Konfliktuskezelés az óvodában A gyermek mindenek felett álló érdeke 2011. október 14. Dr. Futó Judit AVEC Pszichoterápiás Intézet és Oktatási Központ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
1. Bethlen Gábor Középiskola, Szakképző Iskola és Kollégium Nyírbátor 2 Iskolai közösségek A tanulók összetétele: A tanulói létszám jelenleg:780 fő –Szakközépiskolai.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 19
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Pedagógus szerep és változásai
Szociális kompetencia
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Projektmenedzsment kompetenciák - hagyományos és agilis megközelítés
ESETTANULMÁNY Készítette: Fenyvesi Petra
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Hogyan lehetünk boldogabbak?
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A szaktanácsadásról.
1993-as közoktatási törvény
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
Zenei tehetségek mentorálása és egyéni fejlesztése
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Compliance és Corporate Governance
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Környezeti Kontrolling
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Árulkodás? – Árulkodás! Készítette: Virágné Nagy Éva.
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
11. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Gyermekekkel a mediáció szemszögéből
Előadás másolata:

Konfliktuskezelés az óvodában A gyermek mindenek felett álló érdeke október 14. Dr. Futó Judit AVEC Pszichoterápiás Intézet és Oktatási Központ

A konfliktusok kialakulása az egyének vagy csoportok céljai, hiedelmei, elképzelései egymással összeegyeztethetetlenek A konfliktusok értelmezése (perspektíva-váltás képessége!) 1. tradicionális kiiktatandó rossz dolog, teher veszély, erőszak nyereség/veszteség perspektíva erővel oldja meg büntetés 2. konstruktív konfliktus = tanulási lehetőség Mit fejleszt? nyelvi képességek, kognició, logika empátia, autonómia, moralitás együttműködés, perspektíva-váltás, tárgyalás, döntéshozatal

A konfliktusmegoldás fajtái 1. dekonstruktív harcol vagy menekül (agresszió, düh, frusztráció) különválás újraegyesülés nélkül 2. konstruktív tárgyalás, „érdekegyeztetés” vagy „mediáció” kompromisszumos megoldás „kibékülés” konfliktus utáni, általában szeparációt követő érzelmi közeledés, fizikai közelség pl.: játszani hív, magán nevet, játékot ad, bocsánatkérés, simogatás, mosoly Mire jó a „kibékülés”? társas kapcsolatok erősítése szociális kompetencia növelése

A konstruktív konfliktus megoldáshoz szükséges készségek 1.nyelvi és kognitív kompetencia 2.érzelemszabályzás (vs. agresszió és impulzivitás) 3.perspektíva-váltás, mentalizáció 4.empátia Hogyan fejlődnek ezek a készségek? Hogyan lehet fejlődésüket facilitálni?

Érzelemszabályzás vs. agresszió és impulzivitás Mentalizáció Empátia

Az agresszió fejlődése, megjelenése Az agresszió nem pusztán tanult, a kezdetektől jelen van Az agresszió nem pusztán tanult, a kezdetektől jelen van  másfél éves kor körül: gyerek jár, beszél, dackorszak  én-fejlődéssel párhuzamosan jelenik meg igények ütközése A fizikai agresszió A fizikai agresszió  2 éves kor körül a leggyakoribb, utána általában csökken.  fennmaradása: normál fejlődési menet „meghibásodása”  fennmaradása: normál fejlődési menet „meghibásodása” Jellemző szülői viselkedés Jellemző szülői viselkedés  „nevelést” hamar feladják, ráhagyják a gyerekre – negatív viselkedési minta megerősítése  rossz értelemben vett szülői engedékenység és/vagy  fizikai agresszió erőteljes temperamentummal született gyerek erőteljes temperamentummal született gyerek+ ingerlékeny, türelmetlen szülő ingerlékeny, türelmetlen szülő ördögi kör…

Az, hogy a NEVELŐ MIT KEZD AZ AGRESSZIÓVAL alapvetően meghatározza, hogy a gyermek viselkedése a nyers agresszió vagy az asszertivitás irányába alakul-e, ami a konfliktuskezelés szempontjából döntő jelentőséggel bír Önérvényesítés, álljunk ki saját érdekeinkért, de ne sértsük meg mások érzéseit. Önérvényesítés, álljunk ki saját érdekeinkért, de ne sértsük meg mások érzéseit. Vannak kötelezettségeink, másoktól is elvárjuk, hogy ezt teljesítse. Felellőséget vállalunk tetteinkért és másoktól is ezt várjuk. – partnerkapcsolat Vannak kötelezettségeink, másoktól is elvárjuk, hogy ezt teljesítse. Felellőséget vállalunk tetteinkért és másoktól is ezt várjuk. – partnerkapcsolat A kommunikációban én vagyok a hatóképes, úgy kell megfogalmaznom, hogy átmenjen az információ, érthető legyen a közlés, és helyzetben tartsam a másikat. – szerződéskötés A kommunikációban én vagyok a hatóképes, úgy kell megfogalmaznom, hogy átmenjen az információ, érthető legyen a közlés, és helyzetben tartsam a másikat. – szerződéskötés Az asszertivitás fogalma:

Az agresszív viselkedés jellemzői: Az asszertív viselkedés jellemzői: Az  Önbizalom hiánya  Mások elfogadásának hiánya  Nem érdekli mások érzése  Negatív érzések mások iránt  Harag és vádaskodás  Felsőbbrendűségi érzés  Minden helyzetet kontrollálni akar  Önbizalom, reális önértékelés  Mások és önmaga elfogadása  Érdeklik mások érzései, gondolatai  Felelősségvállalás  Őszinte, egyenes  Meghallgat másokat  Nyíltan kérdez

Az érzelemszabályzás fejlődése A nyílt agresszív viselkedések csökkenése természetesen összefügg az érzelemszabályzás megfelelő szintjével, az önkontrollal. Érzelem-szabályozás, önkontroll alapja: Az érzelmek másodlagos reprezentáció kialakulása Az érzelmek másodlagos reprezentáció kialakulása (érzelmek tudatossága) (érzelmek tudatossága) Saját érzelmek megtanulása szülőkkel való interakció folyamatában Saját érzelmek megtanulása szülőkkel való interakció folyamatában Minta! Minta! Mentalizáció a gyermekről kifejezetten érzelmileg terhelt helyzetekben (pretence kísérlet) Mentalizáció a gyermekről kifejezetten érzelmileg terhelt helyzetekben (pretence kísérlet) Hogyan alakul ki az érzelmek másodlagos reprezentációja, az érzelmi tudatosság?

Az újszülött belső állapotainak hozzáférhetősége az újszülött számára belső állapotai közvetlenül hozzáférhetőek az újszülött számára belső állapotai közvetlenül hozzáférhetőek (pl. Freud, 1920/1995; Mahler és mtsai, 1975; Meltzoff és Gopnik, 1993) (pl. Freud, 1920/1995; Mahler és mtsai, 1975; Meltzoff és Gopnik, 1993) az újszülött számára belső állapotai közvetlenül NEM hozzáférhetőek (pl. Winnicott, 1967; Bion, 1962, 1967; Kohut, 1971, 1977; Stern, 1981) Anya-gyermek interakció döntő szerepe 1. csecsemő kezdetben differenciá - latlan emocionális állapotainak strukturálásában, szabályzásában 2. csecsemő pszichés struktúrájának építésében

A szociális biofeedback modell (Gergely és Watson, 1996, 1999) A csecsemő saját affektív állapotait, azok jelentésével együtt másodlagosan, a szülői érzelemtükrözés révén tanulja meg. inger„jelöltsége” inger„jelöltsége” (pl. eltúlzott mimika, → jellegzetes vokalizáció) (pl. eltúlzott mimika, → jellegzetes vokalizáció) az ingernek a csecsemő viselkedésével való → az ingernek a csecsemő viselkedésével való → magas kontingenciája magas kontingenciája a kifejezett érzelem referenciális „lekapcsolása” a kifejező ágensről („nem igazi”) érzelem referenciális „lehorgonyozása”, mint az ő saját érzelmi állapotát kifejező érzelem-kifejezést

Az érzelemtükröző interakciókban az anyai válasz jelöltsége a saját állapotait tükröző szülői ingereket, mint a self elsődleges állapotára utaló másodlagos reprezentációkat értelmezi a saját állapotait tükröző szülői ingereket, mint a self elsődleges állapotára utaló másodlagos reprezentációkat értelmezi Reprezentációs képességek fejlődése kialakul a self szubjektív érzelmi állapotainak perceptuális tudatossága Érzelmi önszabályozás előfeltétele (Gergely, 1996)

Érzelemszabályzás vs. agresszió és impulzivitás Mentalizáció Empátia

Mentalizáció és agresszió Def: Másokról, mint vágyakkal, vélekedésekkel rendelkező lényekről gondolkozunk, mentális állapotokat tulajdonítunk nekik, ezek alapján értelmezzük viselkedésüket. Def: Másokról, mint vágyakkal, vélekedésekkel rendelkező lényekről gondolkozunk, mentális állapotokat tulajdonítunk nekik, ezek alapján értelmezzük viselkedésüket. A mentalizáció a kötődési kapcsolatokban alakul. Mások visszatükrözik saját mentális állapotainkat. A mentalizáció a kötődési kapcsolatokban alakul. Mások visszatükrözik saját mentális állapotainkat. Mentalizáció → agresszió csökken Mentalizáció → agresszió csökken agresszióval mentalizáció evolúciósan inkompabilitis: ahol nincs mentalizáció, ott agresszió van (komminikáció, értelemezés időszakos gátlás alatt) agresszióval mentalizáció evolúciósan inkompabilitis: ahol nincs mentalizáció, ott agresszió van (komminikáció, értelemezés időszakos gátlás alatt) Mentalizáció kialakulását segíti: Mentalizáció kialakulását segíti: biztonságos kötődés biztonságos kötődés elme-elméjűség (rólunk mentalizálnak) elme-elméjűség (rólunk mentalizálnak)

Mentalizációs problémák Okai:  arckifejezések felismerésével pr., vokalizáció értelmezésével pr. stb.  nem volt alkalmuk kötődési kapcsolaton belül mentalizációt tanulni, gyakorolni  kötődési kapcsolatai sérültek  szorongást gyerekre nyomja – mentalizáció elkerülése Mentalizációs problémák korrekciója  Pszichoterápia (agresszív gyerek példája…mentalizációt újratanulni!)  Egészséges emberekkel való szoros kötődési kapcsolat.  Fontos, hogy az intézményeken belüli kommunikáció a mentalizációt támogassa

Érzelemszabályzás vs. agresszió és impulzivitás Mentalizáció Empátia

Az empátia A másik ember lelkiállapotába való beleélés képessége (Buda Béla). Ilyenkor mintegy belülről szemléljük a másik személyt, így könnyebben megértjük, hogy mit érez, mire vágyik a másik, hogy mi foglalkoztatja őt. Mindezek ismeretében a másik ember reakciói is könnyebben értelmezhetővé válnak. A beleélés nem egyenlő az empátiával. Valódi empatikus reakció során mindvégig tudatában vagyunk annak, hogy az általunk is átélt érzések forrása nem saját személyiségünk, hanem a másik ember. Az empátia féken tartja a reflektálatlan, kontrollálatlan viselkedést, az agressziót, az erőszakot.

Az érett empátia előfeltételei saját érzelmi tudatosságunk a másik ember érzelmi állapotaira vonatkozó (elsősorban nem-verbális) jelzések megbízható érzékelése az én és a másik elkülönülése annak felismerése, hogy az emberek reakcióikkal befolyást képesek gyakorolni a másik élményvilágára. Ez gondoskodó, segítő reakciók alapja.

A gyermek empátiájának fejlesztése érzelmileg telített induktív magyarázatok (a figyelmet a másik érzéseire, a másik érzelmi perspektívájának átvételére irányítják, valamint a gyermek viselkedésével kapcsolatban egyértelmű elvárásokat és értékeket fogalmaznak meg) az érzelmekről és azok okairól való beszélgetések gyakorisága az érzelmi perspektíva átvételének képességével, a negatív érzelmekről való beszélgetések gyakorisága pedig az érzelmi megértés magasabb szintjével áll összefüggésben. empatikus viselkedés nyílt elvárása modellállás A perspektíva-váltás képességének fejlesztése (pl: szerepjátékokban szerepcsere ösztönzése) párhuzamok felismerése egy saját maga által a múltban átélt élmény és a másik jelenlegi helyzete

Összegzés A fentiekben láttuk, hogy milyen tényezők befolyásolják  az érzelemszabályzás  a megfelelő mentalizációs képesség  az empátia fejlődését, megfelelő alakulását, amikkel összefügg  a konfliktusok megoldásának konstruktívabb módja Milyen módszerekkel segíthetjük elő a problémamegoldás konstruktívabb módjainak megjelenését az óvodában?

Mit tehet a pedagógus? A pedagógus maga is modell!!! érzelemkifejezés empátia válaszkészség melegség ellentmondások: a felnőttek „tudják”, hogy a probléma megtárgyalása hasznos, mégis „erőből” cselekszenek – minta?! erővel mentalizációt hangsúlyozó konfliktuskezelési technikát bevezetni?

A konstruktív konfliktuskezelés elősegítése 1. a gyerekek közötti hasonlóságok hangsúlyozása 2. a versengés csökkentése 3. az együttműködést igénylő feladatok előtérbe helyezése 4. a gyerekek önértékelésének támogatása 5.A onfliktus helyzetében az agresszív viselkedésre mindig és minél hamarabb reagáljunk (beszéljük meg vele, hogy a másik mit érez, hogy ő mit szólt volna hasonló esetben, emlékeztessük vele megtörtént eseményekre – analógia) 6. fogadjuk el, hogy a gyerekek érezhetnek dühöt, az agresszív viselkedést azonban ne nyugtázzuk („OK, hogy mérges vagy, de nem ütheted meg…”) 7. segítsünk a gyerekeknek megfogalmazni érzéseiket

8. nem az a fontos, hogy ki kezdte, hanem, hogy ki milyen megoldást talál rá, hogyan tudja befejezni 9. segítsünk a gyerekeknek viselkedési alternatívát találni 10. mások viselkedésének értelmezése (szándékosság, érzelem és a viselkedés kapcsolata) 11. A békülés facilitálása - az agresszor konkrét cselekedetekkel segítse korábbi áldozatát 12. árulkodás? = mediáció

A konfliktusok megoldásának 6 lépéses módszere 1.higgadt megközelítés 2.az érzések elfogadása 3.az információ begyűjtése 4.a probléma újrafogalmazása (a résztvevők nézőpontjainak figyelembevételével) 5.megoldási javaslatok gyűjtése a gyermekektől 6.segítség a közösen kiötölt megoldás megvalósításában A módszerben kiemelt jelentősége van: az összes résztvevő nézőpontjának igényeinek hangsúlyozása mások érzéseinek, céljainak, gondolatainak hangsúlyozása a gyermek bevonása a problémamegoldás folyamatába egyenrangúság a hierarchiával szemben

Köszönöm a figyelmet!