Új tanulási formák adaptálása jó gyakorlat jelleggel Felkészülés a kompetencia alapú érettségi vizsgára.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar irodalom és nyelvtan vizsga a 8. évfolyamon
Advertisements

Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A kulcskompetenciák.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Verbális kommunikáció
STÍLUSRÉTEGEK.
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
Összefoglalás Alföldy Jenő Irodalom 8. tankönyvéhez © Tomasovszky Edit
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A romantika Magyarországon
Verbális kommunikáció
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Az üzleti szaknyelvi ECL nyelvvizsga
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti és kulturális lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
A NYUGAT
Főző Attila László főszerkesztő-helyettes Számítógéppel segített kollaboratív tanulás.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
Összefoglalás Alföldy Jenő Irodalom 8. tankönyvéhez © Tomasovszky Edit
XVI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia Győr, október 26.
A Nyugat.
A Nyugat
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM EGY KÉRDŐÍVES VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI  TANULSÁGOK, DÖNTÉSI PONTOK Horváth Zsuzsanna április 9.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Algoritmikus munkafolyamatok az irodalomórán Valaczka András, 2009.
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
A feladatok szerepe Kaposi József.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A szövegszerkesztés menete
Összeállította: Dóber Valéria
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
BABITS MIHÁLY GIMNÁZIUM
Gyermekvilág régen és ma
Az idézés.
Kommunikáció írásban és szóban
Germanisztika (német) alapszakos képzés
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Érettségi élő idegen nyelv
Szülői értekezlet
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
A stílus.
A mozgókép kultúra és médiaismeret tantárgy lehetőségein keresztül
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése DISZKRIMINÁCIÓ
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Mit kell megtanítani, mit lehet kihagyni?
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
Előadás másolata:

Új tanulási formák adaptálása jó gyakorlat jelleggel Felkészülés a kompetencia alapú érettségi vizsgára

Oktatási módszerek TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Előadás Házi feladat Kiselőadás (tanuló) Kooperatív módszerek fürtábara, pókhálóábra, kettéosztott napló, T-táblázat, kreatív írás Magyarázat Megbeszélés Szemléltetés Szerepjáték Vita Projekt

TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL…

TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában SZÖVEGÉRTÉS VÁLASZTHATÓ SZÖVEGALKOTÁSI FELADAT Szöveg és feladatsor Érvelés ‘érvelő esszé’ Egy mű értelmezése Össze- hasonlító elemzés 60 perc 40 pont 180 perc 60 pont

TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A SZÖVEGALKOTÁSI FELADAT/OK ÉRTÉKELÉSÉNEK ÁLTALÁNOS KRITÉRIUMAI TARTALMI KIFEJTÉS SZERKEZET NYELVI MINŐSÉG Elérhető pontszám: 20 Elérhető pontszám: 20 Elérhető pontszám: 20

TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Írásbeli vizsgarészekElérhető pontszámElért pontszám Szövegértés 40 Szövegalkotás Tartalom Szerkezet Nyelvhasználat 20 Összesen 100 Helyesírás –15 (Levonható 0–15 pontig.) Íráskép –3 (Levonható 0–3 pontig.) Összesen A szövegértés és a szövegalkotás feladatok megoldásakor elért pontszámból – ha indokolt – levonva a helyesírás és az íráskép pontszáma.

TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában TARTALOM 25 pont ELŐADÁSMÓD 25 pont Nyelvtani, irodalmi, kulturális tájékozottság Tárgyi tudás Gondolatgazdagság Rendszerezés Világos, tagolt szöveg- és mondatszerkesztés Lényegkiemelés Logikus érvelés Megfelelő szóhasználat Érthető előadásmód A MAGYAR NYELVI ÉS AZ IRODALOM FELELET EGYÜTTESEN 50 pont

TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Témakörök/ képességek Követelmények SZÖVEGÉRTÉS Információk feldolgozása és megítélése Szépirodalmi és nem irodalmi szövegek értelmezése Nyomtatott és elektronikus közlések információinak célirányos és kritikus használata. A szövegértési képesség bizonyítása különféle szakmai-tudományos, publicisztikai, gyakorlati, szépirodalmi szövegek értelmezésével, összehasonlításával. Különböző szövegértelmezési eljárások alkalmazása. SZÖVEGALKOTÁS Írásbeli kifejezőképességKülönböző témákban, különböző műfajokban széleskörű olvasottságon alapuló tájékozottság és személyes vélemény megfogalmazása a műfajnak, a témának, a címzettnek megfelelő szabatossággal. Kérdéskör, kérdés, probléma írásbeli megvitatása, a téma több nézőpontú értékelését is magában foglaló vélemény, álláspont, következtetés megfogalmazása az érvelés módszerével. Hivatalos írásművek nyelvi normáinak alkalmazása A köznyelvi norma alkalmazása, biztos helyesírás, rendezett, olvasható kézírás, a helyesírási és nyelvhelyességi hibák javításának képessége. Fogalmi műveltség A beszédhelyzetnek, a műfajnak és a témának megfelelő tartalmú, szóhasználatú lényegre törő, világos felépítésű, kifejtett közlés. Fogalomismeret, fogalomhasználatNyelvi és irodalmi fogalmak beszédhelyzetnek, témának, megfelelő helyénvaló alkalmazása. Fogalmak értelmezése.

TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában TémakörökKövetelmények MAGYAR NYELV 1.1. Ember és nyelvA nyelv mint jelrendszer. A beszéd mint cselekvés. A nyelv és a gondolkodás viszonya. Nyelvcsalád, nyelvtípus. A nyelvhasználat társadalmi vonatkozásai KommunikációA kommunikációs folyamat tényezői és funkciói, ezek össze­füg­gé­sei a kifejezésmóddal. A kommunikáció interdiszciplináris jellege. Jel, jelrendszer. Nyelvi és vizuális kommunikáció. A nyelvhasználat, mint kommunikáció. Kommunikációs funkciók és közlésmódok. Személyközi kommunikáció. A tömegkommunikáció A magyar nyelv történeteVáltozás és állandóság a nyelvben. A magyar nyelv rokonsága. A magyar nyelv történetének fő szakaszai. A tihanyi apátság ala­pí­tó­levele, a Halotti beszéd és könyörgés, Ó-magyar Mária-siralom. Nyelvművelés Nyelv és társadalomTársadalmi és területi nyelvváltozatok. Rétegzettség és norma a nyelvhasználatban. Kisebbségi nyelvhasználat. A határon túli magyar nyelvűség. Tömegkommunikáció és nyelvhasználat A nyelvi szintekHangtan. Alaktan és szótan. Mondattan. A mondat szintagmatikus szerkezete. A mondat a szövegben. Logikai és grammatikai viszonyok az összetett mondatban. Szókincs és frazeológia.

TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában 1.6. A szövegA szöveg és a kommunikáció. A szöveg szerkezete és jelentése. Szövegértelmezés. A szöveg szóban és írásban. Az intertextualitás. A szövegtípusok. Szöveg a médiában A retorika alapjaiA nyilvános beszéd. Érvelés, megvitatás, vita. A szövegszerkesztés eljárásai Stílus és jelentésSzóhasználat és stílus. A szójelentés. Állandósult nyelvi formák. Nyelvi, stilisztikai változatok. Stíluseszközök. Stílusréteg, stílusváltozat.

TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában IRODALOM 2.1. Szerző, művek Életművek a magyar irodalomból Petőfi Sándor, Arany János, Ady Endre, Babits Mihály, Kosztolányi Dezső, József Attila. Az életmű: az életút jelentős tényei, a főbb művek szöveg­is­mereten alapuló értelmezése, kapcsolatok a művek között. Memoriterek PortrékBalassi Bálint, Csokonai Vitéz Mihály, Berzsenyi Dániel, Kölcsey Ferenc, Vörösmarty Mihály, Jókai Mór, Mikszáth Kálmán, Móricz Zsigmond, Szabó Lőrinc, Radnóti Miklós, Weöres Sándor, Ottlik Géza, Márai Sándor, Pilinszky János. Két-három lírai és/vagy néhány epikai/drámai alkotás bemutatása, értelmezése. Memoriterek LátásmódokZrínyi Miklós, Jókai Mór, Krúdy Gyula, Karinthy Frigyes, Kassák Lajos, Illyés Gyula, Radnóti Miklós, Szabó Lőrinc, Németh László, Örkény István, Nagy László, Nemes Nagy Ágnes, Szilágyi Domokos. Választandó legalább három szerző a felsoroltak közül. (A lista bő­víthető legfeljebb két, a fentiekhez hasonló jelentőségű szerzővel) A kortárs irodalomból Legalább egy szerző 2-3 lírai és/vagy epikai művének értelmezése az 1980-tól napjainkig tartó időszakból. Irodalmi nyilvánosság; nyomtatott szöveg, digitális közlés VilágirodalomAz európai irodalom alapvető hagyományai: az antikvitás és a Bib­lia. A romantika, a századfordulós modernség (a szimbolizmustól az avantgárdig) jellemzői és egy-két kiemelkedő képviselője.

TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az irodalom határ­terü­letei Az irodalom kulturális határterületei. Népköltészet, műköltészet, folklór. Az adaptáció – irodalom filmen, dalszövegben, a virtuális való­ság­ban. A szórakoztató irodalom hatáskeltő eszközei, egy-két tipikus mű­faja. Mítosz, mese és kultusz. Sikerek, divatjelenségek. Az irodalmi ismeretterjesztés nyomtatott és elektronikus műfajai Regionális kultúra Interkulturalitás. A régió, a tájegység, a település irodalmi, kulturális hagyományai. Kisebbségi irodalmak. Életmódra, kulturális szokásokra utaló dokumentumok bemutatása.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!