Magán erdőgazdálkodók szerepe a évi közfoglalkoztatásban Szulimán Zsolt osztályvezető Stratégiai és Forráskoordinációs Osztály
2 Kormányzati célok 1.Segély helyett munkát – FHT-ben részesülők számának csökkentése 2.Teljes foglalkoztatottság felé haladás 3.Elsődleges munkaerőpiacra történő kivezetés Szociális szövetkezetek számának bővítése Továbbfoglalkoztatási kötelezettség előírása Munkaerő-piaci képzések és szolgáltatások nyújtása Nyílt munkaerőpiac álláshelyeire történő közvetítés A célok eléréséhez biztosított forrás: 340 Mrd forint a „Start-munkaprogram” kiadási előirányzat 2016-ban
3 A közfoglalkoztatási rendszer pénzügyi keretei A Nemzeti Foglalkoztatási Alap (NFA) „Start-munkaprogram” kiadási előirányzata mértéke: év: 64,0 Mrd Ft év:137,5 Mrd Ft év:180,0 Mrd Ft év: 231,0 Mrd Ft év: 270,0 Mrd Ft év: 340,0 Mrd Ft
4 A közfoglalkoztatási bér és a minimálbér változásai Közfoglalkoztatási bér változásaMinimálbér változása 4 óra6 óra8 óra szeptember 1-jétől bruttó január 1-jétől nettó január 1-jétől bruttó január 1-jétől nettó január 1-jétől bruttó január 1-jétől nettó január 1-jétől bruttó január 1-jétől nettó január 1-jétől bruttó január 1-jétől nettó
5 A évi közfoglalkoztatás általános céljai az elsődleges munkaerőpiacról kiszorultak foglalkoztathatóságának növelése, a foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülők évi átlagos létszámának 25%-kal történő csökkentése ( fő), Start-munkaprogramok folytatása, hosszabb időtartamú programok indítása mellett, értékteremtő, a település önfenntartását elősegítő programok támogatása. Kiemelt célok: o természeti és épített környezet védelme, o közétkeztetés minőségének javítása, o élhető települések megvalósítása, o helyi sajátosságokra épülő fejlesztések megvalósítása, o a roma lakosság társadalmi integrációjának támogatása, o vízrendezési, vízkár-elhárítási feladatok támogatása.
6 A közfoglalkoztató Közfoglalkoztató lehet a évi CVI. törvény alapján: helyi és nemzetiségi önkormányzat,valamint ezek jogi személyiséggel rendelkező társulása, költségvetési szerv, egyház, közhasznú jogállású szervezet, civil szervezet, állami és önkormányzati tulajdon kezelésével és fenntartásával megbízott, vagy erre a célra az állam, önkormányzat által létrehozott gazdálkodó szervezet, vízgazdálkodási társulat, ERDŐGAZDÁLKODÓ (magán erdőgazdálkodó is), szociális szövetkezet, vasúti pályahálózat-működtető szervezet, vasúti üzemi létesítmények fenntartója.
7 A közfoglalkoztatási támogatások Támogatás nyújtható a közfoglalkoztatási bér, a közfoglalkoztatási garantált bér és az ahhoz kapcsolódó szociális hozzájárulási adó legfeljebb 100%-ához (bérköltség), a közvetlen és anyagköltségekhez (bérköltség 20%-a erejéig), A szervezési költségekhez (bérköltség 1,5%-a erejéig a hivatallal nem rendelkező önkormányzatok esetében). A foglalkoztatásból eredő közvetlen költségként a foglalkozás-egészségügyi vizsgálat térítési díja, a munka- és védőruházat és egyéni védőeszköz költsége, a munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló jogszabály szerint a munkaadót terhelő utazási költség, a munkásszállítás költsége, a munkaügyi kirendeltséggel történő előzetes egyeztetés szerint a munkavégzéshez nélkülözhetetlen munkaeszközök költsége számolható el.
8 Erdőgazdálkodók a közfoglalkoztatásban évi CVI. törvény 1. § (3) bekezdés h) pontja alapján meghatározott tevékenységekre vonatkozóan részesülhetnek közfoglalkoztatási támogatásban: az erdő külön törvényben meghatározott közjóléti céljainak megvalósítása érdekében végzett feladatok ellátása, a természeti károkat szenvedett erdőterületek rehabilitációja, erdészeti sétautak, turistautak és tanösvények kijelölése, karbantartása, határjelek és környezetének karbantartása, tűzpászták készítése és tűzmegelőzést szolgáló feladatok ellátása, kommunális hulladék gyűjtése és elszállítása, az erdőterület kommunális szennyeződéstől való tisztítása.
9 Erdőgazdálkodók a közfoglalkoztatásban 1. Állami erdőgazdaságok: 2012-től a mai napig több mint 36 milliárd forint támogatási keretösszegben részesültek 2015-ben több mint 9 milliárd forint támogatást kaptak 6849 fő foglalkoztatására fős átlaglétszám közötti foglalkoztatás zajlik ezen programokban A teljes ágazatra vonatkozóan a programok létszáma 7000 és 8000 fő között mozgott az egyes években 2. Magán erdőgazdálkodók: 2012-től a mai napig több mint 6 milliárd forint támogatási keretösszegben részesültek 2015-ben több mint 2 milliárd forint támogatást kaptak 1617 fő foglalkoztatására fős átlaglétszám foglalkoztatása zajlik az egyes programokban A programok létszáma és ezzel együtt költsége 2012-től folyamatos emelkedést mutat (1009 főről 1617 főre) 2014-ben 122, míg 2015-ben 146 magán erdőgazdálkodót támogattunk
10 Magán erdőgazdálkodók a hosszabb időtartamú közfoglalkoztatásban 2016-ban a hosszabb időtartamú programok keretében vehetnek részt a közfoglalkoztatásban; támogatható költségek köre és a támogatás mértéke az országos közfoglalkoztatási programokkal közel azonos; támogatás mértéke a bérköltség 100%-áig terjedhet; a közvetlen költség, valamint a program megvalósításához szükséges anyagköltség elszámolható összesített mértéke nem haladhatja meg a közfoglalkoztatási bérhez és az ahhoz kapcsolódó szociális hozzájárulási adóhoz nyújtott támogatás 20%-át; anyagköltség keretében nagy értékű tárgyi eszközök elszámolására nincs lehetőség (országos programban sem) szervezési költség nem számolható el
11 Magán erdőgazdálkodók a hosszabb időtartamú közfoglalkoztatásban a BM célzott pénzügyi keretet határoz meg a kormányhivatalok részére; a jogszabályi lehetőségek közt nyújtható legmagasabb támogatási intenzitás alapján kerül meghatározásra; egyszerűbb eljárás alkalmazása → a kérelemről nem felsőbb, minisztériumi szinten, hanem helyben, a járási hivatalban születik döntés; a magán erdőgazdálkodók által létrehozott, a társadalom számára hasznos érték megóvására a jövő évben is lesz lehetőség; továbbra is ellenőrzésekkel, folyamatos monitorozással biztosítjuk a programok szabályszerű működtetését
12 Közfoglalkoztatási portál Elérhetősége:
13 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!