Kaposi József. Pannonhalma (Szent Márton hegy) kb. 966. Kolostori iskola, a Benedek-rend regulái szerint egyházi, állami hivatalnokok képzése új hitvilág.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
„Adj egy esélyt!” Sajtónyilványos projektzáró rendezvény Fekete Gabriella projektmenedzser.
Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
ÖVEGES KONFERENCIA Mosonmagyaróvár június 27.
Az angol polgári forradalom Az alkotmányos monarchia megszületése.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
A Műszaki menedzserek elégedettségének a szintje a Dunaújvárosi Főiskolán! Készítette: Németh Nóra Nikoletta Konzulens: Dr. Keszi-Szeremlei Andrea.
Jubileumi év partnertalálkozójaPécs, február 29. „Új típusú partnerséggel együtt a jövőért” Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Beiskolázás a 2016/2017. tanévre az érettségi utáni képzésekben
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
GAZDASÁGI FÓRUM SZENTGOTTHÁRD
Lendületben a Pénziránytű Iskolahálózat
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
(Dávid és Salamon uralkodása)
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
A matematikatanítás aktuális kérdései február
A felvilágosodás - a polgárosodás eszmeisége
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
Kispálné Horváth Mária
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az orosz állam birodalommá válása a Romanovok idején
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
A kétszintű érettségi.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
1993-as közoktatási törvény
Hunyadi Mátyás
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
középfokú felvételi eljárás
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tantárgyfelosztás Mint az intézményi költségvetés alapdokumentuma
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Merre tovább a középiskola után?
Kétszintű érettségi vizsga
Új pályainformációs eszközök - filmek
BTMN.
Állampolgári jogok és kötelességek
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A Pénziránytű Alapítvány tevékenységének bemutatása
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Belügyi Rendészeti Ismeretek
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Érettségi 2006-os év Szülői ért okt. 28.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
A tehetséggondozás kihívásai
Kattintson a megfelelő gombra a vetítés elkezdéséhez!
Előadás másolata:

Kaposi József

Pannonhalma (Szent Márton hegy) kb Kolostori iskola, a Benedek-rend regulái szerint egyházi, állami hivatalnokok képzése új hitvilág és erkölcsi felfogás terjesztése mindennapok élete

Plébániai iskolák (műveltség terjesztése, hagyományok átörökítése) plébániai iskolákból alakuló városi iskolák (iparűzés, kereskedelem, gyakorlatias számtan) Studium generalék (pl. Veszprém, Esztergom) majd egyetemek (1367, Pécs, 1395, Óbuda, 1467, Pozsony)

Egyházi intézmény, melyben az egyházi közösség maga szabályozta a tartalmakat és tevékenységeket autonóm intézményként új alternatíva a centralizált és hierarhizált katolikus iskolákkal szemben új pedagógiai reformeszmék pl. anyanyelvi oktatás (Sárospatak, Debrecen) Ellenhatásként a katolikus megújhodás Pázmány Péter, (Ratio Studiorum) jezsuiták, piaristák, 1635, Nagyszombat egyetem

Vallási ellentétek (vallásháborúk) majd állami beavatkozás III. Károly idején az állami felügyeletet kiterjesztik a katolikus egyház intézményeire A közjó elve alapján 1777-ben megjelenik a Ratio Educationist. a nevelés és oktatásügy a királyoknak fenntartott felségjogok közé került (Helytartótanács, Tanügyi Bizottság) protestánsok (autonómia) katolikusok a királynak alárendelve

A vármegye tanügy igazgatási befolyásának követelése Nemzeti és polgári haladást szorgalmazó javaslatok A tanító és tanármozgalmak kezdetei, a világi oktatás terjedése

Eötvös József áprilisi törvények, vallásügyet szabályozó XX. törvénycikk „a törvényesen bevett minden vallásfelekezetre nézve különbség nélkül tökéletes egyenlőség és viszonosság állapíttatik meg. Az állam és egyház szétválasztása csak részlegesen történik meg. A népiskolák fenntartása állami feladat lesz

Az Eötvösi elképzelések meghiúsulása A reformokat Bécs diktálja (Entwurf) A kötelező érettségi bevezetése

A szabad egyház és szabad állam gondolatára épül A tankötelezettség kényszerével szemben a tanszabadság és a tanítás szabadságának széles körű garanciája Az iskolaállítás és fenntartás szabadsága Viták az egyház szerepéről és az állami beavatkozás mértékéről

Eötvös-féle népiskolai törvény az emberi szabadságjogok biztosítása keretét a népnevelésre is kiterjesztette. bevezeti az általános tankötelezettséget év között, rendelkezik az iskolák állami felügyeletéről és az állami tanítóképzők felállításáról A törvény megvetette a modern tanügyigazgatás és a népiskolai hatóságok átfogó rendszerének alapjait. Viták a közösségi iskolák létesítéséről és a tanfelügyelő rendszerről

A népiskolai törvény megjelenésének idején a tanköteles korú gyermekeknek csupán 48%-a járt rendszeresen iskolába re ez az arány 55%-ra emelkedett, 1896-ban a tankötelesek 79%-a, 1913-ben pedig már 93%-a látogatta az iskolát. Az eredmények mögött Trefort 1873-as rendelkezése a fenntartókkal kötött kompromisszuma áll, mely a népiskolai hatóságokat és a helyi iskolatanácsok az egyensúlyán alapul.

A millennium (1896) tiszteletére, Wlassics Gyula vallás- és közoktatásügyi minisztersége alatt több száz állami népiskolát létesítettek. A program eredményeképpen az 1899/1900-as tanévre az állami elemi iskolák száma 1539-re emelkedett. Az 1905 júniusában kiadott népiskolai tanterv nem törekedett tudományos igényű ismeretek nyújtására, s a tanulók gyakorlati életre való felkészítését állította előtérbe.

A középfokú oktatás rendezésére Trefort Ágoston minisztersége alatt, 1883-ban került sor (1883. évi XXX. tc.). A törvény kisebb módosításokkal 1924-ig volt érvényben, s az akkori két középiskola-típus, a gimnázium és az ben nyolcosztályossá vált reáliskola működését szabályozta. Míg a gimnázium a humanisztikus, mindenekelőtt a klasszikus műveltség közvetítésével készített elő bármiféle felsőfokú képzésre, addig a reáliskola a mennyiségtan, a természettan és a modern nyelvek tanítását állította az oktatás középpontjába. A reáliskolából azonban csak a műegyetemre, a tudományegyetemek természettudományi karára, a bányászati, erdészeti és a gazdasági akadémiákra lehetett továbblépni.

1867-ben az egyházak tartották fenn a középiskolák 90%-át ben viszont már csak 55%-ukat ben 184 középiskola működött 3345 tanárral és tanulóval re a középiskolák száma 195-re, a tanárok száma 4794-re, a középiskolás tanulók száma re emelkedett.

A négyéves képzési idejű polgáriba az elemi népiskola négy osztályának elvégzése után iratkozhattak be a tanulók. (tisztviselői, ipari, kereskedői pályák) A polgári iskolai hálózat: 1880/81-es tanévben 57 fiú és 53 leány polgári iskola működött, 1913-ra ez a szám már 201-re, illetve 325-re emelkedett. Az iparoktatás feltételeit az évi XVII. tc. teremtette meg ben 49, 1889-ben 215, 1893-ban már 535 tanonciskola működött.