KÖZIGAZGATÁSI SZAKVIZSGA ÁLTALÁNOS KÖZIGAZGATÁSI ISMERETEK I. modul: A központi állami szervek rendszere A diasor hatályosítását elvégezte: Dr. Tóth Zoltán.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A k özponti állami szervek rendszere. Magyarország Alaptörvénye Az ország alaptörvénye Formai szempontból: a jogforrási rendszer csúcsa, különös eljárási.
Advertisements

Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
A területi államigazgatás és a helyi önkormányzatok együttműködésének Hajdú-Bihar megyei tapasztalatai.
Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Közjogi és önkormányzati rendszer
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Tájékoztató a Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal munkájáról december 10. Készítette: dr. Morvay Klaudia jegyző.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
A környezet és természetvédelem állami feladatai és szervezeti rendszere, az önkormányzatok környezetvédelmi feladatai.
Az önkormányzati igazgatás
Autonóm államigazgatási szervek Önálló szabályozó szervek
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Központi államigazgatási szervek Kormány alá rendelt szervek
Hatályosította: Dr. Erdős Csaba
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Az agrár-szakigazgatás szervezeti rendszerének változásai 2017-től
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
A nemek közötti egyenlőség Magyarországon
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Összeállította: Horváth Józsefné
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
1993-as közoktatási törvény
Bevezetés a jog- és államtudományokba
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Semmisség Nappali tagozat Győr 2016.
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Az állam és a piacgazdaság
Állampolgári jogok és kötelességek
A gyermeki jogok érvényesítése
Belügyi Rendészeti Ismeretek
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Az állami tulajdonú társaságok számvevőszéki ellenőrzésének tapasztalatai Előadó: dr. Nagy Imre felügyeleti vezető Budapest, szeptember 27.
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Hatályosította: Dr. Erdős Csaba
AZ ÁKR. ÉS AZ ÜGYÉSZI FELHÍVÁS, FELLÉPÉS
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

KÖZIGAZGATÁSI SZAKVIZSGA ÁLTALÁNOS KÖZIGAZGATÁSI ISMERETEK I. modul: A központi állami szervek rendszere A diasor hatályosítását elvégezte: Dr. Tóth Zoltán József (2013)

Az ország alaptörvénye Formai szempontból: a jogforrási rendszer csúcsa, különös eljárási rendben alkotják. Tartalmi szempontból: gazdasági és társadalmi rendre, állam- és kormányformára, alapvető jogokra és kötelezettségekre,. állami szervek egyes típusainak szervezetére és működésére vonatkozó legfontosabb szabályokat foglalja magában.

KORSZAKJELLEMZŐK 1946 előtttörténeti alkotmány:  1222 Aranybulla  Werbőczy Hármaskönyve – Szent Korona-tan  évi törvények évi I. tv. A köztársasági államformáról: alkotmányos alaptörvény évi XX. tv évi XXXI. tv.: jogállamiság január 1.Magyarország Alaptörvénye (2011. április. 25.)

Emberi léthez kapcsolódó jogok Állampolgári jogok minden embert megillető veleszületett elidegeníthetetlen jog csak az adott állam polgáraira értelmezhető

 Alaptörvény – alkotmány  Sarkalatos törvények  Törvények  Nemzetközi dokumentumok

Első generációs jogok: egyenlőségi szabadságjogok Második generációs jogok: gazdasági, szociális, kulturális jogok Harmadik generációs jogok: a fejlődéshez, békéhez, egészséges környezethez való jogok, betegjogok, fogyatékosok jogai

 Együtt említik az élethez való joggal, az Alkotmánybíróság általános személyiségi jognak, szubszidiárius alapjognak tekinti, az egyenlőségi illetve személyhez fűződő jogokkal összekapcsolva.  Nevesített részjogosítvány: önazonosság, önrendelkezés, magánszféra védelme.

 Általános egyenlőségi tétel: Magyarország biztosítja minden személy számára az emberi, illetve az állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés nélkül.  A hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.  Magyarországon minden ember jogképes.  A bíróság előtt mindenki egyenlő.  A hátrányos megkülönböztetés tilalma nem abszolút.  A pozitív diszkrimináció nem alkotmányellenes.  Az önkényes, ésszerű indok nélküli megkülönböztetés alkotmányellenes.

 A többségi nemzetbe olvasztó politika, szegregáció, áttelepítés tilalma.  Speciális szempontok figyelembe vételének kötelezettsége.  Alapvető jogok biztosa és helyettese és kisebbségi önkormányzatok.  Nemzetiségek képviseletének megteremtése az országgyűlésben.

 Magzati élet védelme:  magzati élet védelme ↔ anya önrendelkezési joga  „a magzat életét a fogantatástól kezdve védelem illeti meg” Alaptörvény II. cikk.  Halálbüntetés eltörlése  Eutanázia  Aktív – tilos  Passzív

 Magyarország elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez.  Kiemelt rendelkezések az Alaptörvényben.  Alkotmánybíróság – köteles az állam a garanciát biztosító intézmények kialakítására, valamint az elért környezeti szint megóvására.  Külön törvény rendelkezik a környezet védelméről.

 bíróság előtt mindenki egyenlő  független és pártatlan bíróság, nyilvános tárgyalás  ártatlanság vélelme  hallgatás joga  nullum crimen et nulla poena sine lege elve,  jogorvoslathoz való jog  védelem joga

A személyes szabadság egyik nevesített alakzata. Napjainkban a migrációs jogokhoz kapcsolódik a szabályozása. Korlátai:  büntetőjog  közbiztonság  közerkölcs  egészségügyi

 A modern állam a funkcióinak növekedése és változása miatt az állampolgárok egyre több adatát gyűjti.  Reális veszély az adatokkal való visszaélés, az adatok összekapcsolása.  Szükséges a személyiségi autonómiát képező adatvédelem és az állam szükségletének az összehangolása.

 Magánlakás:  Be. – házkutatás – hatóság határozata alapján (kivéve bűncselekmény megakadályozása)  Rendőrség, nemzetbiztonsági szolgálatok  Levéltitok:  Fogvatartottak levelezése  Postai küldemények

 Az egyház az államtól elválasztva működik.  Vallás, meggyőződés miatt sem hátrány, sem előny nem keletkezhet.  Állami nyilvántartás tárgya nem lehet.  Szabadon gyakorolható.  Szülő dönt az erkölcsi, vallási nevelésről.  Vallásgyakorlás lehetőségének biztosítása szociális, egészségügyi, gyermekvédelmi és bv. intézetekben, katonaságnál.

Alaptörvény szerint mindenkinek joga van törvényben nem tiltott szervezetet létrehozni, DE  nem valósíthat meg bűncselekményt,  politikai célú fegyveres szervezet nem alapítható,  kizárólag gazdasági céllal nem hozható létre. Az Alaptörvény elismeri a békés gyülekezés jogát és biztosítja annak szabad gyakorlását.

 A vélemény terjesztése, a sajtó hozzáférhetősége, tárgyi előfeltételek biztosítása.  Nem csak egyéni szabadságjog garanciája, hanem demokratikus biztosíték – a tájékoztatáshoz való jog garanciája.  „Médiaalkotmány”

 Alaptörvény IX. cikkből (szabad véleménynyilvánítás, közérdekű adatok megismerése), következik a demokratikus közvélemény biztosításának állami kötelessége.  A szabad véleménynyilvánítási jog nem csak alapvető alanyi jog, hanem e jog intézményes oldalának az elismerése, a demokratikus politikai nyilvánosság biztosítása a modern jogfelfogás szerint.  Korlátozható, de csak igen kevés joggal szemben kell engednie.

 A véleményt annak érték- és igazságtartalmára tekintet nélkül kell védeni.  Nem terjed ki valótlan tények közlésére, ha a közlő ezzel tisztában van, vagy kellene, hogy legyen az egyenlő a tények meghamisításával.  Speciális vonatkozások:  gyűlöletre uszítás bűncselekmény,  képviselők mentelmi joga, közszereplőkkel szembeni kritika tágabb határai.

 Alaptörvény  a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú,  magyar állam tulajdona nemzeti vagyon, kizárólagos tulajdonának, gazdasági tevékenységi körének körét törvény határozza meg,  az állam tiszteletben tartja az önkormányzat tulajdonát.  Alkotmánybíróság  alkotmányos alapjog, de abszolút védelem csak a személyiségi jogoknak  tulajdonformák megkülönböztetésének tilalma, közösségi tulajdon szigorúbb büntetőjogi védelme alkotmányellenes.  Kisajátítás: csak közérdek esetén, kártalanítás mellett.

 Érdekvédelmi eszköz + egyesülési jog, munkatörvénykönyv.  Előtte egyeztetés, egyeztető eljárás sikertelensége feltétel.  Jogellenes: nem gazdasági, szociális érdek, alkotmányellenes cél, kollektív szerződést sért, a konfliktus bírósági útra tartozik (jogszerűség megítélése munkaügyi bíróság hatásköre).  Korlátozható jog (igazságszolgáltatás), minimális szolgáltatás.

Alkotmány:  jogszabályok megtartásának kötelessége;  közterhekhez való hozzájárulás kötelessége;  honvédelmi kötelezettség;  tankötelezettség;  gondoskodás;  hozzájárulás a közösség gyarapodásához a közösségi feladatok ellátásához;  környezeti károk helyreállításának kötelessége, annak költségeinek viselése;  a természeti erőforrások, a nemzet közös örökségének védelme;  törvényes fellépés a hatalom erőszakos megszerzőivel, kizárólagos birtokosaival szemben.

 Az Országgyűlés meghatározása az Alaptörvényben  Az Országgyűlés feladat- és hatáskörei:  Törvényalkotás,  parlamenti ellenőrzés,  egyéb hatáskörök.  Az alakuló ülés

 Elnök, alelnökök, jegyzők  Házbizottság, Házszabály  Bizottsági rendszer  Frakciók  Parlamenti apparátus

 Szabad mandátum  Mentelmi jog:  felelőtlenség  sérthetetlenség  Összeférhetetlenség:  hivatali  gazdasági  méltatlansági

 Kormányzati tevékenység  a Kormány feladat- és hatáskörei  a Kormány létrejötte, megbízatása  miniszterelnök megválasztása, kormányprogram, miniszterek kinevezése  a Kormány megbízatásának megszűnése  konstruktív bizalmatlansági indítvány, bizalmi szavazás

 A köztársasági elnök alkotmányos helyzete  Az államfő feladat- és hatásköre, ellenjegyzés  Az államfő és az Országgyűlés viszonya  Az államfő és a Kormány viszonya

 Az államfő megválasztása  A megbízatás megszűnése  A köztársasági elnök jogállása:  mentelmi jog  összeférhetetlenség  jogi felelősség

 Az igazságszolgáltatási tevékenység, az igazságszolgáltatás alkotmányos alapelvei  Bírósági szervezet, helyi bíróság (járásbíróság 2013-tól), megyei törvényszék, közigazgatási- és munkaügyi bíróságok Ítélőtábla, Kúria  A Kúria, a Kúria elnöke  A bíróságok igazgatása, OBH, OBT

 Bírói függetlenség  A bírók kinevezése  Összeférhetetlenség  Mentelmi jog

 Nyomozás, felügyelet a nyomozás felett.  A vád képviselete.  Felügyelet a büntetés végrehajtása felett.  Ügyészség közérdekvédelmi feladatai:  ügyészi törvényességi felügyelet;  részvétele peres és nem peres eljárásban;  szabálysértési ügyek;  szervezetekkel kapcsolatos ügyészi feladatok  Az ügyészség szervezete, legfőbb ügyész  Az ügyészek jogállása  Az ügyészség feladat- és hatásköre

 A jogintézmény kialakulása  Az ombudsman megválasztása, jogállása  A biztos és helyetteseinek feladat- és hatásköre  Az ombudsman intézkedései  A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság

 Az alkotmánybíráskodás kialakulása, formái  Az Alkotmánybíróság feladat- és hatáskörei  Előzetes normakontroll  Utólagos normakontroll  Bírói kezdeményezés egyedi normakontroll eljárás iránt  Nemzetközi szerződésbe ütközés vizsgálata  Alkotmányjogi panasz  Hatásköri összeütközés  Alkotmányértelmezés  Egyéb

 Az Alkotmánybíróság szervezete, az AB elnöke  Az alkotmánybírók jogállása  Az alkotmánybírók megválasztása  Függetlenség, mentelmi jog, összeférhetetlenség  A tisztség megszűnése

 Az ÁSZ hatáskörei  Az ÁSZ szervezete, eljárása  A számvevőszéki vizsgálat:  Törvényesség  Eredményesség  Célszerűség

 Helyi önkormányzás – önkormányzati autonómia  Önkormányzati jogok  Az önkormányzatok és más közhatalmi szervek kapcsolata

Kiindulópont:a hatalommegosztás elve Kiindulópont: a hatalommegosztás elve  A törvényhozás és a közigazgatás  Az igazságszolgáltatás és a közigazgatás  Az államfő és a közigazgatás

Sajátosságai:  legnagyobb szakigazgatási rendszer;  a közigazgatás igazgatási tevékenysége az egész társadalomra kiterjed;  egyes tevékenységeit közhatalom birtokában látja el (pl. jogszabályt alkot, hatósági jogalkalmazást végez);  a jogállamiság követelményének mindenkori érvényre juttatása.

A közhatalmi tevékenységek:  Jogalkotás,  hatósági jogalkalmazás. A közvetlen igazgatás körébe sorolható tevékenységek:  Szervezetirányítás;  belső igazgatás;  gazdálkodás;  materiális tevékenység;  nem közigazgatási jogi, hanem más jogág által szabályozott tevékenységeket.

 A minőségi és mennyiségi munkamegosztás  Az ország gazdasági viszonyai  Belpolitikai viszonyok  Külpolitikai tényezők  Igazgatási törvényszerűségek:  a horizontális (mellérendeltség) és a vertikális (alá- fölérendeltség) tagozódás  a centralizáció (központosított) - decentralizáció (nem központosított) aránya és mértéke  A földrajzi adottságok, a közlekedési viszonyok, a történelmi hagyományok, tradíciók

 A közigazgatási szerv jogképességének elemei  Az önálló és a nem önálló közigazgatási szervek

A közigazgatási rendszer államigazgatási és önkormányzati igazgatási alrendszerekre osztható. Államigazgatási szervek illetékesség szerinti tagozódása:  Központi szervek  Területi szervek

A Kormány munkáját segítő szervek:  a kormánybizottságok;  kabinetek;  egyéb tanácsadó testületek;  kormánybiztos;  miniszterelnöki biztos;  Miniszterelnökség.

 Feladatai  Államtitkár, közigazgatási államtitkár, helyettes államtitkár, miniszteri biztos  A minisztérium szervezeti és működési szabályzata  Szervezete

Kormányhivatalok:  a Központi Statisztikai Hivatal,  a Magyar Energia Hivatal,  az Országos Atomenergia Hivatal,  a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala  a Nemzeti Adó- és Vámhivatal. Központi hivatalok: Taxatív felsorolásukat nem tartalmazza jogszabály. Központi hivatalok például:  Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság,  Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat vagy  Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság.

 Általános hatáskörű területi államigazgatási szervek:  a fővárosi és megyei kormányhivatalok,  Az általános hatáskörű területi államigazgatási szerv helyi szerve a járáshivatal.  Ágazati feladatokat ellátó, azaz különös hatáskörű területi és helyi államigazgatási szervek.

 Autonóm jogállású államigazgatási szervek:  a Közbeszerzések Hatóság,  az Egyenlő Bánásmód Hatóság,  a Gazdasági Versenyhivatal,  a Nemzeti Adatvédelmi és Információs Hatóság.  Önálló szabályzó szervek:  a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete,  a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság.

 A helyi önkormányzás joga  A helyi önkormányzatok feladatai:  Kötelező  Önként vállalt  Hatósági jogkör

MÖtv.-ben nevesített társulási formák (2013-tól):  társult képviselő-testület  közös önkormányzati hivatal

 A helyi képviselő-testület és szervei:  polgármester  alpolgármester  a képviselő-testület bizottságai  településrészi önkormányzat  Jegyző  A képviselő-testület hivatalaként: polgármesteri hivatal  Körjegyzőség (2013-tól: közös önkormányzati hivatal)

 Települési önkormányzatok:  község  város (2013-tól: járásszékhely város, város)  megyei jogú város (2013-tól: megyeszékhely város, valamint az OGY által az új MÖtv. hatálybalépéséig megyei jogú várossá nyilvánított város)  a főváros és kerületei  Területi önkormányzat:  megyei önkormányzat

Az önkormányzat saját tulajdonnal rendelkezik, bevételeivel önállóan gazdálkodik és saját felelősségére vállalkozhat.

 saját bevételek,  átengedett központi adók,  más gazdálkodó szervektől átvett bevételek,  központi költségvetési normatív hozzájárulások és  támogatások.

 A köztestület fogalma  A köztestületek fajtái:  Szakmai kamarák,  Gazdasági kamarák,  Gazdasági igazgatási feladatokat ellátó Köztestületek,  Egyéb köztestületek.

 Közigazgatási aktusok  A közigazgatás tényleges cselekményei:  az igazgatási cselekmények  egyes nyilvántartási és regisztratív cselekmények  reálcselekmények  materiális cselekmények  A közigazgatás más jogágba tartozó cselekményei

 A hatósági aktusok:  hatósági határozat  szakhatósági hozzájárulás  hatósági intézkedés  eljárást kezdeményező  A közigazgatási szervezetrendszer működése során kibocsátott aktusok:  hierarchikus irányítási aktusok  belső vezetési aktusok  hierarchián kívüli irányítási aktusok  együttműködési aktusok  Közintézeti aktusok  Közigazgatási szerződések (speciális típus: hatósági szerződés)