Iskolai konfliktusok kezelése Tanár: Szabó-Thalmeiner Noémi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Csoport munka.
Komplex Instrukciós Program
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Konfliktus és kooperáció
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Értékelés a pedagógiában
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A tanulók társas helyzete az iskolában
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A munka világával kapcsolatos tudás
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Konfliktus és konfliktuskezelés
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
Egyéni döntések a szervezetben
Együtt egymásért és magunkért
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ
A pedagógus.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
A családi támogatás hálója megtart, fenntart, benn tart vagy behálóz? Dr. Purebl György SE Magatartástudományi Intézet.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
Speciális gyermekvédelem
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
Tervezési folyamat.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Iskolai konfliktusok kezelése Tanár: Szabó-Thalmeiner Noémi

KONFLIKTUS

Konfliktusok típusai: Megnyilvánulási formájuk alapján:  Közvetlen  Közvetett A résztvevő személyek alapján:  Interperszonális (szülő, igazgató, kolléga, tanfelügyelő, gyermek, stb)  Intrapszichikus Információk megbízhatósága alapján:  Reális  Álkonfliktusok

Kivel kerülhet konfliktusba a pedagógus? Pedagógus IgazgatógyerekekszülőkKollégák Tanfelügye- lőség Személyzet….

Konfliktusok okai (Székely György, 1995) Eltérő értékek Interperszonális kapcsolatokban jelentkező problémák Információhoz jutással kapcsolatos problémák Strukturális hatások Szükségletek és érdekek különbözősége

Igényeink… Abraham Maslow szükségletek piramisa alapján Megélhetés igénye Biztonság igénye Elfogadás igénye - társak Megbecsülés igénye Önmegvalósítás igénye Felelősségteljes munka, előrelépés lehetősége Sikerek elérése Jó kapcsolat a gyerekekkel, kollégákkal, szülőkkel, együttműködés Ne építsenek le! Jó fizetés, jó munkakörülmények

Szükségletek kielégítését befolyásoló tényezők Akadályok Rossz kapcsolat a főnökkel Rossz kapcsolat a kollégákkal Nem megfelelő szakmai ellenőrzés Rossz oktatáspolitika Rossz munkakörülmények Magánéleti problémák Igénykielégítőek Eredmények Elismerés Munka Felelősség Előmenetel

Konfliktuskezelési stratégiák: Versengő stratégia (győztes-vesztes stratégia) Alkalmazkodó konfliktusmegoldási stratégia Elkerülő konfliktusmegoldási stratégia Kompromisszumkereső stratégia Problémamegoldó stratégia

Konfliktuskezelési módozatok Thomas – Kilmann modellje alapján

KONFLIKTUS Az iskolai konfliktusokról

A gyermek viselkedése ablakon keresztül… Elfogadott viselkedések El nem fogadható viselkedések Klárika csendben dolgozik a padban, éppen most fejezte be az egyik feladatát. Szünetben a gyerekek lemennek az udvarra A gyerekek a folyosón szaladgálnak és hangoskodnak, miközben én a szülőkkel beszélgetek.

A tűréshatár változó A határ függ: Lelki állapotomtól Körülményektől A másik személyétől Elfogadható viselkedések El nem fogadható viselkedések

Kié a probléma? Övé a probléma, segítsek neki megoldani Ideális állapot a tanulásra! A pedagógusé a probléma A gyermek problémáját jelző viselkedés NINCS PROBLÉMA A gyermek el nem fogadható viselkedése

Hogyan oldjuk meg a problémákat? Együtt! Használjuk fel a csoport/osztály/iskolai közösség erőforrásait!

A problémamegoldás menete

__I. A probléma azonosítása VI. EredményekII. Elemzés: tények, Értékelése+ Minden rendben!Szereplők, érzelmek, okok III. Megoldási lehetőségek gyűjtése V. Cselekvés megtervezése megszervezéseIV. Legjobb megoldás végrehajtásakiválasztása

A problémamegoldáshoz szükséges készségek Bizalomerősítés Együttműködés Kommunikáció Problémamegoldás Pozitív önismeret és reagálás a másik belső értékeire Hajlandóság és képesség a kooperációra Aktív hallgatás és önkifejezés Asszertivitás Kreatív gondolkodás Jéghegy - alapelv Empátia

Ön- és társismeret A bizalom forrása

Játékok 1.Gyümölcssaláta 2.Látni - tudni 3.10 mondat önmagamról 4.Mit tudsz meg a párodról? 5.Forró szék 6.Énkép – máskép(p) 7.Állatiskola 8.Írj kedveset! 9.Sztereotípiák 10.Nők - Férfiak

Aktív hallgatás és önkifejezés A sikeres kommunikáció alapja

Kommunikáció (1)… Incidens a kávéházban Kövesd az utasításokat - párban

A kommunikáció modellje ADÓüzenet VEVŐ KódolDekódol Helyes önkifejezésAktív hallgatás Én üzenetek Asszertivitás

Kommunikáció (2) Kommunikációs problémák Linzer gyakorlat Konfliktusok elmesélése és reprodukálása Aktív hallgatás A jó figyelő

Mit mondanál Bélának? Béla, az egyik diákod, állandóan félbeszakít Téged és a többieket óra közben, és ezzel jelentősen csökkenti az osztály hatékonyságát a tanulásban. Ma is ugyanezt tette és elhatározod, hogy szünetben, óra után konfrontálod… (forrás: Thomas Gordon (alapján): V.E.T., Studium Effective, 1994, 107. o.)

Én-közlés: Béla, mérges vagyok, hogy óra közben minduntalan félbeszakítasz, így nem tudunk haladni a tanulással!

Te-közlés Én-közlés Az emberek nem szeretik, ha megmondják nekik, mit tegyenek. Hibáztató, bűntudatot kelt. Sérti a másik ember önbecsülését. Gyenge kódolás jellemzi. Az én érzéseimről szól, hogy milyen hatással van rám a másik viselkedése. Szerkezete: viselkedés + érzelem + viselkedés következménye Pl. Béla, mérges vagyok, hogy a óra közben minduntalan félbeszakítasz, így nem tudunk haladni a tanulással!

Kreativitás és együttműködés A közös problémamegoldás alapja

Együttműködés Családkereső Együttműködő négyzetek Együttműködés – versengés Expedíció a Tau Ceti III-ra (csoportos döntéshozatal)

Konfliktusok az iskolában Hunyady Györgyné - Szekszárdi Júlia alapján

Pedagógus-gyermek konfliktusok Apró tréfák Jelentéktelen szabálysértések A tanár tudatos bosszantása Tanulói összeesküvések Általános fegyelmezetlenség A tanár személye elleni támadás.

Pedagógus-gyermek konfliktus lehetséges okai Iskolai szabályok működtetése során tapasztalt következetlenség Működésképtelen szabályok Határok próbálgatása A tanár könnyen felbosszantható, zavarba hozható Figyelemfelkeltés a tanuló részéről A gyermek szociális szerephez akar jutni (bohóc)

Gyerekek közötti konfliktusok lehetséges okai Ellentét a formális és informális csoport között Ellentét a pedagógus normáit követő és a kortárscsoport normáit követő között. Rivalizálás Másság elutasítása (ellenérzés – ellenszenv – gúnyolódás – verekedés – kirekesztés) Agresszivitás (önzés, feltűnési vágy, vezetői aspirációk, frusztráció, maga is áldozat, nehéz családi körülmények, stb.)

A lopás háttere Normatudata még nem áll azon a szinten, hogy vétség lenne számára a lopás. Reklámok – vágyakozik valamire Társak vonzó ruhái – ő nem engedheti meg magának. Otthon mindent megkap Társa ellenszenves, tudatosan kárt akar neki okozni. Kirekesztett gyermek megbosszulja a kirekesztést.

A lopás háttere (2) Be akarja bizonyítani társainak, milyen bátor Lázadás az iskola normái ellen.

Pedagógus – szülő konfliktusok A szülő: Nagyon aktív, túlbuzgó kivívja a többi szülő ellenszenvét. Passzív - minden felelősséget átruház a pedagógusra. Bizalmatlan szülő. Kritikus szülő – bírálja a pedagógus stílusát, munkáját.

Pedagógusok közötti konfliktusok Konfliktustípusok: Szakmai eredetű:  Eltérő nevelési elveket vallanak,  Különböző elképzelésük van a gyerekekkel való kapcsolatról  Más elképzelések házirendről, szabályokról, stb. Személyes jellegű:  A gyerekeken keresztül akarnak egymással megküzdeni a pedagógusok Nemzedékek közötti konfliktusok Pályakezdő körüli feszültségek.

Házi dolgozat - portfólió A tanulmányi útmutatóban szereplő gyakorlatok, feladatok megoldása, leadása. Összesen legalább 30 ön- és társismereti, kommunikációt, együttműködést, problémamegoldást fejlesztő játék összegyűjtése (lehet cd-n vagy fénymásolva is) Munkafüzetből 10 konfliktushelyzet elemzése, és leadása. Esszé: miben segítette a tantárgy felkészülését a pedagógusi pályára?