Kompetencia alapú oktatás bevezetése Szarvason „ Amikor a változás szele fúj, Egyesek védőfalakat építenek, Mások szélmalmokat” / Kínai közmondás /
FELADATELLÁTÁS Óvodában: Integrált, kompetencia alapú nevelés Iskolában: Integrált oktatás- nevelés, ( SNI, HH, HHH) Kompetencia alapú oktatás, kéttanítós modellel 1-3., 5-6. évfolyamon iskolaotthonos oktatás az 1-3. évfolyamon napközi otthoni ellátás 3-4. évfolyamon tanulószobai ellátás 5-8. évfolyamon tehetséggondozás a sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelése-oktatása gyógypedagógiai nevelés a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek,tanulók integrált oktatása az eltérő ütemben fejlődő tanulók képességeinek egyéni fejlesztéséről való gondoskodás
KOMPETENCIATERÜLETEK Óvodai nevelés A tanulás tartalma a 4 őselem köré szerveződik Tűz Víz Föld Levegő Általános Iskola Matematika- Szövegértési- logikai szövegalkotási Szociális, életviteli és környezeti
ÓVODAI NEVELÉS KOMPETENCIA PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA tevékenység központúság egyéni fejlesztés életszerű problémák tapasztalás érdeklődés, kíváncsiság játékosság egymás elfogadása
MATEMATIKA KOMPETENCIA PROGRAMCSOMAG ADAPTÁCIÓJA tevékenység központúság egyéni fejlesztés életszerű problémák differenciálás az értékelésben is megfelelő tanulási környezet kooperatív technikák közösségtudat, kölcsönös megbecsülés játékosság tanulói aktivitás reális tananyag
SZ Ö VEG É RT É S, SZ Ö VEGALKOT Á S KOMPETENCIA PROGRAMCSOMAG ADAPTÁCIÓJA széles felhasználhatóság önismeret fejlesztése innováció elindítása Szerepjáték kiscsoportos munka adaptivitás más évfolyamokon differenciálás
SZOCIÁLIS KOMPETENCIA PROGRAMCSOMAG ADAPTÁCIÓJA tevékenységközpontúság komplexitás gondolati térkép szokásrendszer kialakításaönálló életvitelre nevelés kooperativitás sikerélmény
Gyereknek: Lehetőséget nyújt az alapkompetenciák tanítása során az új, hatékony módszerek alkalmazására: személyre szabott haladási ütem, játékosság, sokoldalú tapasztalatszerzés, tevékenykedtetés. Lehetőséget nyújt, hogy a tehetséges és a nehézségekkel küzdő tanulók is a saját haladási ütemüknek megfelelően dolgozzák fel a tananyagot. Lehetőség van a tanórákon többféle tevékenykedési formák alkalmazására, ezek közül kiemelt szerepet kap a kooperatív, együttműködő csoportmunka. A csoportmunka jelentősége nem csak az, hogy közösen dolgozzák fel a tananyagot, hanem megtanítja a tanulókat az együttműködésre, egymás elfogadására. A közös munka során fejlődnek a tanulók alapvető személyiségjegyei, a türelem, kitartás, figyelem, segítőkészség, egymás munkájának megbecsülése, tolerancia. A tanórákon a játékosság fontos szerepet kap, amivel az óvoda és iskola közötti átmenetet kívánjuk elősegíteni. Miért jó a kompetencia alapú oktatás?
Pedagógusnak: A program rengeteg tanári és tanulói segédeszközt tartalmaz. Rendelkezésre állnak kidolgozott óravázlatok, segédanyagok. Interaktív tábla használatával színesebbé tehetőek a tanórák. Megkönnyíti a szemléltető munkát az internetes adatbázis (SDT) használatával. A rendszeres csoportmunka alkalmazásával, melyben a tanulók egymást ellenőrizve közös produktumot hoznak létre, a pedagógus tanórai szerepe is megváltozik. A tanfolyamokon tanult kooperatív módszerek alkalmazásával játékosabbá válik a tanóra, előtérbe kerül a tevékenykedtetés. A csoportmunka során lehetőség nyílik a gyerekek alaposabb megismerésére. Miért jó a kompetencia alapú oktatás?
Közösség Önkéntes segítségadás, -kérés Egymásra figyelés ToleranciaFelelősség
Fejlődött: kreativitásuk aktivitásuk segítőkészségük ítélőképességük kollektivitásuk beilleszkedésük kommunikációs készségük véleményalkotásuk reálisabb önértékelés, önbizalom mások munkájának megbecsülése A TANÓRÁK HANGULATA JÁTÉKOS, VIDÁM, „STRESSZMENTES” LETT!
K é ttan í t ó s modell elők é sz í t é se A es tan é vben: bevezet é sre ker ü lt 1., 2., é s 5. é vfolyamon: –Inkluz í v nevel é s-oktat á sSikerkrit é riumok: –K é ttan í t ó s modell –Kompetencia alap ú programcsomagok alkalmaz á sa - SNI-s tanul ó k beilleszked é se Matematika- a t ö bbi tanul ó val t ö rt é nő egy ü tt- Sz ö veg é rt é s-sz ö vegalkot á s halad á s Szoci á lis, é letviteli kompetencia –Iskolaotthonos oktat á s (1. é vfolyamokon) Rendelkez é sre á lltak: –T á rgyi felt é telek: 3 egy é ni fejlesztő szoba A XXI. sz á zadi korszerű, Uni ó s szab á lyoknak megfelelő eszk ö zfelszerelts é ggel (Fejlesztőeszk ö z ö k, szoftverek … ) Az oszt á lytermekben a b ú torok, berendez é sek alkalmasak a korszerű csoportmunk á ra A Munkak ö z ö ss é gek rendelkeznek hordozhat ó é s asztali sz á m í t ó g é pekkel, projektorral, valamint haszn á lj á k az int é zm é nyben l é vő 2 db interakt í v t á bl á t. –Szem é lyi felt é telek: „ Egy ü ttnevel é s ” tanfolyamot v é gzett tan í t ó k, tan á rok Gy ó gypedag ó gusok (megseg í tő pedag ó gus) T á mogat ó iskolavezet é s Adapt á ci ó s szak é rtő seg í ts é ge – Varg á n é Mező Lilla
A k é ttan í t ó s modellben seg í tő fejlesztő tev é kenys é g Hol é s kivel? Milyen tant á rgyakat?Milyen ó rasz á mban? 1., 2., 3. é vfolyamon: –magyar, –matematika, –k ö rnyezetismeret ó r á kon 5., 6. é vfolyamon: –magyar, –matematika, –t ö rt é nelem, –term é szetismeret ó r á kon A megseg í tő pedag ó gus feladata: –minden tan í t á si ó r á n beilleszteni az é szlel é s, figyelem, besz é dfejlesztő feladatokat –az SNI-s tanul ó kn á l egy é nre szabott feladatok meghat á roz á sa a saj á t halad á si ü tem figyelembe v é tel é vel –csoportmunka, kooperat í v technik á k, j á t é kok alkalmaz á sa –Gondolati t é rk é pek, manipulat í v tev é kenys é gek, speci á lis seg é deszk ö z ö k alkalmaz á sa –Az SNI-s tanul ó k ugyanazt a tanagyagot saj á t í tj á k el minden tan ó r á n, saj á t halad á si ü tem ü knek, k é pess é g ü knek megfelelően. Seg í tő m ó dszerek, eszk ö z ö k felhaszn á l á s á val.
DIFER index 2006.szept máj máj.
Fejlesztésben résztvevő tanulók DIFER eredményei
Szakmai bemutatók. Nyílt napok szülők, érdeklődők számára, 6 alkalommal..Bemutató órák pedagógusoknak az Apáczai kiadó felkérésére Belső módszertani bemutatók: Résztvevők: saját dolgozók vendégek Óvodában 7 alkalom14fő1fő 1. Évfolyamon 4 alkalom44fő24fő 2. Évfolyamon 4 alkalom31fő 6fö 3. Évfolyamon 4 alkalom39fő 7fő 5. Évfolyamon 7 alkalom37fő 5fő 6. Évfolyamon 10 alkalom70fő 10fő
Akkreditált tanfolyamokLétszám (fő) A nem szakrendszerű oktatás megkönnyítése(120 órás) 4 Kooperatív módszerekre épülő együttműködés HEFOP B. cs. (30 órás) 13 Kompetencia alapú oktatás-nevelésre felkészítő tanfolyamok ( életpálya-építés), HEFOP B. cs. (30 órás) 13 Számítás technika tanár Természetismereti műveltség terület Angol tanár Kistérségi szakértő Továbbképzések, tréningek
Szülői tájékoztatások Előadások: - Szülők szerepe a kompetencia fejlesztésben Dóró Árpád pszichológus - Együttnevelés Kállai Klára pszichológus - Pszichés zavarok gyermekkorban Gácser Magdolna - Sajátos nevelési igényű gyerekek együttnevelése HEFOP záró konferencia Szarvason Szülői tréning: - Kompetencia alapú oktatás előnyei, módszerei Fekete Gabriella
Az elmúlt két év története… május… MEGVILÁGOSODÁS! (2007. február) tanfolyamok „Magad uram, ha szolgád nincsen !” (2007. december- január) …megkaptuk az eszközöket (2006. november- december) HEFOP HEFOP …jelenleg…
Az eredményesség feltételei Meggyőződésem: Ha a fenntartó meghallgatja a szakmát. elfogadja javaslatait. támogatja a szakma újító elképzeléseit, annak tudatában, hogy ez hatékony lesz. Ha a nevelőtestület képes és hajlandó a változtatások megvalósítására, időt-energiát nem kímélve, tevékenyen dolgozva létrehozni az inkluzív iskolát, a kompetencia alapú programcsomagokkal Ha a szülők meggyőzhetők az együttműködés fontosságáról, valamint Ha az intézmény kap megerősítésként olyan szakértői támogatást, amilyet mi kaptunk Vargáné Mező Lillától és a Pedagógiai Intézetektől „Akkor abból minden: Gyerek, szülő, pedagógus, intézmény, de akár egy város, megye és régió is eredményesen profitálhat.” Én magam és Szarvas Város Közoktatási Intézménye Fő téri Általános Iskolája és Óvodája intézményegységben dolgozó pedagógusai ebben hiszünk. DE! A program sikerességét nagymértékben késleltetheti, gátolhatja az az intézményvezetés aki ebben nem elkötelezett AZ AKI GÁTAKAT ÉS NEM S ZÉLMALMOKAT AKAR ÉPÍRENI! Bár – a szelet nem lehet megállítani!
„Á lmodtam az é jjel, egy erdő ment k é zen fogva, Egy eg é sz erdő, é s minden fa fogta a m á sik kez é t. R é ten ballagtak, hegyen kapaszkodtak, s egyik fa sem engedte el a m á sik kez é t. EGY EG É SZ ERDŐ
„…a gyermekeknek két dolgot kell adnunk: gyökereket és szárnyakat. Gyökereket, amelyek tartást adnak, hogy tudják hova tartoznak, de ugyanígy szárnyakat is, amelyek az egyiket a kényszereit ő l és el ő ítéleteit ő l szabadítják meg, a másiknak lehet ő séget adnak új utakat bejárni, (vagy inkább repülni).” Johann Wolfgang von Goethe
Köszönöm a figyelmüket! Készítette: Závogyán Judit Kiskunfélegyháza,2008.november 12.