©gresz 1 Off-label gyógyszerelés engedélyezésének gyakorlati tapasztalatai a fekvő- és járóbeteg-ellátásban Dr. Gresz Miklós OEP Budapest, 2009. október.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Advertisements

GKV - kötelező egészségbiztosítás (előre meghatározott szolgáltatások előre meghatározott önrésszel) A kötelező egészségbiztosítás alapelve: minden biztosítottnak.
Kommunikáció a gyógyszertárban Dr. Hankó Zoltán alelnök (MGYK) Gárdony.
Gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények
Dr. Matejka Zsuzsanna „Gyógyszerterápiás gondozás”
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
G M P Dr. Hetényi László.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Gyógyszer életútja Magyarországon
Gyógyszerár-támogatás Budapest, október 30. Lovas Kornélia.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Egészségügyi Jog I.
A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai,  a megváltozott.
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Két speciális gyógyszerigénylési (rendelési) lehetőség
Két speciális gyógyszerigénylési (rendelési) lehetőség
A gyógyszerek rendelése és kiadása
A pszichiátriai ellátás jogi szabályozása
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Családi napközi.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Közhiteles nyilvántartások
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Vényköteles gyógyszerek expediálásakor végzendő betegoktatás
Orvosi-gyógyszerészi szakmai oldal Jogi oldal Minőség, relatív ártalmatlanság, hatékonyság. Mind az értékelési, mind a forgalmazási szakaszban Minőség,
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Az orvos szabálysértési felelőssége
Szike helyett machate-t? avagy lesz-e kiút a „protokoll- dzsungelből”?
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
2006. évi XCVIII. törvény A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Addiktológiai ellátás az egészségügyi reformfolyamat tükrében Tájékoztató a Kábítószerügyi Eseti Bizottság számára.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
Az egészségbiztosítás hatósági felügyelete Az Egészségbiztosítási Felügyelet helye, szerepe és eredményei.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
HATÁRON ÁTNYÚLÓ ELLÁTÁSOK NÓGRÁD MEGYÉBEN A ÉVBEN Debrecen, április 23.
Egynapos sebészet a finanszírozás tükrében
UNIÓS BETEGEK ELLÁTÁSA KÖZFINANSZÍROZOTT KAPACITÁSON
Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Családtámogató ellátások
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Off label használat miatti egyedi támogatáskiáramlás Dr Szőkéné dr Süveges Piroska Ártámogatási Főosztály Orvosszakmai Ügyek és Egyedi Támogatások Osztálya.
A kannabisz gyógyászati felhasználásának engedélyezése Magyarországon Medical Cannabis Conference Budapest Poór Rita (Drog Fókusz Pont) OGYÉI.
Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat azaz települési önkormányzati nézőpontok a szociális ellátórendszer átalakításáról.
Az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek rendeléséről és kiadásáról szóló 44/2004. (IV. 28.) ESZCSM rendelet módosítása január Előadó: dr. Radics.
Üdvözlöm a DrDiag rendszer bemutatóján Forradalmian új orvos- informatikai rendszer, melynek részei: Gyógyszerkereső Gyógyszerfigyelő- és értesítő rendszer.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Dr. Polner Eörs Főigazgató Járási Hivatalok létrehozására kötendő megállapodások, ingatlanok helyzete.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Az off-label kezeléssel kapcsolatos etikai kérdések 1 Az off-label kezeléssel kapcsolatos etikai kérdések Off-label kezelések a gyógyításban konferencia.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
A közigazgatási eljárás II.
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
Az off-label gyógyszerhasználat és az orvosi felelősség
Közgyógyellátási igazolvány igénylése
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Behozott (behozatott?) gyógyszerek
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési szabályok változása és
Előadás másolata:

©gresz 1 Off-label gyógyszerelés engedélyezésének gyakorlati tapasztalatai a fekvő- és járóbeteg-ellátásban Dr. Gresz Miklós OEP Budapest, október 29.

©gresz 2 Gyógyszerek finanszírozása az E. Alapból Törzskönyvezett készítmény, törzskönyvezett indikáció, befogadott Receptre is finanszírozott készítmény Méltányosságból finanszírozható készítmény E.Alap támogatásába befogadott készítmény Kizárólag szolgáltatási díjjal finanszírozott készítmény Az un. külön keretből finanszírozott készítmény Nem törzskönyvezett készítmény, indikáción belül Egyedi import engedély Indikáción kívüli, off-label alkalmazás Nem törzskönyvezett készítmény, indikáción kívül Egyedi import engedély Törzskönyvezett készítmény, indikáción kívüli alkalmazás Törzskönyvezett készítmény, törzskönyvezett indikáció, nem befogadott

©gresz 3 30/2005. (VIII. 2.) EüM rendelet Betegtájékoztató: Gyógyszer neve Hatáserőssége Gyógyszerformája Csecsemőnek, gyermeknek vagy felnőttnek szánják-e Terápiás javallatok Adagolás

©gresz 4 Mi az off label gyógyszerhasználat? Törzskönyvezéstől eltérő Indikáció Mód Adagolás

©gresz 5 Mikor lehet szükség off label használatra? Régi törzskönyvezés Országonként eltérő törzskönyvezés Ritka betegség ( lakos < 5 beteg) Daganatos betegség Gyermekek

©gresz 6 Jogi szabályozás 2004-től EU direktíva határozza meg a gyógyszerek befogadásának rendszerét 2005-től Magyarországon törvény szabályozza az indikáción túli gyógyszeres kezelések lehetőségét 2005 az onkológiai ellátás területén kemoterápiás protokollok, a finanszírozás ez alapján történik

©gresz 7 Jogi szabályozás Az ellenőrzések során kiderült, hogy a szakma a nem befogadott, vagy még törzskönyvi indikációban sem szereplő hatóanyagok alkalmazására is kiadott kemoterápiás protokollokat. Elkezdődött az „off-label” kezelések szabályozása, felülvizsgálata az Egészségügyi Minisztérium kezdeményezésére – az érintett szakmai kollégiumok bevonásával, folyamatos egyeztetéssel októberétől életbe léptek az új szabályok: egyedi eljárás, OGYI engedélyezés, méltányossági kérelem

©gresz évi XCV. törvény 1. Gyógyszert a forgalomba hozatali engedélyében jóváhagyott alkalmazási előírásban nem szereplő javallatban kizárólag abban az esetben lehet rendelni, illetve alkalmazni, ha

©gresz évi XCV. törvény 2. a) az adott beteg kezelése más forgalomban lévő gyógyszer alkalmazási előírása szerint nem lehetséges vagy eredménytelen, és a külön jogszabály szerinti bizonyítékok alapján az adott gyógyszer indikáción túli alkalmazásával esély van a gyógyszeres kezelés sikerességére, illetve a beteg állapotának javítására vagy stabilizálására,

©gresz évi XCV. törvény 3. b) az adott gyógyszer Magyarországon vagy más országban forgalomba hozatalra engedéllyel rendelkezik, és c) az adott terápiás terület szakorvosi szak- képesítéssel rendelkező orvosa a külön jogszabályban foglalt feltételeknek megfe-lelően a gyógyszer indikáción túli alkalma-zását az adott betegre nézve a gyógysze-részeti államigazgatási szervtől kérelmezte és azt a gyógyszerészeti államigazgatási szerv egyedileg engedélyezte.

©gresz évi LXXXIII. törvény 18. § 6) Nem vehetők igénybe az E. Alap terhére: k) a méltányosságból igénybe vehető egészségügyi szolgáltatások kivételével a Magyarországon szakmailag elfogadott, de a finanszírozásba még be nem fogadott eljárás, gyógyszer, gyógyászati segédeszköz alkalmazása, illetve a befogadott egészségügyi szolgáltatás befogadástól eltérő alkalmazása, l) a kizárólag orvostudományi kutatás keretében nyújtott ellátások

©gresz /1997. (XII. 1.) Korm. rendelet 1. A fekvőbeteg-ellátás keretében alkalmazható gyógyszer valamennyi forgalomba hozatalra engedélyezett indikációjában a finanszírozásba befogadásra került nem valamennyi forgalomba hozatalra engedélyezett indikációjában került befogadásra a finanszírozásba

©gresz /1997. (XII. 1.) Korm. rendelet 2. A kérelem elbírálása során vizsgálni kell: a betegség súlyosságát, az orvos szakmai indokolást, az alkalmazott és a kérelmezett kezelések, ellátások költségét és hatékonyságát, továbbá a biztosított jövedelmi helyzetét.

©gresz 14 A betegség súlyossága Mik a kritériumok? Milyen súlyossági fokok vannak? Mely súlyosság esetén indokolt a támogatás?

©gresz 15 Orvos szakmai indoklás Elegendő, hogy szükséges a gyógyszer? Milyen orvosi indokok szükségesek? Felülbírálható-e az orvosi indoklás?

©gresz 16 Az alkalmazott és a kérelmezett kezelések, ellátások költsége Mik a kritériumok? Mihez képest kell vizsgálni a költségeket? Milyen magas költség esetén indokolt illetve nem indokolt a támogatás?

©gresz 17 Az alkalmazott és a kérelmezett kezelések hatékonysága Hogyan vizsgálható egyedi esetben a hatékonyság? Milyen hatékonysági mérték vizsgálandó (egészségnyereség, életév nyereség, QUALY, költséghatékonyság?) Milyen mértékű hatékonyság a támogatás feltétele?

©gresz 18 A biztosított jövedelmi helyzete Átlagbértől való eltérés? Egy főre jutó jövedelem? A jövedelem és a kezelés árának aránya?

©gresz 19 Az off label eljárásrend 2009 januárban

©gresz 20 Az off label kérelmek megoszlása 2009

©gresz 21 Fekvőbeteg off label kérelmek 2009

©gresz 22 Fekvőbeteg off label kérelmek intézmények szerint 2009

©gresz 23 Jogszabály változás augusztus 14. Protokoll szerű terápiák automatikus finanszírozása Eljárásrend egyszerűsítése

©gresz 24 9/1993. (IV. 2.) NM rendelet 1. § (19) HBCs alapján kerül finanszírozásra az OGYI által a külön jogszabályban foglalt eljárásrend szerint engedélyezett – a Besorolási Kézikönyv besoroló táblájában szereplő protokollokban foglalt, továbbá a Besorolási Kézikönyv Függelékében kihirdetett, nemzetközi irányelveken és hazai szakmai tapasztalatokon alapuló protokollokban foglalt - indikáción túli gyógyszeres kezelés.

©gresz 25 44/2004. (IV. 28.) ESzCsM rendelet 2/A § (9) A (6) bekezdés szerinti esetben a beteg kezelése az adott gyógyszerrel megkezdhető, és amennyiben az OGYI a GyT. 25. § (8) bekezdésében a sürgős szükség esetére megállapított határidőben nem hoz határozatot, az engedélyt megadottnak kell tekintetni.

©gresz 26 Ellenőrzés Ha nincs engedély, mit lehet ellenőrizni?

©gresz 27 Eltérő szabályozások Az Egyesült Államokban egy már engedélyezett gyógyszer korlátozás nélkül, akár a nem törzskönyvezett indikációban is alkalmazható Hazánkban az emberi alkalmazásra kerülő gyógyszerekről és egyéb, a gyógyszerpiacot szabályozó törvények módosításáról szóló évi XCV. törvény 25. § (1) bek. szerint gyógyszert rendelni csak a forgalomba hozatali engedélyében jóváhagyott, alkalmazási előírásban szereplő javallatban lehet.

©gresz 28 USA off label gyógyszerhasználat OFF LABEL

©gresz 29 USA off label gyógyszerhasználat egyes szakmákban

©gresz 30 A betegbiztosítás abban az esetben kötelezhető egy gyógyszer off label alkalmazásának finanszírozására, ha: 1.Súlyos (életet veszélyeztető vagy az életminőséget tartósan hátrányosan befolyásoló) betegségről van szó. 2.Más kezelés nem áll rendelkezésre. 3.A rendelkezésre álló adatok az érintett szerrel való kezelés eredményességét (kuratív vagy palliatív) megalapozottan támasszák alá. Bundessozialgericht B 1 KR 37/00 R számú ítélete

©gresz 31 Arzneimittel-Richtlinie / AM-RL § Gyógyszerek rendelésének korlátozása és kizárása a Szociális törvény V. könyvének 92. § (1) bekezdés 1. mondat 3. fordulata alapján (1) A biztosítottak nem igényelhetnek, a kezelőorvosok nem rendelhetnek és a betegbiztosító nem engedélyezhet gyógyszert, ha a tudomány általánosan elismert állása szerint 1. a diagnosztikai vagy terápiás hatás vagy 2. az orvosi szükségszerűség vagy 3. a gazdaságosság nem igazolt.

©gresz 32 Az OEP jogosultsága Finanszírozó Szakmai jogosultsága nincs

©gresz 33 Gyógyszerek finanszírozása Minden gyógyszert nem támogatunk az összes törzskönyvezett indikációban sem Off label indikáció?

©gresz 34 Dilemma 1. Milyen „súlyosság” esetén indokolt az „off label” gyógyszer finanszírozása?

©gresz 35 Dilemma 2. Mi történjék, ha egy gyermek nem „súlyos” betegségben szenved, de törzskönyvezett gyermekgyógyszer nincs?

©gresz 36 Dilemma 3. Más kezelés hiányát jelenti-e egy farmakológiailag más hatásmechanizmusú vagy kevéssé hatásos gyógyszerrel való kezelés lehetősége?

©gresz 37 Dilemma 4. Mi támasztja megalapozottan alá az érintett szerrel való kezelés eredményességét? Vizsgálhatja-e a biztosító a megalapozottságot? Hogyan?

©gresz 38 Dilemma 5. Mi a teendő a ritkaságuk miatt nem kutatható vagy az életet veszélyeztető megbetegedések esetén?

©gresz 39 Dilemma 6. Mi a teendő a Magyarországon támogatott, de külföldön más (itthon off label) indikációra törzskönyvezett készítmény esetén?

©gresz 40 Dilemma 7. Az off label gyógyszerhasználat finanszírozása nem gesztus-e a gyógyszergyáraknak, hogy elkerüljék a törzskönyvezést és ennek költségeit?

©gresz 41 Dilemma 8. Megtagadhatja-e a biztosító olyan off label kezelés finanszírozását, mely nemzetközileg elfogadott protokoll?

©gresz 42 Dilemma 9. Megtagadhatja-e a biztosító annak az off label kezelésnek a finanszírozását, melyet más EU országban elfogadtak?

©gresz 43 Dilemma 10. Megtagadhatja-e egyáltalán a biztosító az olyan off label kezelés finanszírozását, melyet a kezelőorvos szükségesnek tart és az OGYI engedélyezett? Ha igen, milyen indokkal?

©gresz 44 Dilemma 11. Ha megtagadja a biztosító az off label kezelés finanszírozását és a kérelmezők bírósághoz fordulnak (ahol általában megítélik), mi lesz az E-Alappal??

©gresz 45 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!!!