Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

FLARM: Levegőben történő összeütközés elkerülése

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "FLARM: Levegőben történő összeütközés elkerülése"— Előadás másolata:

1 FLARM: Levegőben történő összeütközés elkerülése
Szeptember 2005

2 Néhány számszerű adat Évente 20 kisgépes légi összeütközés világszerte
Minden harmadik eseményben vitorlázógép is közreműködik 50%-ban halálos kimenetel A vitorlázás közben bekövetkező halálesetek oka minden 3. esetben légi ütközés, amely a 2. leggyakoribb baleseti ok A légi összeütközéseknél lényegesen több veszélyes megközelítés Számos veszélyes megközelítés észrevétlen marad vagy nem bejelentett

3 „Termikus” légifolyosók Európában
Berlin Dusseldorf Koln Frankfurt Nurnberg Stuttgart Munich Zurich

4 „Termikus” légifolyosók Ausztriában
Stuttgart Munich Vienna Salzburg Zürich Graz „Termikus” légifolyosók Ausztriában

5 „Termikus” légifolyosók Franciaországban
St. Crépin Serres (Ohlmann) Barcelonnette St. Auban Parcours Puimoisson Vinon

6 „Nézd és kerüld el !” …. VFR alapelv

7 Az emberi látás kiváló?

8 Thermal Airways Veszélyes tereptárgyak (Svájc)

9 Horizontális előrejelzés (no selectivity)
Nur für internen Gebrauch SWX - Swiss Exchange , SWX-SWX-PRE /D PRE - Presentation German (Swiss) SWX - SWX Swiss Exchange 1 00 A Entwurf Horizontális előrejelzés (no selectivity)

10 Horizontális előrejelzés (highly selective)
Nur für internen Gebrauch SWX - Swiss Exchange , SWX-SWX-PRE /D PRE - Presentation German (Swiss) SWX - SWX Swiss Exchange 1 00 A Entwurf Horizontális előrejelzés (highly selective)

11 Vertikális előrejelzés / Totál energia
Nur für internen Gebrauch SWX - Swiss Exchange , SWX-SWX-PRE /D PRE - Presentation German (Swiss) SWX - SWX Swiss Exchange 1 00 A Entwurf Vertikális előrejelzés / Totál energia min sebesség max sebesség gyors min sebesség max sebesség lassú

12 Repülési helyzetek vitorlázás közben
Szituáció szemből oldal irányból spirálozás / egyenes vonalú repülés ellentétes irányú spirálozás Spirálozás egy termikben + -- + - - + Pilóta ++ + ++ ++ - ++ FLARM

13 A rendszer története Az ötlet régi: GPS + Rádióadó = ADS-B
A fejlesztéssel kapcsolatos egyeztetések 2001-ben kezdődtek A rendszer közvetlen fejlesztése 2003-ban kezdődött A termék első bemutatkozása 2004 elején az IGC és EGU bevonásával 2004 közepére már 450 eladott és leszállított egység, főleg Svájcban A termék elterjedése 2005 szeptemberéig: Németország >1200 Ausztria >500 Svájc >1100 Franciaország >100 Olaszország >100 Dél-Afrika Egyéb >100

14 Technikai adatok Kis méret: 11 x 7.5 x 2.5 cm Könnyű felépítés: 125 g
Alacsony áramfelvétel: V Rugalmas feszültéség tartomány: V Minimálisra szorított ár: € 540 Rádio: <1%, 10 mW, SRD-f Engedélyt nem igényel Apró: külső kijelző 2.5 x 5 cm Prktikus: két M5-ös csavarral rögzíthető Hasznos: NMEA-kimenet, amely figyelmeztetést is tartalmazza, repülési adatrögzítő Biztonságos: jól látható kijelző, a plexin nem tükröződő borítás

15 Teljesítmény 3D-s 30 másodperces útvonal előrejelzés különböző totálenergia és repülési módok szerint szelektív figyelmeztetés repülőgépre és tereptárgyra az előrejelzés másodpercenkénti újraszámítása és sugárzása 2 km hatótávolság hatótávolságon belül egyidejűleg max. 50 repülőgép kezelése repülési adatrögzítő (logger), IGC tanúsítvány nélkül SeeYou Mobile, PocketStrePla, GPS-LOG, WinPilot és más programok által értelmezhető adatátvitel

16 MÜNSTER-SCHWEIZ

17 Repülés közben 3 vitorla termikel. A külső Flarm kijelző egy azonos magasságban lévő vitorlázógépet jelez (= nincs up/down jelzés) 2 óránál. A jelzés csak “forgalmat jelző informácion” (=nincs csipogás, nincs villogás, nincs veszély). A két vitorla közül csak a jobb oldali van felszerelve Flarmmal, a közelebbi sajnos még nem. A Flarm egy DG műszerfalára szerelve, éppen egy hátsó magasabban jobbról várható forgalmat jelezve

18 A svájci mentőhelikopterek Flarmmal felszerelve

19 2 Flarmmal felszerelt vitorlázógép repülési adatainak elemzése Omarama felett(Új-Zéland)
OHAU RANGE ZK-GTK (LS8) Terry Jones N 34 másodperccel a lehetséges ütközés előtt 2.5km távolság 56ft magasság különbség 145kts relatív földfeletti sebesség (75m/s) ZK-GLP (LS3a) Wes McIver

20 2 Flarmmal felszerelt vitorlázógép repülési adatainak elemzése Omarama felett(Új-Zéland)
t-34, 2.5km, 1. Figyelmeztetés t-18, 1.3km, 1st Alarm t-12, 820m, 2. Figyelm. t-10 t-10, 660m, manőver kezdete t-6 t-6, 400m, 3. Figyelm. t0 t0, 170m, A min. megközelítés mértéke

21 A FLARM készülék hátoldala
6 / 8 Pol NMEA 12V 4 / 6 Pol Display Antenna Külső GPS antenna 2.5m kábellal Külső áramforrás 12VDV / 60 mA; A táp és adatkábel az FAI/IGC szabványnak megfelelő A külső kijelzőnek külön csatlakozója van

22 A FLARM elhelyezése egy vitorlázógépben
BRUGG-SCHWEIZ

23 Frontside FLARM 2005

24 Állapot kijelző FLARM 2005  - fény
Receive: VILÁGÍT amikor másik gép jelzését fogja a hatótávon belül, ehhez GPS-OK jel szükséges Send: VILÁGÍT amikor a saját pozíció sugárzása aktív, ehhez GPS-OK jel szükséges GPS: VILÁGÍT amikor a GPS rendben működik, bekapcsoláskor 1-3 percig villog a műholdak összeszedése alatt Power: VILÁGIT amikor az áramforrás 8.5V felett van Nyomógomb: Rövid lenyomás a hangerőt változtatja (hangos, közepes, halk, néma); gyors dupla lenyomás az üzemmódot váltja (Közelben lévő gépek jelzése vagy Csak vészjelzés); 2 másodperces lenyomás némítja a kijelző csipogását 3 percre

25 OHAU RANGE

26 Forgalom – veszély kijelző FLARM 2005  - fény Horizontális
A kijelző egy képzeletbeli nagygép kabinjának szélvédőjét stilizálja… A világító LED-ek száma a veszély fokozatát jelzi = az ütközésig hátralévő idő, nem a távolság A veszélyt a LED-ek villogása és csipogás is jelzi A környező forgalmat a LED-ek folyamatos világítása jelzi (=nem villog) csipogás nélkül

27 OMARAMA OHAU RANGE

28 A két gép közötti hegytakarás?
0km 0.5km 1km 0km 0.5km 1km

29 Ejtőernyősök? Sitterdorf (Switzerland) 2003

30 Forgalom – veszély kijelző FLARM 2005  - fény Vertikális

31 Folyamatosan bővülő veszélyes tereptárgy adatbázis

32

33 Forgalom – veszély kijelző FLARM 2005  - fény Veszélyes tereptárgyak jelzése
A veszélyes tereptárgy jelző funkció speciális LED kombinációkat használ, a tárgyak iránya a kiterjedésük miatt nehezen meghatározható Ennek következtében sem horizontális, sem vertikális irányt nem jelez a készülék Szintén három veszély jelzési fokozat van a hátralévő idő függvényében. A kijelző villog és csipog. A veszélyes tereptárgy adatbázis az adat csatlakozón keresztül frissíthető.

34 Mérete: 25x50x5mm A műszerfalon csak egy 16x16mm luk szükséges
Külső kijelző Mérete: 25x50x5mm A műszerfalon csak egy 16x16mm luk szükséges

35 Ha nem vállaljuk fel a rendszer beépítésének kockázatait, akkor soha sem fogjuk élvezni előnyeit….


Letölteni ppt "FLARM: Levegőben történő összeütközés elkerülése"

Hasonló előadás


Google Hirdetések