Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Evolúciós Pszichológia: Szociális kogníció, érzelemszabályozás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Evolúciós Pszichológia: Szociális kogníció, érzelemszabályozás"— Előadás másolata:

1 Evolúciós Pszichológia: Szociális kogníció, érzelemszabályozás
2016/2017 Simor Péter

2 Új készségek, régi eszköztáron: Meglévő struktúrák evolúciós újrahasznosítása

3 Újrahasznosítás a gondolkodás evolúciója során
Jobb TPJ (temporoparietal Junction): átfedő aktivitásmintázat a téri, időbeli és személyes távolság-közelség ingereire SPL: Superior parietális kéreg: környezeti ingerek helyzetének megfigyelésére (pl. szakkád feladat) és belső reprezentációk feldolgozása során (pl. mentális aritmetika) átfedő aktivitásmintázatot mutat Parkinson & Wheatley, 2015

4 Kulturális újrahasznosítás és idegrendszeri plaszticitás
Parkinson & Wheatley, 2015 Kulturális újrahasznosítás és idegrendszeri plaszticitás Neurális darwinizmus gondolata (idegsejtpopulációk, mint a szelekció egységei): alkalmazkodás az organizmushoz (az idegrendszer számára ez a „szelekciós nyomás”) Egy példa: Alfabetizáció és tárgyfelismerés (közös neurális fülke: bal fusiform gyrus; visual word form area) Az írástudók kisebb aktivitást mutatnak az arcokra a bal Fusiform gyrusban, és lassabbak a tükörkép felismerésében (ellentétes „szelekciós nyomások” lásd: „d” „b”) Egyéb példák: Mennyiségbecslés-matematika, szenzomotoros funkciók, érzelemkifejezés-zene, antropomorfizáció-arcfelismerés, TOM

5 Az evolúciós mechanizmusok gyakorlati hasznosítása
Parkinson & Wheatley, 2015

6 Genevsky et al 2013

7 Genevsky et al 2013

8 Mentális szimuláció (szelf-projekció)
Buckner & Carrol 2006

9 Átfedő hálózatok Buckner & Carrol 2006 DMN

10 Érzelmi emlékezeti folyamatokhoz, szelf-releváns epizodikus emlékezeti és tudatelméleti műveletekhez köthető területek aktivitása Nyelvi és konceptuális tudással kapcsolatos területek inaktivitása mellett

11 Tudatelmélet Csimpánzoknál?
Call & Tomasello 2008

12 Epizodikus emlékezet patkányoknál?
Tolman és Gleitman 1949

13 Természetes pedagógia, mint evolúciós adaptáció (Csibra és Gergely)
kommunikációs modell tesztelhető kognitív pszichológiai elmélet evolúciós teória

14 Általános tudás átadása
Epizódtól független általános ismeretek átadása Megfigyelésen és próba-szerencse tanuláson alapuló általánosítás helyett kommunikáció alapú tudásátadás Teleológiai és kauzális értelemben átláthatatlan feladatok esetében a leghatékonyabb módszer Kommunikációs rendszer: Szakértők és újoncok Pedagógiai helyzet: információ átadás és információ (jelzés) az információ átadásáról

15 Osztenzív kommunikáció (speciális bemenetekre aktiválódó program)
Figyelem felhívása a tanulási helyzetre Az információt „fogadó” alany specifikálása A kommunikatív helyzet létrehozás Vizuális (szemkontaktus) Auditoros (intonáció) Emocionális Csecsemők preferálják a szemkontaktust tartó arcokat Fejjel lefelé fordított arcok esetében eltűnik a szemkontaktus preferencia Ha szemek kontrasztpolaritása megváltozik (fehér üvegtest hátterén sötét írisz polaritásnak megfordítása) eltűnik a szemkontaktus preferenciája Gyerekbeszéd és felnőtt beszéd eltérő hatásai

16 Osztenzív jegyek és agyi aktivitás 4 hónaposoknál
Csibra & Gergely 2009

17 Osztenzív kommunikáció és a felnőtt tekintetének követése 6 hónaposoknál
Csibra & Gergely 2009

18 A pedagógiai helyzet során a gyerek általánosítható tudást sajátít el
A természetes pedagógia nem a kommunikációs képesség mellékterméke. Ez utóbbi mindig konkrét epizódokra (itt és most) vonatkozik Az általános tulajdonságok kódolása segíti az adott halmazba tartozó elemek későbbi felismerést, más elemekre való általánosítást Tárgy helyzete: átmeneti jelleg vs. Tárgy formája: állandó sajátosság Csibra & Gergely 2009

19 Evolúciós perspektíva
Evolúciós adaptáció, amely a teleológiailag és kauzálisan átláthatatlan információ átadását segíti a csoporton belül Kulturális információ átadása HUMÁNSPECIFIKUS Nem csak „itt és most” helyzetekre vonatkozik Általános Tudás átadására alkalmas Nem az adott epizódhoz kötött A tanítás referenciális (a tanítás egy adott személy számára egy adott információra vonatkozóan zajlik) Ezek a feltételek az állatok közt zajló „tanításra”, kommunikációra nem érvényesülnek (pl. ragadozó közeledik vs. a ragadozók általában estefelé közelednek) Az állatok által átadott információ „átlátható” (szemben a kulturális, technológiai ismeretekkel –ezek elsajátítására az állati tanulás nem lenne alkalmas) Csibra & Gergely 2011

20 Állatfajok közti „tudásátadás”
Szurikáta kooperatív gyerekgondozása Szülők és segítők A segítők „megtanítják” a kicsiknek a zsákmány elejtését gyerek korának és segélykérésének figyelembe vétele DE: A TANÍTÁS FOLYAMATA SORÁN NINCS KOMMUNIKÁCIÓ Thornton et al 2006

21 További példák az állatok közti tudásátadásra
Útvonal tanítás hangyák közt A vezető a követőhöz alkalmazkodva mozog (kétirányú kommunikatív jelzések) DE: adott epizódhoz kötődő az információ átadása, nem általános tudásátadás. A tanítás az adott útvonal hatékony megtételére alkalmas. (Nem általánosítható más utakra) A kommunikáció az útvonal hatékony megtételének koordinációját segíti Méhek tánca: információ mindig konkrét, nem általánosítható Csibra & Gergely 2011

22 Evolúciós perspektíva
UNIVERZALITÁS A tanítás kulturális, szociális, intézményes jellege változhat, de Alapvető tanító-tanuló pedagógia helyzetnek univerzálisnak kell lennie Preindusztriális társadalmak (vita az antopológusok és pszichológusok közt) !Kung (Bushman) népek (Namíbia, Botswana, Angola) Nincs intézményesített tanítás, de a demonstráció, instrukciók adása általános jelenség Csibra & Gergely 2011

23 Evolúciós perspektíva
Új adaptáció vagy más adaptáció „szerencsés” mellékterméke Nyelvhasználat evolúciójának mellékterméke. Ellenérv: Preverbális szinten is megjelenik, nem kell hozzá nyelv Együttműködés, csoporton belüli kommunikáció mellékterméke (goal sharing: Tomasello). Ellenérv: a kooperációra vagy átverésre vonatkozó (Machiavelliánus) kommunikáció mindig epizodikus (itt és most helyzetekre, vagy konkrét múltbeli ill. jövőbeli eseményekre utal), nem általános tudás átadására szolgál Csibra & Gergely 2011

24 Akkor mi volt a szelekciós nyomás, amely kedvezett a természetes pedagógia kialakulásának?
Technológiai eszközök fejlődése Teleológiailag és kauzálisan átláthatatlan eszközök Komplex készségek elsajátítása Általánosítható tudás átadása (helyzettől, időtől, konkrét tárgyaktól független) A kulturális tudásátadás formái óriási előnyt jelentettek

25 Koevolúciós folyamatok
Kooperatív gyerekgondozás Hosszúra nyúló gyerekkor, biztosítva az agy hosszúra nyúló érési folyamatát (információra éhes komplexebb agyak-hosszabb érési folyamatok) Technológiai fejlődés, eszközhasználat Természetes Pedagógia Szociális változások, kooperatív nevelés, hosszú „gyerekkor” (tanulási időszak) Agykéreg fejlődése


Letölteni ppt "Evolúciós Pszichológia: Szociális kogníció, érzelemszabályozás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések