A gyermek szociális színtereinek változásai – megsegítés, együttműködés MINŐSÉG – MÉRÉS AZ ÓVODÁBAN.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Csoport munka.
Advertisements

Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Sikeres, felnőtt életpálya-építő. Sikeres, felnőtt életpálya-építő.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Az iskolaérettség kérdése
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Módszertani megújulás a nevelő munkában
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI RENDSZER
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Igénymérés a 2010/2011-es tanévben Beszámoló Összeállította: Fülöp Lászlóné Minőségirányítási vezető.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Biztos Kezdet Gyerekház Dokumentációs rendszer
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A DIFER használata.
Integráló iskolák a közoktatásban
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Az iskoláskor küszöbén
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
DIFER.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Út a sikeres tanuláshoz
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Dajkai kompetenciák a szabályozó dokumentumok és a valós hétköznapok szintjén október 27. Országos Dajkakonferencia Lendvai Lászlóné Ani
Készítette: Zelei Kitti. „Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezd, hogy a munkásokkal fát gyűjtetsz és szó nélkül kiosztod közöttük a szerszámokat, és.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Készítette: Lőrincz Ágota óvodapedagógus
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Farkasné Egyed Zsuzsanna
Előadás másolata:

A gyermek szociális színtereinek változásai – megsegítés, együttműködés MINŐSÉG – MÉRÉS AZ ÓVODÁBAN

MIT MÉRÜNK – HOGY MÉRÜNK? MINDEN MÉRÉS ANNYIT ÉR, AMENNYIT ABBÓL HASZNOSÍTANI TUDUNK! A MÉRÉS NEM CÉL, HANEM ESZKÖZ!

TÖRVÉNYI HÁTTÉR Közoktatási törvény 40. § (12) bekezdés HOP  MIP  11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet a nevelési- oktatási intézmények működéséről 20/B. § (1) Az óvoda az óvodás gyermekek fejlődését folyamatosan nyomon követi, indokolt esetben kezdeményezi a szülőnél a szakszolgálat igénybevételét. (2) Az óvoda a gyermek értelmi, beszéd-, hallás-, látás-, mozgásfejlődésének eredményét – szükség szerint, de legalább félévenként – rögzíti.

MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI RENDSZER MIT?MIKOR?KI-KIT?MIVEL- HOGYAN? EREDMÉNY? Hatékonyságot befolyásoló tényezők Partnerek… HOP- beválás Gyermekek fejlettségi állapota Folyamatosan, évi 2 alkalommal Ó - GYNyomon- követéses megfigyelés Egyéni fejlesztési terv Dolgozók teljesítménye Átfogó… A GYERMEK SZOCIÁLIS SZÍNTEREINEK VÁLTOZÁSAI - MEGSEGÍTÉS, EGYÜTTMŰKÖDÉS

Cél az árnyalt megismerés és az ismeretekből kiinduló tervezés Mit?Mikor?Ki-Kit? Mivel/Hogyan ? Eredmény Hogyan tovább? GYERMEKEK FEJLETTSÉGI ÁLLAPOTA Szükség szerint, de legalább évi 2 alkalommal Ó-Gy Folyamatos nyomon követéses, megfigyelés DIFER állapotmérés Neveltségi szintmérés Pivókné Gajdár Klári ajánlott szempontjai és mérőeszközei Elérhetőségek: nt.hu nt.hu Barnáné L. Márta - Kindornai Péterné: Nézőpon tok és szempontok: /tudastar/ovodai- nevelesi/barnane- likovszky-marta Fejlettségi állapot rögzítése: - DIFER Fejlődési mutató (füzet) - Fejlődési naplóban - Személyiség naplóban  EGYÉNI FEJLESZTÉSI TERV - Szükséges intézkedések - Szülők számára visszacsatolás: Intervenciós pedag. Gyakorlat - Fejlesztési javaslat iskola előtt 3, után 6 hónap

MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI RENDSZER

NEVELTSÉGI SZINT Mit?Mikor?Ki-Kit? Mivel/Hogyan ? Eredmény Hogyan tovább? Neveltségi szint: Normákhoz, szabályokho z való viszony Társas kapcsolatok Tevékenység ekhez való viszony Mérési rend szerint Jav. okt. Tanköteles korú Gy. Célzott megfigyelés: Neveltségi szintmérő eszköz E-CS és I szinten: -együttműködés - alkalmazkodás - szabálytudat - önzetlenség -konfltuskezelés - önfegyelem - tolerancia - kitartás - szervezés - alkalmazkodás - önállóság - kudarctűrés - feladattudat - feladattartás - tempó - fegyelmttség - kötelessgtudat mértéke  EGYÉNI FEJLESZTÉSI TERV - Szülők számára visszacsatol ás: Intervenciós pedag. gyakorlat

DIFER Mit?Mikor?Ki-Kit? Mivel/Hogyan ? Eredmény Hogyan tovább? Az sikeres iskolakezdésh ez szükséges alapkészségek és képességek: Szociális képességek Összefüggés megértés Következtetés Írásmozgás koordináció Relációszókincs Elemi számolás Beszédhanghall ás Mérési rend szerint 4-8 é között Ó-Gy IPR! DIFER- csomag eszközei, feladatai alapján: megfigyelés cselekedtetés -Fejlettségi állapot rögzítése: DIFER Fejlődési mutató (füzet) E-CS és I szinten E és Gy  EGYÉNI FEJLESZTÉSI TERV

HELYI NEVELÉSI PROGRAM BEVÁLÁSVIZSGÁLATA

PARTNERI ELÉGEDETTSÉG Mit?Mikor?Ki-Kit? Mivel/Hogyan ? Eredmény Hogyan tovább? Gyermekek elégedettsége – elégedetlensége 2é Horváth/Dubecz: Mit szeret a gyermek az óvodában és mit nem? -Szeretem / nem szeretem tevékenysége k listája  Fejlesztési javaslatok „Hétköznapok minősége” -Milyen játékokat vásároljunk? -Hová menjünk kirándulni, sétálni? -Milyen mértékben ízlik a tízórai, ebéd és uzsonna? -Kedvenc ételek? -Stb. Foy.Ó-Gy.-Megfigyelés -Beszélgetés -Rangsorolás Igények feltérképezése, elégedettség fokozása Intézkedések

ISKOLÁK ELÉGEDETTSÉGE Mit? Miko r? Ki- Kit? Mivel/Hogyan ? Eredmény Hogyan tovább? Iskolák elégedettsége: -Beszédkészség -Nagymozgás (futás, ugrás, mászás, dobás…) -Kismozgás, finommozgás (gombolás, fűzés stb.) -Összpontosítás, figyelem -Képzelőerő, fantázia -Társas kapcsolatok (barátság) alakulása -Játéktevékenység -Kézügyesség - Matematikai készségek - Neveltségi szint - Önkiszolgáló - Fegyelmezettség, a rend szeretete - A problémák felismerésére és megoldására irányuló képesség - Testnevelés, sport - Versek, dalok tanulása és tudása - Érzelem gazdag gyermek - tanító kapcsokat 1éÓ-I-Kérdőív -Interjú -Fókuszcsopor tos megbeszélés -Visszajelzés -E - Gy Releváns fejlesztési célok és feladatok meghatározása

Forrás: Gyöngyszem Óvoda (1201 Bp. Vörösmarty u. 91 sz.) MIP- értékelés 2008/2009._ 2. sz. melléklet Iskolák igény és elégedettség mérésének eredményei 2008/ Tartalmak 04/05.05/06.06/07.07/08.08/09. Beszédkészség Összpontosítás, figyelem Képzelőerő, fantázia Matematikai készségek Neveltségi szint Kismozgás, finommozgás ÁTLAG ELÉGEDETTSÉG

HATÉKONYSÁGOT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK Mit?Mikor?Ki-Kit? Mivel/Hogyan ? Eredmény Hogyan tovább? TÁRGYI – TANULÁSI KÖRNYEZET Kötelező eszköz és felszerelés megléte 1éV„Leltár” Állapot beazonosítása Költségvetés HOP megvalósításá t célzó eszközök és felszerelések 4é 1é VÓVÓ HOP melléklet (intézményi mérőeszköz) Állapot beazonosítása: I-N-A Költségvetés Intézményi vagyon 1éGESZ-V„Leltár”-Készlet -Selejt Intézkedés

TANULÁSI KÖRNYEZET Mit? Mikor ? Ki-Kit? Mivel/Hogyan ? Eredmény Hogyan tovább? Tanulási környezet megfelelősége -Tevékenységközpontok elkülönülése -Csoportszabályok megjelenítése -Játékok helyének jelölése -Homok-víz asztal elérhetősége -Vizuális eszközök elérhetősége -Kiállítás szem mban -Lábzsák a szülők számára -Folyadékfogyasztás feltételei -Személyes tárgyak helye -Hangszerek látható helyen -Időjárás, hiányzol, születésnap, stb. táblák Évi 2 alkalom TEAM-ÓTanulási környezet megfelelősége (intézményi mérőeszköz) Cs –I szintű E és F területek beazonosítása  Fejlesztési irányok, célok, feladatok

KÜLSŐ-BELSŐ KÖRNYEZET Mit?Mikor?Ki-Kit?Mivel/Hogyan?Eredmény Hogyan tovább? Külső és belső környezet esztétikája - Tisztaság - Rend - Gondozottság havi 1TEAM (Ó-D) Tisztasági szemle / Jegyzőkönyv - Csoportszobák és közös helyiségek állapotának értékelése (E- Gy) - Azonnali visszacsatolás Fejlesztési irányok, célok, feladatok

HATÉKONYSÁGOT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK – Humán erőforrás Mit?Mikor?Ki-Kit? Mivel/Hogyan ? Eredmény Hogyan tovább? Munkatársak teljesítménye - Szükséges szakmai ismeretek 5é 1é V-M - Dokumentu melemzés - Igénymérés - Továbbképzési terv - Beiskolázási terv Szakmai-gyakorlati munka Problémamegoldó képesség Felelősség és hivatástudat Pontosság, szorgalom, igyekezet Vezetői megbízatás esetén: Szervezet/intézmény munkájának színvonala Munkavégzés szervezése Teljesítményértékelési rendszer eljárásrendje szerint. Egyéni és intézményi erősségek és hiányosságok feltérképezése   Önképzés,  továbbképzé s irányultsága Dajkakompetenciák1é V D önért. - Dajkakompet enciák mérőeszköz - Dajka belső - külső TK - „Dajkanap” Egyéni, csoport és intézményi E és Gy feltérképezése   Önképzés,  továbbképzé s irányultsága

HATÉKONYSÁGOT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK – KLÍMA Mit?Mikor?Ki-Kit? Mivel/Hogyan ? Eredmény Hogyan tovább? Légkör – Klíma - Orientáció (szabály, cél) - Személyközi kapcsolatok - Ellenőrzés-értékelés - Kommunikáció - Döntéshozatal - Bizalom - Problémakezelés - Hibák kezelése - Konfliktusok kezelése - Jutalmazás - Kockázatvállalás 2-4 é TEAM-M - Motivációs légkör kérdőív - Klímavizsgálati TESZT -Munkatársak igény és elégedettség mérése Legerősebb szervezeti jellemzők azonosítása, fontossági sorrend felállítása R-K-H szervezetfejles ztési célok, feladatok

HATÉKONYSÁGOT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK – Információáramlás Mit?Mikor?Ki-Kit? Mivel/Hogyan ? Eredmény Hogyan tovább? Szakmai információáramlás -Szülők és Ó kapcsolata -Kapcsolat a fejlesztő hálózattal -Faliújság naprakészsége * Minimum követelmény * Kapcsolaterősítő információk *beszámolók, visszacsatolások 2é 1 hó Sz-Ó Ó-Fejl. - Munkatársak igény és elégedettség mérése - Szülők igény és elégedettség mérése - HOP hatékonyságmérés - Teljesítményértékel és - Tematikus megbeszélések - Megfigyelés - E – F feltérképezése - Tájékozottság - Napi kapcsolattartás - Együttműködés - Bizalom E-CS-I szintű célok és feladatok Családbevonás - családsegítés1éV-ÓTeljesítményérté kelés E - GyFejlesztési irányok, feladatok

HATÉKONYSÁGOT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK – Humán erőforrás Mit?Mikor? Ki- Kit? Mivel/Hogyan?Eredmény Hogyan tovább? Személyiség, vérmérséklet -Népszerű szangvinikus -Erőteljes kolerikus -Tökéletes melankolikus -Békés flegmatikus - Új dolg. felvétele - Szerv.f. - Foly V-MSzemélyiségünk rejtett tartalékai - TESZT Személyiség Azonosítása Munkatársi párok kialakítása

HATÉKONYSÁGOT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK – Humán erőforrás Mit?Mikor?Ki-Kit? Mivel/Hogy an? Eredmény Hogyan tovább? Csapattag típus -Vállalatépítő -Elnöklő -Serkentő -Ötletelő (palánta) -Forrásfeltáró -Csapatjátékos -Megvalósító - Új dolg. felvétele - Szerv.f. - Foly V-M Ó-Gy Belbin: Csapattag típus kérdőív Csapattag típus leltár alkalmazás a munkameg- osztás során

HATÉKONYSÁGOT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK – Humán erőforrás Mit?Mikor?Ki-Kit? Mivel/Hogyan ? Eredmény Hogyan tovább? Elsődleges szeretetnyelv -Elismerő szavak -Minőségi idő -Ajándékozás -Szívességek -Testi érintés - Új dolg. felvétele - Szerv.f. - Foly V-M Ó-Gy Az öt szeretetnyelv – TESZT Megfigyelés Elsődleges szeretetnyelv beazonosítása : ön, társ, gyermekek ismerete Alkalmazás

AZ ÖT SZERETETNYELV Minden gyermeknek megvan a maga szeretetnyelve! Melyik a Te elsődleges szeretetnyelved? Az öt szeretetnyelv – Teszt

1 - PÁR KEDVES SZÓ elismerő szavak „Két hónapig jól élek egy kedves mondattól.” Évi 6 kedves mondat már folyamatosan üzemképessé teszi az ember szeretettankját. A szeretet érzelmi kifejezésének egyik lehetősége az olyan szavak használata melyek kinyilvánítják és hangsúlyozzák ezt a szeretetet.

2 - IGAZI EGYÜTTLÉT minőségi idő Az együttlét „minőségi” jellegű Legfontosabb eleme az egymáshoz tartozás   lényege az egymásra koncentráló figyelem Az igazi beszélgetés egyáltalán nem azonos a pár kedves szóval! A kedves, biztató szavaknál azon van a hangsúly, amit mondunk, a minőségi beszélgetésnél pedig azon, amit hallunk.

2 - IGAZI EGYÜTTLÉT- minőségi idő Nem az a fontos, hogy mit csinálunk, hanem az, hogy miért! A lényeg és a cél, a közös élmény. Az igazi tevékenységformák egyik mellékterméke a kellemes emlékek gyűjteménye, amely a későbbi években is tartalmassá teszi az életünket.

3 - AJÁNDÉKOZÁS Az ajándék a szeretet vizuális szimbóluma Az esküvői szertartás fontos eleme a jeggyűrűk adományozása. A jelképeknek érzelmi értékük van. Ajándék és pénz, vagy önmagunk odaajándékozása?!! Válságos helyzetben a fizikai jelenlét a leghatásosabb ajándék.

3 - AJÁNDÉKOZÁS Az ajándékoknak nem kell sokba kerülniük, és nem is kell minden héten előfordulniuk. Ám egyesek számára pénzben nem mérhető értékük van, s ugyanakkor mérhetetlenül sokat érnek a szeretet szempontjából

4 - FIGYELMESSÉG szívességek Ebbe a kategóriába olyan „szolgálatok” sorolhatók, amelyekről tudjuk, hogy a másik örül, ha megcsináljuk őket. A kérések irányt mutatnak a szeretetnek, de a követelések megszakítják a szeretet szabad áramlását. Az utóbbi 30 év társadalmi változásainak következtében már nincsenek merev határok a női és férfiszerep között. Győzzük le a sztereotípiákat!

5 - TESTI KONTAKTUS testi érintés A testi érintés teremtője, de tönkretevője is lehet egy emberi kapcsolatnak. Van, hogy egy érintés sokkal többet mond, mint a szavakkal közölt „szeretlek” vagy „gyűlöllek”. A pofon minden gyerek számára káros következményeket hozó, borzasztó élmény – de egyenesen katasztrofális egy olyan gyerek számára, akinek éppen az érintés a szeretet- anyanyelve. Az ölelgetést minden gyermek a szeretet jelének fogja föl, de egyenesen a rajongás jelének érzékeli az a gyermek, akinek éppen az érintés a szeretet- anyanyelve.

5 - TESTI KONTAKTUS Életkoronként változó igény és fontosság Válságos pillanatokban ösztönösen átöleljük egymást, mert a testi érintés igen nagy meggyőzőerővel „kommunikálja” a szeretetet. Az eseményeket nem mindig tudjuk megváltoztatni, de a nehézségeket sokkal könnyebben viseljük el, ha tudjuk, hogy szeretnek bennünket.

ÁTFOGÓ INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS Mit?Mikor?Ki-Kit?Mivel/Hogyan?Eredmény Hogyan tovább? -Adottságok -Eredmények 4éTEAMEFQM KLÍMA TESZT (Az elmúlt évek mérési eredményeinek összegzése) -R-K-H Intézményi célok -Vezetői pályázat alapja Megvalósítás

KÖSZÖNÖM A FIGYELMETEKET! Lendvai Lászlóné Ani T. (20)