Rövid ismertetés a kéknyelv betegséggel kapcsolatban (a vadállomány vonatkozásában) 2016. április 5. A hazai vadegészségügy és vadgazdálkodás aktuális.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Advertisements

PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Dr. Tóth Szabolcs Somogy Megyei MGSZH ÉLbÁ Igazgatóság
Baranya Megyei Önkormányzat
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
e-jövedék konferencia
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Jellemezze a légcsőatkakórt! Acarapis woodi
EU Államháztartástan Készítette: Rácz Anita. Köster-ügy.
A kozmetikai termékekre vonatkozó szabályozás
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A települési önkormányzatok állategészségüggyel és élelmiszerlánc-felügyelettel kapcsolatos feladatai Dr. Bakos Pál Igazgató-helyettes főállatorvos Békés.
Készítette: dr. Szucsigán Ádám
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖKI BSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI BSc
52/2010. (IV. 30.) FVM rendelet a kistermelői élelmiszer-termelés, -előállítás és -értékesítés feltételeiről Kistermelő: az 1. § (1) bekezdésében meghatározott.
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A BIZOTTSÁG 2075/2005/EK RENDELETE (2005. december 5
Növény monitoring Ambrus Á., Györfi L., Vásárhelyi A. Az élelmiszerekben elforduló növényvéd-szermaradékok élelmiszerbiztonsági megítélése 5/2002. (II.
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
Személyi szabadságot korlátozó intézkedések
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A vis maior esemény bekövetkezését követően az érintett Önkormányzatnak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy azt bejelentse az ebr42 rendszeren, valamint.
1169/2011/EU jelölési rendelet
A kémiai biztonságról közérthetően
A szőlő aranyszínű sárgaság betegség jelenlegi helyzete
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Az élelmiszerekkel kapcsolatos szabályok
HATÁRON ÁTNYÚLÓ ELLÁTÁSOK NÓGRÁD MEGYÉBEN A ÉVBEN Debrecen, április 23.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A vadászatra jogosultak feladatai a KSP és ASP monitoring programban április 5. A hazai vadegészségügy és vadgazdálkodás aktuális kérdései konferencia.
Pályázati audit. Jogszabályi háttér as periódusban változatlan volt  Közösségi joganyag 1083/2006/EK rendelet 1828/2006/EK rendelet 1080/2006/EK.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének eredményei Dr. Szinay Attila Mezőkövesd, január 28.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Exportellenőrzési Osztály Nemzetközi szankciókban elrendelt külkereskedelmi korlátozásokról November 5.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
A közigazgatási eljárás II.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Veszettségre gyanús sérülések előfordulása a Dél-alföldi régióban
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
A közigazgatási perek április 3..
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Országos Járványvédelmi Központ
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
A 2013-as országjelentés tapasztalatai, felkészülés a következőre
RÉSZLETES JÁRVÁNYTAN.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
AGRÁR-SZAKIGAZGATÁS I. Előadás levelező joghallgatók számára
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
Közbeszerzési szabályok változása és
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
Közbeszerzési Hatóság
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban
Előadás másolata:

Rövid ismertetés a kéknyelv betegséggel kapcsolatban (a vadállomány vonatkozásában) április 5. A hazai vadegészségügy és vadgazdálkodás aktuális kérdései konferencia dr. Földi Zsolt szakmai főtanácsadó NÉBIH ÁÁI

Járványtani ismeretek röviden A kéknyelv betegséget egy a Reoviridae családba és azon belül az Orbivirus nemzettségbe tartozó RNS vírus okozza. A betegség iránt csak a kérődzők fogékonyak, egyéb állatok és az ember nem! A vírusnak 26 szerotípusa van 60 °C-on 15 perc, 50 °C-on 3 óra alatt elpusztul Érzékeny a savas és lúgos kémhatásra is Érzékeny jodoform és fenol tartalmú fertőtlenítőszerekkel, valamint a ß-propiolaktonnal szemben Fehérje jelenlétében azonban igen ellenálló, a 20 °C-on tárolt vérben például évekig életképes marad.

Járványtani ismeretek röviden 2. A vadon élő kérődzők általában kevésbé fogékonyak, de pl. a fehérfarkú szarvasok és a villásszarvú antilopok esetében komoly veszteségekről számoltak be Állatról állatra közvetlenül nem terjed A betegséget a vírussal megfertőződött Culicoides nembe tartozó törpeszúnyogok terjesztik Transpalcentáris terjedés a 8-as szerotípusnál A vírussal fertőzött hímivarú kérődzők spermájában is jelen van a vírus A betegség terjesztésében a fertőzött állatok húsának, vagy más állati eredetű élelmiszereknek nincs szerepe.

Járványtani ismeretek röviden 3. A törpeszúnyogok a fertőzött állatok vérével táplálkozva fertőződnek, majd 6-8 nap után a nyálmirigyükben elszaporodó vírusokat a csípés során továbbadják a fogékony állatoknak. A fertőzött törpeszúnyogok nem adják át a következő generációnak (nincs transovariális átvitel)! A törpeszúnyogok által megfertőzött kérődzőkben lappangási idő általában 5-10 nap, de maximum 40 nap A jelenlegi ismeretek szerint a vírussal fertőzött kérődzők maximum 60 napig maradnak fertőzőképesek

Jogszabályi háttér – speciális rendelkezések A kéknyelv betegség elleni védekezés szabályairól szóló 31/2009. (III. 27.) FVM rendelet (továbbiakban: FVM rendelet), amely a Tanács kéknyelv betegség elleni védekezésre és felszámolására vonatkozó külön rendelkezések megállapításáról szóló 2000/75/EK irányelvét vette át. A Bizottság 1266/2007/EK rendelete (2007. október 26.) a kéknyelv-betegségre fogékony fajokhoz tartozó egyes állatok szállításának ellenőrzése, megfigyelése, felügyelete és korlátozása tekintetében a 2000/75/EK tanácsi irányelv végrehajtási szabályairól (továbbiakban: EK rendelet).

A betegség gyanúja esetén végrehajtandó intézkedések Megfigyelési zárlatot kell elrendelni arra az állattartó telepre, ahol a kéknyelv betegségre gyanús állatot találtak A kényelv betegségre gyanús állat  a jellemző klinikai tüneteket mutató állat, és  amelyből a kéknyelv betegség elleni vírus ellenanyagát mutatták ki, amíg a vírus cirkuláció megállapításra vagy kizárásra nem kerül (kivételt képez a kéknyelv betegség ellen igazoltan vakcinázott állat)  PCR pozitív állat, amíg a vírus cirkuláció megállapításra vagy kizárásra nem kerül

A betegség megállapítása A kéknyelv betegséget meg kell állapítani ha a betegségre gyanús egyedek esetében a további vizsgálatok és a járványügyi adatok megerősítik a vírus cirkulációját. Így pl.:  A PCR pozitív állat jellemző klinikai tüneteket mutat vagy elhullása esetén kórbonctani jelek a betegségre utalnak  Újabb PCR pozitív állatot/állatokat találnak az állományban  A vírus izolálásra kerül (szezonálisan vektormentes periódusban mindenképpen szükséges)

A betegség kitörése esetén végrehajtandó intézkedések Helyi zárlat alá kell vonni azt az állattartó telepet, ahol azt az állatot tartják, amelyből kéknyelv betegség vírusát kimutatták, azaz azt a helyet, ahol a betegség kitört Megfigyelési zárlatot kell elrendelni a kitörés helye körüli legalább 20 km-es sugarú területen belül található állattartó telepekre, ha ott a betegségre fogékony állatok tartanak. A kitörés körüli legalább 100 km-es sugarú kör által határolt területre védőkörzetet kell elrendelni A védőkörzet körüli 50 km széles sáv területén megfigyelési körzetet kell létesíteni

A betegségel kapcsolatosan elrendelt intézkedések hatályban tartása A gyanú miatt elrendelt megfigyelési zárlatot fel lehet oldani, ha laboratóriumi vizsgálatok alapján kizárható a betegség jelenléte Helyi zárlatot fel lehet oldani, ha a laboratóriumi vizsgálatok során újabb gyanús egyedet nem találnak és klinikai tünetek sem fordulnak elő a 30 napos megfigyelési idő alatt. A kitörések körüli 20 km-es sugarú területen belül található állattartó telepekre elrendelt megfigyelési zárlatot az utolsó kitöréstől számított 30 napos megfigyelés kedvező eltelte után lehet feloldani. (Egyes esetekben az áeü. hatóság enyhítheti.) A védőkörzetet és a megfigyelési körzetet (együtt korlátozás alatt álló terület) akkor lehet feloldani, ha a monitoring program során bizonyítani lehet, hogy legalább két éve nincs jelen a vírus.

Élőállat forgalom a korlátozás alá vont területek esetében 1. Fogékony állat (szarvasmarha, juh, kecske, vadon élő kérődző), valamint a fogékony állatoktól származó petesejt, sperma és embrió a korlátozás alá vont területet nem hagyhatja el. (FVM rendelet 6.§ (1) bekezdés, 2000/75/EK irányelv 9. cikk (1) bekezdés c)) A kiviteli tilalom alól az illetékes megyei állategészségügyi és élelmiszer-ellenörző hatóság adhat felmentést az EK rendelet 8. cikke alapján a III. mellékletben foglalt feltételek teljesülése esetén.

Élőállat forgalom a korlátozás alá vont területek esetében 2. Körzeten belüli szállítás (beleértve a tagállamok azonos szerotípus miatt azonos korlátozás alá vont körzeteit is): az EK rendelet 7. cikk (1) bekezdés szerint lehetséges vágásra és továbbtartásra egyaránt: – az állatok származási állományában az elmúlt 30 napon belül a kéknyelv betegég előfordulását nem állapították meg és – a szállítandó állatok klinikai vizsgálata - a szállítást megelőző 24 órán belül - kedvező eredménnyel megtörtént.

Magyarországi események 1. A kéknyelv betegség hazánkban először 2008-ban fordult elő Borsod-Abaúj-Zemplén megyében Csongrád megyében, Hódmezővásárhelyen és Deszken került ismét megállapításra került október 14-én (4-es szerotípus) Román kitörések miatt már megfigyelés körzetbe tartozott 2014-ben összesen öt megyében 77 kitörés 2015-ben összesen nyolc megyében 37 kitörés (a nyolcból négy megyében 2014-ben nem volt kitörés)

Kitöréssel érintett megyék Bács-Kiskun megye (2014, 2015) Baranya megye (2014, 2015) Békés megye (2014) Borsod-Abaúj-Zemplén megye (2015) Csongrád megye (2014, 2015) Győr-Moson-Sopron megye (2015) Nógrád (2015) Somogy (2015) Tolna (2014, 2015)

Magyarországi események 2. Az első kitörést követően védőkörzet és megfigyelési körzet került elrendelésre, ezek az újabb kitöréseket követően szükség szerint módosításra (kiterjesztésre) kerültek. Az előbbieken túl a kitörések körüli 20 km-es sugarú területen található fogékony állományokra megfigyelési zárlat került elrendelésre. (Ezek a megfigyelési idő elteltével természetesen feloldásra kerültek.)

Magyarországi események 3. A betegség terjedése miatt a múlt év őszére gyakorlatilag nem maradt hazánkban olyan terület, amely ne állt volna a kéknyelv betegség miatt korlátozás alatt. Ennek megfelelően a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal Állategészségügyi és Állatvédelmi Igazgatósága november 20-án kiterjesztette a kéknyelv betegség miatt elrendelt védőkörzetre vonatkozó intézkedéseket Magyarország teljes közigazgatási területére. Ezzel az intézkedéssel a betegségre fogékony állatok országon belüli szállítása sokkal egyszerűbbé vált, mint körzeten belüli szállítás

A kéknyelv betegség vadászatra, vadgazdálkodásra gyakorolt hatása A vadon élő kérődzők vadászatára és a kilőtt állatok testének vagy azokból készült termékek forgalmazásra a kéknyelv betegség miatt elrendelt korlátozó intézkedések nem vonatkoznak! Ez azt jelenti, hogy az állati test és azokból készült termékek a korábban megszokott szabályoknak megfelelően értékesíthetőek. Ezen felül november 20-át követően a zárt körülmények között tartott vadon élő kérődzők más magyarországi tartási helyre való elszállításához sem kell már előzetes engedély. (Azonos körzeten belüli szállítás.)

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!