Elmélet
Főbb pontok: I. alapismeretek II. Biztonság III. Általános ismeretek
I. alapismeretek: (elektronikus posta v. levél) Az „e” utal arra, hogy a levél írása és továbbítása is teljes mértékben elektronikus úton történik. Tulajdonságai : - helytől független (ált.) - gyors - ingyenes - magán és hivatalos levelezésre is alkalmas - interneten keresztül zajlik
I. alapismeretek: Ingyenes szolgáltatók: 1. Gmail: Google terméke, összekapcsolható a többi termékkel, - nagy tárolókapacitás - nemzetközi
I. alapismeretek: Ingyenes szolgáltatók: 2. Fre magyar - korlátozott az elküldhető levelek nagysága - lassú
I. alapismeretek: Ingyenes szolgáltatók: 3. CitroMail: HotMail: Yahoo: -
II. Biztonság: Kéretlen/tisztességtelen levelek: - = spam - minden olyan elektronikus levél, amelyet a címzett nem kért kifejezetten. (Természetesen kivétel az ismerősünktől kapott levél.) - Általában reklámokat tartalmaz, vagy az adatainkat szeretnék megtudni.
II. Biztonság: Adathalászat: - =Phising - Személyes adatok ellopása elektronikus módon, törvénytelen cselekedet végrehajtása céljából. - A leggyakrabban eltulajdonított adatok: kulcsszavak, bankkártyaadatok. - A félrevezetés történhet kéretlen levélben vagy honlapon, és legtöbbször valamilyen félrevezető üzleti ajánlattal, fizetési felszólítással vagy adakozási kérelemmel kezdődik. - A védekezés legegyszerűbb módja, ha a kétes, gyanúsnak tűnő "üzleti" ajánlatokra soha nem reagálunk, és a személyes adatainkat kizárólag ismert személyeknek vagy intézménynek adjuk meg.
II. Biztonság: Vírusok: - kéretlen leveleken keresztül is bejuthatnak a gépünkbe - Ne nyissunk meg ismeretlen leveleket (amelyik címben sok szám, vagy a „póker” esetleg „viagra” szavak szerepelnek)! - Csak olyan mellékletet nyissunk meg, amit biztonságos személytől kaptunk!
II. Biztonság: Digitális aláírás: - olyan egyedi adat, amely az üzenethez csatolva a címzett számára egyértelműen azonosítja az üzenet küldőjét és bizonyítja az üzenet sértetlenségét.
II. Biztonság: Alapszabályok: - Ne nyissunk meg ismeretlentől jövő t vagy annak mellékletét! - Ne adjuk ki személyes v. bankkártyaadatainkat e- mailben senkinek! (Ismerősnek se!) - Ne küldjünk tovább feleslegesen leveleket!
III. Általános ismeretek: Az cím felépítése:
III. Általános ismeretek: Az cím általános alakja: - Név: felhasználó neve, a postafiók azonosítója (kukac): kötelező elválasztójel - Kiszolgáló: levelezőszerver címe Legtöbbször a cím utolsó két betűje az ország nevére (HUngary) utal.
III. Általános ismeretek: Netikett: - Internetes etikett - a hálózaton (fõleg az elektronikus levelezésnél) betartandó magatartási szabályok összessége; - ezek az illemszabályok ma már több helyen olvashatók az interneten.
III. Általános ismeretek: Netikett: legfontosabb szabályok: - Ne írj csupa nagybetűvel, mert az kiabálásnak számít, használj kis- és nagybetűket is! - Egy sor ne legyen 70 karakternél szélesebb! Légy tömör anélkül, hogy túlságosan lényegretörő lennél! - Ne sértsd meg más vallási és hazájához fűződő érzelmeit! - A tárgymezőbe mindig tömören írd le a levél tartalmát! - Ellenőrizd a helyesírásodat!
III. Általános ismeretek: Az ekhez csatolhatunk mellékleteket! Az szolgáltatók gyakran korlátozzák a küldhető fájlok méretét és típusát is! A következő fájltípusok minden szolgáltatónál megengedettek: szöveges (doc, txt); kép (jpeg). Minél nagyobb a csatolt fájlok mérete, annál lassabban kapja meg a címzett! (Érdemes becsomagolni a nagyobb fájlokat!)
III. Általános ismeretek: Lehetőségek: - tudunk továbbítani t - válaszolhatunk egyszerre több embernek is - lehet úgy válaszolni, hogy a címzettek ne tudjanak egymásról (titkos másolat)
IV. Egyéb elektronikus kommunikáció: SMS: (= rövid szöveges üzenet) Mobiltelefonok között, valamint egy mobiltelefon és az Internet között továbbítható, legfeljebb 160 karakterből álló, kizárólag szöveges üzenet. VoIP: (=Internet Protokoll feletti beszédátvitel) Az Internet Protokol csak a hálózat egy részét foglalja le. A VoIP a szabadon maradó hálózati erőforrásokat használja arra, hogy az emberi beszédhangokat elektronikus jelekké formálja, és továbbítsa. (IPtelefon)
IV. Egyéb elektronikus kommunikáció: On-line közösség: - =virtuális közösség vagy elektronikus közösség - egy olyan emberekből álló csoport, akik elsősorban elektronikus kommunikáción keresztül találnak egymásra, mint pl. hírlevél, telefon, , vagy fórum - a hálózat alapja a számítógép, és a közösség a virtuális térben jön létre - Pl: Facebook, iwiw, myspace, könyvátos fórum stb… (nézzük meg őket)
Köszönöm a figyelmet! Elérhetőségek: Telefon: (06-1) /5150