A kompetencia alapú oktatás módszerei Papp-Danka Adrienn 2009. április 2. Tavaszi Pedagógiai Napok - Vác.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2008 Versenyképesség Minőség Boldogulás Menner Ákos.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
TAMOP B-11/ „A fiatalok családi életre nevelését, a kismamák munkaerő piaci elhelyezését segítő, innovatív családbarát szolgáltatások.
VISSZA- CSATOLÁS TERVEZÉS VÉGRE- HAJTÁS ÉRTÉKELÉS Képzés célja.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Pedagógia szak - szakos tájékoztató -. Mit tanulunk a pedagógia alapszakon? Alapozás:  Tanulás, kommunikáció, szocializáció; Bevezetés a pszichológiába;
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Nyitó szakértői találkozó. "C" komponens-informatika Készítette: Farkas László január.28.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Egészségügyi Menedzserképző Központ
Gyűjtőköri szabályzat
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
VEZETŐI ÉLETPÁLYAMODELL – PORTFOLIÓ BŐVÍTÉS
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A kompetencia alapú oktatás módszerei
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A szaktanácsadásról.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Konfliktusok az iskolában
Projektmunka Földrajzolok
HHR.
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Előadó: Daka Zsolt ügyvezető Gyulahús Kft.
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Felhasználóképzés a kórházban
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Előadás másolata:

A kompetencia alapú oktatás módszerei Papp-Danka Adrienn április 2. Tavaszi Pedagógiai Napok - Vác

Papp-Danka Adrienn2 “Ha csak módszereket tanulsz meg, a módszereknek a foglya leszel, míg ha elveket sajátítasz el, akkor saját magad gondolhatod ki a módszereidet.” (Ralph Waldo Emerson)

Papp-Danka Adrienn3 Alapgondolatok A kompetencia feladatsorok gyakoroltatása nem a megfelelő módszer A kompetenciafejlesztés a teljes tanórán (és lehetőleg még azon kívül is!) valósuljon meg Oktatás helyett tanulásszervezés Adaptív szemlélet Széles módszertani repertoár Tanulói teljesítményt meghatározó tényezőkre való „építés”

Papp-Danka Adrienn4 „Módszer” - Széleskörű értelmezés  Tanórai módszerek  Értékelési módszerek  IKT módszerek  Tervezési folyamatok  Tanulói sajátosságok megismerése  Tanulási környezet kialakítása Tanulói sajátosságok  Motiváció  Tanulási stratégiák  Tanulási környezet  Érzések, attitűdök  Kognitív képességek  Családi háttér  Stb. Tanári sajátosságok  Módszertani megoldások  Fejlesztő értékelés  Tanulók megismerése  Tanulási környezet kialakítása  Stb. A tanulói teljesítményt meghatározó tényezők komplex rendszere

Papp-Danka Adrienn5 A tanulók megismerése A digitális bennszülött tanuló néhány fontosabb jellemzője:  Gyorsan szeretne információt szerezni  Multitasking  Szöveg helyett kép, hang, videó  Hálózatok  Azonnali visszacsatolás  Releváns, azonnal hasznosítható és szórakoztató ismereteket tanulnak szívesebben  Stb. Módszerek a megismerésükre:  Tanulásmódszertan  Tanórai munkaformák  Tanórán kívüli tevékenységek  Stb. Egyéni fejlesztési célok (dokumentáció, portfólió)

Papp-Danka Adrienn6 Tanulási környezet Egyre inkább eltolódik a hangsúly a „hagyományos” tanulási környezet felől a digitális, online tanulási környezet felé Az információ szerepe az osztályteremben és a „társadalomban” (mindennapi életben) IKT-vel támogatott, virtuális dimenzió Az online tanulási környezet hatással van a tanulási folyamatra: máshogyan szerez információt (hipertext) más (több) csatornákon jön az inger nem csak szövegalapú interaktívvá válik máshogyan kommunikál… stb.

Papp-Danka Adrienn7 Tervezési folyamatok, módszerek Kompetencialapú tervezés  Iskolai, évfolyami, osztály és egyéni szinten („képzési” terv, „fejlesztési” terv)  Kisebb egységek  Más típusú egységek (tematikus, modul, epochális…) Jellemzői:  Kompetencia alapú  Teljesítményre alapozott (nem időegységre)  Egyéni haladást tesz lehetővé, egyéni igények érvényesülnek benne  Tanuló központú  Specifikus célkitűzéseket tartalmaz Teljesítmény-célkitűzések: Az egész feladatra, kompetenciára vonatkoznak, pontosan meghatározzák milyen tevékenységekre legyenek képesek a tanulmányok végére (kimeneti célok) Rész-célkitűzések: A teljesítmény eléréséhez vezetnek, elősegítik annak megvalósítását. Az oktatásra kerülő feladat lépéseinek didaktikai csoportosítását jelentik.  Gyakorlat-orientált  Azonnali visszajelzés a hatékonyságról  Értékelés a teljesítmény alapján, leírt kritériumok szerint

Papp-Danka Adrienn8 Oktatási módszerek ElőadásMagyarázat VitaElbeszélés A tanulók kiselőadási Szemléltetés Projektmódszer Kooperatív oktatási módszer Szimuláció, szerepjáték, játék Házi feladat

Papp-Danka Adrienn9 Problémaközpontú csoportmunka Csoportmunka helyes módszertani alkalmazása Tényleges, mindennapi életből vett problémák (melynek megoldásához is a mindennapi életből kell információt gyűjteni) Lehetőség a tanulók alapos megismerésére

Papp-Danka Adrienn10 Projektmódszer Meghatározott célú és idejű (csoportos) tevékenység, melynek eredményeként egyedi termék és/vagy szolgáltatás jön létre és ennek minősége mérhető A projekt lépései 1. Probléma észlelése, megfogalmazása 2. Helyzetelemzés, célállapot megfogalmazása 3. Megoldási alternatívák kidolgozása, az alternatívák értékelése 4. Döntés a végrehajtandó alternatívá(k)ról 5. Munkaterv összeállítása 6. Ellenőrzés módjának kidolgozása, minőségbiztosítás 7. A projekt kivitelezése 8. Értékelés Kompetenciák

Papp-Danka Adrienn11 A projektmódszer által fejlesztett kompetenciák Szervezett, alkalmazható szaktárgyi ismeretek bővülése, minőségi tudás létrejöttének elősegítése. Szocializáció, másokkal való együttműködés, konfliktuskezelés megtanulása. Divergens gondolkodásmód fejlődése. Tervezési eljárások jobb megismerése, munkaszervezés, időbeosztás. Esztétikai érzék fejlődése a különböző produktumok előállításakor. Lámpaláz leküzdéséhez segítenek hozzá a kisebb, majd esetleg nagyobb csoportok előtt való szereplések a projekt eredményeinek a bemutatása során. A világ komplex voltának tudatosulása. Nyitottság a világ dolgai iránt. Különböző ismeretforrások megkeresése, a kapott információk kezelése, adott szempont szerinti válogatása és kritikus felhasználása (internet, könyvtár, folyóiratok, tévé, rádió stb.), kritikai gondolkozás, értő olvasás fejlődése. Előzetes tudás elemeinek felszínre hozása, mozgósítása. Tanulási technikák fejlődése, élethosszig tartó tanulás elősegítése. Az ismeretek különböző helyzetekben való használata, a transzfer segítése, és annak tudatosítása, hogy sok tudáselemünk nem csak abban a helyzetben lehet hasznos, amilyenben megtanultuk. Alkalmazható tudás létrejöttének elősegítése. Problémaérzékenység, a problémamegoldással kapcsolatos tudásrendszer fejlődése. Kreativitás, az alkotókedv fejlődése. Kommunikációs kompetencia fejlődése. Vitakultúra elsajátítása, mások véleményének meghallgatása, tiszteletben tartása. Saját maga szerepének, lehetőségeinek és határainak felismerése, tudatosítása, reális énkép kialakítása. Felelősségvállalás saját maga és társai iránt.

Papp-Danka Adrienn12 Értékelési módszerek Az értékelés mint fejlesztés, kooperáció az egyén, a csoport és a tanár (tutor, mentor) között a tanulók tudásgyarapodásának, kompetencia kialakulásának/ kialakításának folyamatában A diagnosztikus, formatív és szummatív értékelés egyensúlya Előzetes tudás mérése, értékelése Formatív értékelés  Célja: a tanuló közvetlen segítése, és annak feltárása, hogy mit tud és mit nem  Az adaptivitást és a differenciálást segíti elő  Papíralapú: a röpdolgozat funkciói!  Számítógép alapú: azonnali visszacsatolás, motiváció Adaptív tesztelés, értékelés  Szóbeli vizsgával analóg módszer (…)  Minden egyes személy a számára leginkább diagnosztikus erővel ható feladatokat kapja → minden diák számára optimális kihívás → előnyösen hat az érdeklődésre, motivációra

Papp-Danka Adrienn13 IKT módszerek Kompetenciák, melyekre a hagyományos oktatási környezet nem (vagy alig) épít, viszont szükségesek az e-környezetben:  Informálódni tudás képessége  Tananyagon belüli, érdeklődés szerinti információ válogatás, tananyagon kívüli önálló vagy csoportos információszerzés  Szelekciós képesség  A tananyagok többféle kódrendszerrel épülnek fel, az ismeretek heterogén forrásokból származnak, tudni kell válogatni és szemantikai koherenciát kialakítani. IKT eszközök alkalmazása  Interaktív tábla  Szavazórendszer  Keretrendszerek (LMS, LCMS)  Tanulást-tanítást támogató szoftverek  Multimédiás anyagok eLearning, Blended Learning (tutorálás, mentorálás virtuális térben) Web 2.0  Tudás- és tartalommegosztás, közös tudástárak, közösségi/szociális élmény

Köszönöm szépen a megtisztelő figyelmet! Papp-Danka Adrienn ELTE PPK Oktatás-Informatikai Szakcsoport