A MECHANIKA TANTÁRGY OKTATÁSÁNAK MÓDSZEREI KÜLÖNBÖZŐ KÉPZÉSI FORMÁBAN Dr. Szász Gábor, Csuka Antal
Tartalom A Mechanika tantárgy helye és képzési célja A Mechanika tantárgy tartalma és tematikája A Mechanika helye a GDF képzési rendszerében A Mechanika oktatásának alkalmazott módszerei A képzés során szerzett konkrét tapasztalatok Összefoglalás, tanulságok
A Mechanika tantárgy helye és képzési célja A szakmai törzsanyag műszaki tantárgyainak megértéséhez szükséges mérnöki szemléletmód kialakítása, A tantárgy legfontosabb tételeinek, módszereinek és gyakorlati alkalmazásának bemutatása. FIZIKA I MECHANIKA GÉPSZERKEZETTAN
A Mechanika tantárgy tartalma és tematikája STATIKA Merev testek statikája (alaptételek, egyensúlyi egyenletek) Koncentrált és megoszló terhelés (kéttámaszú tartó erő- és kötélsokszöge) Statikailag határozott és határozatlan szerkezetek SZILÁRDSÁGTAN Igénybevételek, (igénybevételi ábrák) Alakváltozások (rugalmasságtan, rugalmas szál differenciálegyenlete, a szakítókísérlet jelenségei) Szilárdsági jellemzők (állapottényezők, összetett szilárdság) Kihajlás és kifáradás
A Mechanika helye a GDF képzési rendszerében Nappali képzésben: Óraszám (nagyon szűkre szabott !!!) Előadás: 21 óra Gyakorlat: 9 óra ILIAS Levelező képzésben: Óraszám (még szűkre szabottabb !!!) Kontaktóra: 6 óra ILIAS
A Mechanika oktatásának alkalmazott módszerei Fóliák Önellenőrző tesztkérdések Határidőre beküldendő feladatok Kötelező, beadandó házi feladatok (számítógépes program) Tutori értékelés és véleményezés
A Mechanika oktatásának alkalmazott módszerei Előadások: 7 fólia/tanóra 140 vetíthető fólia (65 statika és 75 szilárdságtan) elektronikus formában, amelyet minden hallgató megkap DVD-n, illetve letölthet az ILIAS-ról. Gyakorlatok: 6 fólia/tanóra 36 vetíthető fólia (12 statika és 24 szilárdságtan) Kontakt órák: 68 fóliás kivonat (kompendium) (25 statika és 43 szilárdságtan) - a legfontosabb ismeretekre koncentrál, de néhány kidolgozott példát is tartalmaz. FÓLIÁK NAPPALI LEVELEZŐ
A Mechanika oktatásának alkalmazott módszerei Önellenőrző tesztkérdéseket helyeztünk az ILIAS- ra. A tesztkérdések önműködően értékelik a hallgató teljesítményét. ÖNELLENŐRZŐ TESZTKÉRDÉSEK
A Mechanika oktatásának alkalmazott módszerei A levelező hallgatók letölthetik az ILIAS-ról a megadott határidőre beküldendő feladatokat. A feladatok a gyakorlati fóliák anyagát felölelő feladatsorok, amelyeknek a helyes megoldását letölthetik az ILIAS-ról a beküldési határidő lejáratát követően. HATÁRIDŐRE BEKÜLDENDŐ FELADATOK
A Mechanika oktatásának alkalmazott módszerei Nappali: Statikailag határozatlan háromtámaszú tartó Levelező: Gerber tartó méretezése KÖTELEZŐ BEADANDÓ HÁZI FELADATOK
A Mechanika oktatásának alkalmazott módszerei A beküldött megoldásokról a tutor rövid szöveges véleményt küld a hallgatónak. Tutori értékelés és véleményezés
A képzés során szerzett konkrét tapasztalatok A tantárgy fontosságát utólag kellett tudatosítani. Nagyon kevesen küldtek be megoldott gyakorlatokat. Sokan inkább megvárták a feladatok hivatalos végeredményeinek a megjelenését, mintsem próbálkozzanak a feladatmegoldással és gondolkodjanak. Az egyik pót zh-n arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen sikeres volt az ILIAS-os önértékelés, ezért a tesztek közül néhányat változtatás nélkül föladtunk (siker: kb. 50 %). A Valószínűség-számítás és matematikai statisztikát csak a 4. félévben oktatjuk, ezért a Mechanika tárgy oktatása túl korán kezdődik.
Összefoglalás, tanulságok Az ILIAS, alkalmas a Mechanika oktatására is, de a hallgatók tudásának elmélyítéséhez több gyakorlatra volna szükség. (Idén már 30+15, ill. 6+3 órában tanítjuk.) A végső tanulságokat, a Mechanikára közvetlenül ráépülő Gépszerkezettan oktatása után lehet levonni.
KÖSZÖNJÜK MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET