A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE 1. Kamarai részvétel az új szabályozás kialakításában ► koncepció ► törvény ► végrehajtási rendeletek ► szakmai útmutatók A Kamara több fontos javaslata a szabályozás részévé vált!
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE 2. Legfontosabb törekvések ► minőségi alapú kiválasztás (a csak áralapú kiválasztás tilalma) ► a tervező önálló kiválasztása ► a jóváhagyási terv ► referencia bővítés-műszaki egyenértékűség ► képviselet a KBT-ben
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE 3. Tapasztalatok (I.) ► a törvény hatálya ► az alvállalkozók kifizetése ► a legalacsonyabb ár, mint egyedüli szempont tilalma ► a tervező kiválasztása és a B&D ► az 5 % előkészítési költség arány, benne a tervezés
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE 3. Tapasztalatok (II.) A Kbt. tartalmaz olyan rendelkezést, amely az egyeztetések során nem merült fel és diszkriminatív a szakági tervező mérnökök számára! ► Kbt § r. és s. pont – a tervezői szolgáltatásokra vonatkozó hatály szabályozása.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE 3. Tapasztalatok (III.) A rendelkezés, célja az alvállalkozók kiszolgáltatott- ságának megszüntetése, de még nem bizonyított, ugyanakkor a Ptk. vonatkozó szabályaival való inkoherencia! ► Kbt § - az alvállalkozók ellenértékének a Ptk. 6:130. § (1) - (2) bekezdésétől eltérő kifizetése.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Kbt § az alvállalkozói munka ellenértékének kifizetése Kamarai javaslat a szabályozás módosítására: ► az alvállalkozók védelme ne okozzon működési problémákat a projekt lebonyolításában; ► ne tegye lehetetlenné, hogy a projekt korai szakaszában teljesítő szolgáltatók megfelelő időben ellenértékhez juthassanak.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE 3. Tapasztalatok (IV.) A Kbt. rögzíti ugyan a legalacsonyabb ár egyedüli alkalmazásának tilalmát, azonban a törvény céljával, a minőség erősítésével szöges ellentétben lévő elemek jelentek meg a gyakorlatban. ► Kbt. 76. § (5) bek. – a legalacsonyabb ár egyedüli szempontként való alkalmazásának tilalma meghatározott területeken.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Kbt. 76. § (5) bek. – a legalacsonyabb ár egyedüli szempontként való alkalmazásának tilalma Kamarai javaslat a szabályozás módosítására: ► A Kbt. – vagy végrehajtási rendeletének – módosítása oly módon, hogy az tiltsa meg az ajánlati ár mellett olyan szempont – pláne egyedüli – alkalmazását, amely nyilvánvalóan szemben áll a közbeszerzés alapelveivel, így a minőségre törekvéssel.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE 3. Tapasztalatok (V.) A Kbt. alapján kiadott végrehajtási rendelet csak kivételként teszi lehetővé az olyan építési beruházásra irányuló közbeszerzést, amely együttesen a kivitelezésre és tervezésre irányul, de a gyakorlat ezzel egyértelműen ellentétes. ► 322/2015. (X.30.) Korm. rendelet 2.§, 14.§ (1) bek. b. pont, (2) bek. – a tervező kiválasztásáról és az un. B&D kivételességéről.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE 322/2015. (X.30.) Korm. rendelet a tervező kiválasztásáról és az un. B&D kivételességéről Kamarai javaslat a szabályozás módosítására: ► a Korm. rendelet kiegészítése olyan rendelkezéssel, amely tartalom, illetve beazonosítható kritériumok szerint korlátozza a tervezésre és a kivitelezésre történő együttes kiírás kivételes alkalmazhatóságát.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE 3. Tapasztalatok (VI.) A tervezésre elszámolható költséghányad az EU támogatással megvalósuló beruházások körében ► 272/2014. (XI.5.) Korm. rendelet szabályozza az elszámolható költségek körét; ► az összes előkészítésre fordítható költség a teljes projektköltség legfeljebb 5 %-át teheti ki, ebbe tartozik a tervezés költsége is; ► a tervezés elszámolható költsége mindenképpen jelentősen alacsonyabb így 5 %-nál!
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A tervezésre elszámolható költséghányad Kamarai javaslat a 272/2014. (XI.5.) Korm. rendelet módosítására ► nagy területű, illetve vonalas létesítmények esetében elszámolható költségek a beruházás teljes költségének %-ában: ► egyéb fejlesztések esetében elszámolható költségek a beruházás teljes költségének %-ában: Beruházási összeg (m Ft)< < Elszámolható előkészítési költség12 %10 %9 %7 %5 % Beruházási összeg (m Ft)< < Elszámolható előkészítési költség 10 %8 %7 %6 %5 %
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE 4. A minőség alapú kiválasztás (I.) ► Kbt. és a végrehajtási szabályozás ► a kialakuló gyakorlat és az útmutató szükségessége ► az útmutatóval kapcsolatban felmerült javaslatok
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE 4. A minőség alapú kiválasztás (II.) A KIVÁLASZTÁS ALAPELVEI ► Szakmai kompetencia részszempont ► Vezetői képességek részszempont ► Szakmai megbízhatóság és a rendelkezésre álló erőforrások részszempont ► Honorárium – ajánlati ár részszempont ► Részszempontok súlyszázalékai ► Kiválasztás a teljesítő képesség alapján
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE 5. A tervező önálló kiválasztása ► a „Build & Design” szerkezete ► a szabályozás (korlátozás, szerzői jogi vonatkozás és a tervezői „felügyelet”) ► a gyakorlat problémái
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE 6. A műszaki egyenértékűség ► a fogalom ► a referencia-bővítés oka és funkciója ► a szabályozás ► az útmutatóval kapcsolatban felmerült javaslatok
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE 7. Várható menetrend ► MMK belső munkacsoport ► KBH által koordinált munkacsoport ► útmutatók kiadása ► tapasztalat-értékelés és javaslatok
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Köszönöm a figyelmet!