Varga Noémi Judit
Mi köze a szövegnek a matematikához?
Kompetencia alapú oktatás Lifelong learning Olvasás – eszköztudás Matematika – alkalmazott matematika Ismeretek -> kompetenciák Tantárgyi határok elmosódnak magyar+matematika
Hipotézisek: - Matematikai szöveges feladat sikertelen megoldásának oka: szövegértési hiányosságok - Előzetesen előkészített szöveg – sikeresebb feladatmegoldás - Tanárok együttműködése
Szöveges feladat „A szöveges feladat olyan életszerű, gyakorlati problémafelvetés, amelyben az ismert és az ismeretlen mennyiségek közötti összefüggést szövegesen adják meg.” (Török Tamás) „Szöveges feladatnak mondhatunk minden olyan matematikai problémát, melyben valamely aritmetikai, algebrai feladat valós szituációba van ágyazva, és minden olyan életbeli problémát is, melynek megoldásához matematikai eljárások szükségesek.” (Kelemen Rita)
A szöveges feladatok célja Műveletfogalom kialakítása, műveletvégzés begyakoroltatása – témakörök, feladattípusok Önálló gondolkodás, problémamegoldó stratégiák elsajátítása – „gyakorlatorientált”
Szöveges feladatok megoldási menete
Lehetséges hibák I. Hány éves a kapitány? Közvetlen transzlációs stratégia Probléma- reprezentáció Egy hajón 26 bárány és 10 kecske van. Hány éves a kapitány?
Lehetséges hibák II.
A vizsgálat Célcsoportja: budapesti 6 osztályos gimnázium 9. osztályos diákjai (26 fő) Felépítése: – Szövegértés – Aritmetika – Szöveges feladatok – Előkészített szöveges feladatok
Szövegértési feladatok Max. 50% - 17 tanuló Min. 50% - 19 tanuló
Aritmetikai feladatok
Szöveges feladatok
Példafeladatok
Vizsgálati eredmények összegzése
Előkészített szöveges feladat I.
Előkészített szöveges feladat II.
Előkészített szöveges feladat III.
Előkészített szöveges feladat IV.
Összehasonlító eredmények
„A közoktatásban részt vevő tanulók olvasni tudása és olvasás megértésének fejlettsége minden más tanulási eredményre közvetlen hatással van.” (Vidákovich Tibor)
Szövegértés fejlesztése a matematikaórán motiváció előzetes ismeretek, háttértudás (fürtábra) diák saját szavaival mesélje el párban kérdéseket tegyenek fel egymásnak a szöveggel kapcsolatban szöveg kisebb egységekre bontása kulcsszavak aláhúzása, adatok kigyűjtése szemléltetés használata – rajz, ábra feltételek megváltoztatása, probléma továbbgondolása feltételek megadása után nekik kell kitalálni szöveget nyílt végű feladatok – több megoldás információhiányos vagy többlet információt tartalmazó feladatok értelmetlen, megoldhatatlan feladatok (metakognitív attitűd ellen) hallás utáni szövegértési feladatok megoldása