Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, 2015. október 20. A PILÓTA NÉLKÜLI REPÜLÉS FEJLŐDÉSE Dr. Palik Mátyás alezredes, egyetemi docens.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A krétai csata A Merkúr hadművelet.
Advertisements

Haditechnikai kutatás és fejlesztés (K+F) a bunkósbottól támadó/védő robotokig Dr. Seres György DSc
HungaroControl fejlesztései a GA repülésbiztonság fokozására
Légi fuvarozáshoz kapcsolódó okmányok
Szigetszentmiklós Készítette: Aszódi Anita. Története Szigetszentmiklós több, mint 700 éves település, január 1. óta város. Ásatások alapján valószínűsíthető,
Szigetszentmiklós Készítette:Haász Valter.
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Kardos Sándor István r. alezredes ORFK Humánigazgatási Szolgálat
FLARM: Levegőben történő összeütközés elkerülése
Szolnok, A KATONAI LÉGIJÁRMŰ RENDSZERMODELLJE Seres György 2009 Szolnok, 2009.
Alkalmazott robottechnológia a Magyar Honvédségben
A II. világháború repülőgépei
HM Tervezési és Koordinációs Főosztály Légügyi Osztály
Jogviszony és jogi felelősség
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatóság Repülésbiztonsági Osztály Gárdus Tibor NKH LI RBO mb OV.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
Győri Gyula Légügyi elnökhelyettes Hivatalvezető
Magyar légifölény! ? Gripenekre várva… Menü Menü Kilépés.
Március 13.- ai budapesti kirándulás
Tűzoltás vezetés GPS-el?. Sajátosságok Nagy terület - nehezen átlátható Terjedési sebessége, iránya gyorsan változik. Jelentős erő- és eszközigény Gyakori.
Számítástechnika I MFK Készítette: Rajnai Gábor PBDGM3
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
A katonai műszaki ismeretek alapjai Doktori képzés I. szemeszter
Haditechnikai eszközök fejlesztési trendjei a as időszakra
A KATONAI LÉGIJÁRMŰ, MINT RENDSZER Seres György 2005.
Egy példa: hogyan született (volna) a vadászrepülő flotta cseréjére vonatkozó döntés? A ZMNE szolnoki kampuszában, 2002-ben, a „FUTURE AVIATION TECHNOLOGIES”
Általános katonai ismeretek
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
Katonai Testnevelés helyzete a Központi Kiképző Bázison
Légifényképező robotrepülőgép (UAV) a térképészetben Eötvös Loránd Tudományegyetem Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszék Mészáros János.
Pilóta nélküli repülőeszközök (PNR)
A „kis” repülőterek légiforgalmi rendszerbe illesztése
Rádiós Kísérletek 40 km magasan
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
~ COMLOSS REPÜLÉSEK Szarka Ágoston légiközlekedés védelmi tiszt.
KUTATÁS-MENTÉS.
A pilóta nélküli repülőeszközök (UAV) jogszabályi környezetének és gyakorlati alkalmazásának távérzékelési aspektusai Zboray Zoltán igazgató Távérzékelési.
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
Erasmus+ (2014/15). Projekt feladat A munkaadónk projektfeladatként egy utasszállító repülőgép tervezését találta ki jómagamnak, és Schröffel Annamáriának.
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
Horváth Hanna Zsófia SJ02VN
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
Teljesítményrepülés Versenyzés
ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Pál László balesetvizsgáló.
Az első világháború (csoda)fegyverei: Repülőgépek
PILÓTA NÉLKÜLI LÉGIJÁRMŰ- RENDSZEREK FREKVENCIAHASZNÁLATA ÉS ENGEDÉLYEZÉSE Vona Dániel Frekvenciaengedélyezési munkatárs November 04. Pilóta nélküli.
Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nyitott kérdések a drónok alkalmazásában Budapest, november 3-4. Presented by : Gyula GYŐRI, president.
Légügyi Hivatal Pilóta nélküli repülőgépek (UAV-k) üzemeltetésének meteorológiai támogatása. Dr. Wantuch Ferenc Nemzeti Közlekedési Hatóság, Légügyi Hivatal.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Dr. Cziva Oszkár november 3. 2 Drónok igénybevételének lehetőségei a MAVIR ZRt. feladatellátásában.
Robotok és 3D nyomtatás Készítette: Hegedüs Anett I. évfolyam Msc.
A szövetségesek győzelme Ki volt Wernher von Braun? Mi volt a Hannibal-hadművelet?
ÚTI BESZÁMOLÓ Tanártovábbképzés Barcelonàban
A pilóta nélküli légijárművekkel kapcsolatos várható jogi szabályozás
ELEKTROMOS HAJTÁSÚ REPÜLŐGÉPEK
Készítette: Szilágyi Márk
A repülés története.
A drónok veszélyforrásai
Katasztrófák, a világ körül A KATASZTRÓFA TERMÉSZETI VAGY EMBERI OKOKBÓL BEKÖVETKEZŐ OLYAN ESEMÉNY, AMI ÉLŐLÉNYEK NAGY LÉTSZÁMÚ CSOPORTJÁNAK ÉLETKÖRÜLMÉNYEIT.
Napelem diagnosztika Drónnal
A polgári légiközlekedés általános repülésbiztonsági helyzete 2016-ban
1. A TÁRSADALMI FÖLDRAJZ TÁRGYA ÉS FELOSZTÁSA.
Közlekedési ismeretek
Előadás másolata:

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. A PILÓTA NÉLKÜLI REPÜLÉS FEJLŐDÉSE Dr. Palik Mátyás alezredes, egyetemi docens

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ ELŐADÁS FELÉPÍTÉSE  Bevezetés - „katonásan” helyzetbeállítás?  Az UAV-k történeti fejlődése.  Az UAV felhasználás napjainkban.  Repülésbiztonsági megfontolások.

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. A FOGALMAK TISZTÁZÁSA Terminológia:  UA(V) – Unmanned Aircraft/Vehicle (Drone);  UAS – Unmanned Aircraft System;  UCAV – Unmanned Combat Aircraft System;  UCAS – Unmanned Combat Aircraft System;  RPA/RPV – Remotely Piloted Aircraft  RPAS – Remotely Piloted Aircraft System.

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. A FOGALMAK TISZTÁZÁSA

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. MIÉRT HASZNÁLJUK? D3Le: DULL- unalmas, monoton; DIRTY- piszkos, szennyezett; DANGEROUS- veszélyes; LESS EXPENSIVE- kevésbé költséges.

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. MIRE HASZNÁLJUK? K4M modell: KatonaiKözszolgálatiKereskedelmiKutatásiMagán

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE A KEZDETEK: HAJTÓMŰ NÉLKÜLI FEJLESZTÉSEK Korabeli rajzok Velence bombázásáról

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE A LÉGI TORPEDÓK KORA Hewitt-Sperry automata repülőgép Larynx indítása katapulttal rombolóról

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE PILÓTA NÉLKÜLI CÉLREPÜLŐGÉPEK Reginald Denny és hobby repülője Egy OQ–3 típusú drón indítása

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE MÁSODIK VILÁGHÁBORÚS ROBOTOK A V–1 rekonstruált változata Daytonban A JB–2 Doodle Bug robotrepülőgép

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE MÁSODIK VILÁGHÁBORÚS ROBOTOK Fantáziarajz a BQ–17-ről Korabeli fotó a TDR–1 légi torpedóról

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE MÁSODIK VILÁGHÁBORÚS ROBOTOK A japán „csodafegyver” a FU–GO bomba

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE A HIDEGHÁBORÚ UAV FEJLESZTÉSEI Az AQM–35 a White Sandi rakétamúzeumban Szovjet La–17 típusú drón

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE DRÓNOK VIETNÁM FELETT Egy rekonstruált „Tom Cat” Egy elfogott Model 147H UAV

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE IZRAELI UAV FEJLESZTÉSEK Mastiff típusú UAV A Pioneer felszállás előtt A Hermes–900 leszállás előtt A Skylark I LE

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE AZ ÖBÖL-HÁBORÚ ROBOTJAI Pioneer UAV indítása hadihajóról A tengerészgyalogság Pointerje BQM–147 Exdrone

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE SZÖVETSÉGES DRÓNOK A BALKÁN FELETT Az USAF Predator UAV-ja Taszáron Hunter UAV a tuzlai bázison CL–289 drón indítása

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE DRÓNOK A TERRORIZMUS ELLENI MŰVELETEKBEN Global Hawk UAV felszállás előtt Felfegyverzett Reaper drón a levegőben

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE DRÓNOK A TERRORIZMUS ELLENI MŰVELETEKBEN Black Hornet - micro UAV Tarantula Hawk - mini UAV

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE MAGYAR UAV FEJLESZTÉSEK A Denevér A Szojka UAV és a földi irányító állomása

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE MAGYAR UAV FEJLESZTÉSEK Új fejlesztésű Meteor–3MA Meteor–1 az indító katapultonA Meteor–3M Lövészet előtt

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE MAGYAR UAV FEJLESZTÉSEK A BHE bemutatkozása BORA Mini-UAV Benzinmotoros Ikran

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV-k TÖRTÉNETE A pilóta nélküli repülőgépek eddigi fejlesztését három különböző irány jellemezte:  fegyverként alkalmazva, különféle pusztító eszközöket szereltek rá, helyeztek el benne és azok segítségével kívánták megsemmisíteni a szembenálló fél erőit és eszközeit;  célrepülőgépként hasznosítva a légvédelmi erők békeidős kiképzését biztosította, életszerű körülményeket nyújtva számukra;  különféle szenzorokat elhelyezve rajtuk alkalmassá tették, a levegőből történő információszerezésre és továbbításra, elősegítve ezzel a különböző vezetési szinteken a megalapozott döntések meghozatalát.

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV FELHASZNÁLÁSÁRÓL Az európai polgári és kereskedelmi UAV piac várható fejlődése (Frost & Sullivan) Az UAV világpiaci előrejelzése (Frost & Sullivan)

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV KATONAI CÉLÚ FELHASZNÁLÁSA Alkalmazásuk elkülönített légterekben.

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. AZ UAV POLGÁRI CÉLÚ FELHASZNÁLÁSA Alkalmazásuk bárhol.

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. REPÜLÉSBIZTONSÁGI MEGFONTOLÁSOK  „Flying is not dangerous…crashing is dangerous!”  „We never find the reasons…!”  „If you don’t fly…you don’t crash!”  „Gravitation is stronger then your aeroplane…!”  „Stay on the ground…!”  „If you are in trouble…don’t call me!” Ez nem elég a légiközlekedés-biztonsághoz.

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. REPÜLÉSBIZTONSÁGI MEGFONTOLÁSOK Első a biztonság!

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. NÉHÁNY JÓTANÁCS  A magyar légtérben engedéllyel, és tevékenységi jóváhagyással szabad drónt repültetni.  Használat előtt figyelmesen ellenőrizze az UAV-t alkalmas-e a repülésre!  Szemrevételezze a helyszínt, fordítson kiemelt figyelmet a körzetében tartózkodó emberekre, állatokra, akadályokra!  Győződjön meg, hogy a látási és az időjárási körülmények megfelelnek-e az UAV biztonságos használatának!  Repülés közben mindig tartsa a pilóta nélküli légi járművet látótávolságon belül!  Használja a drónt körültekintően, folyamatosan álljon készen a biztonságos „kényszerleszállás” végrehajtására!

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. NÉHÁNY JÓTANÁCS  A drónokkal tilos repülni városok, települések sűrűn lakott területei, ipari területek és szabadban tartózkodó embercsoportok felett! Ez fokozottan igaz a repülőterekre és azok ellenőrzött légtereire.  Az UAV-val ne repüljön 50 méteren belül személyekhez, embercsoportokhoz, járművekhez, épületekhez vagy szerkezetekhez!  A drón kezelője a felelős emberekkel, vagy tárgyakkal (repülőgépekkel) való összeütközés elkerüléséért!  Fényképek (videók) készítésekor tartsa be a személyiségi jogokat!  Ne feledje! Jogilag a drón kezelője felelős a repülés biztonságos lebonyolításáért! Ismerje meg a szabályozást, tanuljon, hogy elkerülje a későbbi felelősségre vonást!

Készítette: Dr. Palik Mátyás alezredes Budapest, október 20. Köszönöm a figyelmüket!