Iskolai konfliktusok kezelése Tanár: Szabó-Thalmeiner Noémi
KONFLIKTUS
Konfliktusok típusai: Megnyilvánulási formájuk alapján: Közvetlen Közvetett A résztvevő személyek alapján: Interperszonális (szülő, igazgató, kolléga, tanfelügyelő, gyermek, stb) Intrapszichikus Információk megbízhatósága alapján: Reális Álkonfliktusok
Kivel kerülhet konfliktusba a pedagógus? Pedagógus IgazgatógyerekekszülőkKollégák Tanfelügye- lőség Személyzet….
Konfliktusok okai (Székely György, 1995) Eltérő értékek Interperszonális kapcsolatokban jelentkező problémák Információhoz jutással kapcsolatos problémák Strukturális hatások Szükségletek és érdekek különbözősége
Igényeink… Abraham Maslow szükségletek piramisa alapján Megélhetés igénye Biztonság igénye Elfogadás igénye - társak Megbecsülés igénye Önmegvalósítás igénye Felelősségteljes munka, előrelépés lehetősége Sikerek elérése Jó kapcsolat a gyerekekkel, kollégákkal, szülőkkel, együttműködés Ne építsenek le! Jó fizetés, jó munkakörülmények
Szükségletek kielégítését befolyásoló tényezők Akadályok Rossz kapcsolat a főnökkel Rossz kapcsolat a kollégákkal Nem megfelelő szakmai ellenőrzés Rossz oktatáspolitika Rossz munkakörülmények Magánéleti problémák Igénykielégítőek Eredmények Elismerés Munka Felelősség Előmenetel
Konfliktuskezelési stratégiák: Versengő stratégia (győztes-vesztes stratégia) Alkalmazkodó konfliktusmegoldási stratégia Elkerülő konfliktusmegoldási stratégia Kompromisszumkereső stratégia Problémamegoldó stratégia
Konfliktuskezelési módozatok Thomas – Kilmann modellje alapján
KONFLIKTUS Az iskolai konfliktusokról
A gyermek viselkedése ablakon keresztül… Elfogadott viselkedések El nem fogadható viselkedések Klárika csendben dolgozik a padban, éppen most fejezte be az egyik feladatát. Szünetben a gyerekek lemennek az udvarra A gyerekek a folyosón szaladgálnak és hangoskodnak, miközben én a szülőkkel beszélgetek.
A tűréshatár változó A határ függ: Lelki állapotomtól Körülményektől A másik személyétől Elfogadható viselkedések El nem fogadható viselkedések
Kié a probléma? Övé a probléma, segítsek neki megoldani Ideális állapot a tanulásra! A pedagógusé a probléma A gyermek problémáját jelző viselkedés NINCS PROBLÉMA A gyermek el nem fogadható viselkedése
Hogyan oldjuk meg a problémákat? Együtt! Használjuk fel a csoport/osztály/iskolai közösség erőforrásait!
A problémamegoldás menete
__I. A probléma azonosítása VI. EredményekII. Elemzés: tények, Értékelése+ Minden rendben!Szereplők, érzelmek, okok III. Megoldási lehetőségek gyűjtése V. Cselekvés megtervezése megszervezéseIV. Legjobb megoldás végrehajtásakiválasztása
A problémamegoldáshoz szükséges készségek Bizalomerősítés Együttműködés Kommunikáció Problémamegoldás Pozitív önismeret és reagálás a másik belső értékeire Hajlandóság és képesség a kooperációra Aktív hallgatás és önkifejezés Asszertivitás Kreatív gondolkodás Jéghegy - alapelv Empátia
Ön- és társismeret A bizalom forrása
Játékok 1.Gyümölcssaláta 2.Látni - tudni 3.10 mondat önmagamról 4.Mit tudsz meg a párodról? 5.Forró szék 6.Énkép – máskép(p) 7.Állatiskola 8.Írj kedveset! 9.Sztereotípiák 10.Nők - Férfiak
Aktív hallgatás és önkifejezés A sikeres kommunikáció alapja
Kommunikáció (1)… Incidens a kávéházban Kövesd az utasításokat - párban
A kommunikáció modellje ADÓüzenet VEVŐ KódolDekódol Helyes önkifejezésAktív hallgatás Én üzenetek Asszertivitás
Kommunikáció (2) Kommunikációs problémák Linzer gyakorlat Konfliktusok elmesélése és reprodukálása Aktív hallgatás A jó figyelő
Mit mondanál Bélának? Béla, az egyik diákod, állandóan félbeszakít Téged és a többieket óra közben, és ezzel jelentősen csökkenti az osztály hatékonyságát a tanulásban. Ma is ugyanezt tette és elhatározod, hogy szünetben, óra után konfrontálod… (forrás: Thomas Gordon (alapján): V.E.T., Studium Effective, 1994, 107. o.)
Én-közlés: Béla, mérges vagyok, hogy óra közben minduntalan félbeszakítasz, így nem tudunk haladni a tanulással!
Te-közlés Én-közlés Az emberek nem szeretik, ha megmondják nekik, mit tegyenek. Hibáztató, bűntudatot kelt. Sérti a másik ember önbecsülését. Gyenge kódolás jellemzi. Az én érzéseimről szól, hogy milyen hatással van rám a másik viselkedése. Szerkezete: viselkedés + érzelem + viselkedés következménye Pl. Béla, mérges vagyok, hogy a óra közben minduntalan félbeszakítasz, így nem tudunk haladni a tanulással!
Kreativitás és együttműködés A közös problémamegoldás alapja
Együttműködés Családkereső Együttműködő négyzetek Együttműködés – versengés Expedíció a Tau Ceti III-ra (csoportos döntéshozatal)
Konfliktusok az iskolában Hunyady Györgyné - Szekszárdi Júlia alapján
Pedagógus-gyermek konfliktusok Apró tréfák Jelentéktelen szabálysértések A tanár tudatos bosszantása Tanulói összeesküvések Általános fegyelmezetlenség A tanár személye elleni támadás.
Pedagógus-gyermek konfliktus lehetséges okai Iskolai szabályok működtetése során tapasztalt következetlenség Működésképtelen szabályok Határok próbálgatása A tanár könnyen felbosszantható, zavarba hozható Figyelemfelkeltés a tanuló részéről A gyermek szociális szerephez akar jutni (bohóc)
Gyerekek közötti konfliktusok lehetséges okai Ellentét a formális és informális csoport között Ellentét a pedagógus normáit követő és a kortárscsoport normáit követő között. Rivalizálás Másság elutasítása (ellenérzés – ellenszenv – gúnyolódás – verekedés – kirekesztés) Agresszivitás (önzés, feltűnési vágy, vezetői aspirációk, frusztráció, maga is áldozat, nehéz családi körülmények, stb.)
A lopás háttere Normatudata még nem áll azon a szinten, hogy vétség lenne számára a lopás. Reklámok – vágyakozik valamire Társak vonzó ruhái – ő nem engedheti meg magának. Otthon mindent megkap Társa ellenszenves, tudatosan kárt akar neki okozni. Kirekesztett gyermek megbosszulja a kirekesztést.
A lopás háttere (2) Be akarja bizonyítani társainak, milyen bátor Lázadás az iskola normái ellen.
Pedagógus – szülő konfliktusok A szülő: Nagyon aktív, túlbuzgó kivívja a többi szülő ellenszenvét. Passzív - minden felelősséget átruház a pedagógusra. Bizalmatlan szülő. Kritikus szülő – bírálja a pedagógus stílusát, munkáját.
Pedagógusok közötti konfliktusok Konfliktustípusok: Szakmai eredetű: Eltérő nevelési elveket vallanak, Különböző elképzelésük van a gyerekekkel való kapcsolatról Más elképzelések házirendről, szabályokról, stb. Személyes jellegű: A gyerekeken keresztül akarnak egymással megküzdeni a pedagógusok Nemzedékek közötti konfliktusok Pályakezdő körüli feszültségek.
Házi dolgozat - portfólió A tanulmányi útmutatóban szereplő gyakorlatok, feladatok megoldása, leadása. Összesen legalább 30 ön- és társismereti, kommunikációt, együttműködést, problémamegoldást fejlesztő játék összegyűjtése (lehet cd-n vagy fénymásolva is) Munkafüzetből 10 konfliktushelyzet elemzése, és leadása. Esszé: miben segítette a tantárgy felkészülését a pedagógusi pályára?