CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS A férfi és női agy különbségei Mottó: „Férfi és nő, hogy érthetnék meg egymást? Hisz mind a kettő mást akar- a férfi a nőt, a nő a férfit. (Karinthy Frigyes)
Az emberi testre is jellemző a szexuális dimorfizmus (ivari kétalakúság) Miért pont az agyunk ne különbözne? TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
Humorosan is felfoghatjuk: TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
Humorosan is felfoghatjuk: TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
Nem jobb vagy rosszabb: MÁS Nem csak embernél: évmilliós nemi szerepek- szelekció TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
Mérhető, megfigyelhető eltérések: (átlagok) – Tömeg: Férfi 1336g Nő 1198g –Kérgestest – Comissura anterior Nőknél nagyobb (agyféltekék közti kommunikáció!?) TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
TÁMOP / INNOVATÍV ISKOLAFEJLESZTÉS A TOKAJI FERENC GIMNÁZIUM, SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS KOLLÉGIUMÁBAN
TÁMOP / INNOVATÍV ISKOLAFEJLESZTÉS A TOKAJI FERENC GIMNÁZIUM, SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS KOLLÉGIUMÁBAN ELTÉRÉSEK KÓRKÉPEKBEN, IDEGRENDSZERI BETEGSÉGEKBEN Nők : anorexia (93%) bulimia (75%) depresszió (63%) migrén (70%) SM (58%) Férfiak: autizmus (71%) dadogás (71%) dyslexia (77%) skizofrénia (73%)
TÁMOP / INNOVATÍV ISKOLAFEJLESZTÉS A TOKAJI FERENC GIMNÁZIUM, SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS KOLLÉGIUMÁBAN Statisztikailag megfigyelhető különbségek a képességekben Férfiakra jellemző inkább: térlátás; 3D tájékozódás matematikai logika agresszió Nőkre jellemző inkább: verbalitás számolás érzékszervek érzékenysége
Az előzőekben vázolt különbségek az egyes feladatok végrehajtásában: TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
És az IQ TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
TÁMOP / INNOVATÍV ISKOLAFEJLESZTÉS A TOKAJI FERENC GIMNÁZIUM, SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS KOLLÉGIUMÁBAN Kommunikáció: Férfi: információ csere (pontosabb, rövidebb megfogalmazások) Nők: kapcsolat keresés, tartás eszköze Több a nonverbális! Stresszkezelés: Férfi: magába néz, ott keresi az okot Nő: kinyílik, kifelé keres megoldást, támogatást
TÁMOP / INNOVATÍV ISKOLAFEJLESZTÉS A TOKAJI FERENC GIMNÁZIUM, SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS KOLLÉGIUMÁBAN Biológiai (főleg hormonhatások) Szocializációs (eltérő társadalmi elvárások) Melyik a jelentősebb? Nézőpont! Már a patkányoknál is jelentős különbségek figyelhetőek meg pl: a tájékozódásban, az emberhez hasonlóan!
TÁMOP / INNOVATÍV ISKOLAFEJLESZTÉS A TOKAJI FERENC GIMNÁZIUM, SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS KOLLÉGIUMÁBAN Legmeggyőzőbb bizonyíték a biológiai (hormonális) háttérre a COS (congenitalis androgenitalis syndrome - születés előtt nagy mennyiségű hím nemi hormonnak kitett lányok) vizsgálata.
TÁMOP / INNOVATÍV ISKOLAFEJLESZTÉS A TOKAJI FERENC GIMNÁZIUM, SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS KOLLÉGIUMÁBAN Ismerni a különbségeket, figyelni az együttműködésre, hiszen kiegészítjük egymást
TÁMOP / INNOVATÍV ISKOLAFEJLESZTÉS A TOKAJI FERENC GIMNÁZIUM, SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS KOLLÉGIUMÁBAN Felhasznált források: Nemi különbségek az agyban - Doreen Kimura, Scientific American Prof. Dr. Párducz Árpád előadása a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) honlapja
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!