Szakmai képzés A 9-10 évfolyam Pályaorientációs osztály 10. évfolyamot végzett tanulók számára (2 év) bolti eladó élelmiszer- és vegyiáru- eladó ruházati eladó műszaki cikk eladó bútor- és lakástextil eladó szakmákban
Projektnap 10. E osztály
Projekt végeredménye Ajándék-kosarak
Kompetencia mérés 2007/2008-as tanév 9. évfolyam részt vett2 osztály45 fő 91,8 % 10. évfolyam részt vett 2 osztály48 fő 96,0 % A feladatlapok javítását az osztályfőnökök végezték, sajnos nem volt egyszerűen, mert többször érkezett módosítás a javításokhoz, igen időigényes volt a sok feladatlap többszöri kijavítása. A kommunikáció feladatokat magyar szakos tanárok javítsák A problémamegoldást a matematika szakos tanárok javítsák A Szabálykövetés és a Szociális kompetencia feladatlapokat javítsák az osztályfőnökök. Ezek a javaslatok azért indokoltak, mert a javítások nem biztos hogy azonos megítéléssel kerültek értékelésre, a szubjektivitás befolyásoló a megoldás helyességében. A tanulók és a szülők visszajelzést kaptak az elért eredményekről Az osztályokban tanító tanárokat is tájékoztatták az elért eredményekről az osztályfőnökök.
Kompetencia mérés 10.D 2006/2007 és 2007/2008 tanév
Kompetencia mérés 10.E 2006/2007 és 2007/2008 tanév
Kompetencia mérés 2007/2008 tanév 9. évfolyam
Szociális kompetenciák A tavalyi eredménnyel összehasonlítva a D osztálynál 55,2 %, az E osztálynál 56,7% reális énképet mutatott. Az idei felmérésnél sajnos nagyon sok teszt nem értékelhető a 10. évfolyamos tanulóknál. Tavaly ilyen kategória nem volt. Ez a mutató 10. D osztálynál a tanulók 95,8 %, a 10. E osztálynál ez 88,4 %. Feltehetően a teszt nem volt összemérhető a tavalyival. A többi területen fejlődés mutatkozott, ezért érthetetlen a minősítés. Szociális kompetenciával kapcsolatos feladataink: Az érzelmi és a verbális szociális kommunikáció fejlesztése: illemszabályok követése társas helyzetekben, csoportmunkában feladatok megoldása Az együttélési képességek: kapcsolatkezelési, realitásérzéki, felelősségvállalási, kezdeményezőkészségi, érdekérvényesítő képességek fejlesztése szituációs gyakorlatokban A mindennapi élet problémáinak megoldására segítségnyújtás a szociális körülmények feltárása után, az osztályfőnökök és a tanító tanárok segítségével
Kompetencia mérés 2007/2008-as tanév Tanulói vélemények: Bonyolultan fogalmazták meg a feladatokat Értelmezési problémáink adódtak A kérdések formailag, tartalmilag szokatlanok voltak A feladatok sok általunk nem ismert szót tartalmaztak Egyes feladatok nem az életkorunknak megfelelőek voltak (pl: allergia, hitelkonstrukció) Nem volt sikerélményünk, csak kudarcot éreztünk Ha könnyűnek véltük a feladatot, valami buktatót kerestünk a megoldás során Kevés volt az időnk a megoldáshoz A feladatok megítélésére legtöbbször a „furcsa” szót használták a diákok a javító tanárok szerint
Kompetencia mérés 2007/2008-as tanév Szülői vélemények: Nem tudom milyen feladatok voltak, így az eredmény nem sokat mond. Az eredmények azt tükrözik, hogy nem minden feladat volt érdekes, nem volt ösztönző. Nagyon hasznosnak és érdekesnek tartom a feladatlapokat, melyből következtethetek gyermekem ez idáig szerzett képességeiről, tapasztalatairól, megoldó képességéről és hiányosságairól. A kompetencia mérés eredményeiről nem tudok véleményt nyilvánítani, ugyanis nem láttam a feladatlapot Nincs sikerélményük, csak kudarc érzésük Volt, hogy ellentmondást éreztem, de nem biztos, hogy jól gondolom A feladatok, felmérések pozitív oldalai mellett negatívumként említették, hogy téves önértékeléshez vezetnek az értékelések. Egyes feladatok meghaladják a szakiskolai szintet A feladatok nem a megszerzett tudáson alapultak, nem az eddigi ismeretek felhasználását mérték
Kompetencia mérés 2007/2008-as tanév Tanári vélemények: Nem tudják értelmezni több esetben a tanulók a feladatot (értő olvasás hiánya) Sokszor nem volt egyértelmű az utasítás A mérés nem az ő tudásuknak megfelelő feladatok elé állította a tanulókat, ezért sikerélményük sem volt. Nagyon egyszerű feladatot is tartalmazott a mérés és ezt nem vették komolyan pl. Szabálykövetés 9. évfolyam 4. feladat. Túl nehéz volt a Problémamegoldás 10. évfolyam 3. feladat és ezért nem is foglalkoztak vele Olyan feladatok is voltak, amelyek megoldásához nem rendelkeznek ismeretekkel pl. 9. évfolyam Problémamegoldás 2. feladat Ha egy feladat egyszerű volt, akkor a tanulók keresték benne a buktatót pl. fogmosási folyamat leírása Egy-egy teszt nem ad valós képet egy tanulóról, a megítélés több esetben szubjektivitáson alapul A javítási útmutató sem volt egyértelmű, többször módosították. Az idő kevés volt a feladat megértéséhez és megoldásához
Tanári feladatok a visszajelzések alapján Az eredmények alapján tanulságok levonása, hibák korrigálása Hasonló tesztek összeállítása a tantárgyakhoz kapcsolódóan Konzultáció az osztályban tanító tanárokkal A projekt napok számának növelése, az önálló munkára nevelés, kutatómunkákra ösztönzés, az esztétikai érzék fejlesztése, csoportmunkával a siker élményének biztosítása. A tananyag feldolgozásában több projektóra megtervezése a segédanyagok felhasználásával. További fejlesztések kidolgozása A tanfolyamokon szerzett tapasztalatok beépítése, felhasználása az oktató- nevelő munkában. A kollégák tájékoztatása a tanfolyamon megszerzett ismeretekről, az ott alkalmazott feladatok továbbadása, beépítése az oktatásba a tantárgyaknak megfelelően. A kompetencia mérés feladataihoz hasonló feladatlapokat készítettünk, melyhez javítókulcsot is mellékeltünk.
Tanári javaslatok a fejlesztésekre A tanulókhoz közelebb álló, általuk érthető, életkori sajátosságaiknak megfelelőbb feladatok, világosabb megfogalmazások legyenek a feladatlapokon A Szociális kompetenciák feladatlap megoldásánál több tanári segítséget adjunk a bevezetőben a tanulók számára, ha közösen megbeszéljük, értelmezzük, és célirányossá tesszük a teszt kitöltését, nem ijednek meg a feladatoktól. A djunk több időt a megoldásra. Több egyéni információ gyűjtés (projektórák) a problémamegoldó képesség javítására Felzárkóztatás, korrepetálás az értő-olvasás, kommunikatív-, gondolkodási-, tanulási-, tudásszerző -, személyes-, szociális kompetenciák, problémamegoldó képességek fejlesztése. A tanulók tekinthessék meg a kijavított feladatlapokat, a szülőkkel együtt.
A projektnapok fejlesztő hatásai A tananyagot élővé teszi a tanulók számára Tanára iránymutatásával körülnéz otthonában, környezetében Önállóan anyagot gyűjt az általuk választott témakörökben Fejlesztik ismeretszerző, problémamegoldó képességüket Megismerik az árukat, az élelmiszerek egészségre gyakorolt hatását Elsajátítják a baleset megelőzés és elsősegélynyújtás legfontosabb szabályait Sikerélmény tölti el őket, az önálló ismeretszerzést kapcsolják az eddigi tapasztalataikhoz Megtanulnak csoportban együtt dolgozni, alkalmazkodni, a feladatokat megosztani Az ismeretekhez cselekvő tevékenység által, cselekedve jutnak hozzá, és jobban leköti a tanulókat, észre sem veszik és vége a foglalkozásnak A projektmunka időigényes, de hasznos, így egy-egy témakörre több időt fordítottunk A projektekhez az eszközös bőrönd nagyon nagy segítséget nyújt a feladat elvégzéséhez, hatékonyabb munkát érünk el vele. A projekt eredménye sikerélménnyel tölti el a tanulókat Kialakul közöttük az egészséges versenyszellem.
Projektnap Kenyér, bor, sajt
Projektnap Híres emberek
Anyaggyűjtés a projektek elkészítéséhez
Projektnap Energia
Projektnap Nem mese ez, gyermek
Köszönöm a figyelmet!