Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Magyar Önkormányzati Szövetség Társadalmi integráció a kistelepüléseken workshop A közfoglalkoztatás 2017-2018. évi kihívásai Nyírbátor 2017. október.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Magyar Önkormányzati Szövetség Társadalmi integráció a kistelepüléseken workshop A közfoglalkoztatás 2017-2018. évi kihívásai Nyírbátor 2017. október."— Előadás másolata:

1 Magyar Önkormányzati Szövetség Társadalmi integráció a kistelepüléseken workshop A közfoglalkoztatás évi kihívásai Nyírbátor 2017. október 25.

2 Mit jelent a közfoglalkoztatás?
Területfejlesztés; munkahelyteremtés; vidékfejlesztés; átmeneti munkalehetőségek biztosítása helyben Tranzitfoglalkoztatás a hátrányos helyzetű személyek számára Értékteremtő tevékenység, mely hasznos mind az egyén, mind a társadalom számára A település önfenntartását segíti elő Járási startmunka mintaprogram/ráépülő program a kedvezményezett járásokban, településeken A munkaerő képzettségi szintjének növelése

3 Problémák A magyar munkaerőpiacon jelentkező munkaerőhiány
Kevés a szakmunkás, és a betanított munkára sem tudnak megfelelő embereket alkalmazni a vállalkozások Közfoglalkoztatók ellenérdekeltsége A munkaerő struktúráját befolyásoló tényezők: Alacsony iskolai végzettség Munkavállalási hajlandóság Rossz egészségügyi állapot Alacsony mobilitás Utazási nehézségek

4 2017. évi főbb célok I. Folytatás:
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás Országos közfoglalkoztatási programok Járási startmunka mintaprogramok és a ráépülő programok Járási startmunka mintaprogramok: 2017. március 1. – február 28. A kedvezményezett járásokban (109), továbbá a kedvezményezett településeken (395). - 290/2014. (XI.26.) Korm. rendelet - 105/2015. (IV.23.) Korm. rendelet

5 2017. évi főbb célok II. Mintaprogram: Szociális jellegű:
- belvízelvezetés - mezőgazdasági utak karbantartása - közúthálózat karbantartása - illegális hulladéklerakó helyek felszámolása - bio- és megújuló energia Mezőgazdasági és helyi sajátosságokra épülő program Magas hozzáadott értékű program

6 2017. évi főbb célok III. Speciális közfoglalkoztatási programok működtetése, további folytatása Mentális, szociális, vagy egészségügyi problémák miatt nehezen foglalkoztathatók bevonása Országos mintaprogramok támogatása Kulturális programok, vadterelő kerítések építése, digitalizálás, stb. Egyházi és karitatív szervezetek erőteljesebb bevonása A közfoglalkoztatás kommunikációjának, népszerűsítésének erősítése Közfoglalkoztatási kiállítások, egyéb szakmai rendezvények, fórumok, stb.

7 Közfoglalkoztatási támogatások forrása
A Nemzeti Foglalkoztatási Alap (NFA) „Start-munkaprogram” előirányzatának mértéke: 2011. év: 64,0 Mrd Ft (8,5 Mrd Ft BM-hez) 2012. év: 137,5 Mrd Ft 2013. év: 179,8 Mrd Ft 2014. év: 231,1 Mrd Ft 2015. év: 270,0 Mrd Ft 2016. év: 340,0 Mrd Ft 2017. év: 325,0 Mrd Ft - 40 Mrd Ft = 285 Mrd Ft 2018.év , 0 Mrd Ft 7

8 Közfoglalkoztatás megvalósulása 2017. évben
A közfoglalkoztatás, mint foglalkoztatáspolitikai eszköz szerepe fokozatosan növekedett az elmúlt években, egészen 2016-ig (223,5 ezer fő) I. félévben 187,3 ezer fő dolgozott közfoglalkoztatottként A létszám csökkenése mindegyik támogatási típust érinti: legnagyobb arányban a járási startmunka mintaprogramokban és az országos közfoglalkoztatás keretében dolgozók száma esett vissza egy év alatt. A közfoglalkoztatottak létszámának évről évre történt növekedésével párhuzamosan a nyilvántartott álláskeresők éves átlagos zárónapi létszáma csökkent ben átlagosan 582,9 ezer fő álláskereső szerepelt a nyilvántartásában I. félévben 301,7 ezer fő

9 A 2017. év I. félévében megvalósított jogszabályi változások
munkáltatói jogutódlásra vonatkozó szabályainak a közfoglalkoztatási jogviszonyban is történő alkalmazása a munkaerő-piaci szolgáltatásban történő részvétel ideje az eddigi legfeljebb 3 napról 15 napra emelkedett nemcsak munkaerő-piaci, hanem egészségügyi és szociális szolgáltatás is biztosítható, melyek szintén közfoglalkoztatási jogviszonynak minősülnek A Kftv. új rendelkezései pontosan meghatározzák az állami képviselő ellenőrzési jogához kapcsolódó részjogosítványokat, amelyeket a szociális szövetkezet és a használatba adó közötti szerződésben is rögzíteni kell.

10 A 2017. év I. félévében megvalósított jogszabályi változások II.
A Kftv január 1-jétől hatályos módosítása két új kizárási okot tartalmaz közfoglalkoztatási jogviszonya a közfoglalkoztató azonnali hatályú felmondásával szűnik meg közfoglalkoztatott a felajánlott munkahely mellett a felajánlott képzést is köteles elfogadni helyközi utazási költséget is meg kell téríteni A munkavédelemről szóló évi XCIII. törvény január 1-jétől hatályos módosítása értelmében, a munkavédelmi hatóság mellett a szakmai irányításért felelős szerv is jogosult az érintett munkavállalókkal kapcsolatos iratokba betekinteni a feladatai ellátásához szükséges okból és mértékben.

11 A 2017. év I. félévében megvalósított jogszabályi változások III.
A közfoglalkoztatási bér, valamint a garantált közfoglalkoztatási bér összege január 1. napjával emelkedett. közfoglalkoztatási program keretében történő beszerzés esetén nem kötelező három ajánlat bekérése. 30/2000. (IX.15.) GM rendelet január 1-jétől hatályos módosítása új fogalom meghatározásokat tartalmaz (állásbörze, álláskínáló, EU Kék Kártya, foglalkoztatásra irányuló jogviszony, foglalkoztató, közhasznú szervezet, munkaerőigény). a szociális szövetkezetben a tagi munkavégzésre irányuló jogviszony létesítéséhez, fenntartásához legalább három hónap álláskeresési nyilvántartásban, illetve közfoglalkoztatási jogviszonyban eltöltött idő szükséges.

12 A közfoglalkoztatás keretében 2017. évben tett intézkedések
A munkaerőpiacon érzékelhető tendenciák az elkövetkezendő években várhatóan tovább fognak folytatódni, ezért a 1139/2017. (III. 20.) Korm. határozatban a Kormány döntött a közfoglalkoztatás fokozatos, december 31-ig történő főre csökkentéséről. A évben, a mentális, szociális és egészségügyi problémák miatt nehezen bevonható álláskeresők foglalkoztatásának elősegítésére indított speciális PILOT program a évben folytatódott. A évben is a közfoglalkoztatás fókuszában a járási startmunka mintaprogramok értékteremtő programjai állnak. E programokban az ország közel 1600 hátrányos helyzetű települése jutott támogatáshoz, több mint 74 ezer fő foglalkoztatására. Belügyminisztérium kezdeményezésére az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft június 21-én pályázati felhívást jelentetett meg „Fókuszban az önkormányzati tagsággal rendelkező szociális szövetkezetek támogatása” címmel

13 Egyes munkaerőpiaci intézkedésekről szóló 1139/2017. (III. 20. ) Korm
Egyes munkaerőpiaci intézkedésekről szóló 1139/2017. (III.20.) Korm.határozat főbb intézkedései I. A közfoglalkoztatottak elsődleges munkaerőpiaci elhelyezkedésének ösztönzése. Szociális szövetkezetek működésének támogatása. A közfoglalkoztatottak munkahelykeresésének támogatása a helyi, helyközi utazási költségeinek megtérítésével tömegközlekedési eszköz igénybevételével. 25 év alatti személyek csak különösen indokolt esetben kerülhetnek bevonásra a közfoglalkoztatásba, számukra az Ifjúsági Garancia Program nyújt lehetőséget a foglalkoztatásra.

14 Egyes munkaerőpiaci intézkedésekről szóló 1139/2017. (III. 20. ) Korm
Egyes munkaerőpiaci intézkedésekről szóló 1139/2017. (III.20.) Korm. határozat főbb intézkedései II. Önállóan elhelyezkedésre alkalmas álláskeresők közfoglalkoztatásba nem vonhatók be. Szakképzettséggel rendelkezők esetében csak akkor, ha 3 munkaközvetítési lehetőség a járási hivatalok részéről, és a munkáltató nem utasítja el az álláskeresőt, vagy 3 hónapig a járási (fővárosi) hivatal nem tud az álláskereső számára megfelelő munkahelyet felajánlani. 2018. június 1-jétől visszamenőlegesen 3 éven belül csak egy évig lehet közfoglalkoztatott, KIVÉVE, ha az álláskereső nem tud a nyílt munkaerőpiacon elhelyezkedni

15 Egyes munkaerőpiaci intézkedésekről szóló 1139/2017. (III. 20. ) Korm
Egyes munkaerőpiaci intézkedésekről szóló 1139/2017. (III.20.) Korm. határozat főbb intézkedései III. 40 Mrd Ft (30 Mrd március 31-ig + 10 Mrd Ft június 30-ig BM-től NGM-nek átadásra kerül. Közfoglalkoztatásba történő bennragadás helyett munkaerőpiaci programok szervezése. 2020. év végéig a közfoglalkoztatottak átlagos maximális létszáma 150 ezer főre csökken.

16 Egyes munkaerőpiaci intézkedésekről szóló 1139/2017. (III. 20. ) Korm
Egyes munkaerőpiaci intézkedésekről szóló 1139/2017. (III.20.) Korm. határozat főbb intézkedései VI. Kompetencia alapú munkaközvetítés. Állami közfoglalkoztatók saját állományba vétele. GINOP ; VEKOP ; GINOP 5.2.1; VEKOP programokba időszakban az elsődleges munkaerőpiacra jutást elősegítő képzésekben 60 ezer fő bevonása. Közfoglalkoztatottak rugalmas formában biztosítsák az idénymunka munkaerő-szükségletét.

17 2017. év II. felére tervezett intézkedések, főbb célkitűzések, jelentősebb programok
A közfoglalkoztatás alapjain szerveződő szociális szövetkezetek támogatása A III. Országos Közfoglalkoztatási Kiállítás és Nemzetközi Közfoglalkoztatási Konferencia Törekvés a teljes foglalkoztatottság elérésére jelentősebb évi programok támogatása mezőgazdasági területek és a közutak között fekvő területek tisztántartására gyorsforgalmi úthálózat melletti védőkerítés telepítése, felújítása országos hajléktalan mintaprogram speciális közfoglalkoztatási program A közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó képzések és szolgáltatások Virtuális Közfoglalkoztatási Piac

18 A közfoglalkoztatás 2018. év kihívásai
2018. évi közfoglalkoztatási célok terén tükrözi azt a gazdasági-társadalmi célt, hogy aki képes az elsődleges munkaerőpiacon munkát vállalni, annak az elhelyezkedését a közfoglalkoztatás rendszerén kívül kell ösztönözni és segíteni. az elsődleges munkaerőpiacról kiszorultak, különösen a munkaerőpiacon halmozottan hátrányban lévő személyek foglalkoztatásának és foglalkoztathatóságának növelése; értékteremtő, hasznos, a helyi sajátosságokon alapuló, a település önfenntartását elősegítő programok támogatása; a természeti és épített környezet védelmét, a kulturális örökség elemeinek megóvása, a vasúti pályahálózat, illetve az országos közúthálózat környezetének tisztántartása, karbantartása; parlagfű mentesítés

19 A közfoglalkoztatás 2018. év kihívásai
a mezőgazdasági hasznosításra alkalmas területeken és zártkerti területeken gazdaságosan termelhető, a helyi közintézmények közétkeztetési igényeit kiszolgáló mezőgazdasági termékekre épülő, a helyi sajátosságokat figyelembe vevő, a korábbi években a közfoglalkoztatás keretében megvalósított fejlesztések fenntartása, szükség esetén fejlesztése; a roma lakosság lakhatásának, társadalmi integrációjának elősegítése; területi vízrendezési-, vízkár-elhárítási- és mezőgazdasági vízhasznosítási feladatokba a közfoglalkoztatottak bevonása; az arra alkalmas közfoglalkoztatási programokban szociális szövetkezetek alakításának elősegítése, valamint a szociális szövetkezetek működési feltételeinek javítását célzó tevékenységek szakmai-módszertani támogatása, az e célra biztosított uniós források elérésének elősegítése.

20 2018. évi programok megvalósítása
A évben valamennyi közfoglalkoztatási programot legkésőbb március 15-ig el kell indítani 225 milliárd forint felhasználásával, 175 ezer fő éves, átlagos létszám bevonása A megvalósítás érdekében „A közfoglalkoztatáshoz nyújtható támogatásokról” szóló 375/2010. (XII. 31.) Korm. rendelet esetleges módosítása A évi közfoglalkoztatás tervezését alapvetően befolyásolja a közfoglalkoztatásba várhatóan bevonható személyek számossága, a közfoglalkoztatási bér mértéke, továbbá a Start-munkaprogram előirányzat összege.

21 Webes elérhetőségek Közfoglalkoztatási Portál Virtuális Közfoglalkoztatási Piac

22 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!
Lőrincz Leó közigazgatási főtanácsadó Közfoglalkoztatási és Vízügyi Helyettes Államtitkárság Közfoglalkoztatási Stratégiai és Koordinációs Főosztály


Letölteni ppt "Magyar Önkormányzati Szövetség Társadalmi integráció a kistelepüléseken workshop A közfoglalkoztatás 2017-2018. évi kihívásai Nyírbátor 2017. október."

Hasonló előadás


Google Hirdetések