LEVEGŐT! Balázs Katalin Környezeti kémia. KÖD, FÜST, HAB.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nitrogén és vegyületei Nobel Alfred Készítette: Kothencz Edit.
Advertisements

Környezetszennyezés A mai emberek felelőtlenek. Szennyezik a levegőt, folyókat. Ezért napjainkba sok ezer ember hal meg környezet szennyezéstől.
Visszatérő űrkabin és a súrlódás Szabó Dávid, 9.c.
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
A hőáramlás Definíció: Ha a folyadékot vagy gázt egy területen melegítjük, akkor a melegítés hatására kitágul, a sűrűsége kisebb lesz, a kisebb sűrűségű.
Olaj mint életünk szerves része A napraforgóolaj: a napraforgó növény magjából, hideg vagy meleg eljárással nyert növényi zsiradék Olíva olaj: Legegészségesebb.
Elsőrendű és másodrendű kémiai kötések Hidrogén előállítása A hidrogén tulajdonságai Kölcsönhatások a hidrogénmolekulák között A hidrogénmolekula elektroneloszlása.
KEVEREM, KAVAROM, RÁZOM AZ ELEGYEM Balázs Katalin Emulgeátorok, detergensek.
Vetésforgó tervezése és kivitelezése. Vetésforgó Vetésterv növényi sorrend kialakításához őszi búza250 ha őszi árpa50 ha lucerna ebből új telepítés 300.
John Sheridan BVetMed CVPM DMS MRCVS A Te praxisod, a Te karriered, a Te életed – gond van?
A tüzelőanyag cellák felhasználása mérnöki szempontból- Dr. Bánó Imre.
A LONDON-TÍPUSÚ SZMOG Balázs Katalin. London Térkép és látkép Jellemzők Szigetországban található Nagyváros, nagy autóforgalom, ipar Óceáni éghajlat,
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Ózon, a különleges oxigén
Berényi Eszter – Damásdi Judit
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
A Levegő összetétele.
Csala Hunor Papp Kristóf
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Cím Szerző Konzulens.
Valószínűségi kísérletek
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Vezetékes átviteli közegek
Mérése Pl. Hőmérővel , Celsius skálán.
Komplex természettudomány 9.évfolyam
A program főmenüjében a Könyvelés -> Számlázás -> Számlakészítés menüpontot kell választani
Adatok importálása, rendezése és szűrése
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Energia(termelés) és környezet BMEGEENAEK7 és BMEGEENAKM1
szakmai referens, országos versenyszervező
Laboratóriumi méréstechnikai gyakorlat 3/15. M osztály részére 2016.
Fényeslitke Szivattyúállomás j. tartály
Név TERPLÁN Zénó Program 2016/2017 Szabó Dávid PhD hallgató
A dél-koreai Nemzeti Levéltár, Szöul
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Csongor és Tünde és a Varázsfuvola
Környezetgazdaságtan 1
Bevezetés Az ivóvizek minősége törvényileg szabályozott
MOZGÓ SZÍNPAD Molino Kft
HHR.
Króm Boros Alex 10.AT.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
3. A robot képernyőmenüje
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
Fényforrások 3. Kisülőlámpák 3.4 Működtető szerelvények
A légkör anyaga és szerkezete
AZ ÉLŐLÉNY ÉS KÖRNYEZETE
Új pályainformációs eszközök - filmek
Készítette: Koleszár Gábor
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
Összeállította: J. Balázs Katalin
Szerzője Konzulens neve
Az iskolai szervezet és fejlesztése
I. kationosztály elemzése
Épületek egészségtana
Összeállította: J. Balázs Katalin
Ivóvíz térfogatáram adatgyűjtő egység összeállítása és a beüzemelés egyes tapasztalatai Előadó: Kiss András.
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Megújuló energiaforrások
AZ ANYAGI RENDSZER FOGALMA, CSOPORTOSÍTÁSA
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Az atom tömege Az anyagmennyiség és a kémiai jelek
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Zsugorkötés Kötés illesztéssel zsugorkötés
Áramlástan mérés beszámoló előadás
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Diszkrimináció a polgármesteri fogadóórára való bejelentkezésnél?
Előadás másolata:

LEVEGŐT! Balázs Katalin Környezeti kémia

KÖD, FÜST, HAB

KÍSÉRLET Csoportmunka Feladatlap

1. Köd vizsgálata lézerfénnyel Egy lézerfényű lámpával, vagy ún. fénnyel mutogató pálcával világítsatok egy tőletek messzebb lévő pontra, és a fény útjára fújjatok nedves permetet (ködöt). A nedves permetet készíthetitek például egy kiürült pumpás dezodor tartályába öntött víz, vagy alkoholos dezodor spray segítségével. 2. Füst vizsgálata lézerfénnyel a) Ismételjétek meg az előző kísérletet hintőporos dezodorral! b) Amennyiben rendelkezésetekre áll egy elszívófülke, állítsatok elő füstöt kísérlet segítségével: tömény sósavat tartalmazó, nyitott üveg szájához közelítsetek tömény ammóniaoldatot tartalmazó, nyitott üveg száját. (Az üvegedények kisméretűek és szűkszájúak legyenek, ne tartalmazzanak sok oldatot! Ne hajoljatok közel az oldatokhoz!) A lézerfény sugarát irányítsátok a keletkező füstre! Tapasztalataitokat írjátok le a füzetbe! Készíthettek rajzot, illetve fotót vagy videofelvételt is a kísérletről.

FüstKödHab Milyen típusú anyagi halmazba sorolhatók? Milyen halmazállapotú a közeg? Milyen halmazállapotú a diszpergált (egyenletesen eloszlatott) anyag? Milyen mérettartományba esnek a diszpergált anyagi halmaz szemcséi / cseppecskéi / buborékjai? Írj példákat! tejszínhab Táblázatos összehasonlítás Vajon mi a különbség és mi a hasonlóság a három kolloid rendszerben: füst, köd, hab? Beszéljétek meg egymás között, és töltsétek ki a táblázatot! kolloid rendszer gáz folyadék kolloid (μm-nm) kolloid (μm-nm) kolloid (μm-nm) rosszul beállított motorú dízelautó kipufogójából kiáramló égéstermék szilárdgázfolyadék a földfelszínhez közeli légrétegben megjelenő, le nem hulló csapadék

A fény útja nem látható A fény útja látható Fényforrás Valódi oldat Kolloid oldat

TANULÓI KISELŐADÁSOK Egyéni munka London-típusú szmog Los Angeles-típusú szmog

London-típusú szmogAz összehasonlítás szempontjai Los Angeles-típusú szmog Milyen időjárásviszonyok szükségesek a kialakuláshoz? Elsősorban milyen hónapokban alakul ki? Milyen szennyezőanyagok jelenléte jellemző kialakulásakor? Milyen redoxitulajdonság jellemző a szennyezőanyagokra? Milyen egyéb környezetszennyezést okozhat? Milyen egészségügyi következményei lehetnek? Mikor fordult elő először hazánkban? Mi okozta az első ilyen jellegű szmog kialakulását?

TÁBLÁZATKÉSZÍTÉS Kooperatív csoportmunka Videofilmek megnézése

London-típusú szmogAz összehasonlítás szempontjai Los Angeles-típusú szmog Milyen időjárásviszonyok szükségesek a kialakuláshoz? Elsősorban milyen hónapokban alakul ki? Milyen szennyezőanyagok jelenléte jellemző kialakulásakor? Milyen redoxitulajdonság jellemző a szennyezőanyagokra? Milyen egyéb környezetszennyezést okozhat? Milyen egészségügyi következményei lehetnek? szélcsend hűvös levegő (-3  2 o C) száraz meleg (24-32 o C) páratartalom<70% párás levegő (85%) erős UV-sugárzás december – január augusztus – szeptember kén-dioxid, SO 2 ózon, O 3 korom, C nitrogén-oxidok, NO x szénhidrogének redukálószerek (reduktív hatás) oxidálószerek (oxidatív hatás) savas esők (kénsavas esőcseppek) savas ülepedés (salétromsavas szennyezés) asztma tüdőödéma nyálkahártya-irritáció januárMikor fordult elő először hazánkban? Mi okozta az első ilyen jellegű szmog kialakulását? Az elégetett nagy mennyiségű fosszilis tüzelőanyag A hatalmas méretű autóforgalom

A DISZPERGÁLT ANYAG FOLYADÉK A DISZPERGÁLT ANYAG SZILÁRD Összegzés GÁZFÁZISÚ KOLLOIDOK FÜST KÖD SZILÁRD HAB A KÖZEG GÁZ-HALMAZÁLLAPOTÚ A DISZPERGÁLT ANYAG GÁZ-HALMAZÁLLAPOTÚ A KÖZEG SZILÁRD A KÖZEG FOLYADÉK HAB

Mit tanultál a mai órán? Socrative.com Kétféle mai téma (szmog) & előzmény (kolloidok) Easyclass.com