Gépjárművek téli üzemeltetése Összeállította Kabai Domokos igü. szakértő.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid autóbuszok üzemeltetési tapasztalatai Magyar CIVINET 5. találkozója Zalaegerszeg Szeptember Köszönti.
Advertisements

PTFE speciális tulajdonságai: nem ég, hőálló (325°C-ig), lágy, kis súrlódási tényezőjű, sok folyadék nem nedvesíti, sok anyag nem tapad rá, kémiailag nagyon.
Környezetszennyezés A mai emberek felelőtlenek. Szennyezik a levegőt, folyókat. Ezért napjainkba sok ezer ember hal meg környezet szennyezéstől.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore Közlekedési.
Visszatérő űrkabin és a súrlódás Szabó Dávid, 9.c.
KIÜRÍTÉS. ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK A kiürítésre számításba vett útvonalon körforgó, toló, billenő és emelkedő zsalus rendszerű, valamint csak fotocella elven.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A 21. század útburkolata Dr. Geiger András, Dr. Holló András DS Fejlesztés MOL, Finomítói Termékfejlesztés 1 Budapest, március 26. Greennovációs.
ENERGIA TAKARÉKOS RENDSZERSZEMLÉLET AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETBEN Fehér János okl. kohómérök Fűtéstechnikai szakmérnök Székesfehérvár, 2010.JAN.20.
Hypertonia Készítette: Keilbach Józsefné, FMISZI Bicske Felhasznált irodalom: Ember I.(szerk.)Népegészségügyi orvostan 140 és/vagy 90 Hgmm-t elérő és az.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
A tüzelőanyag cellák felhasználása mérnöki szempontból- Dr. Bánó Imre.
as vonal Orczy tér - Kápolna utca/Mázsa tér 1. a.)Csak a Baross utcai kapun b.)Csak a Dobozi utcai kapun c.)Mindkét kapun.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Káros Szenvedélyek Dohányzás.
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
3. tétel.
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Mastermind A tudatos vállalkozók agytrösztje
FITLIFE BAY Fitness és Mozgásközpont
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
Vezetékes átviteli közegek
Tianmen-hegység: Kínában található, észak Hunan tartományban, a közeli város Dayong. (Sokan elbizonytalanodnak a neve miatt, Tianmen, mely nagyon hasonlít.
Becslés gyakorlat november 3.
Hajók gépészeti berendezései
Komplex természettudomány 9.évfolyam
A mozgás kinematikai jellemzői
Természeti erőforrások
Kockázat és megbízhatóság
A KINOVEA mozgáselemző rendszer használata
Kockázat és megbízhatóság
Komplex természettudomány 9.évfolyam
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
R76 gyorsút M7 autópálya és Keszthely között
Colorianne Reinforce-B
Környezetgazdaságtan 1
M4 metróvonal beüzemelési folyamatai
Munka és Energia Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
Az élesség beállítása vagy fókuszálás
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
ROTA STAND Felállást és átülést segítő eszköz.
1. Mi az ábrán látható jelző jelzésének a jelentése? a)
AZ OKOSHÁZAK BEMUTATÁSA
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Nap és/vagy szél energia
Számítógépes szimulációval segített tervezés
Kalickás forgórészű aszinkronmotor csillag-delta indítása
Munkanélküliség.
AVL fák.
33. A FOLYÓK VÍZJÁRÁSA.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Élj ökosan – generációkon át II.
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
NAGYKITERJEDÉSŰ METEOROLÓGIAI MÉRŐHÁLÓZATOK ALKALMAZÁSI LEHETŐSÉGEI
Új pályainformációs eszközök - filmek
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
Sigfox technológia és hálózatok
Épületek egészségtana
Összeállította: J. Balázs Katalin
Járműtelepi rendszermodell 2.
VÁLLALKOZZ! Pénzügyi és Vállalkozói Témahét 2019 Órai segédanyag
1. Mi az ábrán látható jelző jelzésének a jelentése? a)
Állandó és Változó Nyomású tágulási tartályok és méretezésük
Autós - Motoros Iskola, Kiskőrös, Martini u. 1
Modern Aktív Biztonsági Rendszerek
Válassza ki a 28-as és 37-es jelzésű villamos Új köztemető (Kozma utca) végállomására vonatkozó helyes állítást! a.) A végállomásra való behaladást lehetővé.
Forgalmi helyzetek. 2. rész
A talajok mechanikai tulajdonságai III.
Forgalmi helyzetek. 1. rész
Előadás másolata:

Gépjárművek téli üzemeltetése Összeállította Kabai Domokos igü. szakértő

Főbb témák Amire a járművezetőnek kell felkészülnie A jármű téli üzemeltetési problémái A téli közlekedés nehézségei

Amire a járművezetőnek kell felkészülnie Elindulás előtti teendők Ami télen minden autóhoz tartozik Amikor elindulunk Vezetés hóban és jégen Vezetési tréning

Elindulás előtti teendők Tájékozódás az úthelyzetről és az időjárásról Az autót a hótól/jégtől megtisztítani Biztosítani a körkörös kilátást, a tükrök tisztaságát Fényszórókat, irányjelzőket, frsz.táblát tisztítani Ablaktörlő ha ráfagyott, kiolvasztani, ne letépni Ajtó ha lefagyott nem feltépni, spry-t körbefújni Kerékjáratokat szabaddá tenni

Ami télen minden autóhoz tartozik Vontatókötél Jégkaparó, hólapát és seprő (kefe) Kesztyű, takaró Hólánc Indítókábel 2 l homok Jégolvasztó spray, zárolaj Páramentesítő kendő Tartalék fagyálló ablakmosó folyadék

Amikor elindulunk A fűtésnél először a szélvédőre, utána lehet a lábtérre is a levegőt áramoltatni A klímás járműveknél a klímát télen is bekapcsolva tartani A járművet ne állóhelyben melegítsük (Pl. Németországban tilos) zaj, környezetszennyezés, motorkopás Mindig friss levegős üzemmódot kapcsoljuk a fűtésnél

Vezetés hóban és jégen Síkos úton 2. fokozattal, csúsztatott kuplunggal indulni, a kerék kipörgését megakadályozni Automata váltónál a téli programot kapcsolni Mindig a lehetséges legnagyobb sebességfokozattal és a legkisebb fordulatszámmal haladni A tengelykapcsoló, gáz és fékpedált óvatosan kezelni Magas fordulatszámon sohase kapcsoljon vissza Kerülni kell az egyidejű kormányzást és a gázadást/elvételt Kerülni kell a hirtelen kormánymozdulatot Ha megcsúszott, kuplung be és a óvatosan ellenkormányozni

Megállás ABS nélkül Normál megállás esetén, kuplung ki és a féket óvatosan adagolva lassítani, úgy hogy a kerék ne blokkoljon Vészfékezés egyenesen, teljes fékerővel, ha megcsúszott fék nélkül ellenkormányozni Vészfékezés kanyarban, mindig teljes fékezés, csúszik egyenesen tovább, kuplung be, majd szakaszos fékezés és ellen kormányzás

Megállás ABS-el (fékezés közben is irányítható marad) Normál fékezés esetén a jármű irányítható marad, ha a kerék a csúszáshatáron van, akkor a fékpedál rezeg, ez normál Vészfékezés kanyarban, kinyomott kuplunggal egyidejű fék és kormányműködtetéssel, amit tanulni kell Az ABS-el a fékút hosszabb!

Hegy és völgymenet A nagyobb tömeget a hajtott kerékre kell adni, ezért mellső kerékhajtás esetén a meredekebb szakaszokat hátsó utasok nélkül leküzdeni Völgymenet esetén a jármű túlgyorsul, akkor oldalsó hófalon, terelőkorláton csúszva kell lassítani, ez kevesebbe kerül mint egy szakadékba lerepülés Az aranyszabály: nagyobb követési távolságot tartani, lágyan fékezni, érzéssel kormányozni (szervó!)

A helyes gumiabroncs megválasztása Miért szükséges a téli gumi (M+S): gázadásnál, fékezésnél és kormányzásnál biztosítani kell a hajtó,- és a fékerő átadását, az oldaltartó erő megtartását Ehhez megfelelő tapadású gumikeverék és megfelelő mintázatú/mélységű gumiprofil szüksége ABS, 50 km/h, fékkút havon téli gumival 35 m, nyári gumival 43 m, a téli gumi megállási pontján a nyári gumis jármű még 23 km/h sebességgel halad Vigyázat, a téli gumik sajátosságai gyártónként eltérnek (gumitesztek) Négy-évszakos gumik problémái

Meghajtási módok és téli üzemelés Elsőkerék hajtásnál, jó gyorsítási tulajdonság csúszós úton, gyenge hegymászóképesség, lejtőn lefelé kanyarban történő fékezés kitolja magát Hátsókerék hajtásnál, minél síkosabb az úttest, annál gyakrabban kitör a hátsó része a gázadásnál, hegymenetnél optimális, jó vontatási képesség Összkerék hajtásnál, jó vonóerő a síkos úttesten, biztonságos (de nem gyorsabb) kanyarvétel síkos kanyarban, könnyen átléphetőek a csúszási határtartományok, jó völgymenet a motorfékkel ESP-vel a jármű fékezhető és irányítható marad egyenes menetnél és kanyarban

Aktív rend szerek (cél a kerék megcsúszásának meggátlása a fizika határain belül) ABS célja a kormányozhatóság megtartása és a fékezési stabilitás A megcsúszó (fékezett) kerék fékerejének csökkentésével ASR, ASC stb. kipörgés gátló rendszer (kikapcsolható) folyamatosan figyeli a túlforgó kereket és visszafékezi a tapadási határig ESP menetstabilizáló rendszer, kanyarban kikerülési manővernél az oldalgyorsulási erőket figyelve adagolja a fékerőt

A jármű téli felkészítése Téli gumi min 4 mm futófelülettel Akku ellenőrzése, karbantartása (csere) Ajtó, csomagtérfedél gumitömítések kezelése Ablaktörlő lapátok ellenőrzése (csere) Világítás ellenőrzése Ablakmosó folyadék télire Ajánlott a motorolaj (ha nem alkalmas téli üzemre) és a szűrők cseréje

A hólánc Csak megbízható minőség (az olcsó kerülendő) Felszerelést az első használat előtt gyakorolni Menettulajdonságok megváltoznak, a sebesség korlátozott 50 km/h), oldaltartó erő hatása csökken! Terepjáró járműre is kell Csak havas jeges úton használható A használatát tábla jelzi, külföldön a veszélyes helyeken szerelőhely van kiképezve

A téli közlekedés nehézségei, a felmerült problémák megoldása Fekete jég, amikor a száraz útra a köd/pára ráfagy (nehezen észlelhető) Jeges eső, amikor az idő hirtelen 0 C fok alá süllyed, és eső kezd el esni és rögtön az úttestre fagy Tükörjég, amikor az olvadás-fagyás egymást váltogatja Jeges hó, amikor a hó teljesen letömörödött, és fényesre kopott. Az időjárás változási viszonyokat folyamatosan figyelni kell, legveszélyesebb a 0 C fok körüli hőmérséklet.

Hol és mikor kell a veszélyhelyzettel számolni Elsősorban ott, ahol az úttest hőmérséklete gyorsan változhat, pl. hidak, felül,- és aluljárók, erdők, szél/napárnyékos helyek, lakott/nyílt helyek, folyó/tópartok váltása Napszakok váltása idején (napsütése/árnyékos helyek) Útkarbantartók szakaszhatárai (megyehatár) Nyomvályúk, elfolyók közelében nappali olvadásnál Iparterületek mellett

Egyéb téli veszélyforrások Köd, amely főleg a mélyebb területen, nagyobb mező és erdő területén képződik, ráfagy az útburkolatra Ekkor a követési távolságot megkétszerezni, nem rátapadni az elől haladóra 50 m látótáv alatt köd első/hátsó fényt bekapcsolni (csak amíg a köd tart!) Az NSZK-ban ekkor max. seb. 50 km/h

Egyéb téli veszélyforrások (2) (aguaplaning) Nedvesség, amely a tapadási tényezőt radikálisan csökkenti, a felúszás kialakulhat: Kanyarban, ahol nincs vízelvezetés Aluljáróban bedugult vízelvezetőnél Nyomvályúkban Nagyon széles úttesten S-kanyarokban Sziklafalak közelében

Egyéb téli veszélyforrások (3) Sötétség, mely télen korábban kezdődik és tovább tart, a jellemzően nedves útfelületek a fényt elnyelik Sebesség egyenlő a látható táv hosszával Szembejövő vakítását kerülni A szélvédőket, tükröket folyamatosan tisztán tartani A fényszóró magasságát mindig a terhelésnek megfelelő állapotban tartani Eltérő külföldi előírások a téli felszerelésre

Köszönöm a figyelmet