Táncos, zenei anyanyelvünkről, a drámapedagógiáról A stílus kérdései a nyelv-és nemzetstratégiában. 2015. 09. 23. ELTE BTK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
Program fejlesztés az óvodai nevelés kompetenciaterületén
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az Én Belső Szín-Házam Inkluzív pedagógia, drámapedagógia és színházi tevékenység fogyatékkal élő célcsoportokkal Budapest, 2012.május 14. MESÉT MÁSKÉNT.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Fejlesztési koncepció
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
NEVELÉSELMÉLET.
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Integráló iskolák a közoktatásban
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Ének-zene, énekes játék…, és amit egy ilyen helyzetben érdemes elmondani! Óvodával…, annak zenéjével foglalkozni nem mellékes kis kérdés…, országépítés!
A kézművesség történeti áttekintése A hagyomány szerepe előadó: Bangó Aliz.
Szeretettel köszöntöm
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc (2012!)
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Összeállította: Szabó Ilona
A játékok ezer arca Készségfejlesztési lehetőségek a népi játékok segítségével Zsótér Boglárka Gavallér-Kormos Rebeka Budapest, május 7. 1.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Barcsák Marianna - KPSZTI
A pszichológiai mérés alapjai
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
„Referenciaintézmény kialakítása a II
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A szocializáció folyamata
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
Határtalan Egészségnevelés Lehetőségei Program
egy kiváló tudós gazdag életművéről
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Táncos, zenei anyanyelvünkről, a drámapedagógiáról A stílus kérdései a nyelv-és nemzetstratégiában ELTE BTK

Bevezetés  Az archaikus paraszti közösség embere a hagyomány védelmében állt. E hagyomány biztos értékrendet adott, fogódzókat, támpontokat biztosított.  „A népköltészet fő témái az ember sorsproblémái köré sűrűsödnek. Arról beszélnek képi nyelven, hogy az ember hogyan élhet harmóniában Istenével, a világgal, önmagával és embertársaival. Közönséges, hétköznapi jelentésű szavak és dolgok utalnak a legelvontabb kérdésekre. [ … ] A népi kultúrában e tematizálás egyik fő megjelenési közege a játék” (Gazda, 2009, 6), a táncos- zenei anyanyelv átadásának természetes közege.

Táncos, zenei anyanyelvünk  Kodály Zoltán ( ) világszerte elismert zenepedagógiai módszere a népzenén alapul: a zenetanulás kiindulópontja zenei anyanyelvünk (a népzene), mert ez teszi lehetővé az anyanyelv és a zenei anyanyelv azonos időben történő elsajátítását, az alapvető zenei törvényszerűségek megismerését.  A táncos tudás, a tánctanulás kiindulópontja a táncos anyanyelvünk (a néptánc).  A népi mondókáknak és az énekes gyermekjátékoknak az óvodai nevelésben játszott fontossága a zenepedagógiában, Kodály tevékenységének köszönhetően vált elfogadottá.

 A mondókák és énekes-táncos nyelvi játékaink megőrzése és továbbadása természetesen anyanyelvünk szempontjából is fontos, hiszen a nyelv tárgyi és szellemi örökségünk megőrzésének és továbbfejlesztésének köztudottan legfontosabb eszköze.  Az alapfokú zeneoktatás módszertani alapjait Forrai Katalin ( ) rakta le. Mivel a kisgyermek fő tevékenysége és tanulási módja a játék, az óvodai tanterv anyagát a gyermek testi és értelmi fejlettségének megfelelően kiválasztott mondókák és énekes népi játékok kell képezzék.  ölbéli játékok, állítgatók, jártatók, sétáltatók, táncoltatók, guggolás, taps, körjátékok, kapus és hidasjátékok, stb. Katalin Forrai

 A néptáncpedagógia ugyancsak Forrai Katalin nyomdokain haladt tovább.  A táncházmozgalomban és a táncművészetben a gyermektánc-oktatási módszerek kidolgozói – Foltin Jolán (1989, 2007), Tímár Sándor (1999), valamint tanítványaik és követőik (Budainé Balatoni Katalin, 2011) – munkásságának köszönhetően a magyar népi gyermekjáték-hagyomány kisgyermekek zenei és táncos nevelésében, ritmusérzékük, hallásuk, mozgásuk, esztétikai érzékük fejlesztésében (is) évtizedek óta fontos szerepet játszik.  E területen szintén elsősorban a hangzásra és a mozgásra, a gyermek testi és értelmi fejlettségének megfelelő egyszerű ritmus - dallam - szöveg - mozgás egységére helyezik a hangsúlyt.  A hagyományos folklór-alkotások (mondókáink, énekes-táncos népi játékaink, népdalaink, mítoszaink és meséink) szimbolikus kódrendszert őriznek.

A táncos/zenei anyanyelvünk elsajátításának problematikája  A magyar táncnyelvet ismerő/”beszélő” hol és hogyan tanulja meg, sajátítja el a táncos anyanyelvet? Avagy: anyanyelvünk-e a magyar táncnyelv?  Elsajátítás természetes közegben:  csecsemőkkor, gyermekkor  szülők, nagyszülők  környezet  ahol a gondolatainkat a legkönnyebben képesek vagyunk kifejezni  Elsajátítás „mesterséges” közegben:  oktatási intézmények (óvoda, iskola, népművészeti iskola)  speciális pedagógia foglalkozások (ringató, szakkör, tábor)  táncegyüttes/egyesület

Miért fontos elsajátítani? A tánc, az antropológiai értelemben vett mozgás a fizikai, szellemi, erkölcsi nevelés, a személyiség egészséges és eredményes fejlődésének és kibontakozásának kiváló, hatékony eszköze. Anyanyelven történő természetes boldogulás.  mozgáskoordináció, mozgáskészség, állóképesség, kondíció;  szenzomotoros készség és képességek – rimtusérzék, plasztika, dinamika, stb.  társadalmi integráció, szocializációs kapcsolódás, önkifejezés;  nevelés, magatartás, stílus;  egyéniség, egészséges önbizalom, „kiállás”, attraktivitás, improvizációs készség,  egyéni megnyilatkozás és szóbeli kifejezőkészség (oralitás, nyelvhasználat).  A nemzeti, etnikai, lokális azonosságtudat reprezentatív szimbóluma, erősítésének eszköze;  hagyományőrzés, szellemi kulturális örökségvédelem.

 A tánc és zene, mint nyelvi eszköz, az általa közvetített információk tekintetében sokkal tömörebb a beszédnél. A népi játék a mozgás, a zenei hatások és az érzelmi motiváció tekintetében integráló, komplex fejlesztő eszközrendszer (Kun, 2012, ).  Ezért a táncot hasznosan alkalmazhatjuk a gyermekekkel való játékos fejlesztő, drámapedagógiai, illetve pszichológiai foglalkozások során, hiszen az ének, zene, a mozgás megkönnyíti a gyermek önkifejezését.  Mint Budainé (2015) rámutat, a népi játék a paraszti kultúrában olyan tanulási folyamatot jelenített meg, amely a játékélményen keresztül biztosította a szükséges készség- és képességfejlesztő ismeretközvetítő fejlődés lehetőségét. „…ami valaha természetes közegében tudattalan tanulási folyamatként volt jelen a gyermekek életében, az ma sokszínű, kimeríthetetlen pedagógiai eszköztárként alkalmazható”.

”Táncoljatok, táncoljatok, különben elvesztek….„ /Pina Bausch ( ) ars poetica-ja/ II. Zabola Népzene és Néptánctábor augusztus Zabola

Felhasznált irodalom  Bali János (2012): Gondolatok Korzenszky Klára: Szerelemcsütörtök, dobszerda c. CD-je (FolkEurópa Kiadó, 2012) kapcsán.  Budainé Balatoni Katalin (2011): Így tedd rá! + CD - Táncos mozgásfejlesztés az óvodában óvó- és táncpedagógusok részére. Ráckeve;  Budainé Balatoni Katalin (2015): Tüzet viszek, lángot viszek minden ember látja, Aki meg nem látja, az is kukucskálja! A népi játék mint a legkorszerűbb, leghatékonyabb és legértékesebb pedagógiai eszköz oktatáshoz, neveléshez, fejlesztéshez.  Foltin Jolán (1989): Szállj elő zöldág (Játék és tánc gyermekeknek I.) Országos Közműv. Központ, Atticus, Budapest;  Foltin Jolán - Tarján T. Katalin (2007): Játék és tánc gyermekeknek. Hagyományok Háza Budapest;  Forrai Katalin (1974): Ének az óvodában. Zeneműkiadó, Budapest;  Gazda Klára (2009): A népi játékok tisztaság-képzetei Kútfő. V (9-10.);  Kodály. Zoltán (1951): Magyar Népzene Tára. Bartók Béla és Kodály Zoltán (szerk.). I. Gyermekjátékok. Kerényi György (szerk.) Akadémiai, Budapest Előszó, XIV.;  Korzenszky Klára (2012): Szerelemcsütörtök dobszerda CD. Kiadvány;  Kun Katalin (2012): Alapkészségek fejlesztési lehetősége a népi játékok és a néptánc tanításával Tudásmenedzsment a Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Karának periodikája, XIII/1.;  Szőcs István (1972): Halandzsa-e az Antanténusz? Utunk, Kolozsvár ;  Tánczos Vilmos (2007): Szimbolikus formák a folklórban. Kairosz, Budapest;  Tímár Sándor (1999): Néptáncnyelven. Püski. Budapest