMÉNYEK
Jogszabályi háttér Közoktatási Törvény évi módosítása Közoktatási Törvény [40. § (10) és (11)] IMIP – nek tartalmaznia kell: A tervezés, irányítás, vezetés, ellenőrzés, értékelés folyamatait, a teljes körű intézményi önértékelést, a fenntartói minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát, a vezetők és a pedagógusok teljesítmény értékelésének rendjét. 3/2002 OM rendelet [4.§ (1)] 1057/2005 Kormányhatározat (V.31.)
A minőségfejlesztés tevékenységei 2007 A minőségfejlesztési terület tevékenységeinek csomópontja az intézményi fejlesztések támogatása: Intézményi felelősök minőségügyi felkészítése. Szakértői támogatás biztosítása a fejlesztésekhez. SZMBK Modell teljeskörű kifejlesztése Intézmény-hálózatok kialakításának támogatása. Teljesítményértékelés felmérés, bevezetés előkészítése Intézkedési tervek megvalósításának mérése. Benchmarking – 160 indikátorból álló adatbázis novemberi feltöltése, szakértői támogatás Intézményi pályázat a fejlesztések megvalósításának támogatására
Akkreditált pedagógus továbbképzés Minőségügyi módszertani képzés – Önértékelésben megfogalmazott célkitűzésekre épül – A minőségügyi felelősök részvétele – 140 pedagógus helyett 126 – Helyszín: Salgótarján – 40 órás képzés - Tapasztalatok: - Fejlesztések humánerőforrásának tervezése hiányos - A fejlesztések eredményének mérése hiányos
CQAF szakképzési modell adaptáció (Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer Modell továbbfejlesztés) Tapasztalatok feldolgozása A fejlesztés tartalma: Külső értékelés kidolgozása Indikátorok felülvizsgálata Fenntartói és ágazati szint kidolgozása A teljes rendszer 2008-tól bevezetése
Intézményi célkitűzések megvalósításának szakértői támogatása Intézményenként 48 óra szakértői, tanácsadói támogatás Közbeszerzésben beszerzett 2 szolgáltató közvetlenül az intézményeknél jelentkezik Cél: az intézményi célkitűzések megvalósításának támogatása, a hiányzó kapacitás biztosítása Intézmény és szolgáltató együttműködése - munkaterv Augusztus – november (elszámolás feltételei) Fejlesztések eredményének mérése, indikátorok feltöltése – november !
Egymástól tanulás benchmarking Horizontális tanulás támogatása – 300 e. Ft/intézmény Intézménycsoportok működtetése, munkaterv Jó gyakorlatok bemutatása, tapasztalatok megosztása Együttműködési hálózatok kialakítása Várt eredmények: Kapacitások közös használata Mentorcégek hálózatának kialakítása Közös tudásbázis működtetése
Vezetői és pedagógus teljesítményértékelés Az intézményekben a teljesítményértékelés eljárásrendjének és szempontsorának elemzése Dokumentum elemzés - IMIP Helyszíni szemle – intézményenként 3-4 óra – szakértő és menedzsment együttműködése A teljesítményértékeléshez szükséges eszközök és módszertan kidolgozása és biztosítása az intézmények számára A teljesítményértékelés megvalósítását támogató akkreditált továbbképzés kidolgozása.
Intézményi pályázat a fejlesztések megvalósításának támogatására Az intézményekben a fejlesztések költségeinek részbeni finanszírozása: utiköltség, Közreműködők tiszteletdíja, Szakértői tiszteletdíj, Dologi költségek, Határidők Elszámolás
Problémák Fejlesztések megvalósításának hatékonysága Minőségügyi team működtetése Horizontális tanulás a minőségügy területén Benchmarking adatbázis feltöltöttsége, használata, egymástól tanulás lehetősége
Köszönöm a figyelmet! Menner Ákos : :