Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A kereskedelem és a fogyasztóvédelem szabályozása Köncse Tamásné Pozsony-2005.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Étrend-kiegészítő vagy gyógyszer? Határterületi termékek elhatárolásának szempontjai Medical Tribune konferencia október 1. Dr.
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága Élelmiszer biztonsági követelmények a nemzetközi kereskedelemben.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁJUS 17.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
KÖVETELMÉNY, ELVÁRÁS MEGNEVEZÉSTARTALOM EGÉSZSÉGÜGYI KÖVETELMÉNYJÓ ÁLLÓKÉPESSÉG EGÉSZSÉGES IDEGRENDSZER ÉP HALLÁS, ÉRTHETŐ BESZÉD KIZÁRÓ OK: MOZGÁS ÉS.
European Commission Enterprise and Industry Az INNO-Way program bemutatása Székesfehérvár november 05.
Tájékoztató a magyar sütőipar helyzetéről
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Az Európai Unió Belső Piaca Egységes belső piac Vámeljárások, vámszabályozás EU és a Magyar piacvédelem.
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A Europe Direct és más európai uniós tájékoztató hálózatok szerepe Székesfehérvár 2009.március 24.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
Magyar tapasztalatok a versenyjog területén a csatlakozás óta Csépai Balázs Gazdasági Versenyhivatal november 23.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Tanulószerződés-kötés
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Határozatok elismerése és végrehajtása az Európai Unióban
FITLIFE BAY Fitness és Mozgásközpont
Fenntartható utak Jogi Bizottság
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az üzlet működésével kapcsolatos szabályok
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Civil szervezetek tapasztalatai a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében Dr. Nagy Márta Eger.
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Önfeledt játék a biztonság tudatában
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Előadó: dr. Bánky Tamás tudományos igazgató ÉMI Kht.
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Országos Tűz- és Katasztrófavédelmi Konferencia
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
IT biztonsági monitoring eseményfelügyelet, bizonyítékok,
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A kereskedelem és a fogyasztóvédelem szabályozása Köncse Tamásné Pozsony-2005

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium I. rész Kereskedelem

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Mi a fő kérdés? A vállalkozás tevékenységének megítélése az EU-ban A tevékenység jellemzői tendenciái az EU-ban Szabályozás-követelmények Kilátások

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A kereskedelem megítélése „ahol az utolsó bolt is bezár, megszűnik a település is!” „bolt nélkül a falunak nincs szíve!” EU Fehér Könyv

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Makro adatok EU-15Magyarország Kereskedelmi vállalkozások aránya az összesből 33 %28 % Kkv-k aránya a kereskedelmi vállalkozásokból 95 %99 % Kereskedelemben foglalkoztatottak aránya 16 %14 % 1000 lakosra jutó boltok száma 11,3 db16,3 db

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Vásárlóerő Európában

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Fejlődési perspektívák a vásárlóerő paritáson(egy főre jutó GDP %)

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Kiskereskedelmi forgalom -EU (millió €)

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Forgalom/Mrd. FtArány % Összes kiskereskedelmi forgalom Nagy méretű vállalkozások forgalma % Kis méretű vállalkozások forgalma %

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Koncentráció a kereskedelemben Forgalom/Mrd. FtArány % Összes kiskereskedelmi forgalom Nagy méretű vállalkozások forgalma % Kis méretű vállalkozások forgalma %

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Üzlettipusok részesedése a napi fogyasztási cikk forgalomból Hiper-és szupermarketek35 % Nagy diszkontok15 % C+C 4 % Láncba szerveződött kis boltok14 % Önálló kis boltok21 % Drogéria 1 % Egyéb10 %

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A szabályozás fő elvei Szabályozás nemzeti hatáskör* a szabadság- elvek megtartásával  áruk, szolgáltatások, személyek, tőke szabad mozgása magas szintű fogyasztóvédelem a nemzeti és a közösségi jogszabályok betartása *készülő új irányelvek (belső piaci szolgáltatások, értékesítés ösztönzés)

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Tisztességtelen üzleti eljárások (2005/29/EK irányelv) Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tiltása –Készleten nem lévő termékek reklámja –Végkiárusítás hirdetése, megszűnés nélkül –Piramisjátékok, –Kéretlen reklámok, ajánlatok bármilyen módon, –Gyászoló fogyasztó megkeresése, –Gyermekeknek sugallni, hogy az általuk birtokolt dolog befolyásolja megítélésüket, –Hamis nyereményjátékokra felhívás, stb

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Erősségek Nagyok Nagy tőkeerő Jó hatékonyság Nagy választék Látszólag kedvező árak Előírások ismerete Képzettség Kicsik Ember-és helyközeliség Személyes kiszolgálás Szakosodás Arányos árak Kapcsolati középpont KKV támogatások

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hogy maradhatunk versenyben? Közvetett korlátozások, helyi adók ésszerű átcsoportosítása Társulások, hálózatok, közös marketing, közös fejlesztés Piaci erőfölény szabályozása Egyedi szolgáltatások, szakosodás

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Szabályozás Nemzeti hatáskörben Kereskedelem működési feltételei Nyitva tartás Adók mértéke Szakképzettség Foglalkoztatás, munkaidő Közösségi szinten Fogyasztóvédelem Adóelszámolás Vámeljárás Vállalkozás alapítás Környezetvédelem Egészségügyi szabályok

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium E- kereskedelem (2000/31/EK irányelv) Kéretlen ajánlatok nem küldhetők Azonos fogyasztóvédelmi előírások Minden feltételről tájékoztatni a fogyasztót Pontos információ a szolgáltatókról is

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Reklámszabályozás/ (84/450/EGK, 97/55/EK irányelvek) Megtévesztő reklám - tilos ! Összehasonlító reklám lehet, ha: –nem megtévesztő –nem sérti a versenytársat –tárgyilagos, valós információkat tartalmaz A megtévesztő és összehasonlító reklámmal kapcsolatban a versenyhatóság jár el !

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Dohány-reklám (2003/33/EK irányelv) Tilos a dohányreklám: –Sajtóban, nyomtatott kiadványokban –Rádióban, televízióban, interneten –Szponzorálás-határokon átnyúló is

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Üzleten kívüli kereskedés (85/577/EGK irányelv) Tiltott árukör meghatározása(pl. élelmiszerek, csak üzletben árusítható cikkek, stb.) A fogyasztó 8 napos elállási joga a szerződéstől Tiltott időzónák a fogyasztó felkeresésére (este 8-tól reggel 8-ig)

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Egyéb szabályozási területek Távollévők közötti szerződések- 97/7/EK ie. Tisztességes feltételekről- 93/13/EGK ie. Önálló ügynöki szerződés- 86/653/EGK ie. Öko címkék- 1980/2000/EK rendelet Energiatakarékossági címkék ( 8 irányelv) Zajszint címkék- 86/594/EGK ie. Csomagolási hulladék (75/442/EGK,94/62/EK, 91/156/EK irányelvek)

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium II. rész Fogyasztóvédelem

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Az EU tíz elve Vásároljon amit akar, s ahol csak akarja Ha nem működik, visszaküldhető Magas szintű termékbiztonsági előírások Tudjuk meg mit eszünk Tisztességes fogyasztói szerződések A fogyasztó meggondolhatja magát Összehasonlítható árak Nincs félrevezetés Üdülési jogok védelme Határokon átnyúló jogérvényesítés

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Fogyasztóvédelem „a fogyasztóvédelem olyan terület ahol az EU hozzáadott értéket nyújthat”* az öt fogyasztóvédelmi alapjog biztosítása –az élethez, egészéghez, biztonsághoz, –a gazdasági érdekek védelméhez, –a tájékoztatáshoz, –a jogérvényesítéshez és az –önszerveződéshez való jog a fogyasztóvédelem más politikákban való érvényesítése * amszterdami szerződés

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Ki a fogyasztó ? „fogyasztó : aki gazdasági és szakmai tevékenységi körén kívül árut vesz, rendel, kap, illetve akinek a szolgáltatást végzik...” A fogyasztóvédelem szempontjából tehát nem minősülnek fogyasztóknak azok a vállalkozások, amelyek gazdasági, szakmai tevékenységükhöz vásárolnak árut !!- itt a polgári jog szabályai irányadók

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Termékbiztonság Horizontális szabályozás –termékfelelősség (1999/34/EK irányelv) –általános termékbiztonság(2001/95/EK irányelv) Termékmélységű szabályozás –régi megközelítésű irányelvek-részletes szabályozás(élelmiszerek, gyógyszerek,járművek,vegyi anyagok) –új megközelítésű irányelvek-alapvető követelmények(játékok, gépek, villamos berendezések, gázkészülékek, stb)- CE jelölés

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Csak biztonságos áru hozható forgalomba ! A biztonságért a gyártó felel ! Megfelelőség tanúsítása-gyártó vagy kijelölt tanúsító intézet Megfelelőség igazolása, jelölése (CE jel) Fogyasztó tájékoztatása a kockázatokról Rendszeres termékellenőrzés boltokban is Forgalmazó értesítése a veszélyekről Termék kivonása a forgalomból

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Mindig csak a gyártó felel ? A kereskedő felel, ha: –nem figyelt kellően az áruátvételnél –a gyártó nem azonosítható, nem található- ekkor 30 nap alatt keresheti –előre tudta, hogy a termék nem biztonságos

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Élelmiszerbiztonság (178/2002/EK, 258/97/EK rendeletek) Gyártmánylap Importnál nincs előzetes engedélyeztetés - kivételek ! Dokumentálni kell, hogy az élelmiszer biztonságos Nyilvántartást kell vezetni Élelmiszerbiztonsági Hivatalok

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Élelmiszerhigiénia (178/2002/EK rendelet) Élelmiszer forgalmazókra (mozgóboltok is!) is vonatkoznak a a higiéniai feltételek HACCP rendszer forgalmazóknak csatlakozáskor kötelező Vállalkozás vezetőjének takarítási utasítást kell készítenie, Egyes árukra külön szabályok

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Piacfelügyelet (2001/95/EK irányelv) Korlátlan hatáskör Dokumentáció ellenőrzés Labor vizsgálat Forgalmazás korlátozása, tiltása Kivonás, megsemmisítés Nyilvánosságra hozatal Vámkezelés megtagadás Információs rendszer-RAPEX

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A fogyasztók tájékoztatása (több EK irányelv) A gyártó felelőssége címkézés használati útmutató megfelelőség tanúsítása, jelölése csomagolás A kereskedő felelőssége ártájékoztatás

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Az élelmiszerek jelölése (2000/13/EK, 94/54/EK,79/112/EGK, 1999/10/EK, 86/396/EGK ) Végső fogyasztónak (vendéglátás is!)- nem vezetheti félre a fogyasztót Fel kell tüntetni: –Megnevezést, –Összetételt-azok mennyiségét –Minőségmegőrzés, fogyaszthatóság idejét –Tárolási feltételeket –Előállító, vagy EGT forgalmazó nevét, címét –Eredet helyét –Felhasználási útmutatót

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Az árfeltüntetés követelményei (98/6/EK irányelv) Minden termék árát fel kell tüntetni A fogyasztó által fizetendő árat kell feltüntetni Egységárat is fel kell tüntetni Nemzeti fizetőeszközben kell feltüntetni Ha az árun több ár van, a fogyasztónak e legalacsonyabbat kell fizetni Reklámban azonos szabályok

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A fogyasztói jogorvoslat- Békéltető Testületek (98/257/EK ajánlás) Gyors, olcsó, alternatív vitarendezés –kamarák mellett –50% civil, 50 % kamarai képviselet –cél az egyezség –a nyilvánosság ereje –EU-ban marketing eszköz is

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Vámáruk előzetes piacfelügyelete (339/93/EK rendelet) Vámszervek gyanút fognak Veszélyes termék, gyártó, forgalmazó, ország 3 nap az intézkedésre Piacfelügyeleti hatóság tiltása-vámkezelés megtagadása Monitoring, RAPEX * csatlakozáskor automatikusan hatályba lép

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Veszélyes termékek 2004

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Veszélyes termékek származása 2004 Műszaki cikkekKína Játékok Kína Ruházati termékekKína

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A szavatosság (85/577/EK, 93/13/EK, 1999/EK irányelvek) A szavatosság elévülése két év Első hat hónap-fogyasztónak nem kell bizonyítani 15 nap javításra cserére, Hat hónap után-fogyasztó bizonyít

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium A jótállás ( 85/577/EK, 93/13/EK, 1999/44/EK irányelvek) EU-ban nincs kötelező jótállás- tagállamok másként is szabályozhatják Aki jótállást vállal, annak a szavatossági szabályokat be kell tartania Szabad választás, hány év a jótállás A fogyasztó a kereskedőnél érvényesítheti

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Civil szervezetek Civil fogyasztóvédelem az EU-ban Európai Fogyasztói Központok Határokon átnyúló jogérvényesítés Keresetindítási jog A fogyasztók tájékoztatása, oktatása

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium EU konform fogyasztóvédelem Felvilágosítás, partnerség Piacfelügyelet erősítése- RAPEX Együttműködés az EU hatóságokkal Civil mozgalom- határokon átnyúló jogérvényesítés Békéltetés-on line is

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Kilátások Kereskedelmi vállalkozások fejlődnek A koncentrációt lehet kezelni Általában a földrajzi határokon belül maradnak A verseny EU-tól független tényező

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Köszönöm megtisztelő figyelmüket ! További kérdéseiket is feltehetik! Köncse Tamásné koncse.