FELNŐTTKÉPZÉS – VÁLTOZÁSOK ÉS AKTUALITÁSOK Mátyus Mihály felnőttképzési osztályvezető 2016. május.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási szakképzési programok
Advertisements

2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Tartalom Alapelvek, felnőttképzés résztvevői, felnőttképzés intézményei, a törvény hatálya Engedélyezési eljárás feltételei, követelmények – akkreditációtól.
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése Áttekintés az új szakképzési és felnőttképzési törvényről és végrehajtási rendeleteiről.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
Utazási iroda alapítása
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Ágazati szakképzés változásai
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
TÁMOP Nagyrendezvény. Magyarországi szakképzési rendszer változások I.  2011 új szakképzési törvény  2012 szeptember 01 köznevelési törvény hatályba.
Szakképzési változások
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
2014. november Rendek Tímea
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
A felnőttképzés új szabályozása Rettegi Zsolt, felnőttképzési szakértő VMKIK szakképzési fórum –
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
A Kereskedelmi és Iparkamarák szakképzési feladatai 2012.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
Fényreklámgyártó szakma hivatalos szakképzési lehetőségei Csányi Róbert NSZFH
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
A foglakoztathatóság és a felnőttképzés kapcsolata Dr. Czomba Sándor Budapest november 6.
VASÚTI VIZSGAKÖZPONT KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Vasúti Vizsgaközpont Novák László igazgató.
A KÖZÉPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS JÖVŐJE
MKIK – Rettegi Zsolt, felnőttképzési szakértő
12. modul Szakmai követelmények - 2 óra gyakorlat nexon
Nagyvállalatok nagy pályázati lehetősége!
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal szerepe a GINOP 6
TÁMOP pályázati lehetőségek a szak-és a felnőttképzés területén - 2
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
Digitális szakadék csökkentése Bálint Ákos projektvezető, KIFÜ
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Közbeszerzési Döntőbizottság
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

FELNŐTTKÉPZÉS – VÁLTOZÁSOK ÉS AKTUALITÁSOK Mátyus Mihály felnőttképzési osztályvezető május

2 Változások a szakképzésben A szakképzési törvény módosítása – változások júniusától (több más módosítás mellett): Új szakképzési képzési struktúra 2016/2017. tanévtől Az új képzési struktúrában érintett szakképesítések miatt az OKJ átfogó felülvizsgálata

3 Az OKJ fejlesztése I. Főbb irányok: a szakgimnáziumban az érettségivel megszerezhető szakképesítések struktúrájának meghatározása, kialakítása; az MKKR szintek megjelenítése; a felnőttképzési óraszámok felülvizsgálata, csökkentése új részszakképesítések kialakítása azon szakképesítések esetében, ahol az óraszám nem csökkenthető (ez utóbbi két fejlesztés különösen a felnőttképzőknek kedvez)

4 Az OKJ fejlesztése II. Az OKJ felülvizsgálatának eredményeihez igazodóan az új vagy módosult követelménymodulok, szakmai és vizsgakövetelmények, valamint a szakképzési kerettantervek kidolgozása Az új szakmai és vizsgakövetelmények kiadása első felében várható A módosított OKJ (150/2012. (VII. 6.) Korm. rendelet) hatálybalépése: szeptember 1. (A január 1-én érvényes OKJ szerinti szakképesítésekre irányuló képzés aug. 31-ig – egyes esetekben várhatóan dec. 31-ig – indítható)

5 Az új felnőttképzési törvény hatályba lépése óta: Megjelentek az új rendszer indulásához szükséges jogszabályok – 1 kormány- és 5 miniszteri rendelet Folyik az engedélyezés – jelenleg intézmény több, mint képzése van nyilvántartásban Működik a kamarai Program Bizottság – napjainkig 149 szakmai programkövetelményt fogadott el, ez egyben 398 programkövetelmény modult is jelent 10 nyelvből 144 nyelvi programkövetelmény jelent meg Miniszter úr döntött arról, hogy mely szervezetek végezhetik a felnőttképzést folytató intézmények minőségbiztosítási rendszereinek külső értékelését

6 A felnőttképzési törvény májusában módosult, ennek indokai A törvény hatályának szükségszerű pontosítása elsősorban a nyelvi képzéseknél Az OKJ-s képzések megkerülésének akadályozása A nyelvi képzéseknél a tapasztalatok érvényesítése Egyéb módosítások, illetve szakmai pontosítások (pl. távoktatás fogalma, modul fogalma, nyelvi képzés szintje, típusa)

7 A törvény hatályának szükségszerű módosítása A törvény hatálya minden képzést folytató intézményre kiterjed, ha OKJ szerinti, vagy „annak látszó” képzést folytat, vagy kíván végezni A nyelvi képzések esetében összhangba hoztuk a törvény szövegét és az NSZFH közleményt (lásd később) A törvény nem terjed ki a szociális ágazat miniszteri rendeletekben szabályozott képzéseire

8 Az OKJ-s képzési körrel kapcsolatos változások I. A módosítás célja: annak megakadályozása, hogy egyes képzők az előírt óraszámokat megkerülve juttassák OKJ-s végzettséghez a résztvevőket. Ezért megtiltottuk a képzés „kiszervezését” – a gyakorlati képzés kivételével (nem csak az OKJ-s körben), szigorítottuk a modulzáró vizsgák szervezését csak az tehet modulzárót a képzőnél, aki ott tanul; aki nem vett részt képzésen, az a hatóság szervezésében tehet modulzáró vizsgát, a modulzáró vizsga szervezését előzetesen be kell jelenteni

9 Az OKJ-s képzési körrel kapcsolatos változások II. szabályoztuk minden képző – különösen az OKJ-hoz köthető – hirdetési, tájékoztatási tevékenységét a képző hirdetéseiben el kell különítse az engedély alapján folytatott, vagy folytatni szándékozott képzéseit, a képző hirdetései, tájékoztatói nem tartalmazhatják olyan OKJ-s képzésnek az elnevezését, vagy a szakképesítés megszerzésének a lehetőségére való utalást, amelyre nincs engedélye, a fentiek megsértésének szankciója – a havi minimálbér hússzorosának megfelelő bírság illetve az engedély megvonása.

10 A nyelvi képzésekkel kapcsolatos módosítások A módosítás indoka: a gyakorlati működés eddigi tapasztalatainak érvényesítése a törvény hatálya alapesetben csak a támogatott nyelvi képzésekre terjed ki támogatott nyelvi képzés csak kontakt órákból állhat a törvény kiegészült a nyelvi képzéssel összefüggő – a nyelvi programkövetelményekről szóló rendeletben már szereplő – további definíciókkal és pontosabb szabályozással (pl. előzetes tudásmérés fogalma, nyelvi képzés típusai, egyéb nyelvi képzés fogalma)

11 Egyéb módosítások A bírság kiszabásánál szélesebb mérlegelési lehetőség biztosítása az NSZFH-nak A vállalati belső képzés fogalmának módosítása azért, hogy a munkáltatók dolgozóik számára költségvetési (ezen belül uniós) forrásból is szervezhessenek belső képzést Taxatíve kimondja a törvény, hogy a nem az Fktv. hatálya alatt végzett képzések is az OSAP adatszolgáltatási kötelezettségbe tartoznak.

12 További szakmai pontosítások Egyértelmű, hogy a képzési programnak tartalmaznia kell a képzés célcsoportját, az elméleti és a gyakorlati óraszámot nyelvi képzés esetén nem kell külön megjelölni Az ellenőrzés során is szakértői bizottságot kell megbízni A felnőttképzést folytató intézmény a képzésről szóló adatszolgáltatási kötelezettségét csak a képzés első napján köteles teljesíteni A támogató számára hozzáférés biztosítása a támogatott képzés NSZFH-nál lévő adataihoz

13 A módosítások hatályba lépése, átmeneti rendelkezések A módosításokat a hatálybalépéskor folyamatban lévő képzésekre nem kell alkalmazni, kivéve a képző OKJ-s képzésekkel összefüggő hirdetéseit, tájékoztatóit A módosítások június 12-én, szeptember 1-én, illetve január 1-én léptek hatályba.

14 A 393/2013. Korm. rendelet módosítása Az egyszemélyes vállalkozás esetén a szakmai vezetőre előírt alkalmazási feltételtől eltekintünk, amennyiben az adott személy a megfelelő képesítési feltételekkel és szakmai gyakorlattal rendelkezik A csak nyelvi képzést folytató egyszemélyes vállalkozások esetében a szakmai vezetőnek az intézményi engedélyben szereplő nyelvek valamelyikéből nyelvtanári végzettséggel kell rendelkeznie További változások I.

15 Minden intézmény a saját maga által módosított képzési programját („fiókprogram”) legkésőbb az adott képzés megkezdésének napján elektronikusan megküldi a hatóságnak A 30 fős csoportlétszám korlát 40 főre emelkedett. A nyelvi képzésekre vonatkozó módosítások: Lehetővé vált az általános nyelvi képzések tekintetében a bölcsészettudományi nyelvszakos végzettséggel rendelkezők alkalmazása – legfeljebb a képzési idő 20%-áig Anyanyelvi oktatók foglalkoztathatósága a C1-C2 szintű képzések esetében 80%-ra emelkedik. A magyar, mint idegen nyelvet oktatók alkalmazása esetében lehetséges a bölcsészettudományi nyelvszakos végzettség További változások II.

16 A miniszteri rendeletek is módosultak, a módosítások indokai: A törvény és a kormányrendelet módosítása A közigazgatási bürokráciacsökkentésről szóló törvényben foglaltak Az érintett miniszteri rendeletek hatálybalépését követő időszak gyakorlati tapasztalatai Sarkalatos változás, hogy a másodfokú hatóságnak nem lesz a jövőben lehetősége arra, hogy a tényállás tisztázatlansága miatt új eljárás lefolytatására utasítsa az első fokú hatóságot, a 2. fokú hatóságnak kell döntenie. További változások III.

17 További változások IV. Az 59/2013. (XII. 13.) NGM (szakmai programkövetelményekről szóló) rendelet módosítása a szakmai programkövetelményt – a hatályos szabályozásban foglaltakon túlmenően – abban az esetben is törölni kell, ha a szakmai programkövetelmény kompetenciái beépítésre kerülnek valamely OKJ, vagy hatósági jellegű képzés kompetenciái közé. megnövekszik a javaslatok szakmai kompetenciái lehetséges átfedésének mértéke, max 40 %-a lehet az állam által elismert szakképesítések szakmai követelménymoduljaiban, a felsőoktatási szakképzés és a kamarai mesterképzések kompetenciamoduljaiban foglalt kompetenciáknak. a szakmai programkövetelményeket öt évenként, a megvalósult képzések szempontjából felül kell vizsgálni és indokolt esetben azokat törölni kell.

18 További változások V. A 14/2014. (III. 31.) NGM (szakértői) rendelet módosítása a felnőttképzési szakértői és a felnőttképzési programszakértői tevékenység bejelentés alapján végezhető, a bejelentéshez az erkölcsi bizonyítvány csatolásának kötelezettsége törlésre került, a szakértői tevékenység bejelentésének és ellenőrzésének szabályai a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának szabályairól szóló törvénynek megfelelően módosultak.

19 További változások VI. A 16/2014. (IV. 4.) NGM (nyelvi programkövetelményekről szóló) rendelet módosítása a nyelvi programkövetelmények vonatkozásában is előírás a nyelvi programkövetelmények öt évenkénti, a megvalósult képzések szempontjából történő felülvizsgálata és indokolt esetben azok törlése. csak a támogatott nyelvi képzések esetében feltétele a tanúsítvány megszerzésének a felnőttképzési szerződésben meghatározott óraszám 80%-án való részvétel.

20 Várható változások a felnőttképzés szabályozásában felnőttképzés katalizálásra szolgáló intézkedések, e-oktatás, távoktatás, LLL növelése, szakképzési centrumok és felnőttképző intézmények együttműködése,

A GINOP 6. prioritás – „Versenyképes munkaerő” a felnőttképzés szempontjából releváns pályázati felhívásai

22 A GINOP 6. prioritása: a évi éves fejlesztési keret A GINOP évre szóló fejlesztései, a Versenyképes munkaerőről szóló 6. prioritás esetében Felhívás azonosító jele Felhívás neve Felhívás keretösszege (Mrd Ft) GINOP Alacsony képzettségűek és közfoglalkoztatottak képzése30,00 GINOP A digitális szakadék csökkentése8,95 GINOP Részvétel az OECD Felnőttek Képesség –és Kompetenciamérése programjában (PIAAC)1,10 GINOP A szakképzést végzettség nélkül elhagyók számának csökkentése 1,80

23 A GINOP 6. prioritása: a évi éves fejlesztési keret A GINOP évre szóló fejlesztései, a Versenyképes munkaerőről szóló 6. prioritás esetében Felhívás azonosító jele Felhívás neve Felhívás keretösszege (Mrd Ft) GINOP Idegen nyelvi készségek fejlesztése15,00 GINOP Munkaerő-piaci kulcskompetenciák fejlesztése2,50 GINOP Munkahelyi képzések támogatása nagyvállalatok munkavállalói számára10,00 GINOP Munkahelyi képzések támogatása KKV-k munkavállalói számára 20,00

24 A GINOP 6. prioritása: a évi éves fejlesztési keret A GINOP évre szóló fejlesztései, a Versenyképes munkaerőről szóló 6. prioritás esetében Felhívás azonosító jele Felhívás neve Felhívás keretösszege (Mrd Ft) GINOP A szakképzési intézményrendszer átfogó fejlesztése10,05 GINOP A 21. századi szakképzés és felnőttképzés minőségének, valamint tartalmának fejlesztése7,00

25 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!