Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz egészségre gyakorolt hatása Készítette: Lisovszki Edit
TARTALOM 1. A stressz és tünetei 2. Élettani hatások 3. Stresszkezelő technikák TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
1.Mit jelent a stressz? Selye János először írta le a stresszt, a stresszelmélet megalkotója. Mai értelemben jelentése „folyamatos feszültség” vagy „tartós idegesség”, amely akár komoly egészségkárosodást is eredményezhet, mivel gyengíti a szervezet ellenálló-képességét. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
Olyan fenyegető helyzet, amely a fizikai és/vagy lelki jól-létünket veszélyezteti. Ha túl gyakori, tartósan fennáll vagy nem működik a megbirkózás, testi és mentális betegségeket okozhat, rontja az életminőséget. Ami kiváltja: stresszor TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
Stresszorok fajtái Traumatikus események (földrengés, árvíz) Befolyásolhatatlan történések (veszteségek) Megjósolhatatlan események (pl. nagyobb műtét) Próbatételek (pl. vizsga) Konfliktusok (személyiségen belül is!) TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
A stressz tünetei : az ingerlékenység, fáradtság, gyakori fejfájás, alvászavar.
Az emberek stresszorokra adott válaszai a stresszreakciók: 1., A veszély helyzet (riadó), mely a szervezetet fokozott állapotba helyezi. 2., Az ellenállás a kialakult helyzet megoldására mozgósítja a testet. 3., Kimerülés stádiumában a nyugalmi egyensúly már nem tud visszatérni, állandósul a fokozott készültség állapota.
Testi változások Szívverés szaporább lesz Szaporább, mélyebb légzés Vérnyomás emelkedik Vázizmokba több vér áramlik Adrenalin kerül a vérbe Verítékezés Pupilla tágul Immunválasz csökken TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
Az élettani változások felkészítik szervezetünket a nehézségek, a megterhelések leküzdésére. Sok esetben életünket menti meg, ha agyunk kiadja a „Küzdj vagy menekülj” parancsot.
2. A stressz hatása a szervezetre Szív- és érrendszer → magas vérnyomást okoz A fokozott verejtékezés a só- és vízháztartás egyensúlyát befolyásolja Fekély kialakulásának hajlama Gyengíti az immunrendszert → fertőzések Megemelkedik a szervezet adrenalinszintje Depresszió kialakulása, alkoholizmus A pupillák kitágulnak, hogy növeljék a látómezőt A szív ritmusa felgyorsul, több vért pumpál az izmokba Az erek összeszűkülnek, a vérnyomás megemelkedik, az izmok készenléti állapotban megfeszülnek Az eredmény: fokozott teljesítmény.
Hosszú távon a stressz károsíthatja: a szívet és az érrendszert, az emésztőrendszert, az izomzatot, az anyagcsere-folyamatokat, az immunrendszert.
Az iskolában stressznek tekinthető: a túlterhelés, a konfliktusok a tanárokkal vagy társainkkal, a kudarc, egyeseknek olykor pusztán egy felelés vagy akár a siker elviselése is.
Káros stresszkezelési módszerek Dohányzás, alkohol-, drogfogyasztás Orvosi jav. nélkül szedett nyugtatók Teljesítményfokozó szerek, energiaital Evésbe menekülés A feszültség levezetése másokon
3. Stresszoldó technikák
A stresszállapot kezelésére szolgáló hétköznapi technikák Az értékrend átrendezése, a fontos dolgok hangsúlyozása (teljesíthetetlen célok, magas mérce) Tréningek, önismereti csoportok (probléma- és konfliktuskezelő helyzetek) Kreatív terápiák → lényege az önkifejezés (rajzolás, bábozás, drámajáték) Kapcsolat a természettel → érzékszervekre ható gyógymódok (aroma-, fény-, zeneterápia, fürdő, masszázs, viccterápia)
A stresszállapot kezelésére szolgáló hétköznapi technikák Gondoskodás más élőlényekről → kutya- és macskatartás, kertészkedés Lelki szükségletek betöltése (megtérés, az imádkozás gyógyító ereje) Egyéb technikák → hasi légzés, légzéskontroll, relaxáció Törekszünk az egészséges életmódra (időbeosztás, táplálkozás, sport)
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!