Az Európai Unió gazdasági joga II. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Étrend-kiegészítő vagy gyógyszer? Határterületi termékek elhatárolásának szempontjai Medical Tribune konferencia október 1. Dr.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
A Horthy-korszak kezdete Trianoni békeszerződés. 1.Előzmények (a tanácsköztársaság bukása utáni időszak) a.) rövid életű, átmeneti kormányok alakulása.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A gyermekjogok története A második világháborút követően a világ számos nemzete közösen létrehozott egy szövetséget – megalapították az ENSZ-t,
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Sajtó és szabadság: a médiairányítás a 20. századi Magyarországon
Az EU integráció dióhéjban
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
A nemzetközi üzleti élet etikája
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Határozatok elismerése és végrehajtása az Európai Unióban
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Összeállította: Horváth Józsefné
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
A gazdaság- és foglalkoztatáspolitika összehangolása
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Közösségi vívmányok. Az Európai Unió jogrendszere
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
MAGYAR ADÓÜGYEK AZ EURÓPAI UNIÓ BÍRÓSÁGA ELŐTT
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
SZÁMVITEL.
Európai Uniós ismeretek
Elektronikus számlázás
Bevezetés a jog- és államtudományokba
Az Európai Unió gazdasági joga Versenyjog 2
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
Semmisség Nappali tagozat Győr 2016.
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Ákr. – új eljárási törvény a közigazgatásban
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Nemzetközi magánjog II.
Az ENSZ, a Nemzetközi Valutaalap és a Világbank
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
a hatékonyabb munkába segítésért
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Társadalmi integráció kistelepüléseken
Készítette: Koleszár Gábor
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
AZ ÁKR. ÉS AZ ÜGYÉSZI FELHÍVÁS, FELLÉPÉS
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Szabálytalanságkezelés
Az európai gazdaság: együtt erősebb
Előadás másolata:

Az Európai Unió gazdasági joga II. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens

Európai integráció története Egységes Európa gondolata – európai kultúrközösség. Az európai egységesítési törekvések mindig „fentről lefelé” valósultak meg. Európai integráció kezdetei: - második világháború vége: béke és fejlődés biztosítása iránti vágy; - Európa elveszti globális vezető szerepét; - a világhatalom központja(i) Európán kívül helyeződik/nek el; - nyomasztó globális verseny.

Európai integráció története Az európai integráció több mint ötven éves (1951/1957-ben kezdődött). Az Európai Uniót csak 1992-ben alapították Maastrichtban. Egy alapvetően gazdasági közösségről van szó, amelynek azonban végső célja a politikai unió. Az integráció mindig lépésről lépésre haladt; hol lelassult, hogy felgyorsult.

Európai integráció története 1951 (1952): Európai Szén- és Acélközösség (2002-ben beolvadt az Európai Közösségbe) 1957 (1958): Euratom (Európai Atomenergia Közösség) 1957 (1958): Európai Közösség (eredetileg: Európai Gazdasági Közösség) 1992 (1993): Európai Unió (Maastrichti Szerződés): megalapítja a három pillérből álló „templomot” (2009) Reform Szerződés (Lisszaboni Szerződés): összevonja a három pillért, feloldja az Európai Közösséget az Európai Unióban.

Főbb változások A Tanácsban elmozdulás az egyhangúságtól a kettős többség felé számos területen Európai Parlament hatásköreinek és súlyának erősítése EU jogi személyisége (korábban csak az Európai Közösségnek volt) Európai Tanács elnöke tisztség létrehozása. Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője (quasi külügyminiszter).

Közösségi jog elsődlegessége és közvetlen hatálya Van Gend & Loos kontra Holland Adóhatóság ügy: - Hollandia növelte egy termék vámtételét 3 %-ról 8 %-ra; - Ez sértette az EGK Szerződés akkori 12. cikkében található befagyasztási (stand-still) klauzulát. - Az ügyben Hollandia, Belgium és Németország is azon az állásponton volt, hogy a 12. cikknek nincs közvetlen hatálya, és ennek alapján csak a Bizottság és a tagállamok között merülhet fel jogvita (a hagyományos nemzetközi közjog alapján mindenképpen ez lett volna a helyzet). Az Európai Bíróság azonban arra a következtetésre jutott, hogy a közösségi jog közvetlen hatállyal rendelkezik a tagállamokban (attól függetlenül, hogy kihirdették-e vagy sem) és elsődlegességet élvez, azaz letöri a vele ellentétes tagállami szabályokat.

Közösségi jog forrásai Elsődleges jogforrások: alapító szerződések és azok módosításai – tagállamok fogadják el és módosítják. Másodlagos jogforrások: rendelet, irányelv, határozat (Unió jogi/jogalkotási aktusai) – az Európai Közösség (politikai) szervei fogadják el és módosítják.

Rendelet „A rendelet általános hatállyal bír. Teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban.” A rendeletek nem sokban különböznek a nemzeti törvényektől.

Irányelvek „Az irányelv az elérendő célokat illetően minden címzett tagállamra kötelező, azonban a forma és az eszközök megválasztását a nemzeti hatóságokra hagyja.” A közösség másodlagos jogforrásainak egyik nagyon speciális fajtáját jelentik az irányelvek, amelyek valóban európai sajátosságot képeznek. Az irányelvek címzettjei mindig a tagállamok. Az irányelv szabályozási megközelítése tekintetében azt mondhatjuk, hogy az mindig valamilyen célokat határoz meg, amelyek közösségi szinten kerülnek lefektetésre, de a célok eléréséhez vezető út megválasztását (forma és eszköz) a tagállamokra bízza.

Határozatok „A határozat teljes egészében kötelező. Amennyiben külön megjelöli, hogy kik a címzettjei, a határozat kizárólag azokra nézve kötelező, akiket címzettként megjelöl. Az ajánlások és a vélemények nem kötelezőek.” A harmadik jogszabálytípus a határozat. A határozatot egyedi ügyekben hozzák, tehát ugyan jogszabálynak nevezik, gyakran nem más, mint egyedi ügyben hozott (közigazgatási) döntés.