Farkasné Egyed Zsuzsanna 2016. „ És monda Isten: Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra; és uralkodjék a tenger halain, az ég madarain,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport
Óvoda.
Szülői elégedettség mérés eredménye
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
A munka, mint teremtettségünk része Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) Próbaidős tag KÁTÉ 2010/ 5. rész.
férfivá és nővé teremtette őket.
Mózes I. könyve 1. rész    Szent Biblia alapján (Károli fordítás)
Kompetencia alapú óvodai programcsomag
Napocska Napköziotthon
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TAPASZTALATAIM A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRÓL MŰVELTSÉGTERÜLET SZOCIÁLIS ÉLETVITEL ÉS ÉLETMÓD KÉSZÍTETTE: VARGA GABRIELLA GÁRDONYI GÉZA ÁLTALÁNOS ISKOLA.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Istennek a teremtés munkáiból való dicsérete
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Mózes 1. könyve A termtésről
Katica csoport Október Tűz modul
Adventi hírnök: friss fenyőág, Lobog az első gyertyaláng
ISTEN hozott köztünk!.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Nevelés és nevelői attitűdök
Készítette: Jon A. Palmer
Készítette: Jon A. Palmer
Korai tehetségnevelés
Fenntarthatóság és káoszelmélet
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Mert ha az egynek bűn(be)esése folytán a halál uralomra jutott az által az egy által, sokkal inkább uralkodnak majd az életben az egy Jézus Krisztus által.
Körlánc Egyesület.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Az óvodai tevékenységterv
A szülői példa jelentősége az utódok életében
TEREMTÉS Dunaújvárosi Evangélikus Gyülekezet október Ács Sándorné agrármérnök.
PROGRAM.
ÚT AZ ÖRÖKÖS ZÖLD ÓVODÁHOZ
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Óvodai környezeti nevelési program megvalósításának tapasztalatai a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság és Újbuda Önkormányzat közötti együttműködésben.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
„A Zöld Óvoda megvalósult gyakorlata”
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
Zsoltárok 104:24 „ Mily számtalanok a te m ű veid, Uram! Mindazokat bölcsen alkottad meg, és betelt a föld a te gazdagságoddal.”
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Budapest, A „fenntarthatóság” alappillérei Környezetvédelem Társadalom Gazdaság Megvalósulásának alapvető feltétele a szemléletváltás.
 Nógrádmarcal Nógrád megyében, Balassagyarmattól 10 km-re található zsák település  A Cserhát hegység északi nyúlványának szélén, az Ipoly völgyének.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A dajka a nevelés folyamatában
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Nem mond le rólad, vissza fogad téged
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Isten hozott, hogy megáldjon!
Szeretettel köszöntjük
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
A teremtő és gondviselő Atya
VALLÁSOS ÉS ERKÖLCSI NEVELÉS A KATOLIKUS ÓVODÁKBAN
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
NEM JÓ AZ EMBERNEK EGYEDÜL? HÁZASSÁG.
Előadás másolata:

Farkasné Egyed Zsuzsanna 2016

„ És monda Isten: Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra; és uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, a barmokon, mind az egész földön, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon… És megáldá Isten őket, és monda nékik Isten: Szaporodjatok és sokasodjatok, és töltsétek be a földet és hajtsátok birodalmatok alá; és uralkodjatok a tenger halain, és a földön csúszó-mászó mindenféle állaton” (1Móz 1:26, 28).

Mivel a Teremtő önmagához hasonlónak teremtette az embert, Ő a mi példánk, vegyük szemügyre tehát először azt, hogyan viszonyul az alkotásaihoz. "Aki elbocsátja a forrásokat a völgyekbe, hogy folydogáljanak a hegyek között, hogy megitassák a mező minden állatát... Aki füvet sarjaszt a barmoknak és növényeket az emberek hasznára, hogy eledelt vegyenek a földből..." (Zsoltárok 104, 10–11, 14)

Isten ismeri a teremtményei szükségleteit, és gondoskodik róluk. Nála mindennek célja van. "Ez a nagy és széles tenger! Itt vannak benne a megszámlálhatatlan csúszómászók, apró állatok, nagyokkal együtt. Mindazok Tereád néznek, hogy megadjad eledelüket alkalmas időben." (Zsoltárok 104,25, 27) Nem véletlenek lánca az élet, hanem Valaki a kezében tartja, átlátja a dolgokat. Jézus Krisztus szavai csengenek a fülünkbe: "Két verebet meg lehet venni egy kis fillérért, és egy sem esik azok közül a földre a ti Atyátok (tudta) nélkül." (Máté 10, 29)

A bűn azonban mindezt elrontotta. A vízözön után módosította rendeletét az Úr: " Töltsétek be a földet. Féljen és rettegjen tőletek a föld minden állata, az égnek minden madara, minden, ami nyüzsög a földön, és a tenger minden hala kezetekbe adatott, minden mozgó állat, amely él, hogy legyen nektek eledelül, amint a zöld füvet, nektek adtam mindazokat." (I. Mózes 9, 1–3)

A Biblia az ember bűnének büntetéseként mutat rá a természet hanyatlására, de ezt nem Isten idézi elő, hanem csak hagyja beérni tetteink gyümölcsét, az ember föleszméltetése érdekében. "Pusztává lesz a föld a lakói miatt, az ő cselekedeteik gyümölcséért." (Mikeás 7, 13) "Meddig gyászoljon a föld és száradjon el minden fű a mezőn? A benne lakók gonoszsága miatt pusztul el barom és madár..." (Jeremiás 12, 4)

"Új egeket és új földet teremtek... A farkas és a bárány együtt legelnek, az oroszlán, mint az ökör, szalmát eszik, és a kígyónak por lesz az ő kenyere. Nem ártanak és nem pusztítanak sehol..." "...mert az elsők elmúltak." (Ésaiás 65, 17, 25; Jelenések 21, 4)

ZÖLD ÓVODA PROGRAM ALAPOZÓ SZEREP A TEREMTETT VILÁG, A NÖVÉNYEK ÉS ÁLLATOK MEGSZERETTETÉSÉBEN ÓVÓ FELADATA: EZEN ÉLŐLÉNYEK SOKOLDALÚ MEGISMERTETÉSE CÉL: A GYEREKEK ÉRTELMI ÉS ÉRZELMI ALAPON IS ELJUSSANAK ANNAK BELÁTÁSÁHOZ, HOGY AZ ÉLŐLÉNYEKET, ÉLŐHELYEIKET ÓVNI, VÉDENI, GONDOZNI KELL! MÓDSZERE : SZEMLÉLTETÉS, CSELEKEDTETÉS, MUNKÁNK ALAPVETŐ CÉLJA: ÚJ LÁTÁSMÓD KIALAKÍTÁSA, SZEMLÉLET ÉS MAGATARTÁS FORMÁLÁS

A természet hatalmas, az ember parányi Szent-Györgyi Albert A természet hatalmas, az ember parányi Szent-Györgyi Albert A természet hatalmas, az ember parányi. Ezért aztán az ember léte attól függ, milyen kapcsolatot tud teremteni a természettel, mennyire érti meg, és hogyan használja fel erőit saját hasznára. A múzeumok a múltat őrzik meg, a hulladék- feldolgozók a jövőt. T. AnsonsA múzeumok a múltat őrzik meg, a hulladék- feldolgozók a jövőt. T. Ansons A múzeumok a múltat őrzik meg, a hulladék-feldolgozók a jövőt. A Föld nem magától haldoklik, hanem lassan megölik. A gyilkosainak pedig neve és címe van. Utah Phillips A Föld nem magától haldoklik, hanem lassan megölik. A gyilkosainak pedig neve és címe van. Utah Phillips A Föld nem magától haldoklik, hanem lassan megölik. A gyilkosainak pedig neve és címe van.

Ezt herdáljuk. A fákat, a vizeket, az állatokat. Akiktől mindig csak kapunk. S akiket a végsőkig kizsigerelünk. Schäffer Erzsébet Ezt herdáljuk. A fákat, a vizeket, az állatokat. Akiktől mindig csak kapunk. S akiket a végsőkig kizsigerelünk. Schäffer Erzsébet Ezt herdáljuk. A fákat, a vizeket, az állatokat. Akiktől mindig csak kapunk. S akiket a végsőkig kizsigerelünk. Barátunk a teremtett világ A környezettel való harmonikus kapcsolat alakítását segítő nevelés biblikus alapjai és a megvalósulását támogató szempontok Segédanyag a katolikus óvodákban megvalósuló nevelőmunkához Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet Budapest, 2011.

MIT FELEJTÜNK EL? zold-hid.hu/ovisok_es_a_kornyezet.pdf kisgyermekkortol-kezdve _neveles.pdf KXokwSJAB_Yy2Ql3hHozoQ4M6BdNmKjZk6PXFmvV6gYo VFGTxJ-Lc2UxoCmHrw_wcB Kornyezetvedelmi-Egyesuelet-bemutatkozasa?rss Készítette: Dr. Juhász Miklós

a természeti és társadalmi környezethez fűződő pozitív érzelmi viszony alakítása a gyermek közvetlen környezetében lévő világ megismerése, megszerettetése. az élő és élettelen környezeti tényezők leglényegesebb összefüggéseinek megláttatása, a helyi sajátosságok bemutatásával olyan szokások, szokásrendszerek, viselkedési formák megalapozása, olyan képességek tudatos fejlesztése, amelyek szükségesek a természetes és az ember által épített, létrehozott, környezettel való harmonikus kapcsolat, a környezeti problémák iránti érzékenység, a helyes értékrendszer a környezettudatos életvitel kialakulásához.

A MÓDSZEREK, A MÓDSZERES ELJÁRÁSOK MEGVÁLASZTÁSÁNAK, ALKALMAZÁSÁNAK LEHETŐSÉGEIT BEFOLYÁSOLJA: 1. A GYERMEK ÉLETKORA 2. A FEJLESZTÉS TARTALMA 3. TUDATOSSÁG 4. SPONTANEITÁS 5. HELY 6. IDŐ 7. AZ ÓVÓNŐ MÓDSZERTANI SZABADSÁGA 8. A KATOLIKUS ÓVODA TÖBBLETFELADATA

AZ ÓVÓ FELADATA ÉLETKORNAK MEGFELELŐ TEVÉKENYYSÉG TERVEZÉSE, LEVEZETÉSE ÉRTHETŐ, SZEMLÉLETES, KÉPZELETRE HATÓ, TISZTÁN ARTIKULÁLT, NYELVILEG TÖKÉLETESEN MEGFORMÁLT MINDEN ALKALOMMAL RENDSZEREZETT GONDOLATOK NEM KELL FÖLÖSLEGES SZÓMAGYARÁZAT

AZ ÓVÓI MINTA KOMMUNIKÁCIÓ, METAKOMMUNIKÁCIÓ VISELKEDÉS HITELES, NYITOTT, ÉRZÉKENY, ÉRZÉKENYÍTENI KÉPES TÁJÉKOZOTTSÁG, NAPRAKÉSZSÉG SOKAT TEHET A GYERMEK FEJLŐDÉSÉÉRT, HA: KIHASZNÁLJA A NAP SORÁN ADÓDÓ EGYÉNI, PÁROS ÉS CSOPORTOS SZITUÁCIÓKAT BESZÉLGET, MEGHALLGATNI TUDÁS, SZEMLÉLTETÉS, FIGYELEMFELHÍVÁS TALÁLOS KÉRDÉS, ÉNEK, VERS, MESE

A GYERMEKET JELLEMZI  ÓVODÁBA LÉPÉSKOR KEDVEZŐ ÉRZELMI HATÁSOK ÉRIK, EZÉRT KÖZÖS ÉLMÉNYEKRE ÉPÜLŐ KÖZÖS TEVÉKENYSÉGEKRE ÖSZTÖNZŐDNEK  CSELEKEDETEIKET MINDIG VALAMILYEN ÉRZELEM KÍSÉRI  A KÖRÜLÖTTÜK LÉVŐ VILÁGOT ÉRZÉKSZERVEIKKEL, TAPASZTALÁS ÚTJÁN ISMERIK MEG  TEVÉKENYEK, AKTÍVAK, NYITOTTAK, KREATÍVAK  ÉRZELMILEG KÖTŐDNEK AZ ŐKET NEVELŐ FELNŐTTEKHEZ " MODELL KÖVETŐK”

A NÉGY FŐ TERÜLETE MINDIG A HELYI SAJÁTOSSÁGOKRA ÉPÜL! 1. KÜLSŐ, TERMÉSZETI KÖRNYEZET 2. KÜLSŐ EMBER ALKOTTA (ÉPÍTETT) KÖRNYEZET 3. BELSŐ TERMÉSZETI KÖRNYEZET 4. BELSŐ SZEMÉLYES KÖRNYEZET A KÖRNYEZET: MINDAZ, AMI KÖRÜL VESZ MINKET, AMINEK MI IS ALKOTÓ ELEMEI VAGYUNK, AMIBEN AZ ÉLETTERÜNK VAN, AHONNAN AZ ÉLETFELTÉTELÜNKET BIZTOSÍTJUK

A TEREMTETT VILÁG MEGISMERÉSÉNEK NEVELÉS SZÍNTEREI 1. AZ ÓVODA BELSŐ TERE 2. MUNKA JELLEGŰ TEVÉKENYSÉGEK 3. CSALÁD ÉRTÉKRENDJE,NE VELÉSI ATTITŰDJE Csoportszoba, egyéb helységek Természetsarok (élő, élettelen „kincsek”) Szülők, generációk, barátok…

4. AZ ÓVODA KERTJE több funkciós (pihenő, játszó, gondolkodó) pihenés (aktív, passzív) testedzés szocializáció (bújó helyek) kerti munka (munka jellegű tevékenység) ültetés, gondozás (a növények életének megfigyelése a magtól a magig) gyógynövény program egészséges gyerek táplálkozás komposztálás - újra hasznosítás életközösségek a kertben: a kertben élő állatok életének megfigyelése, életfeltételeinek biztosítása (pl. bozótos a madaraknak virágos növény : pillangó, méh, stb...) madárvédelem

5. AZ ÉPÍTETT KÖRNYEZET 6. KÖRNYEZETVÉDEL MI, TERMÉSZETVÉDELM I TAPASZTALATOK Közvetlen környezet, Település épületei, utcái, terei, nevezetességei… Levegő(por, gáz, zaj) Víz Hulladék-szemét Természetvédelem

AZ ÓVÓDÁSOK TERMÉSZETVÉDELEMMEL KAPCSOLATOS TAPASZTALATSZERZÉSE A CSELEKVÉS Fontos a sokoldalú élmény, tapasztalat - és ismeretszerzés, kísérletek elvégzése POZITÍV ÉRZELMI VISZONY alakulhat ki a KÖRNYEZET iránt (mikro - majd makrokörnyezet) megtanul látni, GYÖNYÖRKÖDNI rájön az ÖSSZEFÜGGÉSEKRE KÖRNYEZET TUDATOS NEVELÉSSEL FORMÁLHATJUK a gyermek környezetében élő felnőttek, a CSALÁD TEREMTETT VILÁGHOZ FŰZŐDŐ magatartását, SZEMLÉLET MÓDJÁT IS!

AZ ÓVODÁBANOTTHON A SZÜLŐI HÁZBAN; ÉS A JÁTÉKBAN, TEVÉKENYSÉGEKBEN NÖVÉNYEK ÉS ÁLLATOK A LAKÁSBAN, KÖNYVEK, HANGLEMEZEK, VIDEOKAZETTÁK A POLCON; A SÉTÁKONMEGFIGYELÉSEK, MUNKA A KERTBEN, A HÁZ KÖRÜL; A KIRÁNDULÁSOKONCSALÁDI KIRÁNDULÁSOK. ÉLŐSAROK ÓVODAKERT KÖNYVEK “FALIÚJSÁG” A NEVELÉSI LEHETŐSÉGEK ÉS AZOK KAPCSOLATRENDSZERE SOKSZÍNŰ, KOMPLEX TEVÉKENYSÉGEK SZERVEZÉSÉVEL LEHET EZT MEGVALÓSÍTANI.

ÉVSZAKOK, IDŐJÁRÁS JELES NAPOK, ÜNNEPEK AZ ÓVODA HAGYOMÁNYAI A víz napja (március 22.) A Föld napja (április 22.) Madarak Fák napja (május 10.) Állatok napja (október 4.) Egyéb társadalmi ünnepek: március 15. augusztus 20. október 23 A hitélethez kapcsolódó ünnepek: Karácsony Húsvét Miklós püspök várása Apák napja Anyák napja,

SZABAD JÁTÉK LELKI BESZÉLGETÉSEK, CSENDESPERCEK A KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE Természet és környezetvédelmi szempontok A népművészet hagyományaihoz kapcsolódás VERSELÉS-MESÉLÉS, BÁBOZÁS RAJZ, FESTÉS MINTÁZÁS, KÉZIMUNKA A gyerekek környezetében megfigyelhető természeti anyagok és feldolgozott anyagok tapasztalati megismerése, jellemző tulajdonságaik vizsgálata tárgyak, modellek készítése során. Az anyagok megfigyelése külső és szerkezeti tulajdonságok alapján.

Dalok: Forrai Katalin Ének az óvodában Kodály Zoltán:Kisemberek dalai Törzsök Béla: Zenehallgatás az óvodában Mondókák: Főfai Attiláné: Erre kakas erre tyúk Murayné Szy Éva: Játékos beszédművelés Tarbay Ede: Ma szitálok holnap sütök Versek: Kányádi Sándor: Tavaszi tarisznya Szalai Borbála: Csipkebokor csipkeág Zelk Zoltán: Alszik a szél Rigó Béla Nálatok laknak- e állatok Tankó Sirató Károly: Pinty és ponty

Mesék: La Fonteine: A tücsök és a hangya Az állatok nyelvén tudó juhász Andersen: A rút kiskacsa A sárga kicsi kígyó Zelk Zoltán A patak meséje, Kismadár kertje Lázár Ervin Öregapó madarai Móra Ferenc: A világ vándora, Nagytakarítás a napnál, A cinege cipője Versek: Csanádi Imre Mókuscsalogató Nagy László Jegesmedve Szalai Borbála :Fut a patak Nemes Nagy Ágnes : Hóesésben

Időjósló élővilág: Eső lesz: ha a vakond magasra túrja a földet, mohák zuzmók megduzzadnak, a hangyák a bolyok körül csapatosan mászkálnak Szép hosszú ősz: vadgesztenye, gyümölcsfák újra virágoznak Szólások az állatokról: Szemtelen, mint a légy, mérges mint a pulyka, talpra esik mint a macska, vágtat mint a ló, ártatlan, mint a bárány, bölcs mint a bagoly, keményfejű mint a kos, irigy mint a kígyó, mászik mint a csiga, alszik mint a mormota, Találós kérdések: Erdőn mezőn látod, meg is csíp, ha megfogod. Feje mákszem, hasa bors, szorgalmas és fürge, gyors. Döngicsélve körbeszállok, virágporra rátalálok, Összegyűjtöm,szedem néked, így eheted majd a mézet. Selyempelyhes bóbitámat széthordják a szelek, egy szusszanással szétfújja az ügyes gyerek

A természeti környezet anyagainak felhasználása a kézműves tevékenységben - A tárgyalkotás eszközeivel a gyerekek személyiségének és manuális képességeinek fejlesztése - - A formaképzési, anyagalakítási képességek fejlesztése - - A tárgyalkotó tevékenység során próbálják megjeleníteni élményeiket, tapasztalataikat, elképzeléseiket, a megismert hagyományelemeket - - A gyerekek ismerjék meg és használják az önkifejezés, a téri megjelenítés különböző lehetőségeit, technikáit

Szent Pál, amikor azt mondja: „Ne fáradjunk bele tenni a jót, mert ha kitartunk, annak idején aratni is fogunk” (Gal 6,9).

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET