1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A diszlekszia Tanulási nehézségek.
SNI továbbképzés Gödön
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
GYERMEKDALOK KICSIKNEK
prizma tárház-projekt
Gondolatok, tények, tapasztalatok a diszlexiáról, avagy „Csak problémám van, de normális vagyok!” Diszlexiás gyermekek és szüleik kapcsolata Maldrik Erzsébet.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Mikor beszélünk koraszülésről?
TÜDŐGYULLADÁS - PNEUMONIA
A diszlexia-veszélyeztetettség és a diszlexia jelenségköre Diszgráfia
VÉRBETEGSÉGEK.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
KOGNITÍV ZAVAROK AZ EGYETMISTÁK KÖRÉBEN
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
Posztnatális agyi ártalmak
Hydrocephalus. Shunt Dr. Fogarasi András PhD Magyarországi
A magas vérnyomás Lakatos Dalma 10.b.
Immunrendszer Betegségei.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Üdvözöljük az előadáson!
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
Lehetőségek a tanulási problémák korai felismerésében és megelőzésében
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Játékház Képes olvasókönyv I.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Készítette: Ábelné Pintér Éva
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.
Az iskoláskor küszöbén
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Alzheimer- kór (AD, Alzheimer’s disease)
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
1. Anya – gyermek kapcsolat
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Az OGYEI kiemelt programjai
Speciális gyermekvédelem
VITAMINOK.
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
Dr. Petercsák Edit Miskolc, március 6.
A KORAI FEJLESZTÉS LEHETŐSÉGE A DUNAÚJVÁROSI JÁRÁSBAN
Korai fejlesztés a gyermekneurológus szemszögéből Készítette: Dr. Darvas Éva március 24.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A szakiskola jelene és jövője
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
Esély a szülőknek, lehetőség
Előadás másolata:

1 Készítette: Barkó Zsolt

Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket felcserélhetik, vagy ellenkező irányban olvashatják. Pl.: p, b, d Nehézségek az írásos információ- feldolgozásban (pl. nyomtatványok kitöltése) 2

A kutatók bizonyították, hogy öröklődik ez a rendellenesség családon belül. Tehát, ahol a családban előfordult már diszlexia, ott nagyobb lesz az esélye annak, hogy az utódoknál is megjelenik ez a rendellenesség. Az örökítés a fiúk esetében még magasabb arányú. 3

Dyslexiás hírességek Albert Einstein ( ) Ludwig van Beethoven ( ) Dimitrij Ivanovics Mengyelejev orosz vegyész, természettudós Tom Cruise Sylvester Stallone Thomas Edison ( ) Alexander Graham Bell ( ) Leonardo da Vinci ( ) Walt Disney ( ) Auguste Rodin ( ) szobrász Sir Winston Churchill ( ) hadvezér és államférfi (1953-ban irodalmi Nobel-díj) Woodrow Wilson ( ) az USA 29. elnöke Cher (népszerű popénekes) Whoopi Goldberg Danny Glover 4

Kialakulása Valamilyen agyi sérülés hatására. Ritkábban ugyan, de előfordulhat, hogy egy gyermek az iskolába kerüléskor lesz diszlexiás. 5

szerzett diszlexia (környezeti tényezők, lelki okok ) : örökölt Típusai 6

fejlődési diszlexia(Koraszülés, oxigénhiányos állapotok,magas láz, fertőzések vagy egyéb betegségek, a fej sérülésével is járó balesetek) : születés előtti (prenatális ) születés időszaka körüli (perinatális ) kb életév (posztnatális ) Típusai 7

az olvasás és az írás terén: betűk felcserélése, betűkihagyás, betűbetoldás, betűcsere; a beszéd területén: a gyermek későn kezd el beszélni, szóalkotási nehézség, szegényes szókincs a magatartás terén: frusztráció, nagy mértékű szorongás, kudarcélmények hatására kialakult magatartásproblémák (pl. agresszió) egyéb tünetek: téri-idői tájékozódás gyengesége, gyenge ritmusérzék, dominancia zavarok, nehezen kialakuló testséma, fáradékonyság, gyenge rövidtávú memória. A diszlexia tünetei 8

Fontos, hogy a szülő logopédushoz forduljon, már óvodás korában. Kezelése 9

Módszerek A fejlesztést 5-6 éves korban érdemes megkezdeni, még az iskola megkezdése előtt Sindelar-program kognitív terápia (figyelemre, az észlelésre) Goddard-féle terápia visszamegy az időben, egészen a csecsemőkorig, Innen kezdi a hiánypótlást. 10

A magyar nyelvű megelőző és fejlesztő módszert Meixner Ildikó dolgozta ki. 11

A módszer lényege, hogy a hiányok pótlása és az olvasástanulás nem különül el a beszédfejlesztéstől; ez segít a betűk és a hangok összekapcsolásában. JÁTÉKHÁZ. BETŰTANÍTÁS - ÍRÁSFÜZET I-II. NT-98491/MT JÁTÉKHÁZ. FELADATLAPOK I. NT-98489/I. JÁTÉKHÁZ. FELADATLAPOK II. NT-98489/II JÁTÉKHÁZ. KÉPES OLVASÓKÖNYV 1. NT-98488/MT 12

Köszönöm a figyelmet! 13