Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Advertisements

Matematika kompetencia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
„Ezt egy életen át kell játszani”
SZLOVÁKIAI ÁLTALÁNOS ÉS KÖZÉPISKOLÁS TANULÓK MATEMATIKAI PROBLÉMAMEGOLDÓ KÉPESSÉGÉNEK VIZSGÁLATA GUBO István Selye János Egyetem, Révkomárom, Szlovákia.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Az országos mérések megújult rendszere
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
A munka világával kapcsolatos tudás
KOMPETENCIAMÉRÉSEK ÉS EREDMÉNYEIK
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Hogyan segítheti az országos kompetenciamérés a tanulás tanítás folyamatának szabályozását? Brassói Sándor főosztályvezető-helyettes Oktatási Minisztérium.
A mérés, mértékegységek és átváltásuk problémái
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TARTALMAK AZ OKTATÁSBAN A képzés célkitűzései.
A kompetenciafejlesztés lehetőségei a fizikában
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A feladatok szerepe Kaposi József.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Projektzárás MARCALI Miért van szükség a magyar közoktatásban változásokra ? Összeállította: dr. Bertók Sándor Közoktatási szakért ő.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A szövegértési feladatok összeállítása
Radnóti Miklós Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagiskolája 8044 Kincsesbánya Iskola u. 1. „Jó gyakorlat” Év végi felmérő feladatlap kémia tantárgyból.
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
BABITS MIHÁLY GIMNÁZIUM
Gyermekvilág régen és ma
Az idegen nyelvi képzés kihívásai, tanulás-módszertani problémái
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Az Apáczai Kiadó átdolgozott matematika tankönyveinek bemutatása 5. -6
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A közoktatás és az OKKR Dr. Horváth Zsuzsanna és Ütőné Dr. Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
DARUS a gyermekekért.
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Gáspár Katalin Az országos kompetenciamérések eredményei a „zebegényi példa”-ként ismert Kokas-csoportban Kivonat a Szerző Személyiségformálás, kompetenciafejlesztés.
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

Varga Noémi Judit

Mi köze a szövegnek a matematikához?

Kompetencia alapú oktatás Lifelong learning Olvasás – eszköztudás Matematika – alkalmazott matematika Ismeretek -> kompetenciák Tantárgyi határok elmosódnak magyar+matematika

Hipotézisek: - Matematikai szöveges feladat sikertelen megoldásának oka: szövegértési hiányosságok - Előzetesen előkészített szöveg – sikeresebb feladatmegoldás - Tanárok együttműködése

Szöveges feladat „A szöveges feladat olyan életszerű, gyakorlati problémafelvetés, amelyben az ismert és az ismeretlen mennyiségek közötti összefüggést szövegesen adják meg.” (Török Tamás) „Szöveges feladatnak mondhatunk minden olyan matematikai problémát, melyben valamely aritmetikai, algebrai feladat valós szituációba van ágyazva, és minden olyan életbeli problémát is, melynek megoldásához matematikai eljárások szükségesek.” (Kelemen Rita)

A szöveges feladatok célja Műveletfogalom kialakítása, műveletvégzés begyakoroltatása – témakörök, feladattípusok Önálló gondolkodás, problémamegoldó stratégiák elsajátítása – „gyakorlatorientált”

Szöveges feladatok megoldási menete

Lehetséges hibák I. Hány éves a kapitány? Közvetlen transzlációs stratégia Probléma- reprezentáció Egy hajón 26 bárány és 10 kecske van. Hány éves a kapitány?

Lehetséges hibák II.

A vizsgálat Célcsoportja: budapesti 6 osztályos gimnázium 9. osztályos diákjai (26 fő) Felépítése: – Szövegértés – Aritmetika – Szöveges feladatok – Előkészített szöveges feladatok

Szövegértési feladatok Max. 50% - 17 tanuló Min. 50% - 19 tanuló

Aritmetikai feladatok

Szöveges feladatok

Példafeladatok

Vizsgálati eredmények összegzése

Előkészített szöveges feladat I.

Előkészített szöveges feladat II.

Előkészített szöveges feladat III.

Előkészített szöveges feladat IV.

Összehasonlító eredmények

„A közoktatásban részt vevő tanulók olvasni tudása és olvasás megértésének fejlettsége minden más tanulási eredményre közvetlen hatással van.” (Vidákovich Tibor)

Szövegértés fejlesztése a matematikaórán motiváció előzetes ismeretek, háttértudás (fürtábra) diák saját szavaival mesélje el párban kérdéseket tegyenek fel egymásnak a szöveggel kapcsolatban szöveg kisebb egységekre bontása kulcsszavak aláhúzása, adatok kigyűjtése szemléltetés használata – rajz, ábra feltételek megváltoztatása, probléma továbbgondolása feltételek megadása után nekik kell kitalálni szöveget nyílt végű feladatok – több megoldás információhiányos vagy többlet információt tartalmazó feladatok értelmetlen, megoldhatatlan feladatok (metakognitív attitűd ellen) hallás utáni szövegértési feladatok megoldása