A matematikai nevelés története, helye, szerepe Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Kutatásalapú tartalmi és módszertani fejlesztések.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A év értékelése és a év újdonságai
A szakiskolák aktuális problémái
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Pedagógus szerep és változásai
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
AZ ISKOLÁSKORBA VEZETŐ
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Mayer József Budapest február 27.
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Iskolaérettség.
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Projektmunka Földrajzolok
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
Oktatás helyzete az óvodai nevelésben
Horvátországi Magyar Pedagógusok Fóruma
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
DARUS.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
BTMN.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Az iskolai szervezet és fejlesztése
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Pár óra tanulmányozás eredményei Nahalka István 2018 szeptember 1.
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

A matematikai nevelés története, helye, szerepe Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK

A matematikai nevelés múltja A számolás-mérés mindig jelen volt az emberiség életében – tudományok, technika fejlődése, társ-i igények Évezredek óta része az intézményes oktatásnak Kezdetben: praktikus ismeretek, az eszközjellegű készségek Mat.-i ismeretek „a tehetség köszörűkövei”, „a bölcsesség kulcsai”- Coménius

Bővülő ismeretanyag, kettős tendencia: közelíteni az óvodás ismeretanyagot az iskolaihoz ill. a matematika tudományának fejlődéséhez ill. a tanítás alapja: a természet, az élet, a valós világ tanulmányozása első hazai óvoda (kisgyermekiskola) megnyitása - elemi ismeretek oktatása angol mintára (tevékenység nincs!) (Hajzer Szerén: „Az óvodai matematikaoktatás történeti előzményei hazánkban”)

1891. Eötvös József.: „Az óvodában iskolai jellegű tanításnak helye nincs!” (törvényben) túlzott követelmények csökkentése központilag Bezerédj Amália, Wargha István, Rapos József- publikációk, óvóképzés,kisdedóvodák „értő erő”, azaz gondolkodás fejlesztése, egyéni képességek, környezet szerepe

1953. Kisdedóvási törvény Ez szocialista pedagógia célkitűzései: egészséges, edzett, hazaszerető, sokoldalúan művelt emberré nevelés Hangsúly: - iskola-előkészítés - matematikai műveltség, ezt „Didaktikus játék” keretében (pl.: „Mi változott meg?)

1957. „Kézikönyv” (Nevelőmunka az óvodában) „Számolás”: mennyiségi, tér- és formaismereti tudnivalók Három korcsoport, kötelező foglalkozások (heti 45 illetve 60 percesek) Úgy gondolták, hogy edzeni kell a 4-6 éves gyerekek figyelmét, önuralmát!! szigorú követelményrendszer figyelem, önuralom edzése

1959. felsőfokú óvóképzés Intézeti tanárok módszertani tankönyvei Ecsédy András – Gyóni Lajos (Kecskemét) „Mennyiség-, tér-és formaismeret tanításának módszertana” Módszertani allapállás: a számolás oktatását a gondolkodás irányában kellene továbbfejleszteni Módszerválasztás alapja: az életkori sajátosságok pszichológiai elemzése a gondolkodásra, a fogalomalkotásra vonatkozó kísérleti eredmények

Szabadi Ilona, Burchard Erzsébet,Varga Tamás, C. Neményi Eszter – gondolkodásfejlesztés, problémamegoldás, motiváltság Varga Tamás: új tartalmi alapok - halmazelmélet

1971. „Az óvodai nevelés programja” (ONP) Számolás helyett: matematikai foglalkozások Halmazelméleti alapok - kötelező foglalkozások Három nagy témakör: a számfogalom megalapozása halmazokkal, kiterjedések, mérések testek, síkmértani formák (Minimat készlet)

Pozitívumok: Matematikai oktatás korszerűsítése Negatívumok: Nem veszi figyelembe a gyerekek életkori sajátosságait eltérő fejlettségi szintjét iskolai elvárások tantárgy-jelleg

1989. új, továbbfejlesztett központi Óvodai Nevelési Program (új ONP szeptemberi hatállyal) Szerk.: Pereszlényi Éva, matematikai nevelés fejezet: C.Neményi Eszter 1971-es ONP-nek "csak” továbbfejlesztett változata

DE: a kötött és/vagy kötetlen foglalkozások engedélyezése nagyobb módszertani szabadság önállóság „Nyugati” reform- ill. alternatív pedagógiák mintájára hazai adaptációk, v. saját készítésű alternatív programok Sokszínű óvodai élet: - ahol a matematika nem ölt tantárgy jelleget, hanem az élethelyzetekből, a valóságból tanulható a nap szinte minden percében - ahol a játék az iskolára előkészítés funkcióját is betölti - ahol a természetes helyzetek érzelmi töltése felejthetetlen élményként őrzi meg a tudnivalókat a gyermekek fejében

1999. „Az óvodai nevelés országos alapprogramja” (ONAP) Keret-program, széleskörű módszertani szabadság, helyi programok szerepe Matematikai nevelés – eltűnt a tantárgy-jelleg „A külső világ tevékeny megismerése” keretében

„A gyermek aktivitása és érdeklődése során tapasztalatokat szerez a közvetlen és tágabb természeti – emberi - tárgyi környezet formai, mennyiségi, téri viszonyairól.”

„A környezet megismerése során matematikai tartalmú tapasztalatoknak, ismereteknek is birtokába jut a gyermek. Felismeri a mennyiségi, alaki, nagyságbeli és téri viszonyokat: alakul ítélőképessége, fejlődik tér-, sík- és mennyiségszemlélete.”

„Az óvodapedagógus feladata, hogy tegye lehetővé a gyermek számára a környezet tevékeny megismerését, biztosítson alkalmat, időt, helyet, eszközöket a spontán és szervezett tapasztalat- és ismeretszerzésre.”

Mai gyakorlat Matematikai foglalkozások kötelezősége? Az óvodai nevelés minden területén ott bújik a matematika! Fel kell fedezni, észre kell venni! DE: tudnunk kell, hogy mit keressünk!

EZÉRT: A matematika óvodában használatos fogalmainak, a matematikai tevékenységek elnevezéseinek, a fejlődéspszichológia és az óvodapedagógia alapfogalmainak, törvényszerű megállapításainak ismerete! Nem az a kérdés, hogy az óvodapedagógusoknak mi a kényelmesebb, hanem a gyermekek életkori sajátosságainak mi felel meg jobban!