Intézményi önértékelés Barati Krisztina 2015.11.25.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
Advertisements

Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Tanfelügyelet és minősítés
A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
AZ ÉN PORTFÓLIÓM.
A VEZETŐ MUNKÁJÁNAK ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE ÓVODA
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
„Ezt egy életen át kell játszani”
Fejlesztő célú szaktanácsadás
Hogyan készítsünk pedagógusi portfóliót?
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A pedagógusminősítési rendszer
Országos pedagógiai – szakmai ellenőrzés
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A portfólió szerepe a pedagógusok minősítési rendszerében
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
A megújuló köznevelés értékelési keretrendszere
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A portfólió - óvodai szakterület
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Pedagógus értékelési rendszer
Tanfelügyelet és intézményi önértékelés – a megújuló külső és belső értékelési rendszer (TÁMOP-3.1.8)
Pedagógus – vezetői – intézményi ÖNÉRTÉKELÉS
Startol a tanfelügyelet a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről
Startol a tanfelügyelet – összefoglaló a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről Maus Pál szakmai vezető TÁMOP
A köznevelési intézmények értékelési keretrendszere
A köznevelési intézmények értékelési keretrendszere A tanfelügyelet és az önértékelés Készítő/előadó: OH POK munkatársainak szakmai anyaga alapján Bártfai.
T ANFELÜGYELETI LÁTOGATÁSRA KÉSZÜLVE KPSZTI Környezetismeret továbbképzés november 18. Nagy Ildikó Orsolya.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
„Önértékelés, ahogyan mi tervezzük” NPK Tanfelügyeleti és minősítő szakértői tagozat.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Minősítés Tanfelügyelet Pedagógus, vezető, intézmény KÜLSŐ értékelése. Önértékelés Pedagógus, vezető, intézmény BELSŐ értékelése..
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Az e- portfólió dokumentumai a kompetenciák tükrében TÁMOP.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az intézményi szabályozó dokumentumok felülvizsgálata az önértékeléshez és tanfelügyelethez kapcsolódóan.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
A TANFELÜGYELETHEZ KAPCSOLÓDÓ INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS (TÁMOP-3.1.8)
„Az utolsó csepp nem tehet róla, hogy éppen ő az utolsó csepp, hiszen amúgy semmiben sem különbözik az előző cseppektől.” Mérő László.
Barlai Róbertné Maus Pál anyagának felhasználásával
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Vezetői önértékelés Barlai Róbertné
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés, a tanfelügyelet standardjai
Vezetői célok és feladatok
Tanácsok a portfólió készítéséhez
A TANFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSEK VEZETŐI ÉS HELYETTESI FELADATAI
Farkasné Egyed Zsuzsanna
Előadás másolata:

Intézményi önértékelés Barati Krisztina

 iránymutatás a pedagógiai-szakmai munka fejlesztéséhez  az intézményi elvárások teljesülésének értékelése alapján a kiemelkedő és fejleszthető területek meghatározása  erre építve fejlesztések tervezése  intézkedési terv készítése  szervezeti és egyéni tanulási programok indítása  újabb önértékelés keretében a változások eredményességének vizsgálata Az intézményi önértékelés célja

Szint Területek Szempontok Elvárások Módszertan, adatgyűjtő eszközök, eljárások Az önértékelési standard szerkezete

 Pedagógiai módszertani felkészültség  Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók  A tanulás támogatása  A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség  A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység  Folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése  Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás  Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért Pedagógus Területek

 A tanulás és tanítás stratégiai vezetése és operatív irányítása  A változások stratégiai vezetése és operatív irányítása  Önmaga stratégiai vezetése és operatív irányítása  Mások stratégiai vezetése és operatív irányítása  Az intézmény stratégiai vezetése és operatív irányítása Vezető Területek

 Pedagógiai folyamatok  Személyiség- és közösségfejlesztés  Eredmények  Belső kapcsolatok, együttműködés, kommunikáció  Az intézmény külső kapcsolatai  A pedagógiai munka feltételei  A NAT-ban megfogalmazott elvárásoknak és a PP-ban megfogalmazott intézményi céloknak való megfelelés Intézmény Területek

 Önértékelési kézikönyv tanulmányozása Önértékelési csoport létrehozása – intézményvezető – kik legyenek a tagjai? Önértékelési csoport felkészítése Nevelőtestület tájékoztatása  Intézményi elvárás-rendszer meghatározása, feltöltése (meglévő dokumentumok + szokások, kialakult intézményi gyakorlatok alapján)  2016-os tanfelügyeleti és minősítési terv ismeretében a pedagógusok önértékelésének megkezdése Teendők …

 önértékelés előkészítése, megtervezése  pedagógusok, partnerek tájékoztatása  öt éves önértékelési program elkészítése  éves önértékelési terv elkészítése  kollégák bevonása, támogatása  az önértékelés minőségbiztosítása (nyomon követése) Az önértékelési csoport feladata

1.tájékoztató, kézikönyv ismerete 2.az elvárás-rendszer intézményi értelmezése – önértékelési csoport 3.az értelmezés bemutatása a nevelőtestületnek – értekezlet / műhelymunkák 4.véglegesítés, feltöltés Intézményi elvárások kidolgozása

1.Dokumentumelemzés az előző pedagógusellenőrzés (tanfelügyelet) és az intézményi önértékelés adott pedagógusra vonatkozó értékelőlapjai a tanmenet és az éves tervezés egyéb dokumentumai óraterv / egyéb foglalkozások terve napló tanulói füzetek A pedagógus önértékelésének módszertana és eszközei (1.)

Éves tervezés dokumentumai A tanmenet és az éves tervezés egyéb dokumentumai: Milyen tervezési módszert használ a pedagógus az éves tervezéshez? Hogy jelenik meg a tanmenetben a tanulói kompetenciák fejlesztése? Mennyiben biztosítja a tanmenet a helyi tantervben meghatározott célok megvalósulását? Hogy kapcsolódik a tanórán kívüli tevékenységek, egyéb foglalkozások tervezése a tanmenethez és a tantervi követelményekhez? Hogy kapcsolódik a tanórán kívüli tevékenységek, egyéb foglalkozások tervezése a személyiség-és közösségfejlesztési feladatokhoz? Hogy jelennek meg az éves tervezésben a kiemelt figyelmet érdemlő tanulókkal kapcsolatos feladatok?

Hogyan épít a pedagógus a tervező munka során a tanulók előzetes ismereteire? Hogy jelenik meg a fogalmak egymásra épülése az éves tervezés dokumentumaiban? Hogy jelenik meg az egyéni fejlesztési tervben a fejlesztés- központúság? Hogy jelennek meg a tanmenetben az egyéni tanulói igényeknek megfelelő folyamatok? Mennyiben felelnek meg a célkitűzéseknek a tervezett értékelési eszközök? Tartalmazza-e a tanmenet a céloknak megfelelő tanulási eszközöket? (Tankönyv, munkafüzet, e-eszközök.) Milyen elemeket tartalmaz az osztályfőnöki munka éves tervezése? Azok hogyan kapcsolódnak az intézmény nevelési céljaihoz?

 Milyen módszert használ a pedagógus az órai/foglalkozás tervezéséhez?  A tervben szereplő tartalmi elemek megfelelnek-e a szaktárgyhoz kapcsolódó korszerű szaktudományos ismereteknek?  Hogy jelennek meg a tervezésben a tantárgyi belső és külső kapcsolódások?  A feladatok, célkitűzések teljesülését hogyan segítik a tervezett módszerek, tanulásszervezési eljárások és az óra/foglalkozás felépítése?  A célkitűzés mennyiben támogatja a megszerzett tudás alkalmazását?  Az órák/foglalkozások tervezésénél hogy érvényesül a cél– tananyag–eszköz koherenciája?  Milyen módon jelennek meg az egyéni tanulói igények az órák/foglalkozások tervezésében? Óraterv

 Mennyire támogatja a terv a tanulói együttműködést, szociális tanulást?  Milyen módon jelennek meg a tervben a közösségfejlesztés, személyiségfejlesztés feladatai?  Mennyiben felelnek meg a célkitűzéseknek a tervezett értékelési eszközök?  A tanórán kívüli tervezés tartalma mennyire áll összhangban az adott tanulócsoport életkori sajátosságaival?  A tanórán kívüli foglalkozástervek hogyan kapcsolódnak az intézmény éves munkatervéhez, célkitűzéseihez? (Intézményi és nevelési célokhoz, nevelési területhez, tudásterületekhez, intézményi innovációhoz.)  Óraterveibe épít-e alternatív módszertani és/vagy tartalmi megoldásokat? Óraterv

 Hogyan követi a napló szerinti haladás a tanmenet éves tervezését?  Hogyan követi a beírt érdemjegyek száma a pedagógiai program értékelési elveit?  Mennyire fegyelmezett a napló adminisztrációja? (Naprakész naplóvezetés, bejegyzések, feljegyzések.) Napló

 Hogy követhető a tanulók munkájából a tananyagban való haladás? (Rendszeresség.)  Hogy követhető a tanulói egyéni munka (órai vagy otthoni) hibáinak javítása?  A tanulói füzetek tartalma összhangban van-e az éves tervezés dokumentumaival és a helyi tanterv követelményeivel?  A tanulói füzetekben a szakszerű fogalomhasználat nyomon követhető-e?  A tanulói produktumokban megjelennek-e más tantárgyak kapcsolódó elemei is?  A tanulói füzetekben nyomon követhetőek-e az alkalmazható tudás fejlesztésére vonatkozó törekvések?  Nyomon követhető-e az egyéni tanulói igényeknek megfelelő pedagógiai munka a tanulói produktumokban? Tanulói füzetek

2. Megfigyelés óra/ foglalkozáslátogatás (2 óra) + megbeszélés (+1 kolléga részt vehet) 3. Interjúk a pedagógussal az intézményvezetővel / vezetővel 4. Kérdőíves felmérés (informatikai rendszer támogatja) pedagógus önértékelő kérdőíve + egyéb információ szülői kérdőív (intézmény által kijelölt) munkatársi kérdőív (intézmény által kijelölt) tanulói kérdőív (középiskolában) A pedagógus önértékelésének módszertana és eszközei (2.)

 Hogy határozta meg a pedagógus az óra/foglalkozás célját és hogy sikerült azt a tanulókkal tudatosítani?  Mennyiben támogatták az elvégzett feladatok és az alkalmazott módszerek a cél elérését?  A választott módszerek, tanulásszervezési eljárások mennyire illeszkedtek az óra/foglalkozás tartalmához, az elvégzett feladatokhoz?  Mennyiben feleltek meg a használt módszerek, tanulásszervezési eljárások a szaktárgyhoz kapcsolódó korszerű tudományos ismereteknek?  Mennyiben feleletek meg a használt módszerek, tanulásszervezési eljárások az intézmény által preferált módszertannak? (Amennyiben van ilyen, például IKT-módszerek, projektmódszer, kooperatív technikák)  Mennyire szakszerű a pedagógus órai fogalomhasználata, mennyire támogatja a tanulókban az új fogalmak kialakítását és a korábbiak elmélyítését? Megfigyelési szempontok

 Milyen mértékben sikerült a tanulókat bevonni a foglalkozás menetébe, aktivitásukat fokozni?  Milyen motivációs eszközöket alkalmazott a pedagógus az órán/foglalkozáson?  Hogy jelent meg a kiemelt figyelmet igénylő tanulókkal való foglalkozás az órán/foglalkozáson?  Hogy jelent meg a személyiségfejlesztés az órán/foglalkozáson? Milyen eszközök segítették ezt?  A pedagógus mennyire vette figyelembe az egyéni képességek közötti különbözőségeket?  Mennyire tükröződött a szokásrend a tanórán/foglalkozáson a tanulók magatartásában?  Hogy jelent meg a közösségfejlesztés az órán? Milyen eszközök segítették?  Milyen módon valósult meg az órán a tanulók együttműködése, egymástól való tanulása? Megfigyelési szempontok

 Hogyan segítette a pedagógus az önálló tanulást?  A vezető, irányító, segítő szerep mennyire volt indokolt az egyes munkafolyamatokban?  Mennyire volt előkészített a házi feladat?  Hogyan történt a tanulók, tanulói produktumok (szóbeli és írásbeli) értékelése?  Hogy jelent meg a tanulók önértékelése?  Milyen volt a pedagógus stílusa?  Mennyire volt érthető a pedagógus kommunikációja?  Mennyire feleltek meg a pedagógus reakciói az egyes pedagógiai szituációknak?  Mennyire volt reflektív a pedagógus?  Reálisan értékelte-e a pedagógus az egyes pedagógiai szituációkban mutatott reakcióit az óramegbeszélésen?  Képes volt-e a pedagógus az óra céljai teljesülésének, az alkalmazott módszerek megfelelőségének utólagos megítélésére? Megfigyelési szempontok

1.Az éves önértékelési terv alapján: - a támogató kollégák egyeztetnek az érintett pedagógussal - meghatározzák a partnerek körét (pl. vezető, szülők, kollégák) 2. Az érintett partnerek, pedagógus tájékoztatása 3. Kérdőíves felmérések – online 4. Dokumentumelemzés A pedagógus önértékelésének folyamata (1.)

5. Interjútervek készítése Interjúk lefolytatása 6. 2 óra/ foglalkozás látogatás 7. Jegyzőkönyvek rögzítése 8. Az önértékelő pedagógus – a rögzített tapasztalatok alapján – 0-3 skálán értékel (kiemelkedő és fejleszthető területek megjelölése) 9. Két évre szóló önfejlesztési terv elkészítése (Informatikai felület – folyamatos feltöltés) A pedagógus önértékelésének folyamata (2.)

N. é.: nem szerezhető információ az adott indikátorban leírt viselkedésről. 0 = nem jellemző: a pedagógus munkájában az indikátorral leírt elvárt viselkedés nem jelenik meg, hiányzik. 1 = kevéssé jellemző: a pedagógus munkájában az adott indikátorban leírt viselkedés megjelenése esetleges, a pedagógus reflexiói alapján kevéssé tudatos. 2 = többnyire jellemző: a pedagógus munkájában az adott indikátorban leírt viselkedés megjelenése kimutatható, a pedagógus reflexiója alapján tudatos, de nem következetes. 3 = jellemző: a pedagógus munkájában az adott indikátorban leírt viselkedés megjelenése következetes, állandó, és alkalmazása a pedagógus reflexiói alapján tudatos és magas színvonalú.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!