10. ÉVFOLYAMOS BEMENETI MÉRÉS 2008. szeptember Készítette: Gálosné Szűcs Emília Gyuricza Zsolt 2009. január.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Matematika kompetencia
Advertisements

Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Új utak és lehetőségek a középiskolások
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
TIMSS 2007.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Szükséges és hiányzó tanári kompetenciák a szakiskolai tanulók képzésében. Nemzetközi összehasonlítás VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia 2008.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
„Digitális erőd – információkereső kalandjáték a reneszánsz témakörében ” Készítette: Tóth Krisztina.
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A DIFER használata.
Informatika bemeneti mérés
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
A tanulói jelentés.
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
HEFOP / /1.0 „Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok az Észak-alföldi régió pedagógusképzésében” A „KOTTA” projekt SCHMERCZ.
A DIGITÁLIS NEMZEDÉK OLVASÓI PROFILJAI A nyomtatott és digitális olvasói szokások kapcsolata a teljesítménnyel a PISA2009 eredményei alapján Balázsi Ildikó-Ostorics.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
A 2007/2008-as tanév bemeneti kompetenciaméréseinek tapasztalatai a Rétközi Szakiskolában.
Idegenforgalmi, Kereskedelmi és Vendéglátó Szakképző Iskola Sopron Kompetencia mérések azok visszajelzései és hatása a napi munkára.
ÖSSZEFOGLALÓ az új (2007. szeptemberi) BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉSRŐL KOMMUNIKÁCIÓ Tesztkészítők: Dr. Berkéné Dr. Sajti Ilona Gálosné Szűcs Emília Gyuricza.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
Mérés-értékelés konferencia március 28. Eger.
Bemeneti kompetencia mérés SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK Az előadás vázlata 1.Mérőeszközök -Jellemzők -Kompetenciák -Tevékenységek 2. Változások.
ÁRPÁD SZAKKÉPZŐ ISKOLA ÉS KOLLÉGIUM, SZÉKESFEHÉRVÁR Tóth Ágnes MÉCS vezető.
Wesselényi Miklós Középiskola, Szakiskola és Kollégium Nyíregyháza.
MÉCS CSEPELI VENDÉGLÁTÓIPAR SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA 1212 BUDAPEST PETŐFI TÉR 1. telefon/fax:
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai Jókai Mór Szakképző Iskola Bonyhád.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
SZFP II. Mérés-értékelés Fejlesztési Szakterület
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
Bemeneti kompetencia mérés
A évi kompetenciamérés eredményeinek elemzése 2016
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Szent László Középiskola Szekszárd
A szobor benne van a kőben, csak ki kell bontani belőle A szobor benne van a kőben, csak ki kell bontani belőle! Michelangelo.
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatainak hasznosítása
TANULÓINK SZFP-II programban résztvevő osztályok:
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Dobos C. József Vendéglátóipari Szakképző Iskola Budapest
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
Előadás másolata:

10. ÉVFOLYAMOS BEMENETI MÉRÉS szeptember Készítette: Gálosné Szűcs Emília Gyuricza Zsolt január

TARTALOM FELMÉRÉSBEN RÉSZTVEVŐKFELMÉRÉSBEN RÉSZTVEVŐK FELADATLAP SZERKEZETEFELADATLAP SZERKEZETE EGYES FELADATOKEGYES FELADATOK A BEMÉRÉSEK EREDMÉNYEIA BEMÉRÉSEK EREDMÉNYEI 3 ÉV MÉRÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA3 ÉV MÉRÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA TAPASZTALATOKTAPASZTALATOK

I/1. A FELMÉRÉSBEN RÉSZTVEVŐK: az „ A ” tesztet megírta: 3633 fő a „ B ” tesztet megírta: 3589 fő I/2. TANULÓK MOTIVÁLÁSA - Nem féltek bejönni az iskolába felméréskor! - Tavaly már írtak egy ilyen (ekvivalens) tesztet, volt mintájuk. - Egy év alatt több mérésben vettek részt, rutinosabbak. - Maguk is kíváncsiak voltak, mennyit fejlődtek. - A tavalyi visszajelzés tetszett nekik. - Érdekes volt a feladatlap. - Érettebbek.

KOMPETENCIATÉRKÉP ELSAJÁTÍTÁSI SZINTEK –A szöveg és információ észlelése –Olvasás, szövegértés –Szövegkezelés –A szöveg megjelenítése – informatikai és kommunikációs technológiák használata

II /1. FELADATLAPOK SZERKEZETE „ A3 ”: 10 feladat „ B3 ” : 12 feladat „ A4 ”: 42 (+4) item „ B4 ”: 41(+4) item (Eredetileg a filmes feladatokkal = 46–45 item) 5 feladatcsoport A szerkezetet és struktúrát megtartottuk, az el ő z ő évi tesztekkel ekvivalens mér ő lapok készültek.

II/2. EGYES FELADATOK „ A” teszt 1. feladat: szeméthalmaz az óceánban gond: szövegtranszformáció 2. feladat: japán szerelmes-vers gond: szövegátírás, szövegértelmezés 3. feladat: Küküll ő vize gond: metaforák megfejtése, szókincs 4. feladat: sapkafogó-játék gond: átképzeléses előadás, szabályértelmezés 5. feladat: levélírás képek értelmezése alapján gond: összefüggő eseménnyé alakítása, személyes hangvétel

II/2. EGYES FELADATOK 6. feladat: Web-olda l értelmezése gond: idegen nyelvű szöveg felismerése 7. feladat: térbeli testek értelmezése gond: pontos megfigyelés, fantázia 8. feladat: formai megjelenítés változtatás a, szövegkonvertálás gond: hosszú magánhangzó felismerése 9. feladat: hadova nyelv megfejtése gond: analizálás, azonosítás, megjelenítés

II/3. EGYES FELADATOK „ B” teszt 1. feladat: pszichológus gyerekfenyítés gond: figyelmetlen olvasás (két elem összetévesztése) 2. feladat: versb ő l prózára alakított szöveg gond: metafora „lefordítása” 3. feladat: szendvicsevés gond: szituáció értelmezése 4. feladat: könyvolvasó érzelmei gond: képi jelentés értelmezése 5. feladat: előadó és teremőr beszélgetése gond: szituáció értelmezése 6. feladat: képregény rajz-szöveg gond: rajz készítése szöveghez

II/3. EGYES FELADATOK „B” TESZT 7. feladat: gyertya képvers gond: értelmezés, és szövegtagolás, központozás 8. feladat: betör ő és áramkimaradás gond: nyomozás megfejtésének leírása 9. feladat: levélszöveg átírása köznyelvire gond: helyesírás 10. feladat: megszólítások, köszönés i formák gond: kevéssé ismert a felnőttek közti udvarias viszony 11. feladat: „Mi fáj, tubicám?” „Elhallgass, te kígyó!” gond: szituációazonosítás 12. feladat: Mimmó és a tanító viszonya gond: szereplők, nyelvi kivitelezés A gondok a figyelmetlenség és az alapképességek hiányán túl az analógiás gondolkodás, a logika, a denotatív és a konnotatív jelentések megértése, értelmezése, valamint a néz ő pontváltás nehézségeib ő l fakadtak.

Itemmutatók III/1. Itemmutatók „ A ” teszt Leggyengébb itemek: - Leggyengébb itemek: 10%-osak: 3. b) 16,7 % (Küküllő vize: metaforák értelmező átírása ) 3. c) 18,9 %(Küküllő vize: metaforák értelmező átírása: ) 3. a) 12,7 % (Küküllő vize: metaforák értelmező átírása) 4. b) 17,9 % (Sapkafogó játék: nézőpontváltás) A leggyengébb eredmények azokban az itemekben születtek, amelyek értelmezést vártak, ill. logikai képességeket igényeltek. Feladatmutatók: - Feladatmutatók: Leggyengébb feladatok: 3.) 25,4 (Küküllő vize) 4.) 27,9 (Sapkafogó játék)

Item 3a)3b)4b)3c) Megoldottság % 12,7%16,7%17,9%18,9% Relatív szórás % Feladat 3.4. Megoldottság % 25,4%27,9% Relatív szórás % Az alacsony értékekhez nagyon nagy szórás tartozik ezekben az itemekben, sok tanulóra vonatkozik a gyenge eredmény.

Legjobb itemek : 70 %-osak: 6. c) (Sherlock Holmes) 8. a) ( képregény rajz) 80 %-osak: 1. a) (étteremi vacsora) Feladatmutatók: Legjobb feladatok: 8.) 69,2 % (szavak átírása, analógiás gondolkodás, megértés) A legjobb teljesítmények azokban az itemekben születtek, amelyek legérdekesebbek voltak, e krimin feln ő tt nemzedék „mindennapjaiban” el ő fordultak, ill. kevés megfigyelésen alapultak.

Item 8a)6c)1a) Megoldottság 74,8 % 78,5 % 82,5 % Relatív szórás % Feladat8. Megoldottság 69,2% Relatív szórás %58 A magas értékekhez aránylag kis szórások tartoznak ezekben az itemekben, a tanulók zöme közel azonosan jó eredményt ért el bennük.

III/2. Itemmutatók „ B ” teszt - Leggyengébb itemek : 10%-osak: 7c) (gyertyaképvers ) 11f) (Mi fáj, tubicám? ) 12a) (Mimmó és a tanár viszonya) 12e) (Mimmó és a tanár viszonya) A leggyengébb eredmények azokban az itemekben születtek, amelyek értelmezést vártak, ill. logikai képességeket igényeltek. - Feladatmutatók: Leggyengébb feladatok: 2.) (idézetek metafora lefordítása) 4.) (könyvolvasó érzelmei értelmezése) 8.) (bűnügy megfejtése, értelmezés)

Item 7c)11f)12a)12e) Megoldottság % 20,320,52220,8 Relatív szórás % Feladat 2.)4.)8.) Megoldottság % 3135,434 Relatív szórás %

Legjobb itemek: 80 %-osak: 1b) (pszichológus: felismerése a szereplőknek) 1c) (pszichológus: azonosítása a tettnek ) 1d) (pszichológus: azonosítása a szülői akaratnak 6a) (képvers hozzárendelés képhez szöveg) 6b) (képvers hozzárendelés képhez szöveg) 6c) (képvers hozzárendelés képhez szöveg) 90 %-osak: 1a) (pszichológus: megfigyelése napszaknak ) Feladatmutatók: Legjobb feladatok: 1.) (pszichológus) 6.) (képvers) A legjobb teljesítmények azokban az itemekben születtek, amelyek legkönnyebbek voltak, mert csak figyelmet kívántak és egyszer ű azonosítást, hozzárendelést.

Item1b 1c)1d)6a)6b)6c)1a) Megoldottság % 82,2581,181,680,282,288 93,8 Relatív szórás % Feladat 1.6. Megoldottság % 8488 Relatív szórás % 26 41

FELADATOK KORREKÁCIÓS MÁTRIXA „A” Eredmény 1.(A)2.(B)6.(F)8.(H) 1.(A)0,59 2.B0,42 3.(C)0,520,330,31 4.(D)0,450,3 5.(E) 0,72 0,33 6.(F)0,43 7.(G)0,43 8.(H)0,510,35 9.(I )0,430,310,43

FELADATOK KORREKÁCIÓS MÁTRIXA „B” ,430,530,470,38 0,460,42 0,520,490,680,6 2.(B)11.(K) 0,3 0,34 Az „A” lapon a szövegalkotás, sz.transzformálás és sz. megjelenítés korrelációja a legmagasabb érték ű. A „B” lapon pedig a helyzetérelmezés, sz.átalkítás. U gyanazon képességek más-más feladatokban ugyanolyan szinten m ű ködnek.

„A-1” TESZT „B-1” TESZT „B-2” TESZT „ B-2 ” TESZT „ A-3 ” TESZT „ B-3 ” TESZT „ A-4 ” TESZT „ B-4 ” TESZT Tanulók 4624 fő4625 fő3805 fő3793 fő4808 fő4799 fő3633 fő3589 fő Itemszám (46)41(45) % nehézségii index 35,6 %38,2%48,6% nőtt < 58,4% nőtt < 34,5%40,7%51,4% nőtt < 47% nőtt < Egy tanuló pontszáma 16,417,622,4 nőtt < 26,3 nőtt < 15,918,3 19,8 nőtt < 21,1 nőtt < Reliabili- tás, meg- bízhatóság 0,9270,9260,9220,9080,9090, 8930, 8460,808 Relatív szórás 54,24%47,35%39,05% csökkent 27,4%49,7%38,9%31% jobb 39% ua. Ebben az évben is n ő tt a teljesítménye a tanulóknak, mégpedig általában mindenkire jellemz ő en. A szórás az er ő teljesebb javulás esetén kisebb lett.

A tavalyi bejöv ő 9. évfolyamos méréshez képest a javulás idén a 10. osztályban: Egy év alatti fejlődés: „A3” lapon: 34,5% → „A4” 51,4% nőtt: +16,9% -kal „B3” lapon: 40,7% → „B4” 47, -% nőtt: + 6,3% -kal A tavalyi 10-esek teljesítményéhez képest az idei 10- esek teljesítménye: „A2” lapon: 48,6% → „A4” 51,4% nőtt: +2,8 % „B2” lapon: 58,4% → „B4” 47, -% csökkent: - 11,4% Előző periódusban a változások: A tavaly el ő tti bejöv ő 9. évfolyamos méréshez képest a javulás tavaly a 10. osztályban: „A1”35,6% →„A2” lapon: 48,6% nőtt: +13 % -kal „B1”38,2% → „B2” lapon: 58,4% nőtt: +20,2% -kal

A 9. ÉS A 10. ÉVFOLYAMOS FEJL Ő DÉSEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA fejl ő dé s fejl ő dé s 10. fejl ő dé s „A”1 35,6% „A”2 48,6% +13%„A”3 34,5% „A”4 51,4% +16,9 % „A”2 48,6% „A”4 51,4% +2,8 % „B”1 38,2% „B”2 58,4% +20,2 % „B”3 40,7% „B”4 47, -% + 6,3% „B”2 58,4% „B”4 47, -% - 11,4% Az első évben volt a legnagyobb fejlődés. A „B” teszt kompetenciáinak fejlesztése könnyebbnek bizonyult, illetve jobban fejlesztették ezeket a képességeket. A 2. évben jobban fejlesztették az „A” lapon levő képességeket, hogy korrigálják az előző évi lemaradást, de közben kissé elhanyagolódott a másik terület. A két fejlesztés között a teljesítményekben vagy a csoportképességek különbsége látszik, vagy a felzárkóztatás intenzitásának csökkenése. Az eredmény átlag alatt maradt, egyenetlen ezen belül a feladatok teljesítményszintje.

TAPASZTALATOK oMegbízhatók a mérési mutatóink. oMegegyeznek a es megállapításaink a kompetenciákat illetően. oAz adatok jól orientálnak, a kollégák is jártasabbak a mérési eredmények értelmezésében és felhasználásában. oA továbblépésükhöz módszerbeli segítséget is adott az előző években a visszajelzésünk.

HOGYAN TOVÁBB? A javulások ellenére az előző években megfogalmazott feladatok most is érvényesek. A kommunikáció minden formájának szükséges a fejlesztése. A kommunikáció fejlesztése az iskolai képzés szintjeinek megfelelően az összes iskolai foglalkozásban egyre tudatosab- ban kell, hogy megjelenjék. A gyakorlati tárgyaknak is, a munkára való felkészítésnek is nélkülözhetetlen eleme a kommunikáció, ezért nagyobb szerepet kell kapnia az életszerűbb oktatásnak, a modern módszereknek. Egyre fontosabb lesz a multimédiás eszközhasználat és információhordozók beépítése is a tanítási és tanulási folyamatba. A kollégák módszertani ismereteinek bővítése folyamatosan szükséges.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!