A Z-GENERÁCIÓ A JÖVŐRŐL Empirikus vizsgálat eredménye Bernschütz Mária, Ph.D. Edutus Főiskola Dörnyei Krisztina Rita, Ph.D. IBS.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
Advertisements

– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Készítette: Gondos Borbála
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
A nemzetiségi nevelés-oktatás eredményei és hatékonyság mutatói a tótkomlósi Szlovák Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában és Óvodában Készítette: Laukó.
Csepregi Teréz Szociálpolitikai szakért ő Október 2.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
John Sheridan BVetMed CVPM DMS MRCVS A Te praxisod, a Te karriered, a Te életed – gond van?
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Budapesti Corvinus Egyetem Turizmus Tanszék Budapest a nemzetközi utazók szemével Előzetes kutatási jelentés A Ráday utca pozicionálása kapcsán Budapestre.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Az „első lépés” TÁMOP
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
1Transzplantációs Alapítvány
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A matematikatanítás aktuális kérdései február
„Munkaerőpiaci kutatások 2016”
Transzplantációs Alapítvány a Megújított Életekért
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Cím: 4024 Debrecen, Burgundia utca 22. II. /8,
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Boros Péterné SZEF Alelnök SZEF AKADÉMIA Vezetője
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
1993-as közoktatási törvény
Környezetgazdaságtan 1
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Horvátországi Magyar Pedagógusok Fóruma
VIK - Mérnökinformatikus szak
Feladatrendszerek és közszolgáltatások alprogram
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Miért választottam a BME Mérnökinformatikus Szakot?
mérnök leszek a3 feladat
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
főigazgatóhelyettes, NSzFI
DARUS.
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Szerzője Konzulens neve
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
Megfigyelés és kísérlet
Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Jézuskától - Jézus Krisztusig
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Előadás másolata:

A Z-GENERÁCIÓ A JÖVŐRŐL Empirikus vizsgálat eredménye Bernschütz Mária, Ph.D. Edutus Főiskola Dörnyei Krisztina Rita, Ph.D. IBS

1. Z generáció a jövőről 2. Eredmények összehasonlítása ( ) 2007 Közép- iskolások vélekedése 2025-ről Önkitöltős kérdőív n= 980 (Dörnyei-Nagy, 2008) Fő- iskolások vélekedése 2025-ről Önkitöltős kérdőív n= 501 (Dörnyei-Nagy, 2008) 2015 Z gen ről Online kérdőív n= 829 Y gen ről Online kérdőív n= 545 X gen ről Online kérdőív n= 79 Fiatalok 2050-ről Online kvalitatív kérdőív n= 1453

Kutatási módszertan (2015) Adatfelvétel (szakértői mintavétel) Középiskolákkal való együttműködéssel (pl. Csík Ferenc Általános Iskola és Gimnázium) Felsőoktatási intézményekkel együttműködés (BCE, BME, DE, ELTE, Közszolgálati Egyetem, Miskolci Egyetem, Nyugat- Magyarországi Egyetem, SZTE, BGF, Edutus Főiskola, Wekerle Sándor Főiskola) Közösségi oldalak (Facebook, pl: Goodlike) Kérdőív bemutatása 39 általános jövőre vonatkozó állítás (5-fokú Likert-skála) 51 személyes jövőre vonatkozó állítás (5-fokú Likert-skála) Demográfiai jellemzők (jelenre és a jövőre) Elemzés módszertana SPSS Statistics 20 Varianciaanalízis

2007-es FŐISKOLÁS kutatás 2015-ös online kutatás 2007-es KÖZÉPISKOLÁS kutatás

1. Z GENERÁCIÓ A JÖVŐRŐL

JÖVŐTERVEZÉS – OKTATÁS A fiatalok egyre nemzetköziebbek lesznek. Fókuszban: az oktatás.

JÖVŐTERVEZÉS –MUNKA Hogyan dolgozunk 10 év múlva?

Micsoda különbségek nemek között! Berögzült klisé…

SZEMÉLYES TÉR A fiatalok egyre nemzetköziesebbek. Fókuszban: a külföldi munka

SZEMÉLYES TÉR A fiatalok nyitottsága. Fókuszban: a párkapcsolat, nemzetközi barátok.

SZEMÉLYES TÉR Fókuszban: az egészség, önkép.

SZEMÉLYES TÉR Fókuszban: a szabadidő

SZEMÉLYES TÉR Fókuszban: az addikció.

TÁRSADALOM, KÖRNYEZET Fókuszban: az érzett veszély.

& 2015-ÖS EREDMÉNYEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA „A kenguruk okosabbak lesznek, fellázadnak az ausztrálok ellen és megalapítják Kenguriát, ahol kitör a 8. világháború, és ott az orkok vívnak harcot a krokodillovas felhőmanók ellen az utolsó emberi kolónia birtoklásáért, hogy tudjanak csokit enni.” (Férfi, 1990)

Következtetések – befolyásoló tényezők GENERÁCIÓ JÖVŐ KÖZELSÉGE KOR JELEN Az időtáv, amire rákérdezünk Jelen (és közvetlen múlt) eseményei A megkérdezett kora (életszakasza) Generációs különbségek kortól függetlenül NEM Megkérdezett neme

Z genY gen X gen Túl magas elvárásaink voltak

Z genY gen X gen A jövő beelőzte az elvárásainkat

A korral jár

„Rajtunk múlik, bármi lehet. […]” (1999, Nő)

KÜLFÖLD „[…] Magyarország államcsődöt hirdetett, magyarországon nagyrészt szegények fognak élni nagyon lemaradt életszínvonallal, akik megtehették kiköltöztek amerikába, németországba.” (1997, férfi) MEG SE ÉREM „Nem tudom, az még nagyon messze van, lehet, hogy meg sem érem.” (1994, férfi ) ELIDEGENEDÉS „Nyugodt nyugdíjas éveimet óhajtanám tölteni abban az időben, egy mindentől távol eső kis kertes házban, a családommal és a háziállataimmal. Mindezt körülveszi egy, az űrből is látható nagy fal, ami kint tart mindenki mást, és aki 5 méternél közelebb jön, azt a lézersugarak szénné égetik. Tegyünk azért, hogy nekem ez sikerüljön! Peace.” (1989, nő) Szerinted 2050 ehhez képest mennyiben lesz más?

UGYAN AZ, MINT MOST „Régen, mikor a Vissza a jövőbe trilógia megjelent, azt hittük, az autók tényleg repülni fognak 2015-ben. Most, hogy megértük ezt az évet, teljesen más a véleményünk róla. Szerintem 2050-ben sem fog sokkal másabb lenni az élet, mint most, maximum a tehcnológiai eszközöket korszerűsítik tovább, ahogyan azt eddig is tették.” (1993, nő) FEJLŐDÉS MINDEN TÉREN „Robotok végzik majd a legtöbb feladatot. Kizárólag kreatív állások lesznek, melyeket akkor még robotok nem tudnak helyettesíteni. A munkanélküliség óriási probléma lesz. Sokáig fogunk élni, mert a legtöbb betegséget már gyógyítani tudjuk majd. A nyersanyagproblémák is megoldottak lesznek.” (1974, férfi) EGYÉNI JÓLÉT „Megfelelő megélhetést fogok tudni magamnak biztosítani, több lábon fogok állni, jó életszínvonalam lesz.” (2001, Nő) Szerinted 2050 ehhez képest mennyiben lesz más?

További kutatási tervek Framework-alkotás GENERÁCIÓ JÖVŐ KÖZELSÉGE KOR JELEN Az időtáv, amire rákérdezünk Jelen (és közvetlen múlt) eseményei A megkérdezett kora (életszakasza) Generációs különbségek kortól függetlenül NEM Megkérdezett neme

BERNSCHÜTZ MÁRIA DÖRNYEI KRISZTINA Köszönjük a figyelmet!