Evolúciós Pszichológia: Az elme evolúciós megközelítései, a gondolkodás evolúciója, szociális kogníció 2014/2015 Simor Péter.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kisgyermekkori kompetenciák fejlesztése
Advertisements

Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
9. A vonulás hormonális és neurotikus alapjai és a környezet módosító hatása  A szabályozó mechanizmus elméleti háttere Külső stimulusközponti idegrendszer.
Csoport munka.
A galápagosi- (Darwin-) pintyek
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
A személyiség.
Az idegrendszer felépítése és működése
A harmadik erő elméletei
A mentális számegyenes túloldala: a negatív számok
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Mire jók a férfiak?.
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
A család szerepe, jellemzői
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
Gondolkodás, intelligencia
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
Az idegsejtek felépítése és működése
A humánetológia szerepe a modern emberkép kialakulásában
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
A depresszió megelőzése és kezelése természetes gyógymódokkal
Az ember mint evolúciós rejtvény
Elmefilozófia.
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
A vállalkozás indításának előnyei és veszélyei korosztályonként.
HOMOSZEXUÁLIS ÉS HETEROSZEXUÁLIS FÉRFIAK PÁRVÁLASZTÁSA
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A pszichológia mint tudomány
Vizuális illúziók V. Biológiai mozgás - Tömörítés Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
Pszichológiai Ismeretek
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A szervezet energiaforgalma
Speciális gyermekvédelem
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
A szervezet energiaforgalma
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
Evolúciós Pszichológia: Az evolúciós pszichológia, mint új tudományos paradigma 2014/2015 Simor Péter.
Táplálkozáslélektan o. előadás Dr. Lukács-Márton Réka.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A szocializáció folyamata
Érzelmi működés evolúciós kontextusban, élettörténet elmélet
Evolúciós Pszichológia: Szociális kogníció, érzelemszabályozás
Evolúciós Pszichológia: Az evolúciós pszichológia „slágertémái” 1
Evolúciós Pszichológia: Az elme evolúciós megközelítései, a gondolkodás evolúciója, szociális kogníció 2014/2015 Simor Péter.
Az emberi gondolkodás eredete
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
A szervezet energiaforgalma
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Evolúciós Pszichológia: Az elme evolúciós megközelítései, a gondolkodás evolúciója, szociális kogníció 2014/2015 Simor Péter

Hogyan mérjük, és hogyan értelmezzük az intelligenciát? Klasszikus evolúciós pszichológia és viselkedésökológiai szemlélet Területspecifikus Evolúciósan kialakult készségek összessége természet Összehasonlító pszichológia Területáltalános Általános probléma megoldás, asszociatív- tanulási képesség laboratórium Konszenzus: az intelligencia mutatója a mentális, viselkedéses jellemz ő k rugalmassága. Az állat megszokott viselkedéses repertoárjától eltér ő, új megoldások születése Ez a képesség fokozza a túlélés és a szaporodás sikerét a faj természetes környezetében (táplálkozás, szociális interakciók, tájékozódás, stb.)

Az agy fejl ő dése együtt jár az intelligencia fejl ő désével? Image from C. Gaser research group

Roth & Dick 2005 Az agy mérete még nem elég…

Relatív agyméret? A testméret növekedésével az agy mérete hatványkitev ő vel n ő (relatív csökkenés) Roth & Dick 2005

Enkefalizációs kvóciens? EQ=Ea/Ee (relatív agyméret/az adott fajra elvárt agyméret a sztenderd fajhoz képest – méret alapján ) Agykéreg, PFC relatív mérete? (ez sem egyértelm ű …pl. egyes elefántoknak, cetféléknek nagyobb) Roth & Dick 2005 C = E / S 2 E : agytömeg; S: testtömeg; C: kefalizációs faktor

Költséges agyak Az emberi agy az anyagcsere 20%-át veszi igénybe Aiello et al (2001): „Drága szövet hipotézis”: energia krízist a gyomorméret csökkentése ellensúlyozta a táplálék min ő ségének javulása a legnagyobb anyagcsereigény gyerek- korban (az es ő évig: az össz. metabolizmus 60%-át az agy növekedése igényli Roth & Dick 2005

Az agyméreten túl: a kéreg finomszerkezete a kérgi oszlopok mérete arányosan n ő az agymérettel a kéreg vastagsága (neuronok s ű r ű sége) viszont nem arányosan n ő az agymérettel ceteknek vékony, f ő eml ő söknek vastag szinapszisok száma (ember 3.6 x idegrostok vezetési sebessége (vastagabb a f ő eml ő söknél, mint a ceteknél és elefántoknál és a távolságok is kisebbek) Roth & Dick 2005

Adaptációk és kérgi specializációk Imitáció vs. Emuláció Tudatelmélet Szintaxis-grammatika Elston et al 2001 A PFC piramissejtjeinek eltérése más lebenyek piramissejtjeit ő l

Mi volt a szelekciós nyomás? Fizikai környezet változásai: kognitív képességek fejl ő dése (tájékozódás, problémamegoldás, emlékezet, stb.) Szociális intelligencia hipotézis (Humphrey, Dunbar, Byrne & Withen) Az általános intelligencia a szociális intelligencia „mellékterméke” Utánzás, nyelv, szociális normák, szabályok, stb. mind erre a készségre épülnek

A szocialitás és rátermettség Silk et al (2003): Páviánok vizsgálata 16 éven át Téri közelség Kurkász(tat)ás A szocialitás mértéke együtt járt az utódok túlélésének mértékével az els ő évben (a legtöbb utódhalál akkor következik be) Szocialitás és reprodukciós siker Egyéb változók (dominancia sorrend, Környezeti feltételek, csoporthatás) Kontrollálása mellett

Hermann és mtsai vizsgálata (2007): Primate Cognition Test Battery (2.5 éves gyerekek és különböz ő korú csimpánzok, orángutánok teljesítményének összehasonlítása különböz ő kognitív funkciókat mér ő feladatokban)

Csoportszervez ő dés Leletek valamint mai vadászó-gy ű jtöget ő társadalmak vizsgálatai alapján: Csapat, banda: 6-10 család (30-50 f ő ) Közös táborhely, legkisebb csoportosulás, olykor önálló családokra bomlás (szárazabb id ő szakok) Klánok, származási csoportok: 3-5 banda ( f ő ) Rokoni kapcsolatok, kölcsönösség, szövetségek, egységes kulturális szokások, személyes, bizalmi kapcsolatok Törzs: f ő Gazdasági és politikai kapcsolatok, házasságok, közös rituálék, szövetségek

Dunbar: a Szociális Agy hipotézis

Bickart et al 2011 Szociális háló és amygdala térfogat kapcsolata (karika-fiatalok, háromszög-id ő sebbek) 58 egészséges személy (19-83 év) kérd ő íves és MRI vizsgálata alapján

Kanai et al 2012

A szociális intelligencia hipotézisnek ellentmondó adatok Egyes magányos fajok „intelligensebbek” a csoportban él ő knél (pl. medve vs. hiéna) Monogám madárfajok pl. baglyok legnagyobb agymérete Madarak esetében az eszközhasználat összefügg a relatív agymérettel, míg a szociális háló nem mutat vele összefüggést Egyes aszociális varjúfélék jobban teljesítenek tanulási feladatokban, mint szociális rokonaik Konklúzió: Érdemesebb párhuzamosan zajló, egymással interakcióba lép ű szelekciós folyamatokban gondolkodni, semmint egyféle szelekciós mechanizmussal magyarázni egy olyan komplex jelenséget, mint az intelligencia.

Új készségek, régi eszköztáron: Meglév ő struktúrák evolúciós újrahasznosítása

Újrahasznosítás a gondolkodás evolúciója során Jobb TPJ (temporoparietal Junction): átfed ő aktivitásmintázat a téri, id ő beli és személyes távolság- közelség ingereire SPL: Superior parietális kéreg: környezeti ingerek helyzetének megfigyelésére (pl. szakkád feladat) és bels ő reprezentációk feldolgozása során (pl. mentális aritmetika) átfed ő aktivitásmintázatot mutat Parkinson & Wheatley, 2015

Kulturális újrahasznosítás és idegrendszeri plaszticitás Neurális darwinizmus gondolata (idegsejtpopulációk, mint a szelekció egységei): alkalmazkodás az organizmushoz (az idegrendszer számára ez a „szelekciós nyomás”) Egy példa: Alfabetizáció és tárgyfelismerés (közös neurális fülke: bal fusiform gyrus; visual word from area) Az írástudók kisebb aktivitást mutatnak az arcokra a bal Fusiform gyrusban, és lassabbak a tükörkép felismerésében (ellentétes „szelekciós nyomások” lásd: „d” „b”) Parkinson & Wheatley, 2015

A kulturális újrahasznosítás gyakorlati alkalmazása Parkinson & Wheatley, 2015

Genevsky et al 2013