Békéscsaba, 2010. 09. 10. A szociális ellátottak fogyasztói helyzete és jogai Skultéti József ügyosztályvezető Budapest Főváros PH. Szociálpolitikai Ügyosztály.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Szakmai Tanácskozás Miskolc
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Gyermekvédelmi alapellátás
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Mentuszné dr. Terék Irén HMSZGYH Eger hivatalvezető október 18.
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Családi napközi.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Segélyezési rendszer átalakítása
DEBRECEN VÁROS SZOCIÁLIS
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
Jogszabály módosítások Budapest
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Magyarország demográfiai jellemzőinek és szociális ellátórendszerének bemutatása különös tekintettel az időskorú népességre.
Az adatvédelem szabályozása
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Családtámogató ellátások
Rászoruló személyeket támogató operatív program RSZTOP
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Új rendszerben működnek a jövőben a támogató szolgáltatások és a közösségi ellátások augusztus 7. Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
TÁMOP / Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ A szociális szolgáltatásokat igénybevevők jogvédelme.
Az alacsonyküszöbű szolgáltatások jogi hátteréről Portörő Péter, SZMM május 19.
TÁMOP / Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ Alapelvek, beszámolási kötelezettségek a jogvédelmi munkában.
1 A megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható támogatások Székesfehérvár, január 29.
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének eredményei Dr. Szinay Attila Mezőkövesd, január 28.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
1 Szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások, intézmények ágazati azonosítója, országos nyilvántartási rendszere Szociális regiszter publikus.
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
A hódmezővásárhelyi szociális ellátórendszer. A befogadó város Európa-díj Becsületzászló fokozata (1997) Az év települése (2009) Magyar Örökség-díj (2010)
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
Az ellátottjogi képviselet 2015-ben
A helyettes szülői ellátás működése
Megbecsülés az idős embereknek
Skultéti József ügyosztályvezető Szociálpolitikai Ügyosztály
Szociális regiszter publikus felület használata
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Lorem ipsum.
Tájékoztatás jogszabály változásokról
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
RSZTOP „Közterületen élők számára természetbeni juttatás biztosítása” Megvalósítás a partneri együttműködés tekintetében a kiegészítő étkezés.
Előadás másolata:

Békéscsaba, A szociális ellátottak fogyasztói helyzete és jogai Skultéti József ügyosztályvezető Budapest Főváros PH. Szociálpolitikai Ügyosztály

Kik is „szociális ellátási formák fogyasztói”?  időskorúak-,  pszichiátriai betegek-,  szenvedélybetegek,  fogyatékkal élők-,  hajléktalan személyek,  átmeneti- vagy tartós egészségkárosodást/munkaképesség-csökkenést elszenvedők,  átmeneti- vagy tartós pénzzavarba kerülő rászorultak,  munkanélküliek, közfoglalkoztatásban részt vevők,  aktív korúk és nem aktív korúak,  nyugdíjra, illetve nyugdíjszerű ellátásra jogosultak,  bevándoroltak letelepedettek, hontalanok.

Az évi III. törvény -a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról- szerint: 7. § (1) A települési önkormányzat, tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra rászorulónak átmeneti segélyt, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti. II. fejezet Pénzbeli ellátások - szociális rászorultság esetén a jogosult számára megállapítható  Időskorúak járadéka (j),  Rendelkezésre állási támogatás (j),  Rendszeres szociális segély (j),  Lakásfenntartási támogatás (kt),  Ápolási díj (kt),  Átmeneti segély (j, kt),  Temetési segély (kt). A települési önkormányzat képviselő-testülete a hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátásokat kiegészítheti, és a szociálisan rászorultak részére -a rendeletében meghatározott módon és feltételek szerint- más pénzbeli támogatásokat is megállapíthat (26. §). A „szociális ellátás fogyasztói” milyen formák igénybevételére lehetnek jogosultak? - a szociális ellátások rendszere I.

Egyes szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatók (47.§/1./ : rendszeres szociális segély, lakásfenntartási támogatás, az átmeneti segély, a temetési segély) III. Fejezet Természetben nyújtott szociális ellátások  Köztemetés,  Közgyógyellátás,  Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság,  Adósságkezelési szolgáltatás,  Energiafelhasználási támogatás. Természetbeni ellátás különösen az élelmiszer, a tankönyv, a tüzelő segély, a közüzemi díjak, illetve a gyermekintézmények térítési díjának kifizetése, valamint a családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás, illetve családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatásnak minősül különösen a földhasználati lehetőség, a mezőgazdasági szolgáltatások és juttatások, a munkaeszközök és a munkavégzéshez szükséges forgó eszközök, a szaktanácsadás, a szakképzés biztosítása (47.§ bekezdés). A „szociális ellátás fogyasztói” milyen formák igénybevételére lehetnek jogosultak? - a szociális ellátások rendszere II.

A „szociális ellátás fogyasztói” milyen formák igénybevételére lehetnek jogosultak? - a szociális szolgáltatások rendszere III. 1.) Alapszolgáltatások  Étkeztetés  Házi segítségnyújtás  Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás  Családsegítés  Falugondnoki, tanyagondnoki szolgálat  Közösségi ellátások  Támogató szolgálat  Utcai szociális munkás szolgálat  Nappali ellátások 2.) Szakosított ellátások  Ápoló-gondozó otthonok (idős, szenvedély beteg, pszichiátriai beteg, hajléktalan, fogyatékos)  Rehabilitációs intézmény (szenvedélybeteg, pszichiátriai beteg, hajléktalan, fogyatékos)  Lakóotthon (szenvedélybeteg, pszichiátriai beteg, fogyatékos)  Átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények (idős, szenvedély beteg, pszichiátriai beteg, hajléktalan, fogyatékos)

A szociális szolgáltatások rendszere IV. -a térítésmentesen biztosítandó szolgáltatások  Falugondnoki- és tanyagondnoki szolgáltatás,  népkonyhán történő étkeztetés,  családsegítés,  közösségi ellátások,  utcai szociális munka,  hajléktalan személyek részére a nappali ellátás,  az éjjeli menedékhelyen biztosított ellátás.

A szociális ellátási formák országos kapacitásadatai I. – Éjjeli menedékhelyÁtmeneti szállásHajléktalanok otthona ÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem állami Hajl. Rehab. intézményeNappali ellátás HajléktalanokUtcai szociális munka ÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem állami Hajléktalan személyek ellátási formái Nappali ellátásHázi segítségnyújtásJelzőrendszeres Házi sgnyIdőskorúak gondozóházaIdősek otthona ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami Időskorúak ellátási formái

A szociális ellátási formák országos kapacitásadatai II. – Idősek otthonai férőhely adatok - megyei bontásban megye férőhelyek száma emelt szintű férőhelyek száma betöltetlen férőhelyek száma betöltetlen emelt szintű férőhelyek száma intézményi elhelyezésre várakozók száma intézmények száma Budapest Bács-Kiskun Baranya Békés Borsod Csongrád Fejér Győr Hajdú Heves Jász Komárom Nógrád Pest Somogy Szabolcs Tolna Vas Veszprém Zala Összesen:

A szociális ellátási formák országos kapacitásadatai III. – megyetelephelyek száma férőhelyek száma betöltetlen férőhelyek száma intézményi elhelyezésre várakozók száma Budapest összesen43 szolg.nyújtási hely Bács-Kiskun megye összesen6 szolg.nyújtási hely80223 Baranya megye összesen3 szolg.nyújtási hely37122 Békés megye összesen16 szolg.nyújtási hely Borsod-Abaúj-Zemplén megye összes14 szolg.nyújtási hely Csongrád megye összesen9 szolg.nyújtási hely Fejér megye összesen11 szolg.nyújtási hely Győr-Moson-Sopron megye összesen9 szolg.nyújtási hely Hajdú-Bihar megye összesen9 szolg.nyújtási hely Heves megye összesen3 szolg.nyújtási hely36010 Jász-Nagykun-Szolnok megye összes 6 szolg.nyújtási hely4212 Komárom-Esztergom megye összesen 10 szolg.nyújtási hely Nógrád megye összesen5 szolg.nyújtási hely Pest megye összesen46 szolg.nyújtási hely Somogy megye összesen3 szolg.nyújtási hely2112 Szabolcs-Szatmár-Bereg megye összes12 szolg.nyújtási hely19634 Tolna megye összesen5 szolg.nyújtási hely49811 Vas megye összesen4 szolg.nyújtási hely53034 Veszprém megye összesen8 szolg.nyújtási hely Zala megye összesen5 szolg.nyújtási hely12923 Országosan összesen227 szolgáltatási hely Időskorúak gondozóháza (átmeneti elhelyezést biztosító otthonok)

A szociális ellátási formák országos kapacitásadatai IV. – ápoló-gondozó lakóotthongondozóházOtthonRehab lakóotthonRehab. intézmény ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiNem államiÁllamiNem állami Int. foglalkozató fejl.-felkészítő foglalk.Külső fogl.tó fejle.-felk. foglalkoztatáslakásotthon ÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem állami Nappali ellátás fogy.Támogató szolgáltatásMunka-rehabilitáció ÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem állami Fogyatékos személyek ellátása - férőhely adatok (43781 fő)

A szociális ellátási formák országos kapacitásadatai V. – lakóotthonaPB. otthonaRehab. Int. közösségipszich.alapellátásNappali ellátásátmeneti otthona Állami Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami Állami Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami Állami Nem állami Pszichiátriai betegek ellátása - férőhely adatok (11063 fő) Szenvedélybetegek ellátása - férőhely adatok (4385 fő) átmeneti otthonalakóotthonaSzenvedélybetegek otthona Rehabilitációs intézménye ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami közösségi alapellátásnappali ellátásalacsonyküszöbű ellátás ÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem állami

A szociális ellátási formák országos kapacitásadatai VI. – Fogyatékos személyekHajléktalanok részéreIdőskorúak részére Pszichiátriai betegek részére Szenvedélybetegek részére ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami Nappali ellátás – kapacitásadatok (61091 fő) családsegítésétkeztetés a szolgáltatást igénybe vevők száma az igénybe vevők közül az új igénybe vevők száma az igénybe vevők közül a régi igénybe vevők száma a szolgáltatást igénybe vevők száma az igénybe vevők közül az új igénybe vevők száma az igénybe vevők közül a régi igénybe vevők száma Családsegítésétkeztetés Falugondnoki és tanyagondnoki szolgáltatás Támogató szolgáltatás ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami ÁllamiEgyházi Nem állami Szolgáltatások száma (4569)

A szociális ellátási formák - országos adatok VII. – fenntartó-típusszolgáltatások% Állami ,9 egyházi3512,5 Nem állami ,6 összesen Hajléktalan személyek átmeneti szállása Nappali ellátás Fogyatékos személyek részére Nappali ellátás Hajléktalanok részére Utcai szociális munka ÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem állami %14 %29 %48 %11 %41 %38 %13 %49 %18 %10 %72 % Idősek OtthonaIdőskorúak gondozóházaTámogató szolgáltatás ÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem államiÁllamiEgyháziNem állami %24 %22 %59 %15 %26 %36 %21 %43 % Szociális- és gyermekvédelmi szolgáltatások fenntartói arányai Fontosabb szolgáltatások fenntartói arányai

A szociális ellátás fogyasztóinak jellemzői  A magyar társadalom lélekszáma 2050-ig 8 millió körüli lakosságszámot érhet el, így a jelenlegi 20%-ról 26%-ra nőhet a 60 éves és annál idősebb személyek aránya -lakosság : fő, : fő, Bp-n fő.  Az időskorúak aránya 2050-re elérheti a jelenlegi szintnek a másfélszeresét. A 60 éves és idősebb népesség száma: én fő, Bp-n fő, én fő, Bp-n fő, re megközelíti a 2,4 millió főt,  A fővárosi díjhátralékkal rendelkező lakosok/háztartások száma két év alatt háromszorosára növekedett, Budapest közel 1,7 millió lakosa közül közel 300 ezer hátralékos fogyasztót tartanak nyilván (kb. minden 6 lakos) és több, mint 11 milliárd forint hátralékkal adósak (A évben ez az adósság nem haladta meg a 3 md ftot!).  Az időskorúak jövedelmi helyzete (létminimum Ft., egyfős nyugdíjas háztartás minimuma Ft, önymin Ft. -KSH /2005.: – 2009.: Ft./)  A fővárosi lakosok közül Budapesten fogyatékossággal él fő, ebből mozgásszervi akadályozottsággal élnek an, látássérült fő, halláskárosodott fő, beszéd ~: 3155 fő, értelmi fogyatékos 6188 fő, halmozottan sérült és egyéb károsodással él 7296 fő.  A munkanélküliek száma nem csökken (országosan 317 efő, Bp.-n 44 efő, /500-65/ a munkanélküliségi ráta 7,5 %, a munkanélküliek 50,3 százaléka egy éve vagy annál régebben keresett állást, a munkanélküliség átlagos időtartama 19,0 hónap) -KSH  az inaktív munkaképesek száma (2615 efő, 543 efő), szeretne dolgozni (341 efő, efő),  a hajléktalanok száma sem csökken (12-15 efő, 5-7 efő).

Nyugdíj és nyugdíjszerű ellátásban részesülők száma az ellátás összege szerint – Forrás: Országos Nyugdíj-biztosítási Főigazgatóság január – emelés után

Nyugdíjasok és nyugdíjaik összege nyugdíj összege (Ft/hó)létszám (fő)részarány (%) 50 ezer forint/hó alatt (160 €) ,25 50–100 ezer forint/hó között , ezer forint/hó alatt (350 €) , ezer forint/hó alatt (350 €) ,36 A Nyugdíjbiztosítási Alap nyugdíjkiadásainak főbb adatai 2010-ben A nyugdíjösszegek arányai évben év létszám (ezer fő) éves kiadás (mdFt.) átlagos havi ellátás/fő Öregségi (korbe, előreho, korkedv.) nyugdíjak , Rokkantsági és baleseti rokkantsági nyugdíjak766632, Hozzátartozói főellátások (pl. özvegyi)234130, Hozzátartozói kieg. ellátások (pl. id.özvegyi)649204, Ellátások összesen ,8- Forrás: O. Nybizt. Ig (rokkantnyugdíjasok: 766 efő – a ny-k 23 %-a, közülük 277 efő 47 évesnél fiatalabb!!)

Az ellátottak jogai I. Az évi III. törvény, az évi CLIV. törvény, az 1/2004. (I. 5.) ESZCSM rendelet határozza meg azokat a jogokat, melyeket az alapellátásban, a nappali és a bentlakásos intézményi ellátásban részesülő személyek számára biztosítani kell. Az ellátottnak joga van (alapjogok) szociális helyzetére, egészségi és mentális állapotára tekintettel a szociális intézmény által biztosított teljes körű szolgáltatásra, valamint az egyéni szükségletei, speciális helyzete, vagy állapota alapján az egyéni ellátásra, illetve az egyenlő bánásmódra. Az ellátást igénybe vevőt megilleti személyes adatainak védelme, valamint a magánéletével kapcsolatos titokvédelem. Az intézmény vezetője köteles biztosítani, hogy az ellátott adataihoz, az egészségi állapotával, személyes körülményeivel, jövedelmi viszonyaival kapcsolatos információkhoz illetéktelen személy ne jusson hozzá. A szolgáltatásban részesülőnek joga van az intézmény működésével, gazdálkodásával kapcsolatos legfontosabb adatok megismerésére, amelyekről az intézmény vezetője évente tájékoztatót köteles készíteni. A szociális szolgáltatások biztosítása során az intézmény valamennyi dolgozója köteles az ellátottakat megillető alkotmányos jogok maradéktalan és teljes körű tiszteletben tartására. Az ellátottjogi képviselő és az Érdekképviseleti Fórum tevékenységét segítő feltételek biztosítása.

A személyes tulajdon használatához való jog (a bevihető személyes tárgyak körét, mennyiségét és nagyságát a házirend, nem korlátozható a személyes tulajdonú tárgyak mindennapi használatában, kivéve ha a házirendben veszély, intézményvezetőnek gondoskodni a bevitt vagyontárgyak és értékek biztonságos elhelyezéséről), a kapcsolattartás joga és a szabad mozgáshoz való jog (családi kapcsolatok fenntartása, látogatók fogadása, házirend szerinti időben - lehetőség azon kívüli kapcsolattartás, az intézményen belüli és kívüli szabad mozgás – figyelemmel saját és társai nyugalmára, biztonságára, az intézményből történő távozás ás visszatérés rendje – házirend), a tájékoztatáshoz való jog (az ellátás feltételeiről a kérelem benyújtásakor tájékoztatni = bekerülés, a szolgáltatás tartalma és feltételei, a térítési díj, a megállapodás feltételei, a kapcsolattartás módja, a házirendben foglaltak, az intézményi jogviszony megszűnési esetei, a panaszjog gyakorlásának módja, folyamatosan tájékoztatás egészségi állapotukról általános jelleggel), egyes ellátottak speciális jogai fogyatékos emberek - pszichiátriai betegek - hajléktalan személyek panaszjog (ellátásokkal kapcsolatos problémák, hiányok, a bánásmód sérelmezése esetén a szolgáltatás vezetőjéhez lehet fordulni szóban, vagy írásban, intézményvezető írásban értesíti a kivizsgálásának eredményéről - 15 napon belül köteles – ha a vezető nem intézkedik, vagy nem ért egyet 8 napon belül a fenntartóhoz fordulhat jogorvoslattal, a megfogalmazásban, intézésben segítséget nyújthat az ellátottjogi képviselő). Az ellátottak jogai II.

Az ellátottjogi képviselő státusza és feladatai Az ellátottjogi képviselő és feladatai: fontos szerepe van a különböző problémák szociális intézményen belüli megoldásában, segíti az ellátottat jogai gyakorlásában, panasza megfogalmazásában, kezdeményezheti annak kivizsgálását, tájékoztatást nyújt a jogokról, az intézmény kötelezettségeiről, intézkedést kezdeményezhet a jogszabálysértő gyakorlat megszüntetéséről, észrevételt tehet az intézményben folyó gondozási munkáról, megvizsgálhatja a korlátozó intézkedésekre vonatkozó dokumentációt. Az ellátottjogi képviselők a Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítvány (1051 Budapest, Akadémia u. 3.) alkalmazásában állnak, megyénként a kijelölt szociális intézmények területén végzik munkájukat. Gondok: torz ellátási struktúra, túlgondozás és lefedetlenség, folyamatosan változó jogszabályi környezet, finanszírozási gondok, egyre növekvő szakember-hiány, önkéntesek tevékenysége,

1 Engedély nélkül működő szociális szolgáltatások !!!!!!!!!!!!!! Az engedély nélkül működő szociális szolgáltatásokra vonatkozó információk összeállítása az illetékes szociális és gyámhivatal eljárása alapján készült. Nyilvánosságát a Közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. tv. 80/A §. (1) bekezdése alapján biztosított. Személyi- és tárgyi feltételek hiánya, súlyos gondozási hiányosságok és emiatt nem kaptak működési engedélyt! Az engedély nélkül szolgáltatók „szakmai érvei”:  „Vendégházban, szállodában” ellátott idősek;  a szociális ellátás vendéglátó tevékenységnek feltüntetve,  a működtető szerint nem végez szociális ellátást, hanem ápolást és gondozást, melyre a Ptk szerinti szerződést köt az ellátottakkal,  állítása szerint nem szociális ellátást nyújt, hanem tartási szerződésben áll az ellátottakkal,  az idős személyeket nyugellátása fejében otthonába befogadva gondozza,  családtagjaként ápolja hozzátartozóival otthonában,  házi segítségnyújtást végez, albérletben élő ellátottak számára + házi segítségnyújtásra működési engedéllyel rendelkezik,  az ellátottakat a hozzátartozóik gondozzák felváltva, szociális ellátásról szó sincs,  tevékenysége nem szociális ellátás, ezért működési engedélyt kérnie sem kell!

intézmény/működtető és ügyvezetőneveműködés helyszíne, szolgáltatás címeaz ellátottak száma Törődés Háza Közhasznú Nonprofit Kft. Ügyvezető: Asztalos Róbert Vecsés, János u. 16/a és Bercsényi u. 26 Dunavarsány, Dunapart-Dunasor fő +13 fő + 23 fő Mkezdete: Vné A. É.- Cégadat nem áll endelkezésreNagykőrös, Attila u fő Senior Apartman-ház/Borostyán Solution Kft. Ügyvezető: Némethné Bíró Renáta 2225 Üllő, Petőfi S. u fő/ most 9 fő Mkezdete: Kék Albatrosz Időseket Ellátó Kft. Cg Debrecen, Károly G. u fő - A Bíróság elrendelte a cég felszámolását: Életfonal Humánszolgáltató Kft. Ügyvezető: Varga István Rajmund Debrecen, (Nagymacs) Arató u fő - Mkezdete: Ipolymente- Régió Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. Hajdúszoboszló, Malom sor 9. Ügyvezető: Filkor Márton 24 fő Gondoz-lak Szociális Szolgáltató Kft. Debrecen, Budai Nagy Antal u. 21, Lahner u. 4., Sarkadi u. 40.,Bálint pap u. 4., Tordai G.6. (de a működés helyét változtatja, most Luther u 4.) helyszínenként 5-8 fő Gondozó-Otthon és Támasz Szolgáltató Kft. Ügyvezető: Tácsik Antalné Debrecen, Tömös u. 64., Kőfaragó u. 12., Forgách u. 9., Vadliba u. 53/b., Fonatos u. 20. (és további bérlakások) helyszínenként fő Ábrahámné Juhász Mária egyvállalkozó6622 Nagymágocs, Szentesi u. 123/A.6 fő Aranybárka Egyház Gárdony, Móricz Zs. u. 33. Hargitai Sándor Seregélyes- Szőlőhegy, Öreghegy 65. (van engedéllyel működő szolg.is -10) 58 fő Török Ágnes2524 Nagysáp, Széchenyi u fő Közhasznú Alapítvány,7400 Kaposvár, Szigetvári u fő Vajda Sándorné Keszkenős Attila Egyéni vállalkozó 7400 Kaposvár, Veszprémi u. 14., Veszprémi u. 12., Damjanich u. 18/A. Hunyadi u fő + 9 fő + 10 fő + 9 fő 1 Engedély nélkül működő szociális szolgáltatások ( ) augusztus hó Forrás: Álligazgatási Hivatal +

1 Engedély nélkül működő szociális szolgáltatások – újabb veszély !!!!

HOVA??

 Nem ismertek a szükségletek, az elvárások és a működő szolgáltatások hasznossága, hatásossága és hatékonysága,  a meglévő szolgáltatásoknak lefedettsége területileg egyenlőtlen,  nem biztosított a szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés (lakosságszámhoz van kötve, hogy hol mit kell biztosítani),  a szolgáltatásfejlesztésnek nem feltétele a valós szükséglet vizsgálata,  a szolgáltatások hozzáférésének kritériumai nincsenek minden szolgáltatás esetében meghatározva,  meghatározatlan a szociális szolgáltatások elvárt mennyiségi- és minőségi minimuma, nincs ösztönzés és nincs késztetés a fejlesztésre,  nincs naprakész adat és hiteles információ a különféle szolgáltatásokról,  a szociális intézményekben egyre növekvő veszélyforrás a csökkenő szakmai- és intézmény-üzemeltetői dolgozói létszám –a növekvő ellátási feladatok mellett,  a hatósági és szakmai ellenőrzések összehangolatlanul és minden megyében különböző módon és jogértelmezés szerint történnek. A „szociális ellátás fogyasztóinak” igénybevételi korlátai – avagy ellátási problémák a szociális szolgáltatások területén

Az állami hozzájárulások változásai között! normatíva megnevezése Idősek Otthonai (Ft/ellátott/év) átlagos szintű ápolás demens betegek ápolása emelt színvonalú ellátás /-43% ÉFO és PBO (Ft/ellátott/év) Nappali és átmeneti intézmények Nappali ellátás - idősek (Ft/ellátott/év) ( demens+F) ( demens+F) ,5* ( demens+F) Átmeneti szállás, éjjeli menedékhely (Ft/ellátott/év) Utcai szociális munka (szolgálatonként) *az otthon-közeli ellátás ( Ft/fő) 65 %-át igényelheti a települési önkormányzat szociális étkeztetés+nappali ellátás után. BPFPH Szociálpolitikai Ügyosztály adatbázisa (SZIIR) 2010.

Atámogatási típusai és összegei változásai között - házi segítségnyújtás + jelzőrendszeres házi segítségnyújtás + étkeztetés Az állami hozzájárulások támogatási típusai és összegei változásai között - házi segítségnyújtás + jelzőrendszeres házi segítségnyújtás + étkeztetés évházi segítségnyújtás jelzőrendszeres házi segítségnyújtás étkeztetés forint/fő (L) Ft./fő (L)/ Gond Központ 2,2 mFt- 3,3 mFt. 3-5 efős település Ft./fő (L)/ Gond Központ 2,4 mFt- 3,5 mFt. 3-5 efős település Ft./fő (L)/ Gond Központ3 mFt- 4 mFt 3-5 efős település forint/szolgálat forint/fő (L)/Gond Központ3 mFt- 4 mFt 3-5 efős település /GondKörzet forint/körzet max 3 efő ft/számított ellátott forint/ellátott forint/ellátott forint/fő forint/fő forint/fő forint/fő forint/fő forint/fő forint/fő( forint/fő forint/fő – az 1 főre eső jöv. a NYMIN 150%-át nem haladja meg, vagy meghaladja) forint/fő forint/fő forint/fő forint/fő (az 1 főre eső jöv. a NYMIN 150%-át nem haladja meg, vagy meghaladja)/ forint/fő 10 efőnél nagyobb és 40 készülék szoc rászorultaknak forint/fő – 1 főre NYMIN 150%-a alatt, Ft/fő % között, Ft/fő meghaladja a 300 %-ot forint/fő Alap-hozzájárulás a települési önkormányzatoknak évi III. törvényben meghatározott különösen a szociális étkeztetés, a házi segítségnyújtás fizetendő térítési díj normatív kedvezményének biztosítása. Az alap-hozzájárulás a települési önkormányzatot az január 1-jei lakosságszám alapján illeti meg. 2. A hozzájárulás a települési önkormányzatot a házi segítségnyújtásban részesített személyek száma és az egy ellátottra vonatkozó átlagos gondozási óraszám alapján illeti meg. 3. Az otthonközeli ellátáshoz nyújtott hozzájárulás x %-át igényelheti a tel. Önk., aki a szociális étkeztetést, házi segítségnyújtást, idősek nappali ellátását együttesen/vegyesen biztosítja.

A fővárosi szociális intézmények működési bevételeinek arányváltozásai BPFPH Szociálpolitikai Ügyosztály adatbázisa (SZIIR) 2010.

A módosított jogszabályok december (5-10-6) 1)2009. évi CXXXIV. törvény - a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló évi IV. törvény módosításáról 2)2009. évi CXXX. törvény - a Magyar Köztársaság évi költségvetéséről X 3)2009. évi CXXVI. törvény - egyes munkaügyi tárgyú törvények módosításáról (19) 4)2009. évi CIX. törvény - a Magyar Köztársaság évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról (47) X 5)2009. évi LXXIX. tv - a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatsról szóló évi XXXI. tv, vmint egyes szoc.tárgyú tvk mód-ról (4) 6)323/2009. (XII. 29.) Korm. rendelet - egyes szociális tárgyú kormányrendeletek módosításáról 7)322/2009. (XII. 29.) Kormr.- a személyes gondoskodást nyújtó szoc. ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II. 17.) Kormr. Módosításáról X 8)321/2009. (XII. 29.) Korm. rendelet - a szociális szolgáltatók és intézmények működésének engedélyezéséről és ellenőrzéséről X 9)320/2009. (XII. 29.) Korm. rendelet - a gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató tevékenység engedélyezéséről, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi vállalkozói engedélyről szóló 259/2002. (XII. 18.) Korm. rendelet módosításáról, továbbá egyes szociális tárgyú kormányrendeleteknek a működési engedélyeztetéssel összefüggő módosításáról és hatályon kívül helyezéséről (21.§ hatve 188/1999. Kormr) 10)319/2009. (XII. 29.) Kormr - a gyámhatóságokról, valamint a gyvédelmi és gyámügyi igazgatásról 149/1997. (IX. 10.) Kormr módosításáról 11)316/2009. (XII. 28.) Korm. rendelet - a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak évi eseti kereset-kiegészítéséről 12)292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet az államháztartás működési rendjéről X (317/2009. (XII. 29.) Korm. rendelete az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól /ön. gazd.költségvetési szervek éves és féléves beszámolója, költségvetése készítésének legfontosabb elemei: a könyvviteli mérleg tagolása, a számlakerettükör, klféle maradványelszámolások mód-t) 13)279/2009. (XII. 9.) Korm. rendelet - egyes szociális tárgyú kormányrendeleteknek a szociális foglalkoztatás és a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás állami támogatásának átalakításával, valamint az egyházi kiegészítő támogatás megtérítésével összefüggő módosításáról X 14)278/2009. (XII. 9.) Korm. rendelet - a házi segítségnyújtást, illetőleg a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást ellátási szerződés keretében biztosító helyi önkormányzatok támogatásáról, az itt tevékenységet végző személyek elmaradt juttatásainak megelőlegezéséről 15)35/2009. (XII. 30.) SZMM rendelet - egyes szociális tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról X 16)34/2009. (XII. 30.) SZMM rendelet - az álláskeresési járadék és álláskeresési segély megállapításához szükséges igazolólapról 17)32/2009. (XII. 23.) SZMM rendelet - a munkavédelmi jellegű bírságok pályázati, valamint információs célú felh. részletes szabályairól 18)31/2009. (XII. 22.) SZMM rendelet - a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet módosításáról 19)27/2009. (XII. 3.) SZMM rendelet - a segítő kutya kiképzésének, vizsgáztatásának és alkalmazhatóságának szabályairól 20)25/2009. (XI. 13.) SZMM rendelet - az Országos Gyermekvédelmi Szakértői- és az Országos Szociálpolitikai Szakértői Névjegyzékről 21)213/2009. (IX. 29.) Kormr. - az egyházi és nem állami fenntartású szoc., gyjóléti és gyvédelmi szolgáltatók normatív állami támogatásáról 22)38/2009. (XII. 6.) EüM rendelet a gyógyszer, gyógyászati segédeszköz és gyógyászati ellátás rendelésével, valamint gyógyszer, gyógyászati segédeszköz ismertetésével összefüggő egyes egészségügyi miniszteri rendeletek módosításáról 23)45/2009. (XII. 18.) EüMr. a törzskönyvezett gyógyszerek és a különleges táplálkozási igényt kielégítő tápszerek tb támogatásba befogadásának szempontjairól és a befogadás/támogatás megváltoztatásáról 32/2004. (IV. 26.) ESzCsMr. módosításáról X 24)49/2009. (XII. 29.) EüM rendelet a súlyos fogyatékosság minősítéséről és igazolásáról X 25)52/2009(XII. 30) EüM. rendelet a 14/2007.(III.14.) EüM. -a gyógyászati segédeszközök társadalombiztosítási támogatásba történő befogadásáról, támogatással történő rendeléséről, forgalmazásáról, javításáról és kölcsönzéséről szóló- rendelet módosításáról X

?a 36/2007.(XII.22.) SzMM. rendelet a gondozási szükségletről, a jövedelemvizsgálatról, ?a többlet-egészségügyi tevékenység növekvő költségei (újabb egészségügyi szakdolgozók alkalmazása+növekvő gyógyszerköltség+dráguló gyógyászati segédeszközök), ?int. létszám helyzet + szakképzettségi arány - 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet (osztályvezető nővér, mentálh.csopvez.? belső ellenőr, közbesz.szakértő, „ajánlott munkakörök”), ?az inkontinenciabetétek kérdésköre (az OEP az eddigi 4 helyett csak 3 betétet finanszíroz és a negyediket teljes áron kell beszerezni, az enyhe inkontinens gondozottak esetében megszűnt a támogatás + betétek, pelenkák OEP támogatása 85%-80%) - évi 7,4 mFt./150 fő/év, ?foglalkozás-egészségügyi vizsgálat 0,7 mFt. + tüdőszűrő vizsgálat 0,4 mFt./év ?1991. évi IV. tv. a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról – a rehabilitációs hozzájárulás emelése 2009-ről 2010-re -20fő  és a foglalkoztatott megváltozott munkaképességű személyek száma nem éri el 5 %-ot, hiányzó létszám x rehab. hozzájárulás= 2008.:11eFt, ,6eFt, ,5eFt., - 5,5x akkora összeg mint korábban : ágazati szinten: 75,54,mFt. ?a HACCP rendszer az élelmiszerek biztonságának megteremtésére a lehetséges kockázatok, veszélyek megállapítására - 90/2003. (VII. 30.) FVM-ESzCsM együttes rendelet felülvizsgálata –az egyszeri beruházáson (28 mFt.!!) túl, mérőeszköz, eszközcsere, hitelesítés, dolg.továbbképzés – 9-10 mFt./int ?44/2000.(XII.27.) EüM. rendelet - a veszélyes hulladékok kezelésével, elszállításával kapcsolatos jogszabályok változása – veszélyes anyagok köre kiegészült (használt olaj,elemek, számtechnikai hulladékok, stb. - szállítás+szállításig külön kezelni) - 1,7 mFt/év, ?a 9/2008( II.22.) ÖTM. rendelet -az Országos Tűzvédelmi Szabályzat (600 oldal) módosításáról (intelligens tűzjelző bekötése tűzoltóság /2013/, világító táblák/sávok elhelyezése, tűzoltó készülékek helye 1.35 m!!, oktatás)-, 1,1 mFt. /150 fh. int Az egyre növekvő intézményi kiadásokat generáló, folyamatosan szaporodó jogszabályváltozások hatásai I.

?az évi XCIII. törvény a munkavédelemről - a mv. kockázatértékelés átdolgozása - minőségileg, illetve szükség esetén mennyiségileg értékelni a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat, munkavédelmi kockázatértékelés átdolgozása 0,3 mFt - elmulasztása, munkavédelmi bírság 50 eFt.- 10 mFt.-ig ?parlagfű irtás - állandó kaszálás, fűnyírás, eszközbeszerzés, karb. - 1,2 mFt/int, (rovar-csótány, rágcsálói) ?hepatitis védőoltás 0,5 mFt./év, ?2003. évi CXXIX. tv. a közbeszerzésekről - élelmezés min. 1,2 mFt./év + gyógyszer 0,7 MFt.+egyéb anyagok 1,3 mFt., ?8008/2008.(HÉ51.) PM tájékoztató az új szakfeladatok rendjéről – től kell alkalmazni! (működési dokumentumok módosításai - alapító okirat, szmsz és egyéb intézményi dokumentumok), ?a 3/2002. (II.8.) SzCsM-EüM rendelet a munkahelyek védelmi követelményeinek minimális szintjéről – törés elleni védelem/biztonsági fóliázás sérülés kockázata csökkentésére – 0,7-1,4 mFt. (irodák), ?a évi XXV. törvény az elektronikus információszabadságról –a közfeladatot ellátó szervek adatszolgáltatási kötelezettségéről -közadattári regisztráció, adatok feltöltése, aktualizálása, közzétételi szabályzat (szabályzatok+52.) től, ?Esélyegyenlőségi, CXXV. tv. – 50 fő  fogl. költségvetési szervnek esélyegyenlőségi tervet köteles készíteni, évenként értékelni és felülvizsgálni – min. 5 fő 1 hetes munkája, ?az OPNI bezárása + a támogató szolgálatok, közösségi pszichiátria kiemelése az önkormányzati ellátási kötelezettségek közül – évi III. tv., ?ÁFA tv. változása – áfa-kulcsok emelkedése – az élelmiszerek többségét már 25 %-os ÁFA terheli – az ÁFA kulcsok többletkiadást eredményező összege egyezik a járulékcsökkentés miatti összeggel. Az egyre növekvő intézményi kiadásokat generáló, folyamatosan szaporodó jogszabályváltozások hatásai II.

A segítő szakemberek társadalmi (el)ismertsége  A szociális szférában dolgozók társadalmi presztízse alacsony, jövedelmük jelentősen elmarad az átlagtól. A szociális szakemberek átlagos jövedelme a nemzetgazdasági átlagbér 60–65%-a!  A pénzügyi korlátok miatt hiányos munkafeltételek, szegényes munkakörülmények – ugyanakkor rendkívüli fizikai terhelés és a női munka túlsúlya ~95 % !!  Az egyéb jóléti juttatások minimális szintje, a beszűkült képzési és továbbképzési lehetőségek, nincs pályakép!  Csökkenő szakmai létszám – növekvő ellátási feladatok.  Nem megoldott a „segítők segítése”: hiányoznak a szupervízió, a munkahelyi mentálhigiéné feltételei, az igényekhez képest kevés továbbképzési lehetőség áll rendelkezésre.  Öngondoskodás, önkéntesség, önsegítés.

Kik kerülnek az idősek otthonába? Idős Multimorbiditás Szenvedély- Hajléktalan beteg Demens Speciális ápolás

Az ágazat átalakításának lehetőségei és kitörési pontjai - párhuzamos intézkedések! 1.A család(otthon)közeli ellátások, közösségi alapú szolgáltatási formák, 2.a lakókörnyezetben történő komplex segítségnyújtás ösztönzése, 3.az ellátási formák kihelyettesíthetősége, 4.az önkormányzati ellátási kötelezettség tartalmának felülvizsgálata 5.az intézményi struktúra átalakítása (fokozott ápolást igénylők, eü., demencia), 6.az ellátórendszer finanszírozási rendszerének reformja, 7.a szakmai jogszabályok változtatása és harmonizációja, 8.a szakmai standardok kidolgozása/szakmai kamara, 9.komplex szemléletű, szükségletorientált tervezés –SZTK-k rendszere, 10.integrált intézménynek és komplex szolgáltatások, 11.a humán erőforrás helyzetének változtatása, 12.az együttműködés formáinak kiszélesítése (kistérségi-, egyházakkal-, Önkormányzatközi-, társadalmi-civil szervezetekkel együttműködés), 13.önsegítés, öngondoskodás, önkéntesség +1 ellenőrzés és transzparencia, minőségbiztosítás és fogyasztóvédelem.

 idősek ellátása,  hajléktalanok ellátása,  pszichiátriai/szenvedély betegek ellátása,  adósságkezelés,  pénzbeni ellátások harmonizációja,  alapszolgáltatások és szakellátás kapcsolata  egymásra épülő ellátások, komplexitás (adósságkezelés),  szervezeti integráció, strukturális együttműködések,  ellátási határterületek koordinációja (eü., foglpol.). Budapest szociális ellátása ellátása - útelágazások - útelágazások  SzTK.

A Fővárosi Önkormányzat ellátási kötelezettsége A Fővárosi Önkormányzat  fenntartásában működő tartós bentlakásos, szakosított intézményei, alaptevékenységüket illetően 4 csoportba sorolhatók (időskorúak-, pszichiátriai betegek és értelmi fogyatékosok otthona, valamint a hajléktalanok ellátását biztosító intézmény).  tartja fenn az ország legnagyobb szociális ellátást nyújtó intézményrendszerét, az ország összes intézményi férőhelyeinek közel 10 %-át, ebből intézménytípusonként az időskorúakat gondozó otthonok 8,4 %-át-, a pszichiátriai betegek otthonainak 14,8 %-át-, az értelmi fogyatékosok otthonainak 10,04 %-át. A Fővárosi Önkormányzat a szociális gondoskodás szakosított ellátási formái keretében 22 intézményben és 41 telephelyén, - melyek közül 13 intézmény a fővárostól jelentős földrajzi távolságra található- összesen 6467 férőhelyen biztosítja az ellátást igénylők elhelyezését, ápolását, gondozását. A működő férőhelyei közül: 3842 időskorúak otthoni, 1176 pszichiátriai betegek otthoni-, 1345 értelmi fogyatékos otthoni (ebből 104 férőhely pedig lakóotthoni - fogyatékosok és pszichiátriai betegek) ellátást biztosít (2010. augusztus 22.-i állapot).

A Fővárosi Ön kormányzat által fenntartott szakosított szociális intézmények Idősek OtthonaiPszichiátriai Betegek Otthonai Értelmi Fogyatékosok Otthonai Hajléktalanok ellátása 1047 Bp. Baross u (137 fh.) 1046 Bp. Béla u. 18. (30 fh.) 1046 Bp. Csokonai u. 38. (56 fh.) 1064 Bp. Rózsa u. 67. (121 fh.) 1092 Bp. Knézits u. 14. (50 fh.) 1071 Bp. Dózsa Gy. út 82/b. (79 fh.) 1068 Bp. Benczúr u. 46. (50 fh.) 1161 Bp. Pálya u. 27. (39 fh.) 1102 Bp. Halom u. 31. (40 fh.) 1103 Bp. Óhegy u. 48. (73 fh.) 1213 Bp. Tapló u. 1. (60 fh.) 1103 Bp. Gergely u. 85. (160 fh.) 1112 Bp. Kamaraerdei út 16. (400 fh.) 1112 Bp. Rupphegyi út 7. (126 fh.) 1115 Bp. Bánk bán u (120 fh.) 1125 Bp. Kútvölgyi út (135 fh.) 1031 Bp. Ányos u. 3. (75 fh.) 1124 Bp. Mártonhegyi út (56 fh.) 1121 Bp. Zugligeti út 58. (34 fh.) IO 1201 Bp., Virág B. u. 36. (138 fh.) IO 1192 Bp. Mészáros L. u. 26. (50 fh.) PBO 1182 Bp. Ráday G. u. 3. (140 fh.) 1173 Bp. Pesti út 117. (544 fh.) 2100 Gödöllő, Dózsa Gy. út 65. (192 fh.) - 30 km 2100 Gödöllő, Dózsa Gy. út /2 hrsz( 50 fh.) - 30 km 2113 Erdőkertes Petőfi S u fh ) 5701 Gyula, Vértanúk útja 1-5. (425 fh.) – 222 km 8153 Polgárdi-Ipartelepek Somlyói u. 2. (165 fh.) – 80 km 9700 Szombathely, Bogáti út 72. (140 fh.) – 217 km 2635 Vámosmikola, Ipolysági út (150 fh.) – 75 km 2025 Visegrád, Mogyoróhegy út 10. (95 fh.) – 43 km 9971 Szentgotthárd, Hunyadi u. 29. (720 fh.) – 243 km 9970 Szentgotthárd, Május 1. út 19. (14 fh.) 6422 Tompa, Szabadföld út 47. (150 fh.) – 177 km 9919 Csákánydoroszló, Fő u. 11. (255 fh.) – 222 km 8713 Kéthely, Magyari u. 35. (140 fh.) – 212 km 8713 Kéthely, Hunyadi u fh 8713 Kéthely, Hunyadi u fh 8713 Kéthely, Ady E. u fh 8331 Sümeg-Darvastó Foglalkoztató Intézet (255 fh.) – 166 km 8331 Sümeg-Darvastó Lakóotthonok (24 fh.) 2463 Tordas, Gesztenyés út 1. (200 fh.) – 30 km 2463 Tordas, Hangyasor 255/4. (60 fh.) 2463 Tordas, Somogyi B.u. 35. (12 fh.) 9476 Zsira, Rákóczi F. u. 12. (186 fh.) – 201 km 9476 Zsira, Flórián u. 54. (8 fh.) 9476 Zsira, Fő u. 1. (10 fh.) 9476 Zsira, Peresznye külterület (76 fh.) 1134 Bp. Dózsa Gy. út 152. ÁSZ: 326 fh, ANY: 14 fh, CSÁO: 12 fh, ÉM: 150 fh Bp. Külső mester u. 84. ÁSZ: 129 fh 1105 Bánya u. 37. ÁSZ: 64 fh Bp. Vaspálya u. 56. ÁSZ: 66 fh 1105 Bp. Előd u. 9. ÉM:140 fh 1081 Bp. Alföldi u ÁSZ:221 fh Bp. Könyves K. krt. 84. ÉM: 100 fh, NM: 100 fh Fehér köz 2. NM: 120 fh 1097 Bp. Táblás u. 31. ÉM: 80 fh Bp. Kálvária u. 23. ÁSZ: 48 fh Bp. Kocsis u. 26. ÁSZ: 150 fh, Mszáll: 200 fh Bp. Rákosszeg park 4-6. CSÁO: 80 fh, Mszáll: 70 fh Bp., Gyáli út 23. ÁSZ: 150 fh, Mszáll: 200 fh Kőrakás park 1-8. ÁSZ: 150 fh, Mszáll: 150 fh Szobabérlők: 244 fh Integrált Intézmények ÉFO 8925 Búcsúszentlászló, Arany J. u. 17. (100 fh.) – 227 km PBO 8741 Zalaapáti, Deák F. u. 3. (191 fh.) – 187 km BMSZKI

Idősek szakosított ellátása  A Fővárosi Önkormányzat 12 Idősek Otthonát (székhely és telephely összesen 29) tart fenn és működtet, mely 3842 fő ellátását biztosítja. Az otthonok egy része (6) határozott idejű működési engedéllyel rendelkezik, mivel tárgyi feltételeik alakítása a hatályos jogszabályi rendelkezéseknek jelenleg még nem felelnek meg.  Az idősek otthonai közül 7 intézmény van Budapesten és 5 otthon található vidéken. A fővárosi idősek otthonai szolgáltatásaik körében gondozzák a fokozott ápolás/gondozást igénylő- és demens lakóinkat.  Intézményeink közül 5 intézmény, illetve telephely az átlagot jóval meghaladó elhelyezési körülményeket és szolgáltatásokat tud biztosítani, 560 fő teljes körű és emelt szintű ellátását biztosítva.  A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában 9 nyugdíjas ház működik 382 lakással, míg a kerületi önkormányzatok 9 nyugdíjas házat tartanak fennt, 500 lakással – a kerületi önkormányzatok tulajdonában lévő nyugdíjasházakban 122 lakás esetében a Fővárosi Önkormányzatot bérlőkiválasztási jog illeti meg.

Idősek Otthona Vámosmikola

A Fővárosi Önkormányzat által fenntartott szociális intézmények költségvetési adatai között A Fővárosi Önkormányzat tárgyévi költségvetéseiben a szociális ágazat működési kiadásaira 2006-ban eFt (52,529 m€), a 2007-ben eFt (56,032 m€), 2008-ban eFt (60,937 m€), 2009-en eFt (56,391 m€), míg 2010-ben eFt ( 54,676 m€) eredeti előirányzatot biztosított (ebből … civil szervezet kap/ott.. Ft. összegű támogatást). Az ellátottak száma 8375 fő, 8352 fő, 8510 fő, 9173 fő, illetve 8963 fő (107 %); az ágazat létszámkerete 3808, 3642, 3498, 4058, illetve 4031 fő (105,6 %) volt. Az ágazat egy ellátottra jutó átlagos működési kiadása 2006-ban Ft/fő/év (6267 €), 2007-ben Ft/fő/év (6319 €), 2008-ban Ft/fő/év (6825 €), 2009-ben Ft/fő/év (6218 €), míg 2010-ben Ft/fő/év (5870 €) volt - /1 €=280 Ft)/. Az egy ellátottra jutó átlagos működési kiadás láncindexei (arányváltozásai) 100,8 %; 108,0 %; 91,1 %; 94,4 % - bázisindex 93,7 % (2010/2006). Az intézmény-típusonkénti adatok: intézménytípus / /06 Idősek Otthonai , ,4 Fogyaték. Otthonai , ,3 Pszich. Bet. Otthonai , ,5 Hajléktalanok ellátása , ,3 Forrás: BpFPH. Szociálpolitikai Ügyosztály adatbázisa 2010.

A Főváros Önkormányzat fenntartásában működő szociális intézmények működési bevételeinek arányváltozásai és között III (  működési bevétel: eFt.)2009. (  működési bevétel: eFt.) Intézményi saját bev.+ pénzm. Normatív állami hozzájárulás Főv. Önk. kieg. tám. Támogatás összesen Működési bevétel összesen Intézményi saját bev.+ pénzm. Normatív állami hozzájárulás Főv. Önk. kieg. tám. Támogatás összesen Működési bevétel összesen Idősek Otthonai 41,145,113,958,9100,041,628,929,5!58,4100,0 Pszichiátriai Betegek Otthonai 41,254,93,958,8100,038,937,823,3!!61,1100,0 Értelmi Fogyatékosok Otthonai 38,251,710,161,8100,031,637,830,6!68,4100,0 Otthonok átlagosan 40,548,211,259,5100,038,432,529,061,6100,0 Belső megoszlás intézmény-típuson belül (%) Intézményi saját bevételek + pénzm. Normatív állami hozzájárulás Főv. Önk. kieg. tám. Támogatás összesen Működési bevétel összesen Idősek Otthonai 181,778,1491,2175,2177,9 (92,67 %) Pszichiátriai Betegek Otthonai 145,579,11 461,4170,2160,0 (92,67 %) Értelmi Fogyatékosok Otthonai 162,7131,7864,0251,1217,4 (92,67 %) Otthonok átlagosan 171,993,1639,6196,4186,5 (92,67 %) Arányváltozások 2009/1999 (bázisindex %) BPFPH Szociálpolitikai Ügyosztály adatbázisa (SZIIR) 2010.

A Főváros Önkormányzat fenntartásában működő szociális intézmények működési kiadásainak arányváltozásai és között I (  működési kiadás: eFt.)2009. (  működési kiadás: eFt.) Ellátottak száma Személyi juttatás + járulékok Dologi kiadások Egyéb működési kiadások Működési kiadások összesen Ellátottak száma Személyi juttatás + járulékok Dologi kiadások Egyéb működési kiadások Működési kiadások összesen Idősek Otthonai ,542,20,3100, ,536,30,2100,0 Pszichiátriai Betegek Otthonai ,240,10,7100, ,133,60,3100,0 Értelmi Fogyatékosok Otthonai ,935,80,3100, ,628,40,1100,0 Otthonok átlagosan ,240,50,3100, ,133,70,2100,0 Belső megoszlás intézmény-típuson belül (%) Ellátottak száma Személyi juttatás + járulékok Dologi kiadásokEgyéb működési kiadásokMűködési kiadások összesen Idősek Otthonai -4,8211,3142,6100,7182,0 (92,67%) Pszichiátriai Betegek Otthonai -30,1197,3123,027,1166,4 (92,67%) Értelmi Fogyatékosok Otthonai 21,0244,5143,4-5,5207,6 (92,67%) Otthonok átlagosan -4,6221,7139,947,4187,9 (92,67%) Arányváltozások 2009/1999 (bázisindex %) BPFPH Szociálpolitikai Ügyosztály adatbázisa (SZIIR) 2010.

Idősek Otthona Polgárdi

A Főváros Önkormányzat fenntartásában működő szociális intézmények dologi kiadásainak arányváltozásai és között II (  kiemelt dologi kiadás: eFt.)2009. (  kiemelt dologi kiadás: eFt.) Ellátottak száma ÉlelmezésGyógyszerKözműdíjakÁFA% Ellátottak száma ÉlelmezésGyógyszerKözműdíjakÁFA% Idősek Otthonai ,18,026,721,3100, ,47,530,726,3100,0 Pszichiátriai Betegek Otthonai ,810,920,719,6100, ,26,128,724,9100,0 Értelmi Fogyatékosok Otthonai ,96,327,522,3100, ,63,434,727,3100,0 Otthonok átlagosan ,98,325,721,1100, ,86,331,426,4100,0 Belső megoszlás intézmény-típuson belül (%) Ellátottak számaÉlelmezésGyógyszerKözműdíjakÁFAKiemelt dologi kiadások Idősek Otthonai -4,8105,5139,7194,2216,4155,5 (92,67%) Pszichiátriai Betegek Otthonai -30,188,128,8217,1190,3128,4 (92,67%) Értelmi Fogyatékosok Otthonai 21,0112,844,8239,8230,0169,6 (92,67%) Otthonok átlagosan -4,6102,495,0210,5216,9153,7 (92,67%) Arányváltozások 2009/1999 (bázisindex %) BPFPH Szociálpolitikai Ügyosztály adatbázisa (SZIIR) 2010.

Köszönöm a figyelmet!