Közösségi oldalak az oktatásban gyakorlati szemszögből Uher Bertalan zenetanár Csermák Antal AMI, Veszprém Öveges József Szakképzőiskola, Gimnázium és Kollégium, Balatonfűzfő
Az internet rövid története 1960-as években az USA állam-, és hadvezetésének igényeit kívánták kiszolgálni 1969 az első hálózat: ARPANET 1973 hálózati protokoll, nyílt rendszerré válik as évekre az USA minden egyeteme kapcsolódik a rendszerhez.
Az internet rövid története 1980-as évek végére Európa is elérheti az internetet es évek elején Kelet-Európát is eléri. World Wide Web kialakulása.
Közösségi oldal Ismerősök megkeresése Interakció a felhasználók között 6 láncszemes hálózati elv Meghívásos rendszer (IWIW) A tagok új tagokat hívhatnak meg. Elvileg végtelen folyamat. Veszélye: adathalászat
Közösségi oldalak története 1995: Amerika: Classmates.com 1997: SixDegrees.com „hat lépés távolság” 2001: Web 2.0: Ryze.com üzleti közösség 2003: MySpace 2004: Facebook
Magyarországon 2002: WIW -> 2005 IWIW – meghívásos. 2006: myVIP – korlátlan számú meghívó küldés, klubok létrehozása.
Internetes közösségek Általános oldalakTematikus oldalak Ismerősök keresése, kapcsolattartás, felhasználói élmények növelése Közös érdeklődési kör, politikai nézet, szakma, szolgáltatás Felhasználói profil létrehozásaKözösség számára megosztott tartalmak, tudásbázis létrehozása MinialkalmazásokElkülönülő csoportok Szinkron kapcsolat (chat)Aszinkron kapcsolat (fórum, blog)
Öveges ének-zene Tantárgyi közösség A ning.com szolgáltatásait vettük igénybe: −blog, fórum, −kép-, hang-, és videó feltöltés, −naptár, −egyéni profilok −chat −csoportok (osztályok) létrehozása
Közösséget építünk A tanórákon bemutattam. Regisztrálás: saját névvel, osztályok létrehozása Feltöltöm első videóimat. Blogbejegyzés az oldal céljáról. Esti chatparti diákjaimmal.
Felpörög az oldal A regisztráció lassan megindul. Megjelennek az első videók. Bogbejegyzések zenei stílusokról. Fórumozunk zeneszerzők életéről. Zeneszerzők életéről sajátkészítésű videók. Fotók, iskolai zenei rendezvényekről
Működő közösség Nő a felhasználói tábor. Egyéni profiloldalak készülnek. Kommunikálnak, és kapcsolatot tartanak a diákok az oldalon. Feladatokat kapnak és megoldásokat helyeznek el.
Működő közösség Kommentezés (Megjegyzések a videóknál, fotóknál.) Az oldalon folyó munkát folyamatosan értékeltem. Osztályzatot lehetett kapni. Moderálásra alig volt szükség.
Az új oldal
Készítsünk saját oldalt E107 tartalomkezelő adminisztrátori felülete
Közösségi szintek Milyen közösséget hozzunk létre? −Tantárgyi −Osztály −Évfolyam −Intézményi Milyen előnyei és hátrányai vannak a különböző típusoknak?
Tantárgyi közösség Előny a tanárnál ElőnyHátrány Diák gyors tananyag bővülés, egyszerű oldal-felépítés -> könnyű használat, sok oldalon kell jelen lenni, időigényes, Tanár koncentrált jelenlét, jól felügyelhető, nem túlzottan időigényes, egyszerű oldal- felépítés -> könnyű használat, virtuális osztályok kialakítása elszigetelt a többi tanártól, tantárgytól,
Osztály szintű Diákoknak előnyös ElőnyHátrány Diák a meglévő közösséget fejleszti, az iskola más közösségeivel nincs kapcsolat Tanár kapcsolat más tantárgyakkal, tanárokkal, kész csoportok (osztályok) Sok közösség, megoszló figyelem, időigényes
Intézményi szinten „Döntetlen” ElőnyHátrány Diák intézményhez tartozás erősítése, kapcsolat a diák- társakkal, portfólió készítés, bonyolult oldal- felépítés -> navigálási nehézségek, megoszló figyelem Tanár kapcsolat tanárokkal, tantárgyakkal, nem időigényes, tanári portfólió bonyolult oldal- felépítés -> navigálási nehézségek,
Erőforrások Szolgáltatónál létrehozott oldal: −Adminisztrátor −Moderátor Hátrány: Biztonság (adathalászat), reklámok Előny: szakértelem nélkül, gyorsan létrehozató
Erőforrások Intézményi oldal: −Tartalom kezelő rendszer (Joomla!, e107, stb.) −Tárhely (szerver) −Adminisztrátor (-ok) −Moderátor (-ok) Hátrány: informatikai ismeretek szükségesek a létrehozásához Előny: biztonságossá tehető, teljes kontroll, testre szabható
Összegzés A diákok számára ismerős világ (digitális bennszülöttek). Kihasználhatjuk a netezési szokásaikat. Informatikai kompetencia fejlesztés. Tanárok számára újdonság (digitális bevándorlók). Új módszerek a pedagógiában. A tanulásra szánt idő kibővítése. Az iskola falainak „kiterjesztése”.
Köszönöm a figyelmet! Uher Bertalan Csermák Antal AMI, Veszprém Öveges József Szakképzőiskola, Gimnázium és Kollégium, Balatonfűzfő