Helyi esélyegyenlőségi programok Időközi konferencia 2014. július 9.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területfejlesztés és esélyegyenlőség a Barcsi kistérségben
Advertisements

Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
A Fővárosi Önkormányzat civil stratégiája
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Esélyegyenlőség Integráció A települési és intézményi közoktatási intézkedési tervek elkészítésének szükségessége Tájékoztató nap Budapest, május.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
FSZK Nonprofit Kft. ügyvezető
általános főig. helyettes
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
A környezetvédelem intézményrendszere
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi önkormányzatok feladatai a települési esélyegyenlőségi programmal kapcsolatban készítette: Burkáné dr. Nagy Beáta.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
K ÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM T ÁRSADALMI F ELZÁRKÓZÁSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG romagov.kormany.hu A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Esélyegyenlőség Előadó: Megyesi Rita.
Integrált közösségi szolgáltató terek
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Foglalkoztatás-politika
ViaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform.
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Alapfogalmak.
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Helyi esélyegyenlőségi programok felülvizsgálata
A MARCALI JÁRÁSI FELZÁRKÓZÁSI KEREKASZTAL ÜLÉSEINEK MUNKARENDJE.
„Területi együttműködést segítő programok kialakítása az önkormányzatoknál a konvergencia régióban” ÁROP - 1.A Marcali város önkormányzata.
Az önkormányzatok településfejlesztési
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Salgótarján május 8.. Mit értünk érdekvédelem alatt? Milyen feladatokat jelenthet? Kik védenek érdeket? Hogyan lehet érdeket védeni? Alkossuk.
Debrecen, a gondoskodó város SZIME XVII. Konferencia Debrecen, szeptember Dr. Papp László polgármester.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
TÁMOP B TELEP-PROGRAMOK ELNÉPTELENEDŐ FALVAK LANGERNÉ VICTOR KATALIN.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Helyi esélyegyenlőségi programok elkészítése Záró konferencia Budapest, december 8. ÁROP Esélyegyenlőség-elvű fejlesztéspolitika.
avagy egy új eszköz a társadalmi szemléletváltásra
AZ időspolitikák hatása
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Esélyegyenlőség a Szent István Egyetemen
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Esélyegyenlőségi képzés
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

Helyi esélyegyenlőségi programok Időközi konferencia július 9.

Emberi Jogok Alapvető Nyilatkozata 1. i. e. 539-ben Nagy Kürosz – Kürosz henger, az első emberi jogi nyilatkozat 1215: A Magna Charta – Anglia, a törvény hatálya kiterjed a királyra is. 1628: A Petition of Right – Anglia, a nép jogait határozta meg. 1776: Az Egyesült Államok Függetlenségi Nyilatkozata – az élethez és a szabadsághoz való jog kinyilvánítása továbbá kinyilvánította a boldogságra való törekvés jogát!

Emberi Jogok Alapvető Nyilatkozata : Az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozata – Franciaország. Minden polgár egyenlő! december 10.: Az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata – Nem kötődik csak egy országhoz. 30, mindenkit egyaránt megillető jogot sorol fel november 4.: Az emberi jogok európai egyezménye (Róma) február 17.: Egységes Európai Okmány november 29. : Az Európai Unió Alapjogi Chartája elfogadása

Igazságos?

Egyformaság (egyenlőség) v.ö. méltányosság

Jogszabályi háttér Magyarország Alaptörvénye Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló évi CXXV. Törvény 321/2011. (XII. 27.) Korm. rendelet A helyi esélyegyenlőségi programok elkészítésének szabályairól és az esélyegyenlőségi mentorokról Az emberi erőforrások minisztere 2/2012. (VI. 5.) EMMI rendelete a helyi esélyegyenlőségi program elkészítésének részletes szabályairól 31/2007. (II. 28.) Korm. rendelet a területfejlesztéssel és a területrendezéssel kapcsolatos információs rendszerről és a kötelező adatközlés szabályairól (TEIR) HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOK

Alaptörvény 1. I. cikk (1) AZ EMBER sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető jogait tiszteletben kell tartani. Védelmük az állam elsőrendű kötelezettsége. (2) Magyarország elismeri az ember alapvető egyéni és közösségi jogait. II. cikk Az emberi méltóság sérthetetlen. Minden embernek joga van az élethez és az emberi méltósághoz, a magzat életét a fogantatástól kezdve védelem illeti meg.

Alaptörvény 2. Az ember alapvető jogainak felsorolása és kifejtése következik az alaptörvény cikkeiben, mint pl.: Mindenkinek joga van ahhoz, hogy magán- és családi életét, otthonát, kapcsolattartását és jó hírnevét tiszteletben tartsák. szabadon gondolkodhasson, vallását szabadon gyakorolhassa szabadon tanulhasson Szabadon megválaszthassa munkáját.

Alaptörvény 3. XII. cikk (2) Magyarország törekszik megteremteni annak feltételeit, hogy minden munkaképes ember, aki dolgozni akar, dolgozhasson. XV. cikk (1) A törvény előtt mindenki egyenlő. Minden ember jogképes. (2) Magyarország az alapvető jogokat mindenkinek bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem, fogyatékosság, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül biztosítja.

Alaptörvény 4. XV. Cikk (3) A nők és a férfiak egyenjogúak. (4) 31 Magyarország az esélyegyenlőség és a társadalmi felzárkózás megvalósulását külön intézkedésekkel segíti. 31 (5) 32 Magyarország külön intézkedésekkel védi a családokat, a gyermekeket, a nőket, az időseket és a fogyatékkal élőket. 32

Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló törvény A törvény megalkotásának indíttatása: Európai és nemzetközi vívmányok átvétele, megjelenítése, jogharmonizáció. Annak az emberi jognak az elismerése, miszerint mindenkinek joga van egyenlő méltóságú személyként élni. Hatékony jogvédelmet biztosítani a hátrányos megkülönböztetést elszenvedők számára. Annak kinyilvánítása, hogy az esélyegyenlőség és a társadalmi felzárkózás előmozdítása elsősorban állami kötelezettség.

Ebktv 1. Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló évi CXXV. Törvény 31.§ foglalkozik a helyi esélyegyenlőségi programokkal. (1) A települési önkormányzat öt évre szóló esélyegyenlőségi programot fogad el.

Ebktv 2. (2) Helyzetelemzés Célcsoportok: nők, mélyszegénységben élők, romák, fogyatékkal élő személyek, gyermekek, idősek Vizsgálandó területek: oktatási, lakhatási, foglalkoztatási, egészségügyi és szociális helyzet Intézkedési terv: a feltárt problémák komplex kezelése Nemzetiségi önkormányzatok véleménye Egyéb koncepciók, integrált településfejlesztési stratégia, antiszegregációs célkitűzések (ha releváns) összhangja

Ebktv 3. (4) Az időarányos megvalósulást 2 évente felül kell vizsgálni, módosítani. (5) A települési önkormányzati köztisztviselők vagy közalkalmazottak készítik el. Képzés, elkészítés, felülvizsgálat – mentorok segítik (kormány rendeletben kijelölt szerv 321/2011 (XII.27.) (6) Hatályos helyi esélyegyenlőségi program szükséges ahhoz, hogy a települési önkormányzat egyedi döntés alapján nyújtott, pályázati úton odaítélt támogatásban részesüljön (államháztartási alrendszerből, európai uniós forrásból, nemzetközi megállapodás alapján finanszírozott egyéb programok, források).

Ebktv 4. (7) Települési önkormányzatok jogi személyiséggel rendelkező társulása esetében a társulást alkotó települési önkormányzatok mindegyike az e törvény rendelkezéseinek megfelelő, hatályos helyi esélyegyenlőségi programmal kell, hogy rendelkezzen. (8) Esélyegyenlőségi mentor tevékenység gyakorlásának feltételei (felsőfokú végzettség, képzésen való részvétel, szakmai gyakorlat)

Ebktv 5. A 31. § (6) és (7) bekezdését július 1-jét követően kell alkalmazni (pályázatok). Megállapította: évi CLXXIV. törvény 37. § (2).

Korm. rendelet 1. A helyi esélyegyenlőségi programok elkészítésének szabályairól és az esélyegyenlőségi mentorokról 1.§ (1) Helyi esélyegyenlőségi program: helyzetelemzés + intézkedési terv (2) Hátrányos helyzetű társadalmi csoportok: mélyszegénységben élők, romák, gyermekek, nők, idősek és fogyatékkal élők Helyzetelemzés: Vizsgálja a célcsoportok teljes lakossághoz viszonyított képzettségi, lakhatási, foglalkoztatási, egészségi, szociális és területi mutatóit, az adott település esélyegyenlőtlenségi problémáit.

Korm. rendelet 2. (3) Felhasználandó adatok: anonimizált adatok, amelyek a kormányhivatalok és szakigazgatási szerveik, a település, a többcélú kistérségi társulás, a megye, illetve szükség szerint a Központi Statisztikai Hivatal rendelkezésére állnak. (4) Intézkedési terv: a feltárt esélyegyenlőségi problémák felszámolása érdekében vállalt beavatkozások. 2.§ Türr István Képző és Kutató Intézet (TKKI): esélyegyenlőségi mentorhálózatot működtet: ingyenes, írásban kell jelezni. 3.§ Közzététel (a települési önkormányzat által elfogadott HEP): helyben szokásos módon és a TKKI honlapján.

Korm. rendelet 3. 5.§ Intézkedési terv a lakhatási szegregáció és oktatási kirekesztődés felszámolása képzettségi és foglalkoztatottsági szint növelése sztereotipikus pályaorientáció megváltoztatása a közszolgáltatásokhoz, egészségügyi és szociális szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés az egyenlő bánásmód követelményének érvényesítése aktív részvétel támogatása, tájékoztatás, tudatosság segítése Végrehajtás körülményeinek meghatározása: felelős, ütemezés, forrás

Korm. Rendelet 4. 6.§ Felülvizsgálat A települési önkormányzat vizsgálja felül: helyzetelemzés helytállósága, adatok frissítése, vizsgálata, lejárt határidejű intézkedések teljesülése. Ha szükséges, a települési önkormányzat módosítja a programot vagy újat fogad el. A felülvizsgálatot a TKKI által biztosított mentorok segítik.

2/2012 EMMI rendelet 1. 1.sz. melléklet Statisztikai mutatók listája (TEIR) ( legalább 5 éves idősor További mutatók felhasználhatók 2. sz. melléklet: A helyzetelemzés tartalmi elemei. 3. sz. melléklet: Intézkedési terv

2/2012 EMMI rendelet 2. A helyzetelemzés tartalmi elemei 1.Jogszabályi háttér bemutatása. 2.Stratégiai környezet bemutatása. 3 – 7. Esélyegyenlőségi célcsoportok helyzetének bemutatása, problémák azonosítása. 8. Helyi partnerség, lakossági önszerveződések, együttműködések (civil, for - profit). 9. Nyilvánosság, visszacsatolás.

2/2012 EMMI rendelet 3. Táblázatos forma:  Sorszám  Intézkedés megnevezés  Feltárt probléma megnevezése  Az intézkedés célja  Az intézkedés összhangja egyéb dokumentumokkal  Tartalma  Felelőse  Határideje  Indikátor  Erőforrás  Eredmény fenntarthatósága

Folyamat 1. Ügyfélkapu létesítése. TEIR regisztráció (szakértőként) Az adattáblák segítségével adatok gyűjtése. További adatforrások bevonása: önkormányzati vagy intézményi saját vagy kötelező statisztikák. Az adatok elemzése, összefüggések feltárása, problémák, erősségek beazonosítása. Problémák megoldására tervezett intézkedések Erősségek: erre lehet alapozni az intézkedések tervezése során

Folyamat 2. HEP fórumok létrehozása már az adatgyűjtéstől kezdődően. A helyben lakó, az adott településhez kötődő, a helyi adottságokat ismerők azok, akik hitelesen fel tudják tárni a problémákat és helyi erőforrásokon alapuló, megvalósítható intézkedéseket tudnak meghatározni. A HEP véleményezési lehetőségének biztosítása (társadalmiasítás). Előterjesztés. Képviselő testületi döntés. Határozat hozatal. Nyilvánosságra hozás (helyben szokásos +

Tapasztalatok 1. Az önkormányzati munkatársak, mintegy 2400 fő, alapfeladatainak ellátása mellett készítette el a helyi esélyegyenlőségi programokat. Köszönjük munkájukat! HEP Fórumok fontossága (érintettek, szakterületi munkatársak, társintézmények, civil szervezetek, egyházak, nemzetiségi önkormányzatok bevonása a helyzetelemzés készítésébe, az intézkedések tervezésébe)

Tapasztalatok 2. Helyi humán, természeti, történelmi, kulturális erőforrásokon, értékeken, közösségi kezdeményezéseken alapuló, a településen élők aktivitására építő intézkedések tervezése hangsúlyosan megjelentek a HEP-ekben. Nyilvánosságra hozott HEP-ek elérhetősége: HEP-ek meglétének ellenőrzése: Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) megkeresése (Leader pályázatok)

Zárszó Segítő szakemberként, felelős vezetőként, ki-ki saját területén, munkája során a feladat iránt érzett kellő alázattal, elkötelezettséggel, értékteremtő módon, befogadó szemlélettel, egyszóval esélyteremtő attitűddel tegyük, amit tennünk, amit megtennünk kell. „Ha erőd kevés, akkor félúton kidőlsz, de ne feküdj le már az út elején.” (Konfucius, i. e )

Köszönöm Köszönöm szépen a figyelmet! Bathó Éva 30/