Mobilitási kínálat bővítése carsharing (autómegosztás) szolgáltatás bevezetésével Dr. Denke Zsolt Közösségi közlekedési igazgató Mobilitásmenedzsment üzletág.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Szegi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Protheus projekt Protheus Smart Grid Project for Urban e-Mobility
DIGITÁLIS VÁSÁRLÁSOK, GENERÁCIÓS KÜLÖNBSÉGEK
Az „első lépés” TÁMOP
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Egészségügyi Menedzserképző Központ
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Kockázat és megbízhatóság
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
SZÁMVITEL.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Élj ökosan – generációkon át II.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
Energetikai Intézkedési tervek végrehajtása
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Üzlezi információelemző specializió
Előadás másolata:

Mobilitási kínálat bővítése carsharing (autómegosztás) szolgáltatás bevezetésével Dr. Denke Zsolt Közösségi közlekedési igazgató Mobilitásmenedzsment üzletág Budapesti Közlekedési Központ szeptember 17.

A lehetőség: BKK, Budapest mobilitás menedzsere 2 A BKK messze több, mint tömegközlekedés…

BKK 3 CÉL: az egyes közlekedési módok kereslet/kínálat arányának dinamikus összehangolása hosszú távú stratégiai értékek mentén. Nincs abszolút priorizált közlekedési mód, de az utazási keresletet a fenntartható környezeti elvek, a valós társadalmi igények és a reális gazdasági összköltség mentén kell felelősen befolyásolni. A BKK, mint mobilitás menedzser

4 Balázs Mór Terv

5 A BMT beavatkozási területek szerint TÖBB KAPCSOLAT Biztonságos, minőségi, integrált közlekedési infrastruktúra VONZÓ JÁRMŰVEK Kényelmes, környezetbarát jármű és eszközállomány JOBB SZOLGÁLTATÁSOK Hatékony, megbízható közlekedésszervezés HATÉKONY INTÉZMÉNYRENDSZER Következetes szabályozás, térségi együttműködéssel

6 Car-sharing – közösségi autóhasználat A car-sharing a közösségi közlekedés egyik új irányzata, a felhasználók a saját gépjármű előnyeit élvezhetik a tulajdonlás állandó költségei és kötöttségei nélkül. A car-sharing a Bubihoz hasonlóan népszerű lehet az eseti használók, így a turisták körében is.

7 Külföldi carsharing példák Több szereplős piacok (Szabad verseny? Szabályozott piac?) – Akár több szolgáltató is lehet, de lehet hogy különböző szegmensben – Példa: Berlin, München, Hamburg, Bécs (Car2Go, DriveNow, etc.) Szabályozott piac – Szolgáltatási szegmensekként egy versenyeztetett szolgáltató – Példa: … (?) Zárt piac – Nem célunk. Konklúzió: szabad versenyes vagy szabályozott piactípust kell tovább elemezni, külföldi példákat vizsgálni, melyik jellemző, hogyan működnek.

8 Főbb koncepcionális elemek: Alapvetően piaci szolgáltatás, a BKK mint szolgáltató-semleges szabályozó, Jogszabályi háttér ma még nem adott, Kedvezmények biztosítása célszerű (pl. parkolás), Szolgáltatási modell kérdése: free-floating preferált a dokkolóállomás-alapú rendszer helyett, Elektromobilitás előtérbe helyezése Területi lehatárolás, minőségi követelmények rögzítése, járműves flotta a belváros lefedésére, Saját gépjárműhasználatot váltja ki, amivel a környezetkárosítás és a parkolóhelyek zsúfoltsága csökkenthető. Car-sharing – közösségi autóhasználat

2014-es carsharing koncepció megállapításai: – Szabad piacként is elképzelhető, de szabályozott, támogatott formája a legelterjedtebb – Több szolgáltató, több modell alkalmazása nem időszerű – Szolgáltatás pozitív hatásai maximálisak, ha a közösségi közlekedést kiegészítve működik, nem versenyez vele – BKK-nak szabályozási szerepet javasol, saját szolgáltatót nem javasol Jelentős befektetés kockázata – Egy vállalkozási formában működő szolgáltatást kell kialakítani – Legfejlettebb free-floating rendszer javasolt A fentiekből szabályozott piac létrehozása következik BKK-t kell megrendelői szereppel felruházni Közpénzt nem szabad a működtetésre áldozni 9 Javaslat autómegosztási szolgáltatás piacára

Szolgáltatás versenyeztetése/pályáztatása Szolgáltatás minőségi ellenőrzése Bevétel beszedése (nem javasolt opció!) Felhasználói díjszint befolyásolása (mérlegelendő!) Közterületek tulajdonosaival egyeztetés, ez ügyben a nyertes szolgáltató „egyablakos” kiszolgálása Szolgáltatás marketingje, szolgáltatóval közösen?! BKK ügyfélszolgálatokon keresztüli ügyfélkezelés előírása 10 BKK megrendelői feladatai autómegosztási szolgáltatásnál

11 Autómegosztás lehetséges törvényi szabályozása Sztv.-ben szabályozásra Közbringa (Bubi) példája: 2. § 36. közösségi kerékpáros rendszer: több állomásbál álló, automatizáltan működő, bárki számára folyamatosan igénybe vehető, rövid távú és egyirányú utazásra alkalmas kerékpár- kölcsönzési rendszer. 22.§ (4a) A kijelölő jogszabály a közlekedésszervező feladatává teheti a közösségi kerékpáros rendszer létrehozását és fenntartását, amennyiben az a települési önkormányzat - a fővárosban a Fővárosi Önkormányzat - döntése alapján a helyi személyszállítási szolgáltatások integrált részét képezi.

Budapest közlekedésszervezési feladatainak ellátásáról szóló 20/2012. (III. 14.) Főv. Kgy. Rendelet módosítása  Közlekedésszervező feladatává tenni az autómegosztási rendszer „szabályozását”, „koncesszióba” adását Budapest főváros közigazgatási területén a járművel várakozás rendjének egységes kialakításáról, a várakozás díjáról és az üzemképtelen járművek tárolásának szabályozásáról szóló 30/2010 (VI. 4.) Főv. Kgy. rendelet módosítása  Díjfizetés nélküli/kedvezményes várakozás lehetővé tételét kell szabályozni  Különböző szövegjavaslatok 12 Autómegosztás további jogi szabályozása (1)

(Főváros-BKK közötti) Feladatellátási és közszolgálatási keretmegállapodás módosítása Autómegosztási szolgáltatást nyújtóval szerződés kötése Közterületek tulajdonosaival megállapodások kötése (használat és díjfizetés rendezése) Belvárosi saját gépkocsi használat ellenében lehetséges szabályozási lépések (carsharing felértékelése érdekében)  parkolási díjak,  második saját autó ingyenes parkolása,  kizárólagos várakozóhelyek,  dugódíj szabályozás, stb. Autómegosztás további szabályozása 13

Mit a pályáztatás tárgya és jogi formája?  szolgáltatás végzésének kizárólagos joga,  korlátozott időre (pl.: 5 év)  indikátorok teljesülése (magánautó-használat és/vagy közösségi autóhasználat változása) esetén bónusz időszak (pl.: év),  Bevételt szolgáltató szed, felhasználó díjmegállapításhoz egyetértési jog (később külön tárgyalt!)  a közterület-foglalásért díjat fizet a szolgáltató a közterület tulajdonosainak (később külön tárgyalt!) Mi a szerződés típusa? (később külön tárgyalt!) Miért szabályozott piac, miért egyetlen szolgáltatóval?  Szűkösen rendelkezésre álló közterületet hatékonyan kívánjuk felhasználni  Tőkeerős szolgáltatók ismeretlen fogyasztói szokások miatt maguktól nem lépnének a piacra Szabályozott autómegosztási piac kérdései (1) 14

Bevételi kockázat megrendelőnél (BKK) vagy szolgáltatónál?  Nem javasolt a megrendelőhöz telepíteni, mert hosszabb távon nyereségesen működő piac  A szolgáltatónál legyen a bevételi kockázat, de javasolt, hogy a felhasználói díj megállapításában megrendelőnek egyetértési joga legyen Parkolási kedvezmények (szélső esetben ingyenesség) adása kulcskérdés! 15 Szabályozott autómegosztási piac kérdései (2)

A várakozási övezetek közterület tulajdonosai (főváros+kerületek) és a szolgáltató közötti kapcsolat, szerződéses viszony hogyan alakul?  Közterületek tulajdonosaival egyeztetés szükséges BKK a várakozási övezetek közterület tulajdonosaival (főváros+kerületek) konzorciumban, vagy azok megbízásából tendereztet?  Modell kialakítandó A megrendelő- szolgáltató közti szerződés tárgya? (összefüggésben az előző kettő ponttal!)  Koncessziós szerződés, szolgáltatási szerződés, bérleti szerződés, közterület-használati szerződés stb., kidolgozandó! 16 Szabályozott autómegosztási piac kérdései (3)

Szabályozott piaci példák elemzése A szerződés típusa kidolgozandó Potenciális szolgáltatókkal egyeztetés a budapesti piacszabályozásról Parkolási kérdésekben érintettekkel egyeztetés Javaslattétel szabályozási környezetre Belvárosi saját gépkocsi használat ellenében teendő lépések (carsharing felértékelése érdekében) 17 További feladatok

Köszönöm a figyelmet!