CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS FELELŐS SZÜLŐI MAGATARTÁS
Családtervezés tágabb és szűkebb értelmezése Férfi, nő szerepe és feladatai a családban Mesterséges és természetes családtervezési módszerek Téma 1 Családtervezés fogalma Téma 2 Párkapcsolat Téma 3 Tudatos családtervezés TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
Mi is az „családtervezés” Tágabb értelemben: életmód választása -Társ keresés -Életmód választás -Tudatos jövőtervezés Szűkebb értelemben: gyermekek vállalása: -Férj és feleség tudatos döntése: hány gyermeket vállalnak -A gyermekek mikor,és milyen időközönként szülessenek -a fogamzásgátlás módszerének tudatos választása és alkalmazása TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
MILYEN CSALÁDOT SZERETNÉK? 1. Hogyan képzelem a jövőmet? 2. Milyen társat szeretnék? 3. Milyennek képzelem el a családi életem? 4. Milyennek képzelem el leendő családom? 5. Családtervezés TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
A jó párkapcsolat feltétele az érett személyiség Olyanná alakítom magam, hogy másoknak örömére válhassak. A személyiség fejlődés nem tart lépést a biológiai fejlődéssel. Személyiség összetevői: - adottságok, - öröklött tulajdonságok - környezeti hatások - eszmények TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
PUSZTA SÁNDOR: DONUM Kaptál egy arcot apád anyád arca kaptál egy nevet hordozd becsülettel kaptál egy kezet ne ereszd el kaptál egy szívet igazíts rajta ha tudsz kaptál egy világot javíts rajta ha tudsz kaptál egy életet viseld el ha tudod kaptál egy napot még mindent jóvátehetsz. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
mesterséges: 1. A fogamzást akadályozzák meg: tabletták sebészeti beavatkozások 2. A fogamzást, vagy a megtermékenyített petesejt beágyazódását akadályozzák meg: kombinált tabletták 3. A megtermékenyített petesejt beágyazódását akadályozza meg természetes: 1.Naptár módszer. Ogino- Knaus féle módszer 2. Hőmérőzés: Döring féle módszer 3. Méhnyaknyák vizsgálata: Billings féle módszer 4. Tüneti hőmérőzés: TH módszer TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Családtervezési formák:
Mesterséges családtervezési módszerek: TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában CÉL: a fogamzás, vagy beágyazódás megakadályozása 1.fogamzásgátlók: Hatásmechanizmus: a hímivarsejteknek a megtermékenyítés helyére való eljutását akadályozzák meg. -Megszakított közösülés /coitus interruptus/ -Mechanikus módszerek: gumióvszer /condom/ hüvelyi pesszárium /diafragma/ kémiai módszerek: zselé, krémek tabletták, hüvelygolyók, kúpok, habok, oldatok stb.
2. Sebészeti beavatkozások: Hatásmechanizmus: az ondóvezeték, vagy a petevezeték átjárhatóságának megszüntetése – VÉGLEGES sterilizáció: - női sterilizáció - férfi sterilizáció TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
3. Kombinált tabletták: Hatásmechanizmus: A, - ovuláció gátlás ( petesejt kiszabadulásának gátlása) - méhnyálkahártya megváltoztatása (beágyazódás gátlása) B, - méhnyaknyák megváltoztatása C, hormongyűrű Tabletták: Origon, Rigevidon, Anteovin, Tri-regol,Marvelon, Mercilon, Femoden, Triodena, Triquilar, Cilest, Diane 35, Regulon, Fertilan, Continuin, Postinol. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
4. A beágyazódást megakadályozó eljárások: Hatásmechanizmus: a megtermékenyített petesejt beágyazódásának megakadályozása -Méhen belüli eszközök: spirál, hurok -Hormonnal kombinált méhen belüli eszközök: mirena TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
CÉL: A) a fogamzás megelőzése B) a fogamzás elősegítése 1. Naptár módszer: a ciklus hosszából egyszerű „képlet” alapján kiszámítható, hogy a ciklus elején és végén hány nap a terméketlen időszak TERMÉSZETES CSALÁDTERVEZÉSI MÓDSZEREK TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
2. Hőmérőzés: az érett petesejt tüszőből való kilökődése után a női test alaphőmérséklete megemelkedik. Három napi hőmérséklet megemelkedése után a ciklus hátralevő részében nagy valószínűséggel nem következhet be fogamzás. ( ciklus végi terméketlen időszak megállapítása) TERMÉSZETES CSALÁDTERVEZÉSI MÓDSZEREK TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
3. Méhnyaknyák vizsgálata: a hüvelybemenetnél észlelhető méhnyaknyák mennyisége és minősége a ckllus során jellemzően változik. TERMÉSZETES CSALÁDTERVEZÉSI MÓDSZEREK TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
TERMÉSZETES CSALÁDTERVEZÉSI MÓDSZEREK 4. Tüneti hőmérőzés – TH módszer: több tünet, pl. alaphőmérséklet, méhnyaknyák, méhnyak párhuzamos változása egymást megerősítve jelzik a termékeny időszak kezdetét és végét. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!