Szent Pál missziós tevékenysége és a „pogánykeresztény” közösségek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Izrael Jézus idejében. 1. Vallási csoportok  Szaddúceusok. Legbefolyásosabb csoport voltak: A főtanács tagjai, a papok és a jeruzsálemi „arisztokrácia”
Advertisements

Kis országok – nagy örökség.  Földrajzi környezet  Jordán folyó – Holt-tenger  földművelés és állattenyésztés  Kánaán nevezik  XIII. században itt.
Környezetszennyezés A mai emberek felelőtlenek. Szennyezik a levegőt, folyókat. Ezért napjainkba sok ezer ember hal meg környezet szennyezéstől.
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
Hogyan készüljünk a francia nyelvi érettségi változásaira?
Készítette: Gondos Borbála
Kezdő Ének Mialatt mély csend borult mindenre, és az éjszaka sietôs útja közepén tartott, mindenható Igéd, Urunk, királyi trónjáról eljött közénk. (Bölcs.
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Deák Ferenc A haza bölcse október 17. – január 28. Készítette: Frank Ádám (11.b)
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
Káros Szenvedélyek Dohányzás.
Intézményesülés a Baptista egyházban
Isten Nagy Terve 2 rész: Isten, ma is Teremtő.
A jogérvényesítés módjai, lehetőségei, eszközei
Ó szép Jézus. Ez új esztendőben légy híveidben. Ó Mária
Készítette: Molnár Csenge 5.c.
Készítette: Rubik László 5/c
A protestáns vallások terjedése Magyarországon
Pályaválasztási tanácsadás
A közigazgatással foglalkozó tudományok
A HARMADIK BIRODALOM ÁRNYÉKÁBAN
Oltáriszentség, Papság,
A szentség Isten igéje, látható jellel összekapcsolva.
Igeolvasás.
SZABAD AKARAT Arany Viktor.
A magyar egyházak lelkigondozói felelőssége az új hullámú magyar világszórványban Jegyzetek a nyugati munkavállaló emigrációs magyarság egyházi lelkigondozásának.
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
a feledés definíciója:
JÓ REGGELT! MA JÓ NAPUNK LESZ !.
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
II. A biblia tanítása istenről
A középkor kultúrája.
Az életvezetés etikája - a döntésről
A korai Egyház Az első közösségek.
Szolgálj, vigyázz, menj el! Felszólító igék Máté evangéliumában
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
„16„Egy kis idő még, és nem láttok engem, de ismét egy kis idő, és megláttok engem.” 17A tanítványai közül egyesek ezt kérdezték egymástól: „Mi az, amit.
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét,
JÉZUS MINZ AZ ÓSZÖVETSÉGI VÁRAKOZÁSOK BETELJESÍTŐJE
Halloween Kovács Lilla
Az orvostudomány és jóga gyakorlati összekapcsolása, alkalmazása az egészség megőrzése és betegségek kezelése során: Swami Sivananda Saraswati orvos-jógi.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Akarj többet! Efézus 1:
Felebarát – vagy tán egészen az?
A hatékony adományozás eszközei igazgató, Magyar Adományozói Fórum
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Engedelmesen és szeretettel
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben
Őshaza itt-ott, őshaza mindenütt
Pár óra tanulmányozás eredményei Nahalka István 2018 szeptember 1.
Diszkrimináció a polgármesteri fogadóórára való bejelentkezésnél?
Oféliák színháza.
Előadás másolata:

Szent Pál missziós tevékenysége és a „pogánykeresztény” közösségek

1. A pogánykeresztény közösségek megjelenése – a „Jeruzsálemi Zsinat”  Mit tudtak az ókorban a zsidókról? Nem vesznek részt a pogány kultuszokban: Ezt egyszerre tekintették istentelenségnek és társadalomellenes magatartásnak. Nemcsak az áldozati állatok húsát nem eszik meg, hanem disznóhúst sem fogyasztanak: Ezt nevetségesnek tartották. Körülmetélik a fiúcsecsemőket: Ez visszataszítónak tűnt.

 A pogányok közül megtértek esetében fölmerült a kérdés: Vonatkoznak-e rájuk is az előbbi tilalmak? A kérdést az apostolok az ún. „Jeruzsálemi” vagy „Apostoli Zsinaton” vitatták meg (Kr.u. 49.).  Kompromisszumos eredmény született, amely nagy mértékben kedvezett a pogányságból megtérteknek: A „pogánykeresztényeknek” nem kell körülmetélkedniük, de nekik is tartózkodniuk kell egyrészt a bálványimádásnál használt hústól, másrészt a házasságon kívüli szexuális kapcsolatoktól.

 Végeredményben Pál álláspontja diadalmaskodott: A Mózesi Törvény megtartása nem szükséges az üdvösséghez (a Törvény csak „nevelő”, amire addig volt szükség, amíg Krisztus által „nagykorúak” nem lettünk). A hívők a Jézusba vetett hit és a keresztség révén „megigazulnak”.

2. Pál missziós útjai Pálnak három igehirdető körútjáról, valamint a vértanúságát megelőző Rómába vezető utazásáról tudunk:  Első útjára (42-46 körül) Antiochiából indult, és Cipruson keresztül Kis-Ázsia egyes városaiba jutott el.

 Pál második útján (48 táján, egy látomást követően) már Macedónia nagyobb városaiba (Troász, Philippi, Thesszalonika, Bérea) is eljutott. Innen aztán délre fordult: a rövid ideig tartó és kudarcos athéni tartózkodása után másfél évet töltött Korinthoszban. Végül Epheszoszon keresztül Jeruzsálembe ment (adományokat vitt a nyomorgó jeruzsálemi egyháznak).

 Harmadik missziós útja (Kr.u ) során Pál majdnem három évet Epheszoszban töltött. Ez után ismét felkereste a macedóniai és görög közösségeket, majd Macedóniából újfent Jeruzsálembe ment.  Jeruzsálemben aztán elfogták Pált, és ki akarták végezni, de ő római polgárságára hivatkozva kiharcolta, hogy Rómába vigyék. Itt érte a vértanúhalál a 64-es keresztényüldözések idején (a „pere” elhúzódott).

Szent Pál missziós útjai

3. A pogányok közti igehirdetés sikerének okai – Szent Pál teológiája  Szent Pál lefordította a krisztusi üzenetet a „görög világ” nyelvére, érthetővé tette azt a görög kultúrában felnőtt emberek számára: Háttérbe került az a zsidókeresztény közösségekben élő gondolat, hogy hamarosan be fog következni a világvége. Krisztust Istennek a teremtésben megnyilvánuló, öröktől fogva létező bölcsességeként mutatta be.

 Pál teológiájának legfontosabb elemei és az Egyházról vallott felfogása: Mivel a Törvény csak „nevelő”, egyedül a Krisztusba vetett hit hozhatja meg az Isten által megígért szabadítást és üdvösséget. Krisztus bűnbocsánatának és szeretetének elfogadása minket is irgalmasságra és a tevékeny szeretet gyakorlására kötelez. Habár Krisztusban megszűnik minden korlát a zsidók és a pogányok között, megmarad a két (zsidó- és pogánykeresztény) közösség.

4. A zsidókeresztény közösségek jelentőségének megszűnése  Jeruzsálem Kr.u. 70-ben, majd 135-ben bekövetkezett pusztulása miatt a pogánykereszténység függetlenné vált zsidó gyökereitől (ez a gondolat később a nyugatnak a keleti egyházaktól való függetlenségeként jelentkezik).  A II. század második felétől a zsidókeresztény közösséget már nem a jeruzsálemi egyház örökösének, hanem elhajló szektának tekintették. Iréneusz és Tertullianus az „ebonitákat” (így nevezték magukat a zsidókeresztények a héber „szegény” szóból kiindulva) már a többi eretnekséggel együtt említik.