Izrael Jézus idejében. 1. Vallási csoportok  Szaddúceusok. Legbefolyásosabb csoport voltak: A főtanács tagjai, a papok és a jeruzsálemi „arisztokrácia”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk... Hiányzik egy jól strukturált rendszer.
Advertisements

Szent Pál missziós tevékenysége és a „pogánykeresztény” közösségek.
A kereszténység kialakulása. A vallási élet változásai a Római Birodalomban A görög-római vallás nem követelt meg hitet A lényeg a szertartásokon való.
Kis országok – nagy örökség.  Földrajzi környezet  Jordán folyó – Holt-tenger  földművelés és állattenyésztés  Kánaán nevezik  XIII. században itt.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A Kárpát-medence a római korban. Pannónia meghódítása  A hódítás előtt Pannónia lakói kelták voltak  Kr.e. IV. században vándoroltak be, de   hoztak.
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
Kezdő Ének Mialatt mély csend borult mindenre, és az éjszaka sietôs útja közepén tartott, mindenható Igéd, Urunk, királyi trónjáról eljött közénk. (Bölcs.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Róma történelme A kezdetek. A földrajzi jellemzők tenger határolja, de partvidéke kevésbé tagolt kedvező fekvés  fő kereskedelmi és közlekedési utak.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Isten Nagy Terve 2 rész: Isten, ma is Teremtő.
A halál utáni élet Ifjúsági óra Békés.
Közlekedés a bibliai korokban
Ó szép Jézus. Ez új esztendőben légy híveidben. Ó Mária
Készítette: Molnár Csenge 5.c.
A protestáns vallások terjedése Magyarországon
Dr. Kovács László Főtitkár
(Dávid és Salamon uralkodása)
„Vasbordájúak” serege -forradalom Angliában
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Az Írások könyvcsoportja
Nagy Károly.
Ikonográfia.
MAGYAR ADÓÜGYEK AZ EURÓPAI UNIÓ BÍRÓSÁGA ELŐTT
A szentség Isten igéje, látható jellel összekapcsolva.
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede.
A „fény százada”.
Református istentisztelet
„Ezek után láttam, hogy egy másik angyal leszállt a mennyből: nagy hatalma volt, és dicsősége beragyogta a földet.” Jelenések 18:1.
Nagyvárad A Kárpát Régió Üzleti Hálózat tevékenysége
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
A korai Egyház Az első közösségek.
Liliom.
Jézus igehirdetése: az „Isten országa”
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Imádatunk mélysége és egyensúlya
A várak urai.
JÉZUS MINZ AZ ÓSZÖVETSÉGI VÁRAKOZÁSOK BETELJESÍTŐJE
A mennyei világ lelki áldásai 2. rész
Érzékenyítés Isten Szavára
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Készítette: Nagy Nóra K. 11. B.
Hívő tanúságtétel, hitvalló őrállás
Igeolvasás „21Nem mindenki megy be a mennyek országába, aki ezt mondja nekem: Uram, Uram, hanem csak az, aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát. […]24„Aki.
…Kezdjük el együtt nagyböjt szent Idejét!
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
TUDATOSSÁG ÉLJÜNK A JELENBEN.
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
Energetikai Intézkedési tervek végrehajtása
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
Hagyományos megjelenítés
Orsós szabolcs Zalaapáti
Előadás másolata:

Izrael Jézus idejében

1. Vallási csoportok  Szaddúceusok. Legbefolyásosabb csoport voltak: A főtanács tagjai, a papok és a jeruzsálemi „arisztokrácia” tartoztak közéjük. Csak a Tórát fogadták el, és minden más hagyományt elutasítottak: Nem hittek sem a föltámadásban, sem a testtől független lélekben, sem a szellemi lények (angyalok) létezésében (ld. Pál a főtanács előtt; ApCsel 22, , 10.).

 Farizeusok. Ők a „vallási elitet”, népi vallásosság vezető rétegét jelentették: Magyarázták a Tórát és szigorúan meg is tartották azt. A mai zsidóság összes „irányzata” ennek a csoportnak az örököse.

 Esszénusok. A „Qumráni közösség” tagjai tartoztak ehhez a csoporthoz (ld. Holt-tengeri tekercsek). Központi tanításuk a „világosság fiára” vonatkozott.  Zelóták. Harcias csoport voltak, akik a messiási várakozásokat összekötötték Izraelnek a római uralom alóli – fegyveres – fölszabadításával. Vannak, akik úgy gondolják, hogy Péter – vagy valamelyik másik apostol – közéjük tartozhatott – ezért volt náluk kard a Getszemáni kertben.

2. Messiási várakozások  A „hivatalokat viselő” messiás. Amint ezt maga a szó is mutatja, az volt a legelterjedtebb felfogás, hogy a messiás az Isten „felkent” szolgája, azaz király (ez volt a legjellemzőbb várakozás) és/vagy pap lesz. (Vö. Zak 4, 1-14)

 Az „erőszakmentes királyság”. Más elképzelések szerint a messiás egyfajta „anti-király” (szamárháton ül, és – miután Isten megsemmisítette a fegyvereket – „csak” a békét hirdeti; ld. Zak 9, 9-10), illetve Jahve szenvedő, sőt megvetett szolgája, aki éppen szenvedése által „szolgáltat igazságot” a népeknek (pl. Iz 52, , 12).

 Isten közvetlen beavatkozása. E szerint a várakozás szerint a messiási kor nem valamely messiás, hanem Isten – közvetítő nélkül megvalósított – tevékenysége révén valósul meg. Abban az üdvösségben, ahová Isten mindenkit meghív, nem lesz egy kiválasztott messiás – hiszen Isten az egész népet hívja meg, és az egész népre kiárasztja a „királyi hivatal kegyelmét” (ld. Iz 55, 1-5).  Kb. időszámításunk kezdete körül erősödtek föl a messiási várakozások: Tőle várták a római uralom alóli fölszabadítást. Jézus korában pedig kifejezett „messiási láz” uralkodott.

3. A diaszpórák helyzete  A legjelentősebb zsidó közösségek Egyiptomban, azon belül is Alexandriában voltak (kb. egymillió főre becsülik). Rómában is jelentős héber csoport élt: a városban 12 zsinagóga működött.

 A zsidók megítélése kettős volt a rómaiak körében: Egyrészt rosszindulatú előítéletek célpontja voltak. Másrészt tiszteletet váltottak ki (erkölcseikkel, a szegényekkel való törődés miatt), így istenfélők hírében álltak.  Az alexandriai diaszpórában készült – a Kr.e. III. században – a Septuaginta (a Biblia „hetvenes” görög fordítása), amelynek vegyes volt a fogadtatása a zsidóság között – főleg a kereszténység terjedésének idején.