„Fogyasztói reklamáció, panaszügyintézés - avagy minőségi kifogás esetén a fogyasztói jogérvényesítés Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Műszaki.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
jogorvoslati rendszere
Advertisements

A reklamációs szabályok változása
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
Általános áruismeret Termékfelelősség
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Karcag, november.
Fogyasztóvédelmi Akadémia
TÁMOP JÓTÁLLÁS ÉS SZAVATOSSÁG Előadók: DR. PALOTAI FERENCNÉ, az OFE Baranyai megyei elnöksége és a Baranya megyei Békéltető Testület tagja,
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
Timeshare © dr. Horváth Zsófia – Dr. habil. Miskolczi Bodnár Péter.
Távollevők között létrejött szerződések
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
1 Polgári jog Szerződésszegés Magatartás, körülmény, állapot mely szerződésbe ütközik vagy sérti a fél szerződéssel kapcsolatos jogait. szerződésszegés.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd május 30.
A fogyasztóvédelemről szóló törvény évi módosítása
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
KÉSZ ÁTVERÉS AVAGYFOGYASZTÓAPÁCBAN?. ÁRUBEMUTATÓK SAJÁTOSSÁGA Kiállítás Kiállítás Vállalat Vállalat Termék Termék Gyakorlati bemutató Gyakorlati bemutató.
A fogyasztók tájékoztatása
A fogyasztók tájékoztatása
© dr. Horváth Zsófia – Ujváriné dr. Antal Edit. Általánosságban A kötelezett helytáll azért, hogy a termék vagy szolgáltatás 1. megfelel a minőségi követelményeknek,
Felelősség, termékfelelősség
© dr. Horváth Zsófia – Ujváriné dr. Antal Edit. Üzlethelyiségen kívül kötött szerződés Szabályozás 85/577/EGK tanácsi irányelv 370/2004. (XII.26.) Kormány.
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Polgári jog Szerződések joga évi IV. törvény:
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosítása A békéltető testületeket érintő tervezett változások Dr. Mozolai Mónika osztályvezető 2012.
Fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköző magatartásokkal kapcsolatban Dr. Nagy Márta Budapest, 2010.szeptember
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Kereskedelmi levelezés
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Adatvédelmi alapelvek
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Az adatvédelem szabályozása
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
Jótállás. Kisajátítás Építési jog április 3. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
A SZAVATOSSÁGGAL, JÓTÁLLÁSSAL KAPCSOLATOS FOGYASZTÓI KIFOGÁSOK INTÉZÉSE június.
Fogyasztóvédelmi Szakmai Fórum Tatabánya Készítette: Dr. Nagy Sándor KEM KH Fogyasztóvédelmi Felügyelőség.
A békéltető testületek hatékonyságának növelése – az egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszok gyakorlata január 20.
1 Roxer Egon osztályvezető Veszprém Megyei Kormányhivatal Műszaki, Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztály Aktuális jogszabályváltozások,
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Békés Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztálya dr. Pethő Hajnalka Katalin Gyomaendrőd, 2016.
Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések szabályozása Magyarországon és az EU-ban Osgyáni Anikó.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A Polgári törvénykönyv vállalkozásokat érintő legfontosabb változásai Előadó: Dr. Halmos András ügyvéd 3300 Eger, Széchenyi u. 2.
Munkajogi ismeretek.
A fogyasztóvédelmi felügyelőségek feladat-és hatásköreit megállapító legfontosabb jogszabályok -Fogyasztóvédelemről szóló törvény -Nemzeti Fogyasztóvédelmi.
1 Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Horváthné Szendrei Szilvia felügyelőségvezető Miskolc, Május 22.
Piacfelügyelet = Veszélyes termékek kiszűrése Az áruk és szolgáltatások biztonságosságával és megfelelőségével kapcsolatos ellenőrzési és felügyeleti feladatok.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Szavatossággal, jótállással kapcsolatos fogyasztói kifogások intézése, a gyakorlatban el ő forduló jogellenesen félrevezet ő tájékoztatások, az új PTK-nak.
Békés Megyei Kormányhivatal
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
Fogyasztói jogok és a fogyasztók magánjogi védelme
Elektronikus aláírás és iratkezelés
A fogyasztóvédelem célja, 2011 tapasztalatainak tükrében
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
Fogyasztói reklamációk (szavatosság, jótállás, termékszavatosság) Előadó: Lehotkai Péter.
Fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzések 2018
Fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzések 2019
Előadás másolata:

„Fogyasztói reklamáció, panaszügyintézés - avagy minőségi kifogás esetén a fogyasztói jogérvényesítés Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztály Előadó: Horváthné Szendrei Szilvia 2016. május 23.

megyei fogyasztóvédelmi szervezetek Szervezeti felépítés KORMÁNY Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Miniszterelnökség KORMÁNYHIVATALOK Fogyasztóvédelemért Felelős Helyettes Államtitkárság NFH megyei fogyasztóvédelmi szervezetek

Szervezeti felépítés (2) Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Főosztály Főosztály Műszaki Engedélyezési és Főosztály Fogyasztóvédelmi Főosztály Közlekedési Osztály Fogyasztóvédelmi Osztály Útügyi Osztály Mérésügyi és Műszaki Biztonsági Osztály Bányászati Osztály

E-mail: fogyasztovedelem@borsod.gov.hu Székhely, telephely 3530 Miskolc, Meggyesalja u. 12. Telefon:46/506-071 E-mail: fogyasztovedelem@borsod.gov.hu

Hatósági feladatok A fogyasztók egészségének, biztonságának védelme termékellenőrzés keretében - Piacfelügyeleti tevékenység A fogyasztók vagyoni érdekeinek védelme, információs jogainak biztosítása - kereskedelmi-szolgáltatás ellenőrzés keretében Fogyasztói bejelentések, kérelmek, közérdekű bejelentések vizsgálata Tájékoztatás, oktatás Hatósági tanácsadás „Rezsipont”

Mit vizsgál a hatóság? Kiemelt témavizsgálatok: Ártájékoztatás, áralkalmazás Szavatossági és jótállási igények intézése, különös tekintettel a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatra Üzlethelyiségen kívüli termékértékesítési tevékenység folytatása Fiatalkorúak védelmét célzó jogszabályi előírások megtartása Vendéglátó-ipari vállalkozások, közterületi-, alkalmi árusok, személyszállító szolgáltatást nyújtók nyári ellenőrzése (IFO) Közüzemi szolgáltatók elszámolási tevékenysége

Mit vizsgál a hatóság? Piacfelügyelet hatáskörben érintett témavizsgálatok: Villamossági, műszaki termékek Gyermekjátékok, csecsemő és kisgyermekruhák Gyermekgondozási cikkek, kozmetikumok Gyermekkerékpárok, kerékpárra szerelhető gyermekülések Játszótéri eszközök üzemeltetési feltétele Fényfüzérek, díszvilágítási termékek Szén-monoxidriasztók Építőanyagok Háztartási vegyipari termékek Festékek, lakkok

Mit vizsgál a hatóság? Szolgáltatás-ellenőrzés területén: Gazdasági reklámtevékenység Közüzemi szolgáltatók ügyfélszolgálata, honlap-tartalom Fogyasztóvédelmi referens foglalkoztatására vonatkozó előírások alkalmazása Termékellenőrzés: Sütőipari termékek, napszemüvegek, téli-nyári szezonális termékek, gombelemek, mágnes és lövedékes játékok, dohánytermékek, maszkok- jelmezek, műanyag- és fajátékok,

Igényérvényesítés – reklamáció

Tájékoztatási kötelezettség A legfontosabb előírás, hogy a fogyasztókat a vállalkozások kötelesek tájékoztatni: - a vállalkozás székhelyéről, - a panaszügyintézés módjáról, helyéről - ha az nem egyezik meg a forgalmazás, illetve értékesítés helyével, - az adott tevékenység, kereskedelmi forma vagy módszer sajátosságaihoz igazodó módjáról, - a panaszok közlése érdekében a vállalkozás ügyfélszolgálatának levelezési címéről, - ha a panaszokat ilyen módon is fogadja - elektronikus levelezési címéről, illetve internetes címéről, telefonszámáról. Üzlettel rendelkező vállalkozás esetén ezt a tájékoztatást jól láthatóan és olvashatóan kell megadni, tehát nem a fogyasztóknak kell külön kutakodniuk, amennyiben panasszal kívánnak élni.

Hogyan lehet panaszt tenni? Panaszt szóban és írásban lehet tenni. A vállalkozásnak, illetve a vállalkozás érdekében vagy javára eljáró személynek az áru fogyasztók részére történő forgalmazásával, illetve értékesítésével közvetlen kapcsolatban álló magatartására, tevékenységére vagy mulasztására vonatkozhat a panasz. A szóbeli panaszt azonnal meg kell vizsgálni, és szükség szerint orvosolni kell. Ha a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a vállalkozás a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni, és annak egy másolati példányát - személyesen közölt szóbeli panasz esetén helyben a fogyasztónak átadni, - telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a fogyasztónak legkésőbb az érdemi válasszal egyidejűleg megküldeni.

Panaszkezelés Az írásbeli panaszt a vállalkozás a beérkezését követően harminc napon belül köteles írásban érdemben megválaszolni és intézkedni annak közlése iránt.

Mit kell tartalmaznia a jegyzőkönyvnek? A fogyasztó neve, lakcíme, - a panasz előterjesztésének helye, ideje, módja, - a fogyasztó panaszának részletes leírása, a fogyasztó által bemutatott iratok, dokumentumok és egyéb bizonyítékok jegyzéke, - a vállalkozás nyilatkozata a fogyasztó panaszával kapcsolatos álláspontjáról, amennyiben a panasz azonnali kivizsgálása lehetséges, - a jegyzőkönyvet felvevő személy és a fogyasztó aláírása, - a jegyzőkönyv felvételének helye, ideje, - telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a panasz egyedi azonosítószáma.

Panaszkezelés (2) A vállalkozás a panaszról felvett jegyzőkönyvet és a válasz másolati példányát öt évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóságoknak kérésükre bemutatni. A jegyzőkönyv egy példányát pedig át kell adni a fogyasztó részére. A panasz elutasítása esetén a vállalkozás köteles a fogyasztót írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával - annak jellege szerint - mely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti. Továbbá meg kell adni az illetékes hatóság, illetve a vállalkozás székhelye szerinti békéltető testület levelezési címét, telefonos-, elektronikus elérhetőségét.

Mit kell tudni a Vásárlók Könyvéről? Az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen a kereskedelmi hatóság által hitelesített, folyamatosan számozott oldalú vásárlók könyvét kell elhelyezni. A vásárlók a vásárlók könyvébe bejegyezhetik az üzlet működésével, továbbá az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszaikat és javaslataikat. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos! A vásárlók könyvét a használatba vétel előtt a kereskedelmi hatóság hitelesíti, feltüntetve a vásárlók könyve megnyitásának időpontját. Az ide bejegyzett panasz úgy kell tekinteni, mint az írásbeli panaszt, azaz a vállalkozásnak 30 napon belül írásban érdemi választ kell rá adnia.

„Minőségi kifogás” – Szavatosság, jótállás

Jogszabályi háttér A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény (továbbiakban Fgytv.), A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (továbbiakban: Fttv.), A Polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.), A Polgári törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: régi Ptk.), Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX.22.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet), A fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről szóló 49/2003. (VII.30.) GKM rendelet (a továbbiakban: GKM rendelet), A fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV.29.) NGM rendelet (a továbbiakban: NGM rendelet),

Fogalmak Fogyasztó: Az új Ptk. a fogyasztó fogalmát összhangba hozta az Fgytv.-ben szabályozott fogyasztó fogalmával, azt leszűkítette kizárólag olyan természetes személyekre, akik szakmájuk, önálló foglalkozásuk vagy üzleti tevékenységük körén kívül járnak el. Vállalkozás: Vállalkozásnak a szakmája, önálló foglalkozása vagy gazdasági tevékenysége körében eljáró személy minősül. Az előadás során a kiskereskedelmi áruforgalmat érintően, fogyasztó és vállalkozás között létrejött – visszterhes - szerződéses jogviszonyt érintő jogérvényesítési lehetőségekről lesz szó!

Jogszabályi rendelkezések MINŐSÉGVÉDELMI ESZKÖZÖK KELLÉK- SZAVATOSSÁG JÓTÁLLÁS (GARANCIA) ÚJ !!! TERMÉK-SZAVATOSSÁG KÖTELEZŐ 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet ÖNKÉNTES

közös jogalap közös jogcél Szabályozás közös jogalap közös jogcél hibás teljesítés helyreállítás

Jogérvényesítési idősáv Kötelező jótállás 1 év Kellékszavatosság 2 év Önkéntes jótállás Akár 5, vagy több év is lehet PÁRHUZAMOS FENNÁLLÁS

Kellékszavatosság Kellékszavatosság az eladó hibás teljesítésért való felelősségét jelenti. Hibás a teljesítés, ha a termék – a teljesítés időpontjában – nem felel meg a jogszabályban, vagy a szerződésben meghatározott minőségi követelményeknek. Teljesítés időpontja a termék fogyasztó részére való átadás napja. (a vásárlás, kiszállítás vagy az üzembe helyezés napja) Minőségi hiba: minőségi követelményeken túl a jogszabályban meghatározott követelmények sérelmét is jelenti. (Ezek lehetnek a kötelező szabványban, egyéb műszaki előírásokban, általánosságban a Ptk.-ban meghatározott követelmények) Általános követelmény: a termék rendeltetésszerű használatra való alkalmassága!

Kellékszavatosság (2) „HIBÁS TELJESÍTÉS” – nem csupán minőségi, hanem jogi fogalom is. pl. - 12 db-os étkészletből, a zárt doboz kicsomagolásakor kiderül, hogy egy törött, - ha a lábos készlet otthoni kicsomagolásakor vesszük észre, hogy a mintázat nem olyan, mint a termék csomagolásán jelzett minta.

Csak rejtett hibákra vonatkozik! Kellékszavatosság (3) Nem áll fenn „hibás teljesítés”, ha a termék hibái a szerződéskötés időpontjában ismertek, vagy azok a fogyasztó számára felismerhetőek voltak! Csak rejtett hibákra vonatkozik!

Igényérvényesítés A fogyasztó a hibás teljesítés miatt két lépcsőben, összesen öt féle kellékszavatossági igényt érvényesíthet. Első lépcsőben: JAVÍTÁS* CSERE Második lépcsőben: ÁRLESZÁLLÍTÁS* ELÁLLÁS* + KIJAVÍTÁS, KIJAVÍTTATÁS AZ ELADÓ KÖLTSÉGÉN* *használt termékek esetén választható igényérvényesítés

Javítás, csere szabályai A fogyasztó a hibát annak felfedezése után a körülmények által lehetővé tett legrövidebb időn belül köteles az eladóval közölni. TÖBBSZÖRI SIKERTELEN JAVÍTÁS UTÁN már más igény is érvényesíthető „érdekmúlás” CSERE: rendeltetés és típus szerint ugyanarra a termékre vonatkozhat LEVÁSÁRLÁS: nincs, ugyanis a Ptk. jogrendszere ezt a fogalmat nem ismeri AMEDDIG ROSSZ A TERMÉK, annyiszor kérhető javítás, illetve csere JAVÍTÁS  MEGHOSSZABBODIK A HATÁRIDŐ CSERE  ÚJBÓL INDUL A HATÁRIDŐ

Árleszállítás, elállás szabályai vissza a vételár egy része, a termék marad ELÁLLÁS: vissza a vételár egésze, de a terméket is vissza kell adni Jelentéktelen hiba miatt viszont nincs elállásnak helye!

Elévülési határidők Kellékszavatosság igényérvényesítése a teljesítés napjától számított 2 év. (ingatlan, földterület esetében 5 év) A fogyasztónak e határidőn belül kell a bírósághoz fordulnia. Használt termékek esetében is alapvetően 2 év, az eladó azonban kiköthet ennél rövidebbet is, de legalább 1 év kötelező. Az elévülési határidőbe nem számít bele a kijavítási időnek az a része, amely alatt a fogyasztó a terméket nem tudja rendeltetésszerűen használni.

Bizonyítási teher A fogyasztó kifogását köteles az eladóval közölni. Kellékszavatosság Kötelező jótállás Kereskedő KÖTELEZETT Kereskedő 2 év HATÁRIDŐ 1 év 6 hónapig a kereskedő, BIZONYÍTÁSI TEHER mindvégig azon túl a fogyasztó bizonyít a kereskedő bizonyít Írásbeli panaszok

Jótállás A jótállás a bizonyítási teherre vonatkozó rendelkezés miatt szigorúbb helytállási forma – forgalmazott termékhez kötődik! Jótállás esetén az eladó a termék mindazon hibája miatt helytállni köteles, amely a jótállás időtartalmán belül merül fel.  1 év! Jótállásból eredő jogokat a mindenkori tulajdonos érvényesítheti a vállalkozással szemben. Jótállási igénnyel fordulhatunk a forgalmazó üzlethez, valamint a jótállási jegyen megjelölt szervizhez.

„Kötelező” jótállás Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. Korm. rendelet melléklete tartalmazza 29 pontba szedve termékkörre bontva, értékhatár megjelölésével.

Kormányrendelet alapján a fogyasztót megillető „kedvezmények” Amennyiben az eladó a jótállási jegyen szervizt is megadott, a fogyasztó a kijavítás iránti igényét közvetlenül ennek helyén is érvényesítheti. A termék meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított 3 munkanapon belül érvényesítheti csereigényét! (A naptári nap szerinti munkanap vehető figyelembe a határidő számításakor!) Javítás során kizárólag új alkatrész építhető be! Rögzített bekötésű, vagy 10 kg-nál súlyosabb terméket az üzemeltetés helyszínén kell javítani, ha ez lehetetlen akkor az el- és visszaszállításról az eladónak kell gondoskodni!

CSAK ÚJ TERMÉK ESETÉBEN! Igényérvényesítés A fogyasztó hibás teljesítés miatt két lépcsőben, összesen öt féle jótállási igényt érvényesíthet. Első lépcsőben: KIJAVÍTÁS KICSERÉLÉS Második lépcsőben: ÁRLESZÁLLÍTÁS ELÁLLÁS + KIJAVÍTÁS, KIJAVÍTTATÁS AZ ELADÓ KÖLTSÉGÉN CSAK ÚJ TERMÉK ESETÉBEN!

Fogyasztó szabadon dönt, hogy melyikre alapoz! Jótállás időtartama A jótállás időtartama 1 év, + 2 év kellékszavatosság, + önkéntes jótállás. Fogyasztó szabadon dönt, hogy melyikre alapoz! A kellékszavatossághoz hasonlóan a jótállás időtartama is meghosszabbodik a kijavítás idejével, a termék kicseréléssel vagy kijavítással érintett részére pedig a jótállás időtartama újból kezdődik.

Termékszavatosság Új jogkövetkezmény a magyar jogrendszerben! (2014. március 15. napjától hatályos) Azaz a gyártónak a termék hibája miatti közvetlen, szavatossági természetű helytállása a fogyasztóval szemben. Ezzel a rendelkezéssel a jogalkotó választási lehetőséget ad a fogyasztónak, hogy vagy a szerződéses partnerével (eladóval) szemben érvényesíti kellékszavatossági igényét vagy a gyártóval (importáló forgalmazó) szemben érvényesíti termékszavatossági igényét. Elsősorban kijavítás vagy csere kérhető, pénzbeli orvoslásnak, árleszállításnak – fogyasztói szerződés hiányában – nincs helye!

Jótállási jegy

Jótállási jegy A jótállási jegyet közérthetően és egyértelműen, magyar nyelven kell megfogalmazni. Kötelező tartalmi elemek: vállalkozás neve, címe termék megnevezése, cikkszám, típus, gyári szám gyártó neve, címe vásárlás (szerződéskötés), üzembe helyezés ideje jótállásból eredő érvényesítendő jog, érvényesíthetőségi idő, hely, feltétel Tájékoztatás a jogszabályi előírásokról, továbbá fogyasztói jogvita esetén mely Békéltető Testületnél kezdeményezhet eljárást a fogyasztó A jótállási jegynek utalni kell arra, hogy „a jótállás a fogyasztó jogszabályból eredő jogait nem érinti”! ÁTADÁSI KÖTELEZETTSÉG MINDIG A KERESKEDŐT TERHELI!

Minőségi kifogás intézése régi jogszabály: 49/2003. GKM rendelet új jogszabály: 19/2014. NGM rendelet BEJELENTÉS! (feltétele: a hibás termék, a szerződéses viszony igazolása) ELEGENDŐ, ha a fogyasztó 1 olyan dokumentumot be tud mutatni, amellyel az ellenérték megfizetése (vásárlás) igazolható. Ez lehet nyugta, számla vagy jótállási jegy. vita esetén fennáll a panasztétel lehetősége egyéb feltételt nem lehet szabni (pl.: csomagoló anyag megléte) SZERVIZHEZ NEM LEHET tovább IRÁNYÍTANI! Jegyzőkönyvezési kötelezettség a minőségi kifogás bejelentéséről – kereskedő kötelessége.

Minőségi kifogás intézése (2) Jegyzőkönyvet kell felvenni, s annak egy másolati példánya s fogyasztót illeti. Elutasítás esetén: indokolás Ha a helyszínen nem dönthető el az alkalmazandó orvoslási mód  úgy 5 munkanapon belül értesíteni kell a fogyasztót arról, hogy milyen intézkedést tesz, vagy nem tesz a vállalkozás  a minőségi kifogás bejelentéséről szóló jegyzőkönyvezési kötelezettség ez esetben is fennáll. A kereskedő a jegyzőkönyveket köteles 3 évig megőrizni. Kijavításra a terméket elismervény ellenében kell átvenni.

Jegyzőkönyv – a minőségi kifogás intézéséről A fogyasztó neve, címe valamint nyilatkozata arról, hogy hozzájárul a jegyzőkönyvben rögzített adatainak a rendeletben meghatározottak szerinti kezeléséhez, Szerződés keretében eladott ingó dolog megnevezése, vételára, A szerződés teljesítésének időpontja, Hiba bejelentésének időpontja, A hiba leírása, Szavatossági vagy jótállási igénye alapján a fogyasztó által érvényesíteni kívánt jog, Eltérés esetén indokolás, hogy a vállalkozás milyen módon tesz eleget a jogszabályi kötelezettségnek, Az igény rendezésének módja, vagy elutasítás esetén annak indoka, Tájékoztatás arra vonatkozóan, hogy a fogyasztó jogvita esetén mely Békéltető Testülethez fordulhat.

Jótállási jegy kezelése javítás-csere esetén A jótállás keretébe tartozó javítás esetén az eladó / javítószolgálat a jótállási jegyen köteles rögzíteni: A kijavítási igény bejelentésének és a kijavításra történő átvétel időpontját, (gépjármű esetében a Km-óra állását) A hiba okát, a kijavítás módját A termék fogyasztóhoz visszaadásának időpontját (gépjármű esetében a Km-óra állását) Kicserélés iránti igény esetén a kicserélés időpontját. A hatályos jogszabályok szerint az eladott termék vonatkozásában a „jótállás” - a javítás időtartamával meghosszabbodik, csere esetén újra kezdődik.

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat A fogyasztó szavatossági és jótállási jogai alapvető fogyasztói jogosultságnak tekinthetők, ezért kiemelkedően fontos, hogy ne kerüljön sor ezen jogok kereskedők általi korlátozására és csorbítására. Minden megtévesztő tájékoztatás gátolja a fogyasztói jogosultságok érvényesülését, hiszen ezek alkalmasak arra, hogy a fogyasztó ügyleti döntését korlátozzák, valamint arra, hogy a fogyasztót jogszabályon alapuló jogainak gyakorlásától visszatartsák. Levelezés során nyújtott tájékoztatás Jótállási jegy Ügyfélszolgálat, vevőszolgálat Szóbeli vagy írásban kihelyezett írásos dokumentumok.

Köszönöm a figyelmet!