Kompetencia alapú oktatás bevezetése Szarvason „ Amikor a változás szele fúj, Egyesek védőfalakat építenek, Mások szélmalmokat” / Kínai közmondás /

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

A KÓPÉVÁR ÓVODA SZAKMAI BESZÁMOLÓJA A TÁMOP
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Bedő Ferenc közoktatási szakértő komplex intézményi szaktanácsadó
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás bevezetése a tényői Napközi Otthonos Óvodában és az Ady Endre Általános Iskolában Projektindító.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
Támop 3.1.4/ A kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Észak-Alföldi TIOK Kisújszállás
A kompetencia alapú oktatás elterjedése a „suliNova program” alapján
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Kompetenciák fejlesztése a képességfejlesztő iskolában november Szakmai napok HEFOP
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A tanárképzés új szerepl ő je: a mentor Kotschy Beáta Eszterházy Károly F ő iskola Kotschy Beáta Eszterházy Károly F ő iskola 2009.
intézményi folyamat-szaktanácsadó
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Albert István Téri Napovi Kisvaszar
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Kompetensek lettünk? június 27..
Kaposvári Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskola
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Megvalósítás helyszíne: Általános iskola-óvoda Kecskéd
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - a felsőnyárádi óvodában Valló Péter intézményi folyamat szaktanácsadó
Jó gyakorlatok a közoktatás területén
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. ÚJSZÁSZ VÁROS ÖNKORMÁNYZAT „21. századi módszerek.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Előadás másolata:

Kompetencia alapú oktatás bevezetése Szarvason „ Amikor a változás szele fúj, Egyesek védőfalakat építenek, Mások szélmalmokat” / Kínai közmondás /

FELADATELLÁTÁS Óvodában: Integrált, kompetencia alapú nevelés Iskolában: Integrált oktatás- nevelés, ( SNI, HH, HHH) Kompetencia alapú oktatás, kéttanítós modellel 1-3., 5-6. évfolyamon iskolaotthonos oktatás az 1-3. évfolyamon napközi otthoni ellátás 3-4. évfolyamon tanulószobai ellátás 5-8. évfolyamon tehetséggondozás a sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelése-oktatása gyógypedagógiai nevelés a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek,tanulók integrált oktatása az eltérő ütemben fejlődő tanulók képességeinek egyéni fejlesztéséről való gondoskodás

KOMPETENCIATERÜLETEK Óvodai nevelés A tanulás tartalma a 4 őselem köré szerveződik Tűz Víz Föld Levegő Általános Iskola Matematika- Szövegértési- logikai szövegalkotási Szociális, életviteli és környezeti

ÓVODAI NEVELÉS KOMPETENCIA PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA tevékenység központúság egyéni fejlesztés életszerű problémák tapasztalás érdeklődés, kíváncsiság játékosság egymás elfogadása

MATEMATIKA KOMPETENCIA PROGRAMCSOMAG ADAPTÁCIÓJA tevékenység központúság egyéni fejlesztés életszerű problémák differenciálás az értékelésben is megfelelő tanulási környezet kooperatív technikák közösségtudat, kölcsönös megbecsülés játékosság tanulói aktivitás reális tananyag

SZ Ö VEG É RT É S, SZ Ö VEGALKOT Á S KOMPETENCIA PROGRAMCSOMAG ADAPTÁCIÓJA széles felhasználhatóság önismeret fejlesztése innováció elindítása Szerepjáték kiscsoportos munka adaptivitás más évfolyamokon differenciálás

SZOCIÁLIS KOMPETENCIA PROGRAMCSOMAG ADAPTÁCIÓJA tevékenységközpontúság komplexitás gondolati térkép szokásrendszer kialakításaönálló életvitelre nevelés kooperativitás sikerélmény

Gyereknek: Lehetőséget nyújt az alapkompetenciák tanítása során az új, hatékony módszerek alkalmazására: személyre szabott haladási ütem, játékosság, sokoldalú tapasztalatszerzés, tevékenykedtetés. Lehetőséget nyújt, hogy a tehetséges és a nehézségekkel küzdő tanulók is a saját haladási ütemüknek megfelelően dolgozzák fel a tananyagot. Lehetőség van a tanórákon többféle tevékenykedési formák alkalmazására, ezek közül kiemelt szerepet kap a kooperatív, együttműködő csoportmunka. A csoportmunka jelentősége nem csak az, hogy közösen dolgozzák fel a tananyagot, hanem megtanítja a tanulókat az együttműködésre, egymás elfogadására. A közös munka során fejlődnek a tanulók alapvető személyiségjegyei, a türelem, kitartás, figyelem, segítőkészség, egymás munkájának megbecsülése, tolerancia. A tanórákon a játékosság fontos szerepet kap, amivel az óvoda és iskola közötti átmenetet kívánjuk elősegíteni. Miért jó a kompetencia alapú oktatás?

Pedagógusnak: A program rengeteg tanári és tanulói segédeszközt tartalmaz. Rendelkezésre állnak kidolgozott óravázlatok, segédanyagok. Interaktív tábla használatával színesebbé tehetőek a tanórák. Megkönnyíti a szemléltető munkát az internetes adatbázis (SDT) használatával. A rendszeres csoportmunka alkalmazásával, melyben a tanulók egymást ellenőrizve közös produktumot hoznak létre, a pedagógus tanórai szerepe is megváltozik. A tanfolyamokon tanult kooperatív módszerek alkalmazásával játékosabbá válik a tanóra, előtérbe kerül a tevékenykedtetés. A csoportmunka során lehetőség nyílik a gyerekek alaposabb megismerésére. Miért jó a kompetencia alapú oktatás?

Közösség Önkéntes segítségadás, -kérés Egymásra figyelés ToleranciaFelelősség

Fejlődött: kreativitásuk aktivitásuk segítőkészségük ítélőképességük kollektivitásuk beilleszkedésük kommunikációs készségük véleményalkotásuk reálisabb önértékelés, önbizalom mások munkájának megbecsülése A TANÓRÁK HANGULATA JÁTÉKOS, VIDÁM, „STRESSZMENTES” LETT!

K é ttan í t ó s modell elők é sz í t é se A es tan é vben: bevezet é sre ker ü lt 1., 2., é s 5. é vfolyamon: –Inkluz í v nevel é s-oktat á sSikerkrit é riumok: –K é ttan í t ó s modell –Kompetencia alap ú programcsomagok alkalmaz á sa - SNI-s tanul ó k beilleszked é se Matematika- a t ö bbi tanul ó val t ö rt é nő egy ü tt- Sz ö veg é rt é s-sz ö vegalkot á s halad á s Szoci á lis, é letviteli kompetencia –Iskolaotthonos oktat á s (1. é vfolyamokon) Rendelkez é sre á lltak: –T á rgyi felt é telek: 3 egy é ni fejlesztő szoba A XXI. sz á zadi korszerű, Uni ó s szab á lyoknak megfelelő eszk ö zfelszerelts é ggel (Fejlesztőeszk ö z ö k, szoftverek … ) Az oszt á lytermekben a b ú torok, berendez é sek alkalmasak a korszerű csoportmunk á ra A Munkak ö z ö ss é gek rendelkeznek hordozhat ó é s asztali sz á m í t ó g é pekkel, projektorral, valamint haszn á lj á k az int é zm é nyben l é vő 2 db interakt í v t á bl á t. –Szem é lyi felt é telek: „ Egy ü ttnevel é s ” tanfolyamot v é gzett tan í t ó k, tan á rok Gy ó gypedag ó gusok (megseg í tő pedag ó gus) T á mogat ó iskolavezet é s Adapt á ci ó s szak é rtő seg í ts é ge – Varg á n é Mező Lilla

A k é ttan í t ó s modellben seg í tő fejlesztő tev é kenys é g Hol é s kivel? Milyen tant á rgyakat?Milyen ó rasz á mban? 1., 2., 3. é vfolyamon: –magyar, –matematika, –k ö rnyezetismeret ó r á kon 5., 6. é vfolyamon: –magyar, –matematika, –t ö rt é nelem, –term é szetismeret ó r á kon A megseg í tő pedag ó gus feladata: –minden tan í t á si ó r á n beilleszteni az é szlel é s, figyelem, besz é dfejlesztő feladatokat –az SNI-s tanul ó kn á l egy é nre szabott feladatok meghat á roz á sa a saj á t halad á si ü tem figyelembe v é tel é vel –csoportmunka, kooperat í v technik á k, j á t é kok alkalmaz á sa –Gondolati t é rk é pek, manipulat í v tev é kenys é gek, speci á lis seg é deszk ö z ö k alkalmaz á sa –Az SNI-s tanul ó k ugyanazt a tanagyagot saj á t í tj á k el minden tan ó r á n, saj á t halad á si ü tem ü knek, k é pess é g ü knek megfelelően. Seg í tő m ó dszerek, eszk ö z ö k felhaszn á l á s á val.

DIFER index 2006.szept máj máj.

Fejlesztésben résztvevő tanulók DIFER eredményei

Szakmai bemutatók. Nyílt napok szülők, érdeklődők számára, 6 alkalommal..Bemutató órák pedagógusoknak az Apáczai kiadó felkérésére Belső módszertani bemutatók: Résztvevők: saját dolgozók vendégek Óvodában 7 alkalom14fő1fő 1. Évfolyamon 4 alkalom44fő24fő 2. Évfolyamon 4 alkalom31fő 6fö 3. Évfolyamon 4 alkalom39fő 7fő 5. Évfolyamon 7 alkalom37fő 5fő 6. Évfolyamon 10 alkalom70fő 10fő

Akkreditált tanfolyamokLétszám (fő) A nem szakrendszerű oktatás megkönnyítése(120 órás) 4 Kooperatív módszerekre épülő együttműködés HEFOP B. cs. (30 órás) 13 Kompetencia alapú oktatás-nevelésre felkészítő tanfolyamok ( életpálya-építés), HEFOP B. cs. (30 órás) 13 Számítás technika tanár Természetismereti műveltség terület Angol tanár Kistérségi szakértő Továbbképzések, tréningek

Szülői tájékoztatások Előadások: - Szülők szerepe a kompetencia fejlesztésben Dóró Árpád pszichológus - Együttnevelés Kállai Klára pszichológus - Pszichés zavarok gyermekkorban Gácser Magdolna - Sajátos nevelési igényű gyerekek együttnevelése HEFOP záró konferencia Szarvason Szülői tréning: - Kompetencia alapú oktatás előnyei, módszerei Fekete Gabriella

Az elmúlt két év története… május… MEGVILÁGOSODÁS! (2007. február) tanfolyamok „Magad uram, ha szolgád nincsen !” (2007. december- január) …megkaptuk az eszközöket (2006. november- december) HEFOP HEFOP …jelenleg…

Az eredményesség feltételei Meggyőződésem: Ha a fenntartó meghallgatja a szakmát. elfogadja javaslatait. támogatja a szakma újító elképzeléseit, annak tudatában, hogy ez hatékony lesz. Ha a nevelőtestület képes és hajlandó a változtatások megvalósítására, időt-energiát nem kímélve, tevékenyen dolgozva létrehozni az inkluzív iskolát, a kompetencia alapú programcsomagokkal Ha a szülők meggyőzhetők az együttműködés fontosságáról, valamint Ha az intézmény kap megerősítésként olyan szakértői támogatást, amilyet mi kaptunk Vargáné Mező Lillától és a Pedagógiai Intézetektől „Akkor abból minden: Gyerek, szülő, pedagógus, intézmény, de akár egy város, megye és régió is eredményesen profitálhat.” Én magam és Szarvas Város Közoktatási Intézménye Fő téri Általános Iskolája és Óvodája intézményegységben dolgozó pedagógusai ebben hiszünk. DE! A program sikerességét nagymértékben késleltetheti, gátolhatja az az intézményvezetés aki ebben nem elkötelezett AZ AKI GÁTAKAT ÉS NEM S ZÉLMALMOKAT AKAR ÉPÍRENI! Bár – a szelet nem lehet megállítani!

„Á lmodtam az é jjel, egy erdő ment k é zen fogva, Egy eg é sz erdő, é s minden fa fogta a m á sik kez é t. R é ten ballagtak, hegyen kapaszkodtak, s egyik fa sem engedte el a m á sik kez é t. EGY EG É SZ ERDŐ

„…a gyermekeknek két dolgot kell adnunk: gyökereket és szárnyakat. Gyökereket, amelyek tartást adnak, hogy tudják hova tartoznak, de ugyanígy szárnyakat is, amelyek az egyiket a kényszereit ő l és el ő ítéleteit ő l szabadítják meg, a másiknak lehet ő séget adnak új utakat bejárni, (vagy inkább repülni).” Johann Wolfgang von Goethe

Köszönöm a figyelmüket! Készítette: Závogyán Judit Kiskunfélegyháza,2008.november 12.