Sztrájkok és más akciók Magyarországon Berki Erzsébet Szirák 2015. november 14.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra Kampány a szavazás napján Előadó: dr. Kovács Zoltán a TVI vezető jogi helyettese 1.
Munkaszervezési ismeretek
Témák járműátvétel: 20 perc vagy nem 20 perc? járműkiadás változása
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
TÁMOP /A
A munkaviszony jogellenes megszüntetése december Dudás Katalin.
Munkajogi alapismeretek
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
megjegyzések a katonai ügyészi és katonai bírói
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(3) december 5.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
A sztrájkok szociológiai megközelítése
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
Dr. Mudráné dr. Láng Erzsébet
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
AZ OLASZ KOLLEKTĺV TÁRGYALÁSI RENDSZER REFORMJÁNAK ALAPELVEI GIORGIO USAI Munkaügyi kapcsolatok igazgatója, Munkahelyi egészség & biztonság, Szociális.
EEM. 10. A munkaügyi kapcsolatok és az érdekegyeztetés
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Az egyenlő bánásmód elvének érvényesülése a hatósági tapasztalatok tükrében.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
1989. évi VII. törvény a sztrájkról Alapképzés. Bevezetés A munkavállalók joga - nyomásgyakorlási eszközként munkájukat a munkáltatótól megvonják. alkotmányos.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Alkalmazott humán erőforrás menedzsment
Eötvös Loránd tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Mozgósítás – tapasztalatok, elemzések a villamosenergia-ipar ágaztban dr. Szilágyi József EVDSZ Elnök Siófok, június TÁMOP A-13/
A vis maior esemény bekövetkezését követően az érintett Önkormányzatnak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy azt bejelentse az ebr42 rendszeren, valamint.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
A Regionális Munkaügyi Tanáccsal szembeni elvárások a munkaadói oldal szemével nézve Készítette: ÉMRMT munkaadói oldal november 12.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Munkaerő-kölcsönzés A munkaerő-kölcsönzés különös szabályai.
A Munkaerő ára – Konferencia a munka díjazásának kérdéseiről Tárgyaljunk a bérről! Mi így csináljuk! IV. Magyar Munkajogi Konferencia október
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
A munkaviszony megszüntetése
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
Üzemi Tanács Általános ismertető
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Vizes szektorban kötött kollektív szerződések elemzése TÁMOP A-13/ Madár Gyula - Dr. Nemeskéri Gyula Ergofit Kft Győr, Június 25.
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
„Tanulószerződéssel a munka világában” c. Országos Konferencia A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi LXXXVI.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének eredményei Dr. Szinay Attila Mezőkövesd, január 28.
A magyar csődjog alakulása az évi 22. tc. tükrében A rendezvény az Oktatásért Közalapítvány támogatásával, az NTP-OKA-XXII-088 pályázat keretében.
A tanácsadás szerepe és jellemzői a munkaügyi mediációban 2013.március 21.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Önkormányzati Egészségügyi Holding Zrt. Lehetünk-e ártatlanok ?
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
Önkormányzat és állam.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Egy nyílt levél elő- és utóélete
A közigazgatási perek április 3..
A polgári eljárás szakaszai
Határozatok Fajtái Ítélet per érdemében ítélet teljességének elve
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ által végrehajtott TÁMOP program eredményeinek bemutatása.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési Hatóság
„Út a munkához”program
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ által végrehajtott TÁMOP program eredményeinek bemutatása.
Előadás másolata:

Sztrájkok és más akciók Magyarországon Berki Erzsébet Szirák november 14.

A kutatásról A kutatás az OTKA K számú, „A munka változó világa” c. kutatás keretében zajlik Előzmények: ben az OTKA és az OFA támogatásával lefolytatott hasonló kutatás  Első ütem: 281 akció  Második ütem 593 akció  Összesen 874 akció Módszerek:  Kérdőív  Sajtófigyelés és elemzés  Interjúk  Adatbázis építés  Dokumentum-elemzés

Akciók/viták 874 akció  451 a szervezővel felvett kérdőív alapján,  423 pedig sajtóhírek, illetve szakszervezeti kiadványok, dokumentumok alapján Az adatbázis összesen 86 változót tartalmaz 874 akció nem jelent ugyanennyi vitát, miután egy-egy vitában több akció szervezésére is sor került.  Az első szakasz: 228 vitában 281 akció  A második szakasz: 481 vitában 593 akció  Összesen 709 vitában 874 akció

A bekerült akciók Tartalmi kritérium:  A munkavállalók gazdasági és szociális érdekeit érinti,  Szakszervezeti/munkavállalói részvétellel folyik Fajtái:  Sztrájk Figyelmeztető, „Harci”, Szolidaritási  Tüntetés, demonstráció  Aláírásgyűjtés  Egyéb üzemen belüli akciók  Petíció önállóan  Egyéb formák (blokád, éhségsztrájk stb.)

Az akciók száma és megoszlása jelleg szerint Figy. sztrájk SztrájkSzolid. sztrájk Utcai tüntetés Aláírás- gyűjtés PetícióEgyéb üzemen belüli EgyébÖssz % Évi átlag

Az akciók számának alakulása

Az akciók címzettjei – kire akarnak nyomást gyakorolni?

A címzett és az akció jellege

Munkavállalói csoport és a szakszervezet által szervezett akciók száma évente

Az akciókat szervező szakszervezek konföderációs hovatartozása

Az akciók szervezőinek/résztvevőinek jogviszonya és az akciók jellege

Az akciók kiterjedtsége

A vitákban megfogalmazott követelések (az első három legfontosabb)

Az akciók eredményessége jelleg szerint

A vita kimenetele

Sztrájkok (270)

A sztrájkokat jellemző főbb nyers adatok Sztrájkolók számaKiesett munkaóra N Átlag Median Maximum Összesen év átlagában

Sztrájk miatt kiesett munkaóra (1000 óra)

Okok A munkaerőpiac szétesése A szakszervezetek gyengülése A még elégséges szolgáltatás szabályozása

Még elégséges szolgáltatás Megállapíthatja: Megállapodás Törvény Bíróság decemberi tv.-módosítás: Jogellenes a sztrájk, ha nem biztosítják

Például - személyszállítás... vonalanként nem lehet kevesebb, mint a helyi és elővárosi személyszállítási közszolgáltatások esetén a megrendelt személyszállítási szolgáltatás mennyiségének 66 %-a, az országos és a regionális személyszállítási közszolgáltatások esetén a megrendelt személyszállítási szolgáltatás mennyiségének 50 %-a. A még elégséges szolgáltatás mértéke egyetlen település tekintetében sem lehet kevesebb az alapellátás szintjénél: min. napi 3 járatpár A menetrendet a munkáltatónak kell kialakítani, a jogellenesség következményeit a sztrájkot szervezők viselik

Bírósági eljárás A munkaügyi bíróság öt nap, másodfokú bíróság öt nap. Az eljárást perként kezeli Eljárási kérdésekre hivatkozva hosszú eljárás Munkáltatók fellebbeznek Megállapítás: közoktatás, másodfok, a PDSZ kérelmére, szociális ágazat a SZÁDEMBIZ kérelmére

PDSZ határozat A másodfokú bíróság az elsőfokú bíróság végzését megváltoztatja és megállapítja, hogy a kérelmezettnél a még elégséges szolgáltatás biztosításához elegendő, ha tankerületenként legalább egy, a kérelmezett által működtetett közoktatási intézményt, illetve egyéb más intézményt kijelölnek a gyermekek, tanulók felügyelete biztosítása céljából, és a kérelmező az egyes közoktatási intézményekben szervezett sztrájk kezdete előtt legalább 3 munkanappal a kérelmezettet tájékoztatja az ügyeleti rendszer megszervezése érdekében.

Normák és normaszegések 1. A sztrájk kezdési és befejezési időpontját előzetesen bejelentik, és a sztrájkot megtartják. A szolidaritási sztrájkok rövidek, általában fél órásak. Az elégséges szolgáltatásról szóló tárgyalásokat jóhiszeműen folytatják le az arra kötelezettek. A kötelezettek körét a törvény példálózó felsorolással írja le. Valójában ki köteles ennek biztosítására?

Az érintett harmadik személyek részéről nem merül fel tömegesen kártérítési igény, a sztrájk ebből a szempontból vis maiornak minősül, a jogi konstrukció a szolidaritás eszméjén nyugszik. A vita tárgya világos és a vitát a sztrájkkal támadott fél nem azzal kíséreli meg elintézni, hogy a sztrájk jogellenességének kimondatása érdekében bírósághoz fordul. A munkáltatók jogellenes sztrájk esetén sem kezdeményeznek kártérítési pereket. A sztrájkban való részvételért a munkavállalókat nem éri hátrány. Normák és normaszegések 2.

Ha a sztrájkkal a kormányt támadják, vagy a munkáltató valóban nem meghatározható, a kormány kötelességszerűen kijelöli a tárgyaló delegációt a törvény 2. §-ának (2) bekezdése értelmében az ott meghatározott öt napon belül. A politikai sztrájk tilalmát betartjuk. Normák és normaszegések 3.