Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mit kell megtanítani, mit lehet kihagyni?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mit kell megtanítani, mit lehet kihagyni?"— Előadás másolata:

1 Mit kell megtanítani, mit lehet kihagyni?

2 Kötelező szerzők – 6 tétel
Ady Endre Arany János Babits Mihály József Attila Kosztolányi Dezső Petőfi Sándor

3 Középszint A főbb művek szövegismereten alapuló értelmezése, kapcsolatok a művek között (pl. témák, műfajok, kifejezésmód, jellemző motívumok), a művek elhelyezése az életműben, az adott korszakban. Az életmű néhány jellemzője keretében néhány lírai és / vagy 1-3 epikai, drámai alkotás bemutatása, értelmezése (pl. a korstílus, a téma, a műfaj, a kompozíció, a jellemző motívumok, jelentésrétegek, világlátás alapján.) Műrészletek értelmezése. Memoriterek szöveghű és kifejező előadása. Művekről szóló olvasatok, vélemények megértése. A művekben felvetett kérdések néhány etikai, történeti, lélektani vagy társadalmi vonatkozása.

4 Választható szerzők: a következő 25-ből 6 tétel
Balassi Bálint Berzsenyi Dániel Csokonai Vitéz Mihály Illyés Gyula Jókai Mór Karinthy Frigyes Kassák Lajos Kertész Imre Kölcsey Ferenc Krúdy Gyula Márai Sándor Mikszáth Kálmán Móricz Zsigmond Nagy László Nemes Nagy Ágnes Németh László Ottlik Géza Örkény István Pilinszky János Radnóti Miklós Szabó Lőrinc Szilágyi Domokos Vörösmarty Mihály Weöres Sándor Zrínyi Miklós

5 A fenti lista bővíthető legfeljebb két, a fentiekhez hasonló jelentőségű szerzővel, vagy egy szerzővel a közelmúlt vagy a jelenkor irodalmából Juhász Gyula Tóth Árpád Szabó Magda Lázár Ervin

6 Kortárs műalkotás: a mindenkori vizsga előtti utolsó harminc évben keletkezett (írt, bemutatott, megjelent) irodalmi alkotás – 1 tétel Vámos Miklós Spiró György Tar Sándor Tóth Krisztina Békés Pál Háy János

7 Választható korok és művek a világirodalomból – 3 tétel
Az európai irodalom alapvető hagyományai: az antikvitás és a Biblia (pl. műfajok, témák, motívumok, hőstípusok). További választható korszakok: a romantika, a realizmus, a századfordulós modernség a szimbolizmustól az avantgárdig, a 20. század.

8 Színház és dráma – 2 tétel
Szophoklész egy műve Shakespeare egy műve Molière egy műve Katona József: Bánk bán Madách Imre: Az ember tragédiája Egy 19. századi dráma: Ibsen, Csehov Örkény István egy drámája Egy 20. századi magyar dráma Spiró György Kárpáti Péter Tasnádi István Egressy Zoltán Háy János

9 Az irodalom határterületei – 1 tétel
A népköltészet. Az irodalom filmen, televízióban, dalszövegben, a virtuális valóságban: az adaptáció (pl. irodalom filmen, rajzfilmen, rádióban, televízióban, digitális közlésben). A gyermek- és ifjúsági irodalom. A szórakoztató irodalom vonzereje, hatáskeltő eszközei (pl. sematizált hőstípusok, élethelyzetek, értékvilág, kalandosság, csattanó, szójáték). Egy-két tipikus műfaj jellemzőinek bemutatása (pl. útirajz, detektívregény, kalandregény, képregény, tudományos fantasztikus irodalom, humoros és erotikus irodalom, dalszöveg, sanzon, vicc, reklámvers). A virtuális tér műfajai: fanfiction, komment, blog stb. Mítosz, mese és kultusz. Film- és könyvsikerek, divatjelenségek korunk kultúrájában (pl. A Gyűrűk Ura, Bridget Jones naplója).

10 Regionális kultúra, interkulturális jelenségek és a határon túli irodalom
városi séta, emléktáblák közeli múzeum, emlékház közeli színház Kányádi Sándor Tamási Áron

11 Kerettanterv Az alábbi kerettanterv a négy évfolyamos gimnáziumok és szakgimnáziumok számára készült.

12 Kerettanterv, 9-10. osztály
Görög mitológia, antik görög epika és líra Az antik színház és dráma Antik római irodalom Biblia Az európai irodalom a 4–15. században (középkor) Az európai irodalom a 14–16. században (reneszánsz) Színház- és drámatörténet – drámajátékos tevékenységgel Középkori nyelvemlékek Janus Pannonius portréja Balassi Bálint portréja Késő reneszánsz, barokk, klasszicizmus (16–17. század) Az angol színház a 16–17. században és Shakespeare A francia klasszicista színház (17. század) Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem Az európai irodalom a 18. században Magyar irodalom a 18. században – Csokonai Vitéz Mihály, Berzsenyi Dániel Az európai irodalom a 19. század első felében (romantika, romantika és realizmus) Poe novellái Katona József: Bánk bán Magyar irodalom a 19. század első felében – Kölcsey Ferenc, Vörösmarty Mihály Petőfi Sándor Jókai Mór

13 Kerettanterv, 11-12. osztály
Arany János Madách Imre: Az ember tragédiája Az európai epika és líra a romantika után (19. sz. második fele) Csehov novellái Az európai dráma és színház a 19. sz. második felében Ibsen: A vadkacsa Magyar irodalom a 19. század második felében – Mikszáth Kálmán Magyar irodalom – a Nyugat és első nemzedéke Juhász Gyula Tóth Árpád Ady Endre Móricz Zsigmond Avantgárd irányzatok; a magyar avantgárd Kosztolányi Dezső Karinthy Frigyes, Krúdy Gyula Babits Mihály József Attila

14 Epikai és lírai törekvések a 20. században és a kortárs irodalomban
Orwell: Állatfarm Golding: A legyek ura Hemingway-novellák A 20. századi és a kortárs drámairodalom néhány törekvése Brecht Dürrenmatt Radnóti Miklós Szabó Lőrinc, Márai Sándor, Pilinszky János, Weöres Sándor, Ottlik Géza Illyés Gyula, Németh László, Örkény István, Nagy László, Füst Milán Művelődéstörténeti, irodalomtörténeti tájékozódás – a 20. század magyar irodalmából Gion Nándor Szabó Magda (pl. Abigél) Sánta Ferenc (pl. Sokan voltunk) Szerb Antal Portrék, látásmódok a kortárs irodalomból (választható szerzők, művek) Regionális kultúra Az irodalom határterületei Sokkal korábban

15 Kerettantervi meghatározások
Életmű – József Attila Portré – Radnóti Miklós Portrék – Szabó Lőrinc, Márai Sándor, Pilinszky János, Weöres Sándor, Ottlik Géza Látásmódok – Illyés Gyula, Németh László, Örkény István, Nagy László, Füst Milán Érettségi meghatározások: Kötelező szerzők – választható szerzők

16 Tananyagok, segédanyagok
Szövegértés – szövegalkotás a szakiskolák részére Szövegértés – szövegalkotás a középiskolák (gimnázium és szakgimnázium) részére Tanári Kincsestár kötetei Raabe kiadó Arató László – Pála Károly: A szöveg vonzásában: Bejáratok, Átjárók, Kitérők Műszaki Könyvkiadó A szöveg vonzásában – Arató László tiszteletére (Tanulmányok és segédanyagok) Vojtek Sándor: Olvasóközpontú irodalomtanítás (Tanulmányok és segédanyagok) Két egér Könyvkiadó Kortárs művek feldolgozása – tananyagok Színház és dráma – tananyagok


Letölteni ppt "Mit kell megtanítani, mit lehet kihagyni?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések